Сучасні технології навчання в початковій школі. Застосування LEGO в освітньому процесі

Про матеріал
«Шість цеглинок» — це практичний інструмент та дієвий засіб, який дає змогу реалізувати ігрові та діяльнісні методи навчання у початковій школі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Сучасні технології навчання в початковій школі. Застосування LEGO в освітньому процесі

 

 

 

«Шість цеглинок» — це практичний інструмент та дієвий засіб, який дає змогу реалізувати ігрові та діяльнісні методи навчання у початковій школі.

Шість цеглинок та LEGO system— це ігри-завдання із набором з шести цеглинок LEGO DUPLO певних кольорів (червоного, помаранчевого, жовтого, зеленого, блакитного та синього кольорів) та LEGO system. Для роботи за цією методикою кожен учень та педагог повинні мати дані набори.

Кожна гра-завдання – це цілий комплекс не лише для розвитку мислення, мовлення, уваги, а й механізм розвитку оперативної пам’яті, самоконтролю та ментальної (когнітивної) гнучкості, що вкрай необхідні для навчання у школі та протягом життя.

Оперативна пам’ять допомагає нам утримувати інформацію, розуміти та опрацьовувати її, зокрема, під час читання.

Здатність до самоконтролю — це вміння протидіяти спокусам, не відволікатися, добре все обмірковувати, перш ніж почати діяти, конструктивно керувати емоціями.

Ментальна гнучкість дає нам змогу швидко реагувати на зміни, що відбуваються навколо. Гнучкість мислення передбачає наявність кількох ідей у голові, погляд на ситуацію з різних точок зору, перегляд планів з огляду на нові обставини.

Окрім цього, використання даної методики спрямоване на розвиток важливих соціальних умінь і навичок, а саме, здатність співпрацювати у команді, співпереживати за результат товариша, команди, вміння вчитись у своїх однолітків, дослухаючись до їхніх ідей та пропозицій, вміння розподіляти ролі та обов’язки, вміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення, вміння генерувати ідеї та здатність їх логічно обґрунтовувати.

Ігри-завдання з LEGO мають певні особливості:

 Завдання спрямовані одночасно на розвиток декількох умінь. Починатися одне і те ж завдання може з розвитку математичних, а от завершуватися розвитком мовленнєвих умінь.

 Будь-яке завдання можна адаптувати відповідно до віку, вмінь та потреб конкретної дитини (наприклад, змінивши кількість цеглинок чи час, відведений на виконання завдання).

 Кожне завдання надає можливість дитині вправлятися у виконанні того самого завдання знову і знову і в такий спосіб набувати впевненості у своїх силах.

 Завдання передбачають можливість відкритого закінчення, коли дитина може запропонувати кілька варіантів виконання і кожен з них буде вірним. Головне – дати можливість пояснити своє бачення.

 Методика діяльнісного навчання «Шість цеглинок». Ця методика була започаткована освітянином, практиком, експертом з ігрових методів навчання з Південно-Африканської Республіки Брентом Хатчесоном у 2014 році. Тестування методики відбувалося у чотирьох країнах, а саме: Україні, ПАР, Данії та Мексиці.  Окрім цього вивченням ефективності методики займалися університет Кембридж та науковці в різних країнах світу. Короткотривале дослідження, проведене університетом Кембриджу у 2015 році, показало значне покращення експресивного словника дітей.

Тестування методики відбувалося  в Україні в рамках співпраці фонду the LEGO Foundation з МОН України. З 2010 року the LEGO Foundation тісно співпрацює з МОН України з метою зміни підходів педагогів.

Правила ігрової взаємодії з дітьми:

 Дотримуйтеся правила легкого старту, тобто складність пропонованого завдання має відповідати рівню впевненості дитини у своїх силах, адже це створює ситуацію успіху. А вірячи в успіх, дитина відчуває впевненість у своїх силах і готова крок за кроком виконувати все складніші і складніші завдання. У разі, якщо завдання заскладне, дитина втратить віру в себе і бажання просуватися далі; якщо ж занадто легке, їй буде не цікаво, і як результат, вона не зможе досягти стану «потоку» (від англ. «flow»). Стан потоку виникає тоді, коли людина робить те, що їй подобається, та має чіткий баланс між власними вміннями та складністю завдання. Для цього стану характерні глибока концентрація, почуття легкості, радості і впевненості у собі. Зусилля педагога мають бути спрямовані на створення та підтримку саме такого балансу.

 

 Будьте гнучкими у вашій взаємодії з дітьми, не нав’язуйте ваших ідей. Навпаки, допоможіть дітям реалізувати власні задуми.

 

 Давайте час дітям для реалізації власних задумів і насолоди самим процесом гри.

 

 Не акцентуйте увагу на кінцевому продукті. Заохочуйте та підтримуйте сам процес, у якому перебуває дитина.

 

 Пам’ятайте, що одним з головних завдань є розвинути вміння вчитися впродовж життя, тому це природньо, якщо у дитини щось не виходить. Допоможіть дітям зрозуміти, що невдача  – це не привід кидати розпочате,  а можливість спробувати знову і знову. Допоможіть дитині зрозуміти, із чим саме пов’язані її труднощі. У такий спосіб ви стимулюєте вміння дитини  справлятися із ситуаціями, які виникатимуть на шляху її становлення, а також допомагаєте дитині відчути впевненість у власних силах і бути самостійною.

 

 Віддавайте перевагу відкритим запитанням. Відсутність відкритих запитань і ситуацій у вашій взаємодії гальмує розвиток розумових процесів, зокрема мовлення. У разі постановки винятково закритих запитань, ви не створите умов для розкриття індивідуальності дитини. Пам’ятайте, що не існує єдино правильної відповіді на запитання.

 Надайте дитині більше свободи і самостійності у процесі пошуку відповіді на виклик. У такий спосіб ви навчите її технологій розв’язання будь-яких життєвих ситуацій. І це стане міцною цеглиною у фундаменті, який ми закладаємо.

 

 Поважайте думку дитини. Те, що нам, дорослим, які живуть за певними правилами і усталеними нормами, здається неправильним, не означає, що варіант, запропонований дитиною, не має права на існування. Навпаки, попросіть дитину пояснити своє бачення. Завжди давайте їй можливість зробити власний вибір.

 

 Заохочуйте, схвалюйте спроби кожної дитини проявляти оригінальність, гнучкість мислення, продукувати креативні відповіді та рішення, бачити нові можливості у відомому, висувати самостійні ідеї, гіпотези, робити припущення, намагатися практично апробувати та реалізувати свої ідеї, критично і реалістично оцінювати зроблене, зіставляти задумане з реально досягнутим.

 

 Пам’ятайте, що головною словесною формою взаємодії між вами й дитиною є діалог на рівних.

 

 Завжди пропонуйте дітям зворотній зв’язок, адже таким чином ви показуєте свою зацікавленість їхньою діяльністю. Така поведінка не є оцінюванням того, що зробили діти, а радше визнанням зусиль, які дитина докладає для досягнення мети, а також його наполегливості та старанності на шляху до успіху.

 

 Довіряйте можливостям дітей. Не пропонуйте їм готових рішень. Дуже часто ми навіть не підозрюємо, який потужний творчий потенціал закладений у наших дітях. Дайте можливість їм розкрити цей потенціал.

 

 Пам’ятайте, що діти вчаться краще, коли почуваються відповідальними за сам процес навчання, розуміють та усвідомлюють, чому вони щось роблять.

 

 Надавайте дітям можливість самостійно вигадувати ігри та правила до них, придумувати сюжети й розподіляти ролі.

 

 Будьте готові до того, що під час навчання у грі, зокрема за цією методикою, завжди пануватиме так званий шум діяльності, створений брязкотінням конструктора і дітьми, які в процесі спільної роботи над чимось радяться одне з одним, домовляються і шукають компроміси.

 

 Не вимагайте від дітей цілковитої тиші. Навпаки, заохочуйте їх до спілкування. Адже саме в такий спосіб діти здобувають одне з ключових умінь нашого століття – бути командним гравцем.

 

 


 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Большакова І. Ігротека для першокласників /І. Большакова //.  Палітра педагога, 2005. - №1.

2. Варзацька Л.О. Гра як засіб пізнання /Л.О. Варзацька // Поч. школа. - 1988. - №12. - С.34-35.

3.Гра по-новому, навчання по-іншому. Методичний посібник/ Упорядник О.Рома. - The LEGO Foundation, 2018. - 44 с.

4. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід : [Метод. посібник] / Автор.-уклад. : О. Пометун, Л. Пироженко. – К. : А.П.Н., 2002. – 136 с.

5. Кузик О.П. Організація роботи в групі продовженого дня в 1 - 4 класах/О.П. Кузик //. - К. 2009, - С.35-120

6. Нова українська школа: основи Стандарту освіти. - Львів, 2016. - 64с.

7. Яцента Л. Ігрові форми навчання. /Л. Яцента // - Тернопіль: Астон,    2001. - 64 с

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 квітня
Переглядів
107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку