Розробка містить цікаві сучасні технології навчання, які можна використовувати на уроках трудового навчання в основній школі.
Сучасні технології навчання на уроках трудового навчання
Соціально-економічні зміни, що відбулися в нашому суспільстві, процеси гуманізації сучасної освіти значною мірою сприяли пошуку нових підходів до навчання в загальноосвітній школі.
Головне завдання вчителя сьогодні не просто передавати знання, а бути фасилітатором, модератором, помічником, щоб навчити дітей самостійно здобувати інформацію. Якщо раніше він був єдиним джерелом інформації, то зараз має організувати навчальний процес так, щоб діти самі пізнавали світ. Він, як і раніше, залишається лідером освітнього процесу, але стає невидимим організатором. Учитель має зробити все так, щоб учні самі дійшли висновків — саме тоді вони запам’ятовують суть.
Сучасному суспільству необхідна випереджальна педагогіка - система інтелектуального та психологічного розвитку, що формує в особистості стійкі компоненти творчого стилю мислення. Саме за допомогою новітніх підходів в освіті можна задовольнити потреби сучасного суспільства.
Як саме зацікавити учнів своїм предметом чи новою темою? Просто розповісти їм про важливість навчання та здобуття знань? Це більше не працює. Сучасні діти губляться серед оточуючого їх інформаційного шуму, тому якщо розказані вчителем факти одразу не зачепили, вони автоматично потрапляють до категорії нецікавих.
Нові програми і підручники, оновлений арсенал форм і методів навчання - вимога сьогодення. Нині педагогіка змінюється під впливом інноваційних ідей, які ґрунтуються на вітчизняному й зарубіжному досвіді.
Основна мета технологій трудового навчання — виховання творчої особистості, якнайповніший розвиток її інтересів, нахилів, здібностей, підготовка учнів до професійного самовизначення і трудової діяльності в умовах ринкових відносин.
Успішне виконання поставлених завдань залежить від використання тієї чи іншої технології навчання, вимагає від педагогів глибоких знань навчального предмета, педагогіки і практичних умінь, творчості та майстерності.
Використання на уроках трудового навчання різноманітних інновацій допомагає створити комфортні умови для навчання школярів. Найчастіше використовую інтерактивні форми і методи навчання, тестові технології, коопероване навчання, проектні, комп’ютерні технології.
Щоб навчити учнів давати стислу, лаконічну, але точну і змістовну відповідь, перевірити їх знання, використовую інтелектуальні розминки. Починаю впроваджувати їх з п’ятого класу, спочатку епізодично, у повільному темпі, потім частіше, у швидкому темпі – у формі експрес-опитування. За короткий час встигаю перевірити знання учнів з певної теми, виявити прогалини, намітити шляхи їх ліквідації. Школярі вчаться швидко реагувати на питання, давати правильну відповідь, тренують пам'ять, увагу тощо.
Сучасний урок я не можу уявити без новітніх технологій, бо, як показала практика, інноваційне навчання є нині найефективнішим, оскільки яскраво вирізняється стилем, формами, засобами. Воно забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, дає відчуття потреби у самоосвіті, формує стійкий інтерес до предмета, сприяє розвитку творчої особистості. Серед великої кількості сучасних навчальних технологій, педагогічних інновацій вибираю ті, які найбільш ефективні, корисні, змінюють структуру та якість освітнього процесу.
При виборі технології навчання завжди враховую: вікові особливості учнів; рівень знань; специфіку предмета; мету навчальної діяльності.
Методи та прийоми розвитку критичного мислення та пізнавальної активності на уроках трудового навчання .«QR-код»
QR-код (від англ. quick response – швидкий відгук) – це матричний (двомірний) код, який має велику місткість інформації та легке розпізнавання скануючим непрофесійним обладнанням (за допомогою фотокамери мобільного телефону, планшета або ноутбука з відеокамерою, на яких встановлена програма для зчитування QR).
QR-коди візуально представлені у вигляді чорно-білих квадратів, що нагадують лабіринт.
На уроках трудового навчання QR-коди доцільно використовувати з наступними цілями:
для розміщення фотографій готових робіт в шкільній віртуальній галереї творчості;
З метою розвитку творчих здібностей учнів, формування навичок самостійної пошукової роботи, вмінь робити висновки застосовую евристичні спостереження та метод дослідження. Школярі вчаться працювати з додатковою літературою, досліджувати певну проблему, робити відповідні висновки, порівнювати.
Досить ефективним, на мою думку є метод помилок, який я застосовую для закріплення нового матеріалу, перевірки уважності учнів на уроці. Завдання учнів – виявити і пояснити помилку в процесі колективного обговорення. Помилки можуть бути у матеріалі, з якого виготовлено виріб, у послідовності його виготовлення, використаних інструментах тощо.
Перед вивченням тієї чи іншої теми даю учням випереджувальні завдання: розкрити історію виробу, підібрати аналоги, продумати його оздоблення та ін. Пропоную такі завдання і з метою удосконалення вміння працювати з додатковою літературою, формування навичок самостійно здобувати знання, для індивідуальної та групової роботи. Часто на уроках працюють групи «істориків», «краєзнавців», «науковців», «експертів» тощо. Такий поділ на групи спонукає учнів шукати інформацію з додаткових джерел, формує інтелект, сприяє розширенню світогляду, забезпечує ситуацію успіху.
Часто використовую такі інтерактивні прийоми колективної навчальної діяльності, як «Мікрофон», «Незакінчені речення», робота в парах, дискусія, рольові ігри, «Мозковий штурм» тощо.
