"Сучасний урок в контексті компетентнісного підходу"

Про матеріал
Новий етап у розвитку шкільної освіти пов'язаний з упровадженням компетентнісного підходу до формування змісту та організації навчального процесу. Це вимагає певного підвищення професійної майстерності вчителя, доозброєння його новими знаннями, сучасними компетенціями, методами і технологіями, які б дозволили йому пере¬будувати навчально-виховний процес відповідно до нових вимог і підходів. Роль школи сьогодні – підготувати дітей до життя, навчити їх критично мислити, аналізувати, опрацьовувати ті обсяги інформації, які вони отримують звідусіль, та вибирати необхідне, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Стара парадигма освіти, в якій школа існувала для накопичення знань та інформації, вже не працює. Наше життя зараз – це постійне навчання, і тому школа має навчити дітей постійно опановувати нові знання, знаходити потрібну інформацію та застосовувати її. Відповідь на ці виклики – компетентнісне навчання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Сучасний урок в контексті компетентнісного підходу. Підготувала заступник директора з навчально-виховної роботи Бондаренко Надія Олексіївна

Номер слайду 2

Урок – дзеркало загальної педагогічної культури вчителя, мірило його інтелектуального багатства, показник його світогляду, ерудиції. До хорошого уроку вчитель готується все життя. В. Сухомлинський

Номер слайду 3

Компетентнісний підхід - спрямованість освітнього процесу на формування й розвиток ключових (базових, основних, надпредметних) і предметних компетентностей особистості. Поняття "компетенція" традиційно вживається у значенні "коло повноважень;Компетентність – обізнаність, авторитетність, кваліфікованість.

Номер слайду 4

Основні складові компетентностіПо-перше, знання, але не просто інформація, а швидко змінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести у досвід власної діяльності. По-друге, уміння використовувати це знання у конкретній ситуації; розуміння, яким чином добути це знання, для якого знання який метод потрібний. По-третє, адекватне оцінювання - себе, світу, свого місця в світі, конкретного знання, необхідності чи зайвості його для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання.

Номер слайду 5

Три рівні компенетностей. Предметні – формуються засобами навчальних предметів. Міжпредметні – належать до групи предметів або освітніх галузей. Найбільш універсальними є ключові компетентності, які формуються засобами міжпредметного і предметного змісту.

Номер слайду 6

11 ключових компетентностей. Постанова КМУ від 30.09.2020 № 898 зі змінами внесеними КМУ від 30.08.2022 №972 Вільне володіння державною мовою. Спілкування іноземними мовами. Математична компетентність. Основні компетентності у природничих науках і технологіяхІнформаційно-комунікаційна компетентність. Уміння вчитися впродовж життяІніціативність Соціальна і громадянська. Обізнаність і самовираження у сфері культури. Екологічна грамотність і здорове життя. Підприємливість і фінансова грамотність

Номер слайду 7

Сучасний урок – це урок демократичний. Він проводиться не для учнів, а разом з ними. Це урок, на якому присутній демократичний стиль спілкування, де діти вчаться здобувати знання, а не отримувати готові, де жоден з них не боїться висловлювати свою думку і доводити її.

Номер слайду 8

Типи уроків Наказ МОН від 20 квітня 2018 року № 405 Урок розвитку компетентностей Формування компетентностей Перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей. Корекції основних компетентностей. Комбінований урок

Номер слайду 9

Групи нетрадиційних уроків У вигляді змагань та ігор (конкурси, турніри, вікторини, брейн-ринги ) Публічного спілкування (прес-конференції, диспути)Сприяння на фантазію учнів (урок-казка, урок-легенда, урок-винахід) Уроки, які комбіновані з іншими формами навчання (урок-семінар, урок-залік)Уроки, які засновані на діяльності учнів (уроки взаємонавчання, уроки-суди) Інтегровані, бінарні

Номер слайду 10

Урок розвитку компетентностейІ. Орієнтація, мотивація діяльностіІІ. Цілепокладання 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку 2. Визначення очікуваних результатів 3. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Цілереалізація 1. Актуалізація й корекція опорних знань 2. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення 3. Фізкультпауза (рефлексія: відеоролики, аудіозаписи, вправи) 4. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих 5. Повідомлення домашнього завдання ІV. Рефлексивно-оцінюючий 1. Підбиття підсумків уроку 2. Рефлексія 3. Цінування, оцінювання

Номер слайду 11

Урок формування компетентностейІ. Орієнтація, мотивація діяльностіІІ. Цілепокладання 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку 2. Визначення очікуваних результатів 3. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Цілереалізація 1. Перевірка домашнього завдання, актуалізація й корекція опорних знань, практичного досвіду учнів 2. Поглиблення навчального матеріалу, ознайомлення з правилами, алгоритмами виконання певних дій (ввідні, вступні вправи) 3. Первинне застосування знань (пробні вправи) 4. Фізкультхвилинка (релаксація) 5. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок (тренувальні вправи)6. Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови з метою формування умінь (творчі вправи).ІV. Рефлексивно-оцінюючий 1. Підбиття підсумків уроку 2. Повідомлення домашнього завдання 3. Рефлексія 4. Цінування, оцінювання

Номер слайду 12

Урок корекції основних компетентностейІ. Орієнтація, мотивація діяльності (підготовка до активної навчальної діяльності)ІІ. Цілепокладання 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку 2. Мотивація навчальної діяльності 3. Визначення очікуваних результатів ІІІ. Цілереалізація 1. Відтворення й коригування опорних знань, умінь, навичок 2. Узагальнення й систематизація понять, засвоєння системних знань і їхнє застосування для пояснення нових фактів і для виконання практичних завдань 3. Фізкультпауза 4. Засвоєння провідних ідей і теорій на основі широкої систематизації знань ІV. Рефлексивно-оцінюючий 1. Підбиття підсумків уроку 2. Повідомлення домашнього завдання, успішне виконання якого потребує системних знань, навичок, умінь 3. Рефлексія 4. Цінування, оцінювання

Номер слайду 13

Урок перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностейІ. Орієнтація, мотивація діяльностіІІ. Цілепокладання 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку 2. Мотивація навчальної діяльності 3. Визначення очікуваних результатівІІІ. Цілереалізація 1. Перевірка знань фактичного матеріалу (усна фронтальна бесіда, усна індивідуальна розмова) 2. Перевірка знань основних понять (письмова перевірка 8-10 хвилин, індивідуальне опитування) 3. Перевірка глибини усвідомлення знань (письмове опитування, самостійне складання таблиць, схем ) 4. Фізкультпауза 5. Застосування знань у стандартних умовах 6. Застосування знань у нестандартних умовах ІV. Рефлексивно-оцінюючий 1. Підбиття підсумків уроку 2. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж щодо його виконання 3. Рефлексія 4. Цінування, оцінювання. Якщо робота проводиться письмово, то пункти 1-3, 5-6 етапу цілереалізації відображають логіку побудови завдань контрольної роботи

Номер слайду 14

К о м б і н о в а н и й у р о к УРОК РОЗВИТКУ ТА ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙІ. Орієнтація, мотивація діяльностіІІ. Цілепокладання 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку 2. Мотивація навчальної діяльності 3. Визначення очікуваних результатів ІІІ. Цілереалізація 1. Перевірка виконання домашнього завдання 2. Усебічна перевірка ступеня раніше засвоєних знань 3. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу 4. Осмислення, первинна перевірка розуміння й корекція засвоєння нових знань 5. Фізкультпауза. 6. Закріплення знань і способів дій 7. Узагальнення й систематизація знань ІV. Рефлексивно-оцінюючий 1. Контроль і самоперевірка знань 2. Підбиття підсумків уроку 3. Рефлексія 4. Інформування про домашнє завдання 5. Цінування, оцінювання

Номер слайду 15

К о м б і н о в а н и й у р о к УРОК ФОРМУВАННЯ ТА КОРЕКЦІЇ ОСНОВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙІ. Орієнтація, мотивація діяльності. ІІ. Цілепокладання. 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. 2. Мотивація навчальної діяльності. 3. Визначення очікуваних результатів.ІІІ. Цілереалізація. 1. Актуалізація опорних знань, навичок і умінь. 2. Вивчення нового матеріалу, його сприйняття, усвідомлення й осмислення. 3. Первинне застосування отриманих знань (пробні вправи). 4. Застосування навичок і умінь на готовому матеріалі в стандартних умовах (вправи за зразком, інструкцією). 5. Фізкультпауза. 6. Застосування узагальнених умінь у нестандартних ситуаціях (творчі роботи). 7. Самостійна робота: творче застосування знань, навичок і умінь, перевірка результатів роботи.ІV. Рефлексивно-оцінюючий. 1. Підбиття підсумків уроку. 2. Рефлексія. 3. Інформування про домашнє завдання. 4. Цінування, оцінювання.

Номер слайду 16

Тема уроку повинна відповідати навчальній програміМета уроку має бути побудована на засадах компетентнісного підходу та співпадати з очікуваними результатами (мета дорівнює результат) і бути конкретизованою, тобто визначені предметні та ключові компетентності відповідно до конкретного уроку. Формування мети уроку має бути НЕ через учительську мету, а через результати учнівської діяльності, тобто через формування очікуваних результатів уроку (у модельній програмі це «Очікувані результати навчання» до розділів) Вимоги до структури уроку включають:

Номер слайду 17

Вимоги до структури уроку включають:чітко визначені цілі та завдання уроку;визначення типу уроку, органічний зв'язок всіх частин уроку;зв'язок уроку з попереднім уроком і закласти перспективу на наступний урок;вибір оптимальних, виходячи із цілей і завдань уроку, методів вивчення і закріплення нового матеріалу;оптимальність домашнього завдання (форма, обсяг, запис у щоденнику, облік індивідуальних особливостей і т. д.).

Номер слайду 18

Вимоги до підготовки та організації уроку припускають:підготовку та використання демонстраційного і роздавального матеріалу;можливість для учнів одержувати частину завдань самостійно під керівництвом педагога;використовувати контроль і самоконтроль учнів у процесі виконання навчальних завдань; перевірку і самоперевірку після виконання ними завдання;при підготовці виділити складні моменти нової теми, продумати методику їхнього пояснення.

Номер слайду 19

Вимоги до змісту уроку і процесу навчання включають:урок повинен сприяти розвитку пізнавальних процесів в учнів (сприйняттю, пам'яті, уваги, мислення, мовлення);формувати якості особистості школярів (дисциплінованість, акуратність, ініціативність і т.д.);урок повинен сприяти мотиву позитивного відношення учнів до навчання.

Номер слайду 20

Вимоги до техніки проведення уроку припускають:певний ритм і темп уроку оптимальний для учнів класу;сприятливий психологічний клімат на уроці (взаємна доброзичливість, готовність учителя прийти па допомогу учневі і т. д.);взаємне співробітництво вчителя й учнів, педагогічний такт;використання різних видів діяльності учнів, підтримувати інтерес до уроку.

Номер слайду 21

Дякую за увагу!

pptx
Додано
18 березня
Переглядів
322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку