Світ інформації та мас-медіа

Про матеріал
Сучасне суспільство є інформаційним, тому важливим є уміння знаходити, аналізувати та використовувати інформацію. Учні мають розуміти сутність таких понять як мас-медіа, ІКТ, ІПСО. Актуальність даної теми обумовлена й тим, що триває війна росії проти України і інформація є також зброєю в руках агресора.
Перегляд файлу

 

Тема: Світ інформації та мас-медіа

     Ключова термінологія: інформація, інформаційне суспільство, ІКТ, медіа, інформаційно-психологічна операція

     Очікувані результати: розвиток громадянської компетентності, а саме – учні мають

  • розуміти сутність та особливості сучасного суспільства;
  • розуміти важливість інформації у сучасному суспільстві;
  • знаходити та критично оцінювати інформацію з різних джерел, використовувати ЗМІ, Інтернет ресурси та ІКТ; 
  •  реалізовувати свої права як споживача інформації;
  •  орієнтуватись у проблемах сучасного суспільного життя в Україні, Європі й світі, пов’язаними з пошуком та використанням інформації.

     Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Хід уроку

     І. Актуалізація і корекція опорних знань і вмінь: учні отримують картки із завданнями й на протязі 5-7 хвилин позначають або вписують правильні варіанти відповіді:

  1. Спільні дії громадян з розв’язання проблем їх власного життя є_____________(місцевим самоврядуванням);
  2. Реалізація молодіжних соціальних проектів дозволяє посилити громадський контроль за дотриманням прав молоді – так чи ні? (так);
  3.  Об’єднуючись задля задоволення спільних інтересів молодіжні організації сприяють розвитку _____________ суспільства (громадянського);
  4. З якого віку можна стати членом дитячої громадської інформації? (з 6 років);
  5. З якого віку можна стати членом молодіжної громадської організації?    ( з 14 років);
  6. Залучення громадськості до вироблення та впровадження політики сприяє демократизації суспільства – так чи ні? (так);
  7. Дає змогу навчитися відстоювати свої права____________ (активна громадянська позиція);
  8. У демократичному суспільстві громадянин має можливість доносити до влади свої вимоги – так чи ні? (так);
  9. Самоврядування існує і у школі – так чи ні? (так);
  10. Реалізація молодіжного соціального проекту починається з___________________(створення команди однодумців).

     ІІ. Вивчення нового матеріалу

     1) Робота з ключовою термінологією:

     При розгляді терміну інформація варто звернути увагу на етимологію слова: в перекладі з латинської мови термін має два значення – «роз’яснення, уявлення, поняття про що-небудь», й друге значення – «навчати, мислити». Учнів слід підвести до висновку, що інформація має сприйматися осмислено. Також необхідно порівняти поняття «інформація» і «дані»: дані стають інформацією тільки тоді, коли стають доступними та зрозумілими (приклад – давньоєгипетські папіруси містять дані, які стануть інформацією тільки після розшифровки цих папірусів). Абревіатура  ІКТ – інформаційно-комунікаційні технології, які включають в себе обчислювальну техніку та системи зв’язку. Учням потрібно звернути увагу на те, що метою використання ІКТ є не тільки створення, збір, пошук та обробка інформації, але її поширення та передача.        

     2) Первинне застосування нових знань:

     Учням пропонується виконати завдання на стор. 130 підручника Громадянська освіта для 10 класу (інтегрований курс, рівень стандарту) Автор: Бакка Т.В., Марголіна Л.В., Мелещенко Т.В. Вони повинні  проаналізувати інформацію, отриману впродовж вчорашнього дня та джерела її отримання. Учні мають скористатися термінами «інформація», «дані», ІКТ. Оскільки практично 90% учнів отримують інформацію з Інтернету, вони

усвідомлюють роль  ІКТ в сучасному житті. Це допомагає їм зрозуміти й  сутність інформаційного суспільства, яке пов’язане з ІКТ. З учнями варто обговорити й те, що в інформаційному суспільстві інформація є товаром. Яскравий факт – ринок  мас-медіа станом на 2020 рік складав $1,7 трлн., При цьому преса розвивається найповільніше (+1,1 % за 2016—2020 роки), а найшвидше Інтернет (+7,8 %).

     ІІІ. Самостійне застосування учнями знань

     Вступне слово вчителя: 13.12.2022 прийнято Закон України «Про медіа». Оскільки на законодавчому рівні регулюються тільки найважливіші питання життя суспільства та розвитку держави, то учням пропонується з’ясувати у чому значення цього явища. Для цього вони заповнюють міні табличку, використовуючи стор. 130-131 підручника та роблять висновок:

Зміст поняття

Види мас-медіа

Мета мас-медіа

Засоби одночасної передачі інформації групі людей.

Радіо, телебачення, преса, кіно, фотографія, відео, мультимедійні комп’ютерні системи, Інтернет.

Створення, запис, копіювання, тиражування, копіювання, зберігання, тиражування, поширення, сприйняття та обмін інформацією. 

  

     Висновок: мас-медіа формують інформаційний простір, тим самим впливають на свідомість людей, формують їхній світогляд та громадянську позицію.

     ІУ. Підведення підсумків:

Учні будують логічний ланцюжок: інформаційне суспільство – інформація – ІКТ – мас-медіа – передача інформації тим чи іншим групам людей.

     У. Домашнє завдання:

     1) Творче завдання: поміркувати над словами У.Черчилля «Хто володіє інформацією, той володіє світом»;

    2) Пошукове завдання: знайти інформацію про інформаційно-психологічні операції. Для зручності опрацювання цієї інформації можна заповнити табличку:

 

Зміст поняття

 

Засоби здійснення ІПСО

 

Наслідки здійснення ІПСО

 

 

 

 

Висновок: чи загрожують ІПСО реалізації права споживача інформації.

Оцінювання, саморефлексія.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Єрьоменко Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 лютого 2023
Переглядів
929
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку