Суспільне та культурне життя давніх китайців

Про матеріал
Суспільне та культурне життя давніх китайців. Охарактеризувати і донести до учнів як жили китайці в давнину
Перегляд файлу

 

Дата____

 

Тема: Суспільне  та культурне  життя  давніх китайців

 

Мета: Ознайомити учнів із процесом формування Китайської цивілізації, охарактеризувати суспільний устрій і культурні здобутки китайців та вплив на них природно-географічних умов, оцінити внесок цивілізації в Китаї у світову культуру; розвивати вміння порівнювати історичну інформацію, висловлювати власну думку, розвивати навички критичного мислення, виховати інтерес до історії Китаю.

 

Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: описувати спосіб життя людей Давнього Китаю; характеризувати суспільний устрій, культурні здобутки мешканців Давнього Китаю; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття «Великий шовковий шлях», «конфуціанство»; оцінювати внесок цивілізації в Китаї у світову культуру

 

Робота з історичним поняттям:

Філософія   в перекладі з грецької«любов до мудрості»

 

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу

Хронологічна компетентність, тобто уміння орієнтуватися в історичному часі, встановлювати близькі та далекі причино-наслідкові зв’язки, розглядати суспільні явища в конкретно-історичних умовах, виявляти зміни  життя суспільства;

Просторова компетентність – уміння орієнтуватися в історичному просторі та знаходити взаємозалежності в розвитку суспільства, господарства, культури і природного довкілля;

Інформаційна компетентність – уміння працювати з джерелами історичної інформації, інтерпретувати зміст джерел, визначати їх надійність, виявляти і критично аналізувати розбіжності в позиціях авторів джерел;

Логічна компетентність – уміння визначати і застосовувати теоретичні поняття для аналізу й пояснення історичних подій та явищ, ставити запитання та шукати відповіді, розуміти множинність трактувань минулого та зіставляти різні його інтерпретації;

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організація  навчальної  діяльності

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Мотивація навчальної діяльності

Ми живемо в цивілізованому світі, серед великих і маленьких держав, з якими спілкуємося, торгуємо, подорожуємо. За кількістю населення найбільшою державою світу з високорозвиненою економікою і культурою є Китай. Наша держава підтримує дипломатичні,економічні, культурні зв’язки з цією країною. Для того, щоб і надалі вони були успішними, треба знати і шанувати історичне минуле цієї держави, культурні надбання, її історію. Для цього ми з вами і продовжимо розгляд відомостей про Давній Китай. 

 

 

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Природа давньої  Індії і виникнення держави
  2. Суспільство Давньої Індії та пам'ятки культури

 

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу

ПЛАН

  1. Географічне положення Китаю
  2. Господарське  життя  давніх китайців
  3. Конфуціанство

 

Вчитель

Стародавні китайці називали свою батьківщину «Тянься» — «Піднебесна», «Чжун-Го» — «Серединне царство» (бо мешканці Китаю вважали свою країну центром землі), або «Чхун Хуа» — «Серединна Квітуча».

Слово «Китай» з'явилосязначнопізніше, можливо, походить відназви народу кидань, якийзавоював Китай у X ст. н.е

Сьогодні ми здійснемовіртуальнуподорож у цюзагадковукраїну.

  1. Загадка.

Відгадайте загадку.

Взимку зігріє, зранку пробудить

І допоможе тобі від застуди.

Разом із друзями п’єш зазвичай

Смачний та ароматний … ЧАЙ.

  • Що вам відомо про чай?
  • Де його вирощують?
  • Яким він буває?
  • А чи знаєте ви як з’явилася традиція пити чай?

Чай  напій, щоотримуєтьсязаварюванням, варіннямабонастоюваннямпідготовленого листа чайного куща. Чаємтакожназиваєтьсясухелистячайного куща, призначене для заварюванняцього напою. У розширеномусенсі — будь-якийлистянийаботрав'яний настій.Згідно з китайською традицією, чай буввідкритий культурнимгероєм Шень-нуном, покровителем землеробства та медицини, одним з Трьох Великих, що створили всі ремесла і мистецтва.

За переказами, Шень-нун подорожував у пошукахцілющих трав з котлом на тринозі, в якомукип'ятив воду для цілющихвідварів. У 2737 році до н. е. в казан з окропом впали кількалисточків чайного дерева. Відварздавсясмачним і викликавбадьорість: з тих пір Шень-нун не пив іншихнапоїв. Таким чином чай став одним із найпоширеніших занять китайців і залишається таким і до сьогодні. А сьогодні ми з вами дізнаємося про інші повсякденні заняття давніх китайців, довідаємося про особливості виникнення релігій у Китаї та з’ясуємо які винаходи давніх китайців стали невід’ємною частиною

 

 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ ( розповідь учителя)

 

 

На північномусходівідІндіїрозташована велика країна, яку ми називаємо Китай. На заходійоготериторії лежать гори та пустелі, на півночі — степи, на півдні — гори, укритітропічнимилісами. Зі сходу та півдня Китай омиваютьЖовте і Східно-Китайське моря.

Найсприятливішіумови для заселеннябули у СхідномуКитаї, а саме — на Східно-Китайськійрівнині, де протікаютьдвімогутнірічки — Хуанхе («Жовта вода») і Янцзи («Блакитна», або «Довгаріка»). Беручи початок у горах Тібету, цірічкинагадують Тигр і Євфрат: дужебурхливі, несутьбагато мулу і піску, часто несподіванорозливаються.

Назву «Жовта вода» річкаХуанхе одержала через свійколір. Північнівітри наносили зістепівжовтий пил, що за тисячоліттявкрив береги річкитовстим шаром. Під час дощівХуанхерозливалася, затоплювалисяціліобласті, знищувалисяпосіви. СтародавнікитайціназивалиХуанхе «лихом Китаю», «річкою, щонадриваєсерця», «річкоютисячібід». Протеґрунти в їїдолинідужеродючі і легко піддавалисяобробіткумотикою і дерев’яним плугом. Це і приваблювалонаселення. Тому й оселялися по берегах цієїріки.

Здавніхчасівосновнимзаняттямжителівкраїнибулоземлеробство. Основною сільськогосподарською культурою в Китаїбув рис, що приносив по 2-3 врожаї на рік. Для кращогообробіткуполівселянивикористовувалибиків. До того ж китайцінавчилисязастосовуватидобрива. Цезначнозбільшуваловрожаї, щосприялопроцвітаннюкраїни.

На північнийсхідвідІндіїпростяглася Велика Китайськарівнина. Колискоюкитайськоїцивілізації є країна, щолежить у долинах великих рікХуанхе та Янцзи. Зі сходу Китай омивається Тихим океаном. На заходізасніженівершиниГімалаїв і Тянь-Шаню та безжиттєвіпустелівідділяютьйоговідіншихкраїн. Ізпівдняцю землю оточуютьнепрохідніліси. Через цекитайцівважали, що вони живуть у центріземлі, і називали свою країну «серединною». Китай — найбільшакраїнаСтародавньогосвіту.

М’якийвологий і теплийкліматсприяврозвиткуземлеробства. Хуанхе(Жовтарічка) називається так через колірсвоєї води, мутноївідродючого мулу. ПротікаєХуанхе по м’якихжовто-зеленихґрунтах. Вони розмиваютьсянастільки легко, щопіслялітніх злив річказмінюєсвоє русло. Повіньзнищує селища, заливаєпасовища й поля. У бурхливихрічкових потоках гинуть люди і тварини. Саме тому китайціназиваютьХуанхе «БлукаючоюРічкою», «Річкоютисячінещасть».

Долина Янцзи (Блакитноїрічки) у давнинубулавкритагустимилісами. Через цехліборобизаселилиїї береги пізніше, ніж долину Хуанхе.

 

 

 

 

 

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

 

 

Географічнавікторинавформітестів. Індивідуальна робота.

(Кожнийученьотримавкарткуіз текстами)

1.Китай розташований

 а) на півночіАзії  б) на півдніАзії  в) на заходіАзії  г) на південномусходіАзії

2.У Китаїтечутьрічки

А) Ніл  б)Хуанхе  в)Дніпро  г)Тигр  д) Янцзи

3. Давнікитайціназивали свою країну

а) Землею обітованою  б)Піднебесною  в) раєм  г) найкращою на землі

4. Слово «Хуанхе» означає

А) біларіка  б) червонаріка  в) жовтаріка  г) чорнаріка

5. КитайціназивалиХуанхе

А) блукаючоюрікою  Б) безбережноюрікою  в) пересихаючоюрікою

Г) лихом Китаю

6. Територію Китаю омивають води

А)Північногольодовитого океану  б) Індійського океану  В) Атлантичного океану  г) Тихого океану

 

 

 

 

  1. Господарське  життя  давніх китайців

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\6 клас\5. Перші європейські цивілізації\6. Суспільне та культурне життя давніх китайців\Рисунок1.png

Ви вжезнаєте, щоосновнимзаняттямдавніхкитайцівбулоземлеробство. Сіялипшеницю, ячмінь, протенайбільшевирощували рису, який і досі є для китайцівнайважливішим продуктом харчування. Важливоюгалуззюгосподарствабулотваринництво. Розводиликитайцівеликурогату худобу, яку використовували як тяглову силу, також свиней, овець. Займалисявони й городництвом та садівництвом. Згородинивирощуваличасник, цибулю, черемшу, бамбук, гарбузи, ріпутощо, а ізсадових культур - груші, сливи, суничне дерево, абрикоси, апельсини, каштани, хурму, персики. Культивуваликитайціще одну рослину, яку за давнини не знали в інших краях, - чай.

У тічаси Китай бувєдиноюкраїною, яка виготовлялашовк.Технологіювиготовленняшовкукитайцітримали в суворійтаємниці.

Зрозуміло, щосеред ремесел особливемісцепосідалоткацтво. Вдосконалюючиткацькийверстат і барвники, китайцівироблялибагатовидівшовковоїтканини. Шовковітканинивироблялисямайже в кожномуселянськомугосподарстві, а також у приватних та державнихткацькихмайстернях.

Неабиякоїмайстерностідосягликитайці увиплавленніметалів. На початку нашоїери для виробництвазаліза вони вже почали використовуватиміхи*, якідіяли за допомогою водяного двигуна. Китайськімайстривміливідливати з бронзидосконалий посуд. Популярнимибулитакожвироби з мінералів: з яшми та нефриту різьбярівиготовлялирізноманітнічаші, келихи, вази. Славилисявироби й китайськихгончарів. Тонкостінний посуд з білоїглинивониоздоблювалиемаллю та вишуканимималюнками.

ВІДЕО 1 частина

 

Щоб захистити країну від спустошливих набігів кочовиків, імператор відновив будівництво Великої Китайської стіни, розпочате раніше. Довжинацієївеличноїспоруди, що стала символом Китаю, близько 6350 км, а висота — від 6 до 10 м. Через кожні 2-3 км зводилимогутнівежі. По верхів’юстінифактичнопролягавкам’яний шлях — настільки широкий, що тут легко могли роз’їхатисядвіколісниці. Будівництвовелося силами 300-тисячної армії, якійдопомагалив’язні, раби і селяни. Багато людей загинуловідвиснаження і непосильноїпраці. Для завершенняцьогонебаченого в історіїбудівництвазнадобилосякількастоліть.

 

Найвідоміша споруда за всю історію Китаю …. Китайська стіна….   

 

 

  1. ПРОЕКТ (ВЛАДІК)

 

 

 

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ

 

  1. РОБОТА З ПАЗЛАМИ

 

  1. Яку рослину називають «китайським хлібом»? ( рис)
  2. Листя якого дерева служать сировиною для виготовлення шовку? (шовковиця)
  3. Як перекладається з китайської «молоде листя»? ( чай)
  4. Який товар, крім шовку, цінувався на ринках на вагу золота? (порцеляновий посуд)

 

 5. Закінчіть речення. За допомогою підручника

 

  • Китай по відношенню до Індії розташовувався…(на Північному Сході від Індії)
  • Назвіть та покажіть дві найбільші річки Давнього Китаю. (Хуанхе, Янцзи)
  • Чи сприятливими, на вашу думку, були природно-географічні умови Давнього Китаю для землеробства
  • Великою Китайською рівниною протікають … (Хуанхе та Янцзи)
  • Свою імперію китайці називали ще …. (Піднебесною)
  • Першим давньокитайським імператором став… (ЦиньШиХуан-ді)
  • Великий шовковий шлях було прокладено завдяки… (У Ді) ст..87

 

Конфуцій та його вчення.

Щотакеконфуціанство?

У 5-3 ст. до н. е. в різних царствах виникалисвоїсвітогляднівчення. Багатоприхильників мало конфуціанство- учення, яке зародилосяще перед створеннямімперії. Засновникцьоговчення - Конфуцій (китайською Кун Цзи) (551—479 pp. до н. е.). Він належав до збіднілого знатного роду, тривалий час бувжерцем, а потімвідкриввласну школу.ВодночасКонфуційподорожувавкраїною. Йогошанували як великого мудреця, хочавін не придумав нічого нового, а лишезібрав і записав давніперекази. ЗгодомКонфуція стали вважати богом. Своєвченнявінвиклав у формібесід з учнями, якібулозібрано в книжці «Бесіди та судження». Згідно з ученнямКонфуціяверховним божеством є Небо.ІмператорвважавсяСином Неба, тому влада над іншими людьми дана йому богом. Порядок, установлений Небом, Конфуцій уважав вічним, закликав шануватитрадиціївсім’їтадержаві, понад усе цінуваввихованнялюдини. Мислительсформував правила поведінки, дотримуючисьяких, можнабулодосягтивнутрішньогосамовдосконалення. НайвищоючеснотоюКонфуційвизнававпокірність: молодшімаютькоритися старшим, народ - своїмволодарям. «Правитель повинен бути правителем, батько - батьком, син - сином», - переконувавКонфуцій. Вінзакликавчиновниківучитися, бо, на його думку, тількиосвіченалюдинаможеобійматидержавні посади. Які з правил конфуціанствапов’язані з повсякденнимжиттямкитайців?

СформульованіКонфуцієм правила поведінкистосувалися кожного - незалежновід рангу, посади, майна. Одяг, зачіска, манерилюдини, за Конфуцієм, маливідповідатиїї становищу, тожзовнішнійвигляд не бувособистою справою: за ним безпомилкововгадували, яке місцепосідалалюдина в суспільстві. За Конфуцієм, вихованийкитаєць - це той, хто, заходячи в оселю, знімаєвзуття та йдебосоніж, ховаєпід себе п’ятки, коли сидить, завждичемний з тими, хтонижчий за нього за статусом, не брутальний і не підлещується до того, хтовищий. Змолодшимикитаєцьдоброзичливий, а зі старшими - шанобливий. Китаєцьзавждимає бути охайний в одязі та матипристойнузачіску.

 

ВІДЕО 2 частина

 

ВІДЕО 3 частина

 

  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.

 

1.ПІДПИСАТИ РІЧКИ.

2.ЗАНЯТТЯ КИТАЙЦІВ

3. КИТАЙСЬКА СТІНА

4. КОНФУЦІЙ

5. АРХІТЕКТУРА КИТАЮ

 

  1. Бесіда за запитаннями підручника.
  • Які заняття були поширені в китайців?
  • Хто такий Конфуцій, якими були основні положення його вчення?
  • У чому особливість китайської архітектури та скульптури?
  • Що впливало на життя китайських міст?
  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати § 22 підручника.
  2. Виконати завдання робочого зошита с. 48 – 49.

 

 

 

 

 

 

 

.    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

У чомусвоєрідністькитайськоїархітектури та скульптури?

 

https://subject.com.ua/textbook/history/6klas_v_1/6klas_v_1.files/image135.jpg

 

Модель будинку………китайця.

 

 

https://subject.com.ua/textbook/history/6klas_v_1/6klas_v_1.files/image136.jpg

П….   у Чан’ані. Реконструкція.

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

 

 

Географічна вікторина в формі тестів. Індивідуальна робота.

1.Китай розташований

 а) На півночі Азії  б) на півдні Азії  в) на заході Азії  г) на південному сході Азії

2.У Китаї течуть річки

А) Ніл  б)Хуанхе  в)Дніпро  г)Тигр  д) Янцзи

3. Давні китайці називали свою країну

а) Землею обітованою  б)Піднебесною  в) раєм  г) найкращою на землі

4. Слово «Хуанхе» означає

А) біла ріка  б) червона ріка  в) жовта ріка  г) чорна ріка

5. Китайці називали Хуанхе(Кожнийученьотримавкарткуіз текстами)

А) блукаючою рікою  Б) безбережною рікою  в) пересихаючою рікою

Г) лихом Китаю

6. Територію Китаю омивають води

А) Північного льодовитого океану  б) Індійського океану  В) Атлантичного океану  г) Тихого океану

 

 

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
16 січня 2022
Переглядів
1888
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку