Тема: Світ інформації та мас-медіа
Ключова термінологія: інформація, інформаційне суспільство, ІКТ, медіа, інформаційно-психологічна операція
Очікувані результати: розвиток громадянської компетентності, а саме – учні мають
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Актуалізація і корекція опорних знань і вмінь: учні отримують картки із завданнями й на протязі 5-7 хвилин позначають або вписують правильні варіанти відповіді:
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1) Робота з ключовою термінологією:
При розгляді терміну інформація варто звернути увагу на етимологію слова: в перекладі з латинської мови термін має два значення – «роз’яснення, уявлення, поняття про що-небудь», й друге значення – «навчати, мислити». Учнів слід підвести до висновку, що інформація має сприйматися осмислено. Також необхідно порівняти поняття «інформація» і «дані»: дані стають інформацією тільки тоді, коли стають доступними та зрозумілими (приклад – давньоєгипетські папіруси містять дані, які стануть інформацією тільки після розшифровки цих папірусів). Абревіатура ІКТ – інформаційно-комунікаційні технології, які включають в себе обчислювальну техніку та системи зв’язку. Учням потрібно звернути увагу на те, що метою використання ІКТ є не тільки створення, збір, пошук та обробка інформації, але її поширення та передача.
2) Первинне застосування нових знань:
Учням пропонується виконати завдання на стор. 130 підручника Громадянська освіта для 10 класу (інтегрований курс, рівень стандарту) Автор: Бакка Т.В., Марголіна Л.В., Мелещенко Т.В. Вони повинні проаналізувати інформацію, отриману впродовж вчорашнього дня та джерела її отримання. Учні мають скористатися термінами «інформація», «дані», ІКТ. Оскільки практично 90% учнів отримують інформацію з Інтернету, вони
усвідомлюють роль ІКТ в сучасному житті. Це допомагає їм зрозуміти й сутність інформаційного суспільства, яке пов’язане з ІКТ. З учнями варто обговорити й те, що в інформаційному суспільстві інформація є товаром. Яскравий факт – ринок мас-медіа станом на 2020 рік складав $1,7 трлн., При цьому преса розвивається найповільніше (+1,1 % за 2016—2020 роки), а найшвидше Інтернет (+7,8 %).
ІІІ. Самостійне застосування учнями знань
Вступне слово вчителя: 13.12.2022 прийнято Закон України «Про медіа». Оскільки на законодавчому рівні регулюються тільки найважливіші питання життя суспільства та розвитку держави, то учням пропонується з’ясувати у чому значення цього явища. Для цього вони заповнюють міні табличку, використовуючи стор. 130-131 підручника та роблять висновок:
Зміст поняття |
Види мас-медіа |
Мета мас-медіа |
Засоби одночасної передачі інформації групі людей. |
Радіо, телебачення, преса, кіно, фотографія, відео, мультимедійні комп’ютерні системи, Інтернет. |
Створення, запис, копіювання, тиражування, копіювання, зберігання, тиражування, поширення, сприйняття та обмін інформацією. |
Висновок: мас-медіа формують інформаційний простір, тим самим впливають на свідомість людей, формують їхній світогляд та громадянську позицію.
ІУ. Підведення підсумків:
Учні будують логічний ланцюжок: інформаційне суспільство – інформація – ІКТ – мас-медіа – передача інформації тим чи іншим групам людей.
У. Домашнє завдання:
1) Творче завдання: поміркувати над словами У.Черчилля «Хто володіє інформацією, той володіє світом»;
2) Пошукове завдання: знайти інформацію про інформаційно-психологічні операції. Для зручності опрацювання цієї інформації можна заповнити табличку:
Зміст поняття |
Засоби здійснення ІПСО |
Наслідки здійснення ІПСО |
|
|
|
Висновок: чи загрожують ІПСО реалізації права споживача інформації.
Оцінювання, саморефлексія.
1