Тема заняття: Сульфатна кислота. Особливості взаємодії концентрованої сульфатної кислоти з металами.
Мета заняття:
освітня: вивчити фізичні і хімічні властивості сульфатної кислоти, дати уявлення про властивості і застосування сульфатів, вивчити якісну реакцію на сульфат-іон;
розвиваюча: розвивати вміння узагальнювати і систематизувати, зіставляти і порівнювати, самостійно знаходити інформацію, опрацьовувати її, складати йонно–молекулярні рівняння реакцій на прикладі властивостей сульфатної кислоти;
виховна: виховувати бажання вчитися, формувати екологічну свідомість.
Тип заняття: формування та вдосконалення вмінь і навичок
Форми: лекція конкретизація та поглиблення знань
Методи: бесіда, розповідь, демонстраційний і лабораторний досліди, виконання вправ
Забезпечення заняття: періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів. Хімічний посуд, реактиви.
Технічні засоби навчання: мультимедійний комплекс
Наочні посібники:
Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія: підруч. для 10 кл. загальноосвіт.навч. закл. – К.: ВЦ «Академія», 2013.
Хомченко Г.П. «Загальна хімія» - К: Вища школа 1993 р.
Роздатковий матеріал: роздаткові картки
Хід і зміст заняття
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань, перевірка домашнього завдання.
N2O5 H2 CO3
SO2 HNO3
CO2 H2 SO4
SO3 H2 SO3
FeS2 → SO2 → SO3 → H2 SO4
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, значення теми для:
ІV. Усвідомлення нових знань:
Розповідь викладача з використанням презентації
+
Демонстраційний дослід
У три пробірки наливаю по 2 мл розбавленого розчину сульфатної кислоти і додаю по 1-2 краплі індикатора, пропоную студентам зробити висновок про зміну кольорів індикаторів у кислому середовищі.
Розбавлена сульфатна кислота реагує з металами, які в ряду активності металів розміщені лівіше від Гідрогену.
Демонстраційний дослід: взаємодія з Zn, Mg, Fe (студенти записують на дошці рівняння реакцій, складають йонні рівняння)
Сульфатна кислота реагує з основними оксидами з утворенням солей відповідних металів і води.
(Студенти записують на дошці рівняння реакцій, складають йонні рівняння)
Демонстраційний дослід: взаємодія з
Сульфатна кислота утворює два ряди солей: кислі й середні. Які саме з них утворюються, залежить від кількісного співвідношення реагентів.
Демонстраційний дослід: взаємодія з
В пробірку з розбавленою сульфатною кислотою додаю 2-3 краплі фіолетового лакмусу, розчин набуває червоного забарвлення. Потім додаю краплями доти, доки вміст пробірки не набуде фіолетового забарвлення, тобто виникає нейтральне середовище, утворюється середня сіль. Якщо ж розчину не вистачає для нейтралізації усієї кислоти, то утворюється кисла сіль.
(Студенти записують на дошці рівняння реакцій, складають йонні рівняння)
Вправа 1
(Виконується студентами самостійно в робочих зошитах, здійснюється взаємоперевірка)
Написати рівняння реакцій сульфатної кислоти з кальцій гідроксидом, купрум (ІІ) гідроксидом, алюміній гідроксидом.
Сульфатна кислота вступає в реакцію обміну з солями, утвореними слабшими і навіть сильними кислотами, якщо вони менш стійкі.
Демонстраційний дослід: взаємодія з
В пробірку поміщаю ¼ мірної ложечки кальцинованої соди і доливаю 1-2 мл розчину сульфатної кислоти. Пропоную студентам пояснити спостережуване явище і самостійно написати рівняння хімічної реакції.
Вправа 2
(Виконується студентами самостійно в робочих зошитах, здійснюється взаємоперевірка)
Написати рівняння реакцій сульфатної кислоти з калій нітратом, барій хлоридом, кальцій(ІІ) фосфатом.
Демонстраційний дослід: взаємодія концентрованої з цукром.
Цукор змішуємо з концентрованою маса чорніє, розігрівається й незабаром зі стаканчика починає виповзати пориста чорна маса:
+
Унаслідок нагрівання кислота діє майже на всі метали до Ag включно (крім Pt, Au). У цьому випадку водень не виділяється, а утворюються продукти відновлення : , а також сіль і вода. Продукти залежать від активності металу й умов реакції. Умовно можна прийняти, що сульфатна кислота відновлюється:
+ + +
+ +
+ +
+ +
Більшість сульфатів розчиняється у воді. При випарюванні їх розчинів часто виділяються кристалогідрати, наприклад CuSO4 • 5H2O, FeSO4•7H2О, Al2(SO4)3 •18H2 O.
Малорозчинними є солі CaSO4 і Ag2SO4,а практично нерозчинними є BaSO4 і PbSO4. Утворення осаду барій сульфату використовують як якісну реакцію на йони SO4.
Лабораторний дослід: якісна реакція на сульфат-іони
Для визначення сульфат-іонів у розчині використовую реакцію утворення практично нерозчинного білого осаду барій сульфату.
Завдання. Дослідити розчини сульфатної кислоти й натрій сульфату на наявність сульфат-іонів у розчині. Підтвердити припущення йонно-молекулярними рівняннями реакцій.
(Повідомлення студентів)………
V. Узагальнення та систематизація знань студентів
Групова робота
Студенти об'єднуються в шість груп, завдання в групах повторюються з метою взаємоперевірки.
Завдання 1. Дописати рівняння практично здійсненних реакцій
Група 1
Ag
Група 2
Cu
Група 3
Завдання 2. Написати рівняння реакцій, які б ілюстрували перетворення
Група 1
Група 2
Група 3
VI. Підведення підсумків заняття
Викладач підводить підсумки заняття, оцінює роботу студентів, враховуючи їх відповіді, активність на занятті, результати взаємооцінювання.
VI І. Повідомлення домашнього завдання