Компетентнісний підхід - спрямованість освітнього процесу на формування й розвиток ключових (базових, основних, надпредметних) і предметних компетентностей особистості. Поняття "компетенція" традиційно вживається у значенні "коло повноважень;Компетентність – обізнаність, авторитетність, кваліфікованість.
Основні складові компетентностіПо-перше, знання, але не просто інформація, а швидко змінювана, динамічна, різноманітна, яку треба вміти знайти, відсіяти від непотрібної, перевести у досвід власної діяльності. По-друге, уміння використовувати це знання у конкретній ситуації; розуміння, яким чином добути це знання, для якого знання який метод потрібний. По-третє, адекватне оцінювання - себе, світу, свого місця в світі, конкретного знання, необхідності чи зайвості його для своєї діяльності, а також методу його здобування чи використання.
11 ключових компетентностей. Постанова КМУ від 30.09.2020 № 898 зі змінами внесеними КМУ від 30.08.2022 №972 Вільне володіння державною мовою. Спілкування іноземними мовами. Математична компетентність. Основні компетентності у природничих науках і технологіяхІнформаційно-комунікаційна компетентність. Уміння вчитися впродовж життяІніціативність Соціальна і громадянська. Обізнаність і самовираження у сфері культури. Екологічна грамотність і здорове життя. Підприємливість і фінансова грамотність
Групи нетрадиційних уроків У вигляді змагань та ігор (конкурси, турніри, вікторини, брейн-ринги ) Публічного спілкування (прес-конференції, диспути)Сприяння на фантазію учнів (урок-казка, урок-легенда, урок-винахід) Уроки, які комбіновані з іншими формами навчання (урок-семінар, урок-залік)Уроки, які засновані на діяльності учнів (уроки взаємонавчання, уроки-суди) Інтегровані, бінарні
Урок розвитку компетентностейІ. Орієнтація, мотивація діяльностіІІ. Цілепокладання 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку 2. Визначення очікуваних результатів 3. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Цілереалізація 1. Актуалізація й корекція опорних знань 2. Сприйняття й первинне усвідомлення навчального матеріалу, осмислення зв’язків і співвідношень в об’єктах вивчення 3. Фізкультпауза (рефлексія: відеоролики, аудіозаписи, вправи) 4. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих 5. Повідомлення домашнього завдання ІV. Рефлексивно-оцінюючий 1. Підбиття підсумків уроку 2. Рефлексія 3. Цінування, оцінювання
Урок формування компетентностейІ. Орієнтація, мотивація діяльностіІІ. Цілепокладання 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку 2. Визначення очікуваних результатів 3. Мотивація навчальної діяльності ІІІ. Цілереалізація 1. Перевірка домашнього завдання, актуалізація й корекція опорних знань, практичного досвіду учнів 2. Поглиблення навчального матеріалу, ознайомлення з правилами, алгоритмами виконання певних дій (ввідні, вступні вправи) 3. Первинне застосування знань (пробні вправи) 4. Фізкультхвилинка (релаксація) 5. Застосування учнями знань і дій у стандартних умовах з метою засвоєння навичок (тренувальні вправи)6. Творче перенесення знань і навичок у нові чи змінені умови з метою формування умінь (творчі вправи).ІV. Рефлексивно-оцінюючий 1. Підбиття підсумків уроку 2. Повідомлення домашнього завдання 3. Рефлексія 4. Цінування, оцінювання
Урок корекції основних компетентностейІ. Орієнтація, мотивація діяльності (підготовка до активної навчальної діяльності)ІІ. Цілепокладання 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку 2. Мотивація навчальної діяльності 3. Визначення очікуваних результатів ІІІ. Цілереалізація 1. Відтворення й коригування опорних знань, умінь, навичок 2. Узагальнення й систематизація понять, засвоєння системних знань і їхнє застосування для пояснення нових фактів і для виконання практичних завдань 3. Фізкультпауза 4. Засвоєння провідних ідей і теорій на основі широкої систематизації знань ІV. Рефлексивно-оцінюючий 1. Підбиття підсумків уроку 2. Повідомлення домашнього завдання, успішне виконання якого потребує системних знань, навичок, умінь 3. Рефлексія 4. Цінування, оцінювання
Урок перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностейІ. Орієнтація, мотивація діяльностіІІ. Цілепокладання 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку 2. Мотивація навчальної діяльності 3. Визначення очікуваних результатівІІІ. Цілереалізація 1. Перевірка знань фактичного матеріалу (усна фронтальна бесіда, усна індивідуальна розмова) 2. Перевірка знань основних понять (письмова перевірка 8-10 хвилин, індивідуальне опитування) 3. Перевірка глибини усвідомлення знань (письмове опитування, самостійне складання таблиць, схем ) 4. Фізкультпауза 5. Застосування знань у стандартних умовах 6. Застосування знань у нестандартних умовах ІV. Рефлексивно-оцінюючий 1. Підбиття підсумків уроку 2. Повідомлення домашнього завдання та інструктаж щодо його виконання 3. Рефлексія 4. Цінування, оцінювання. Якщо робота проводиться письмово, то пункти 1-3, 5-6 етапу цілереалізації відображають логіку побудови завдань контрольної роботи
К о м б і н о в а н и й у р о к УРОК РОЗВИТКУ ТА ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙІ. Орієнтація, мотивація діяльностіІІ. Цілепокладання 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку 2. Мотивація навчальної діяльності 3. Визначення очікуваних результатів ІІІ. Цілереалізація 1. Перевірка виконання домашнього завдання 2. Усебічна перевірка ступеня раніше засвоєних знань 3. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу 4. Осмислення, первинна перевірка розуміння й корекція засвоєння нових знань 5. Фізкультпауза. 6. Закріплення знань і способів дій 7. Узагальнення й систематизація знань ІV. Рефлексивно-оцінюючий 1. Контроль і самоперевірка знань 2. Підбиття підсумків уроку 3. Рефлексія 4. Інформування про домашнє завдання 5. Цінування, оцінювання
К о м б і н о в а н и й у р о к УРОК ФОРМУВАННЯ ТА КОРЕКЦІЇ ОСНОВНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙІ. Орієнтація, мотивація діяльності. ІІ. Цілепокладання. 1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. 2. Мотивація навчальної діяльності. 3. Визначення очікуваних результатів.ІІІ. Цілереалізація. 1. Актуалізація опорних знань, навичок і умінь. 2. Вивчення нового матеріалу, його сприйняття, усвідомлення й осмислення. 3. Первинне застосування отриманих знань (пробні вправи). 4. Застосування навичок і умінь на готовому матеріалі в стандартних умовах (вправи за зразком, інструкцією). 5. Фізкультпауза. 6. Застосування узагальнених умінь у нестандартних ситуаціях (творчі роботи). 7. Самостійна робота: творче застосування знань, навичок і умінь, перевірка результатів роботи.ІV. Рефлексивно-оцінюючий. 1. Підбиття підсумків уроку. 2. Рефлексія. 3. Інформування про домашнє завдання. 4. Цінування, оцінювання.
Тема уроку повинна відповідати навчальній програміМета уроку має бути побудована на засадах компетентнісного підходу та співпадати з очікуваними результатами (мета дорівнює результат) і бути конкретизованою, тобто визначені предметні та ключові компетентності відповідно до конкретного уроку. Формування мети уроку має бути НЕ через учительську мету, а через результати учнівської діяльності, тобто через формування очікуваних результатів уроку (у модельній програмі це «Очікувані результати навчання» до розділів) Вимоги до структури уроку включають:
Вимоги до структури уроку включають:чітко визначені цілі та завдання уроку;визначення типу уроку, органічний зв'язок всіх частин уроку;зв'язок уроку з попереднім уроком і закласти перспективу на наступний урок;вибір оптимальних, виходячи із цілей і завдань уроку, методів вивчення і закріплення нового матеріалу;оптимальність домашнього завдання (форма, обсяг, запис у щоденнику, облік індивідуальних особливостей і т. д.).
Вимоги до підготовки та організації уроку припускають:підготовку та використання демонстраційного і роздавального матеріалу;можливість для учнів одержувати частину завдань самостійно під керівництвом педагога;використовувати контроль і самоконтроль учнів у процесі виконання навчальних завдань; перевірку і самоперевірку після виконання ними завдання;при підготовці виділити складні моменти нової теми, продумати методику їхнього пояснення.
Вимоги до змісту уроку і процесу навчання включають:урок повинен сприяти розвитку пізнавальних процесів в учнів (сприйняттю, пам'яті, уваги, мислення, мовлення);формувати якості особистості школярів (дисциплінованість, акуратність, ініціативність і т.д.);урок повинен сприяти мотиву позитивного відношення учнів до навчання.
Вимоги до техніки проведення уроку припускають:певний ритм і темп уроку оптимальний для учнів класу;сприятливий психологічний клімат на уроці (взаємна доброзичливість, готовність учителя прийти па допомогу учневі і т. д.);взаємне співробітництво вчителя й учнів, педагогічний такт;використання різних видів діяльності учнів, підтримувати інтерес до уроку.