Методика «Навчаючи, вчуся» - модель колективного активного навчання, яка вимагає робити вибір та обгрунтування, тренує вміння вислуховувати один одного, концентруватися на певній темі. При використанні цієї методики ділю класс на малі групи, кожна з них отримує своє завдання. Матеріал, над яким працюють учні, пов’язаний між собою за змістом. Кожен із членів групи протягом кількох хвилин працює над завданням, потім ознайомлює з вивченим матеріалом усіх членів своєї групи, після чого кожна група ознайомлює інших з тим матеріалом, який опанувала сама. Часто після того, як усі групи зроблять свій виклад матеріалу, проводжу конкурс на кращого знавця даної теми. Кращим вважається той учень, який запам’ятав найбільше матеріалу.
Ґронування використовую як на стадії актуалізації, так і на стадії рефлексії. Воно допомагає учням пригадати, узагальнити і систематизувати знання з певної теми, сприяє розвитку логічного, образного і абстрактного мислення.
Значну увагу приділяю використанню тестових технологій на уроках трудового навчання. Впроваджую їх спочатку епізодично, привчаю учнів працювати з різними видами тестів, а потім така робота на різних етапах уроку стає системою. Це привчає учнів бути уважними, спостережливими, глибше засвоювати матеріал, звертати увагу на деталі, раціонально використовувати час тощо. Тестові завдання використовую на різних етапах уроку, вони можуть тривати від 5-7 хвилин і більше. Тестові завдання підбираю відповідно до вікових особливостей учнів, класу, рівня підготовки, важливості матеріалу, часу на їх виконання та ін. Інколи тестові завдання готують самі учні.
В основі моделі кооперованого навчання покладено навчання учнів у малих групах, яке побудоване таким чином, що основна відповідальність за пізнавальний процес лежить на самих учнях (навчання, орієнтоване на учня), тому я часто пропоную роботу в малих групах. Результат групової діяльності - учні здобувають більше інформації, працюють активніше, почуваються впевненими у своїх знаннях, спілкуються з товаришами та дістають від них допомогу, переконуються у правильності своїх міркувань. Обсяг роботи, що її виконала група, завжди більший за обсяг роботи, виконаної кожним її членом чи частиною групи зокрема.
На практиці постійно застосовую три основні форми організації роботи учнів: індивідуальну, ланкову та групову.
Найчастіше застосовую ланкову форму, при якій групу учнів поділяю на ланки. Кожна ланка виконує індивідуальне завдання, відмінне від завдання інших ланок. Ланкова форма дає змогу повністю використати наявну матеріальну базу майстерні.
Фронтальну форму організації праці учнів використовую найчастіше тоді, коли починаємо вивчати нову трудову операцію. У цьому разі учителеві легше стежити за тим, як учні засвоюють правила виконання незнайомих їм трудових прийомів.
Індивідуальну форму організації роботи застосовую тоді, коли в класі є учні, які різко відрізняються від своїх товаришів за темпами засвоєння навчального матеріалу, або сильні учні, найчастіше гуртківці, які вже знають багато того, що вивчається на уроках праці, або слабкі учні, які пропустили багато занять у зв'язку з хворобою.
Правильний вибір форми організації роботи учнів має особливо важливе значення. Це сприяє формуванню стійких практичних умінь, навичок, плануванню і науковій організації праці, удосконаленню прийомів організації робочого місця, культурі праці, само - і взаємоконтролю.
Хмара тегів (хмара слів, або зважений список, представлена (-ий) візуально) — це візуальне подання списку категорій (або тегів, також званих мітками, ярликами, ключовими словами, тощо). Ключові слова найчастіше являють собою окремі слова, і важливість кожного ключового слова позначається розміром шрифту або кольором. Таке уявлення зручно для швидкого сприйняття найвідоміших термінів і для розподілу термінів за популярністю щодо один одного.
Можливості використання хмари слів на уроках трудового навчання навчанні пов'язані, наприклад, з тим, що: в хмару можна записати тему уроку, яку учні повинні визначити; попросити скласти пропозиції щодо визначеної теми, «хмара» виступає в якості опорного конспекту; можна запропонувати дітям прочитати в «хмарі» головне питання, на яке необхідно знайти відповідь протягом уроку; створити словникову «хмару» на основі нового термінології певних видів робіт (ручних, прасувальних; видів швів: машинних, ручних вишивки; способів вʼязання тощо) і попросити учнів прокоментувати ці терміни, або знайти ті, які використовували під час роботи над проектом; показати «хмару», складену з слів, що стосуються невідомого терміна і попросити здогадатися про його назву (ґудзики, гачки, кнопки, пряжки, нитки, корсажна стрічка – фурнітура; розмір, найменування, фірма-виробник, адреса, сорт, ціна, дата випуску, інфографіка – етикетка (ярлик);повторити основні поняття теми, що вивчаєтся.
Сторітелінг (storytelling) – це мистецтво розповідати історії з метою навчання, керування шляхом донесення змісту повідомлення за допомогою спеціальної методики.
Усі люди полюбляють слухати цікаві історії, а що це означає? Що правильно побудувавши розповідь, можна зачепити не розум і логіку, а саме емоції. Викликавши у слухача потрібні переживання, можна вивести його на певні висновки, а потім – підштовхнути до потрібних вчинків.
Сторітелінг як формат навчання у школі має величезну практичну користь: легке засвоєння матеріалу, розвиток уяви, подолання страху публічного виступу, налагодження стосунків з іншими учнями, самопізнання.
Одним із прикладів сторітелінгу можна назвати історію допитливої дівчинки Талантусі, яка подорожувала по швейній машинці. Така розповідь разом з візуалізацією дає суттєвий ефект. «Для виконання якісної строчки на швейній машині велике значення має правильне заправляння верхньої і нижньої ниток, тому що найменша неточність призводить до несправності в роботі машини.