Вечір гумору присвячений пам’яті Олександра Ковіньки.
Я веселий, добрий сміх, мене вистачить на всіх
(відкрита година спілкування)
Мета: формувати в учнів повагу до творчих надбань українського народного мистецтва, розкрити значення гумору в становленні культурної особистості, виховувати почуття національної гордості, усвідомлення своєї приналежності до народу, що має величезний творчий скарб, в якому відбилися його традиції і характер рідного краю; розвивати в учнів почуття гумору, комунікативні навички спілкування, вміння коректно жартувати і розуміти жарти. Познайомити учнів із письменником-сатириком, поглибити і розширити знання про творчість Олександра Івановича Ковіньки, розвивати інтерес до творчості гумориста-земляка; виховувати самокритичність, зневагу до недбалості, байдужості, виховувати почуття гумору; показати як у різних творах мистецтва є елементи гумору.
Завдання: з’ясувати значення гумору в житті людини; ознайомити з жанрами гумору і майстерністю жартів видатного земляка-гумориста О. Ковіньки; розкрити комунікативну роль гумору в спілкуванні; визначити правила використання жартів; вчитися бачити власні вади, звички, комплекси крізь рятівну призму посмішки.
Обладнання: записи музичного матеріалу, комп’ютер, мікшер, мікрофони, українські костюми, лавки, стіл, посуд; грамоти та подарунки для нагородження тощо.
Оформлення залу: 1. Плакати: „День без сміху – втрачений день”, „1 квітня - Всесвітній день сміху”, „Хвилина є, віддай її веселощам” „Правдиво кажуть, що біда Серця веселі покида”, „Зі сміхом легше в світі жити”.
2. Різнокольорові кульки, стіни прикрашені посміхне ними обличчями, дружніми шаржами. книжкова виставка «Про гумор: всерйоз і жартома», книги з автографами О. Ковіньки, плакати з висловами видатних людей про гумор, рушники, портрет Олександра Ковіньки, емблема з посмішкою, квіти, тощо.
Вчитель:
Добридень, люди добрі! Здоровенькі були!
З давніх-давен славиться український народ своїм гострим словом. Українці обдаровані незрівняним гумором, який визначається невичерпністю веселого та дотепного, що переливається всіма відтінками сміху, відсвічує легкою і добродушною посмішкою, виграє лукавим жартом, дошкуляє гострою колючою сатирою, або бринить гірким сміхом крізь сльози.
Від малого до старого – всі ми любим щирий сміх.
Із веселого й дурного посміятися не гріх.
Добрий сміх не б’є, не мучить, чим і бажаний для всіх
Шанувальників своїх П. Глазовий.
У довготривалій боротьбі за свою національну ідентичність український народ виявляв не лише героїзм та волю до перемоги, а й розвивав критичне світосприйняття. Це було своєрідним засобом духовного утвердження і самозахисту. Вперше у вітчизняній традиції світ сміхової культури можна спостерігати у відомій пам’ятці періоду Київської Русі «Молінні Данила Заточеника». Це унікальне першоджерело ХІІ століття дає нам можливість вивчення витоків формування українського гумору, його місце в духовній культурі середньовіччя.
Витоки українського гумору сягають давнини. Здається, він з'явився на білий світ одночасно з першими українцями. Так, історичне коріння землі решетилівської сягає глибини століть. Яскріє гумором усна народна творчість: безліч анекдотів, жартівливих пісень, коломийок, каламбурів створив український народ. Дружня розмова без жарту, що каша козацька без солі, юшка без приправи. У добрий час і в годину лихоліття сміх не залишав наш люд. Українці вміють сміятися, створювати собі настрій, піднімати дух. Що ж до Полтавщини, то вона посідає особливе місце в українському літературному контексті. Саме звідси пішли в широкий світ спопеляюча сатира та іскрометний гумор Івана Котляревського, Миколи Гоголя, Леоніда Глібова, Василя Чечвянського, Пилипа Капельгородського, Остапа Вишні. Це й зрозуміло. Бо в нашому краї розквіту наперченого, смішного та дотепного сприяють як природні умови, народні звичаї та традиції, так і суспільні настрої. Це тут, за висловом класика, вранці голоблю в землю встроми – до вечора дерево виросте, в який бік не плюнь – у сатирика чи гумориста влучиш. Одне слово, гуморний народ на Полтавщині.
До когорти відомих гумористів належить і наш земляк – велет українського гумору Олександр Іванович Ковінька.
Славна Плосківська земля своїми талантами. На цьому місці, де знаходиться Плосківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, стояла колись хата Ковіньок. Звідси 14 січня 1900 року прослався шлях видатного гумориста Олександра Івановича Ковіньки у велику літературу.
Учень: «Село Плоске… Рідне, миле село. У твоїй оселі під солом’яною стріхою я, одинадцятирічний сільський хлопчисько, вперше впізнав чарівну силу вогненної поезії геніального Тараса Шевченка».
Учениця: Тепер, коли Україна стала незалежною державою, гумористи стоять перед нелегким вибором – як не знизити гостроту пера й опанувати водночас нові, підказані часом теми. Сміх – це сила від усіх хвороб. Він додає нам настрою, допомагає в житті побачити більше світлого, радісного і просто стати добрішими.
Педагог-організатор. У повсякденному житті нашого народу широко використовуються прислів’я і приказки. Гумористичний тон народної мудрості підсилює головну думку – один скаже, другий прикаже, знайдеться і третій, що «як овечка, не мовить ні словечка». Народна мудрість засобами гумору характеризує особливості характеру і поведінки людей:
А про почуття гумору в народі говорять:
І на сцену запрошуємо артистів 8 класу, які декламуть гумореску О.Ковіньки
Ранок. Сонячний, прозорий ранок. Я йду на річку. Вдома мене попереджають:
— Іди, та гляди — втопишся, то й додому не приходь!
Цієї поради я точно додержуюся. Знаю — втоплюся, як же я додому дійду?
Приходжу до річки. Тут гамір і метушня. Сміються, плигають, поринають...
Роздягнувся, пішов на берег і спинився: не знаю, куди краще плигати.
— Плигай сюди, — кажуть хлопці. — Тут тобі буде по коліна.
Я недовго думав: взяв і плигнув.
Коліна поринули і мене за собою потягли. Посунувся і посунувся, бо не вмію плавати.
Говорили ото мені: «Вчися, Сашко, плавати. Вчися, не пошкодуєш». А я думав: «Хлюпати по воді — хіба то наука?»
І ось вам, поринаю на дно. Гребу руками, підсобляю ногами, кручу головою, а мене на дно тягне.
Хлопці, котрі на березі стояли, почали дискутувати:
— Ану, — говорять, — вирине чи не вирине? Може, й вирине — ноги довгі.
Вони дискутують, а я почуваю, що потопаю.
— Хлопці! — кричу. — Рятуйте! Потопаю!
— Не кричи, — кажуть, — а то в рот води набереш. Насилу-насилу врятувався. Виліз і впав на березі. Конешно, до мене тоді всі поприбігали.
— Мабуть, — говорять, — треба воду викачувати.
А як викачувати, ніхто не знає.
Один говорить:
— Я, — каже, — десь у книжці читав, що насамперед треба веслом у живіт давити.
— Дурень ти, — озвався другий. — Перша допомога — веслом по голові бити.
Словом, хтось мене як торохне веслом по голові — я й очухався.
Ото я й кажу: вчіться плавати, з вишки стрибати, глибоко поринати й майстерно виринати!
Ведуча: дякуємо нашим артистам.Запрошуємо до виступу учнів 3 класу
Клав я в писану торбинку,
Вішав торбу на горіх:
Сміх – здоров’я,
Сміх – для всіх.
Викрав сміх із торби сміху
І сміявся сам – один
Беззупину сто годин.
Від украденого сміху! –
Крадієві – жаднюку
Закололо у боку.
Знов складаю я в торбинку
До торбинки поспішіть –
Хай торбинка посмішить!
Сміх – для всіх
Посміятися не гріх
Регочіть собі, нівроку
Тільки цур –
Не в час уроку.
(Художній номер „Пісня про короля”.)
(З’являється король сміху зі своїми підданими.)
Король: Я сміху король,
І сміх – мій пароль.
Я кожного дня поруч з вами всіма,
Тож смійтесь, радійте, не сумуйте дарма
Я прийшов до вас не один, а зі своїми помічниками, які допоможуть нам побувати у країні гумору, сміху, сатири та пригадати всіх, хто допомагає нам бути веселими і радісними, забувати про сум і невдачі. Отже, сьогодні ми познайомимось з письменником-сатириком Олександром Івановичем Ковінькою. Хто ж він? Що писав?
Вчитель: Давайте уважно послухаємо зробимо для себе висновки, поміркуємо добродушно посміємося й покепкуємо!
(Демонструється портрет Олександра Ковіньки).
1-й ведучий: Олександр Іванович Ковінька (справжнє прізвище — Ковінько) (13 січня 1900, с. Плоске, Полтавського повіту Полтавської губерніїРосійської імперії — 25 липня 1985, Полтава, УРСР) — український письменник-гуморист. Народився у селі Плоске (нині Решетилівського району Полтавської області) в родині селянина-бідняка Народився в селянській сім'ї. Закінчив двокласне училище й з 12 років пішов у найми. У 1917 р. склав екстерном іспити за чотири класи гімназії. Українську революцію зустрів із захопленням. Під час громадянської війни пережив чимало перипетій: перебував у повстанському загоні, бився з денікінцями і потрапив у їхній полон, побув червоноармійцем і петлюрівцем. По війні повернувся додому, працював секретарем сільради, пройшов курси інструкторів-лекторів Авіахіму, заочно навчався в Полтавському інституті народної освіти. З 1928 р. професійно займався журналістикою як фейлетоніст газети «Більшовик Полтавщини». Друкувався в журналах «Червоний Шлях», «Всесвіт», «Плуг», «Червоний перець». Його фейлетонів і гуморесок, як вогню, боялись бюрократи, хабарники, кар'єристи. У 1929 р. вийшла перша збірка гуморесок «Індивідуальна техніка», у 1930 р. - друга збірка «Колективом подолаємо». Після цього літературна діяльність перервалася на два десятиліття. У жовтні 1934 р. О. Ковінька був заарештований за звинуваченням у належності до антирадянської терористичної організації українських націоналістів-боротьбистів і засуджений до 10 років виправно-трудових таборів. Звільнившись без права повернення на Україну, жив у Якутії. Там у 1950 р. був заарештований удруге і повернений у Нагаєво поблизу Магадана, де працював економістом в автоколоні. Після реабілітації в 1956 р. повернувся на батьківщину.
Опублікував понад 30 книг сатири й гумору, серед них: «Ось не грайте на нервах...» (1958 р.), «Кутя з медом» (1960 р.), «Цвьох — і ваших нєт!» (1961 р.), «Коти і котячі хвости» (1963 р.), «Новели про химери (1965 р.), «Чарівні місця на Ворсклі» (1968 р.), «І таке буває» (1972 р.), «Як воно засівалося» (1979 р.). Постійно друкувався в журналах «Перець», «Україна», «Прапор», «Жовтень», вміло відтворював смішне в побуті. Письменник виробив власний стиль неквапливої, іронічної, мудрої оповіді, побудованої на фольклорно-розмовній основі. Поряд із літературною, займався громадською працею, з 1965 р. був депутатом Полтавської міськради. У 1970 р. нагороджений орденом «Знак пошани». Двотомники вибраних творів виходили в Києві у 1970 та 1980 рр. У 1992 р. на будинку, в якому жив О. Ковінька, встановлено меморіальну дошку.
(Виконання гуморесок Ковіньки учнями).
Сидимо ми в гаю. Розмовляємо. Чую, дві симпатичні молодички, вочевидь, подруги юності дівочої, кинулися в спогади — як воно в молодості любилося та кохалося.
Перша:
— Коли ми з Василем спізналися і покохалися, дак ти знаєш, Оксанко, він мене кожного вечора водив або на концерт, або в кіно.
— А мій Петро завжди вечірком мене запрошував або до калини, або до верби.
— Таке, Оксано, скажеш — до верби. Яка там принада?..
— Еге-ге, Галинко, не кажи і не говори — чудова. Місяченько сяє... Соловейко тьохкає,— й ніжненько на руках колихаючи миле дитятко, усміхаючись, додала: — Оце ж бачиш — третє натьохкало...
— А в мене, голубонько, одне-однісіньке...
— То ти, Галино, із своїм Василем, мабуть, не ті кінокартини дивилася.
У наш двір прийшли дві жіночки — з водогону націдити свіженької водички. Сусідка — проти нас живе — неначе хріну об’їлася, кинулася до водоносиць:
— Чого ви до нас прийшли воду брати? Га? Вас питаю — яка вас завірюха у наш двір занесла?
— Хіба не бачите, води набрати. У нашому дворі водогін зіпсувався.
— Води?.. Іншого місця не найшли?
Молодша:
— Тітонько! Що ви таке кажете? Великий гріх людям води не давати.
— Так ви ж грязюки наносите!
— А хіба у вас нема грязюки?
— Еге, — сказала. — Наша грязюка — акуратніша
Учень: Декламує гумореску Ковіньки.
ЯК МЕНЕ ВЧИЛИ
Ходив і я колись до школи. Надівав батькові чоботи, мати підперізувала якимсь обривком, і я Човгав собі. Чоботи — великі, нігті — великі? волосся — велике, розкуйовджене. А проте — ніхто мені нічого. Гігієн тоді ще на селі не водилося.
Перша лекція в школі була: «Отче наш...». Вставали й співали. А співали ми «отчаянно! Хто куди, хотів, той туди й виводив. То батюшка, що правив у нас за лектора й головного вихователя, підходив ближче, брав за вухо й підтягував:
— Іже єси на небесі!..
При цьому він ставився до вашого вуха так, ніби це було не вухо, а якийсь нікчемний шкураток. Бере було баса за вухо й тягне, доки витягне аж на дишканта.
Наприкінці виходив наперед і починав:
— Скільки я вам, дурням, казав: коли воздається молитва Господу Богу, не чухайтеся в пазусі. Ти, замурзане! Чого мухи ловило, коли «І не введи нас во іскушеніє» співали? Стань у куток!
Починалася друга лекція.
— Ага!.. Ось ти скажи: якою одежею прикривалися Адам і Єва в раю?
Мій сусіда по парті Гриць сьорбнув носом, кліпнув очима і нарешті бухнув:
— Вони, — каже, — прикривалися рядном.
— Олух царя небесного! Ступай у куток! Скажи ти! — це до мене.
Я довго й не думав:
— Лопухами! — кажу. — Бо мама казали, що ряден у раю не було.
— Ослиця валаамська! Марш і ти в куток!
Отак у кутку нас більшало й більшало. А за партами меншало й меншало. На цьому «премудра» лекція кінчалася.
І добре, що вона кінчилася на віки вічні!
Вчитель: Смішне можна побачити в танці, почути в пісні, зрозуміти, послухавши
гуморески, смішинки, а також у художніх творах мистецтва: дружніх шаржах, картинах, коміксах, які сьогодні представлені у нашому музею сміху.
На наше свято завітало багато гостей: вчителі шкіл району, учні та вчителі нашої школи, а також багато артистів, які доведуть що без гумору жити неможливо.
(Художній номер Чарлі Чаплін.)
(Виходять 2 ведучих.)
Учень читає гумореску Ковіньки
ЯК ОТО КОЛИСЬ ЛІКУВАЛИ...
Лікарня наша, або простіше «оптека», була і малувата, і вузькувата, і темнувата.
З вулиці одні вузенькі двері, з огороду два маленьких віконця... Темно!..
Одне віконце затуляв Бровко (хоч ти його вбий, ляже, гемонський, і спиною усе вікно закриє), друге ми і затуляли. На підвіконня ставили ліки: йод і порошки.
Питають хворого:
— Що з вами?
— Горло... Повужчало й повужчало...
Лікар підводить хворого на горло до віконця, грюкає роговою ложечкою об шибку і профілактично гукає:
— Злізь! Злізь, щоб ти здох!.. Ану, скажіть: а!., а!.. От барбоса нажили!.. Тю на тебе!.. Кажіть за мною: а!., а!.. Куди ти морду сунеш? От бісова личина!.. Ще — а!., а!.. Сашко! Візьми дрючка, зжени отого чорта з вікна! Ще-разок — а!., а!..
Лікар Сергій Павлович «медичних наук» набрався, будучи полковим санітаром в Єлецькому полку. Мав він красиву фігуру, пишні вуса, говорив «пацент», і одному лиш Богу відомо, як в його руках опинилася посвідка: «може бути в сільській аптеці фельдшером...»
Я — помічник «лікаря». Медичні функції помічника скромні: посуд мити, перетирати, підлогу підмітати і отого кудлатого «чорта» з вікна дрючком ізганяти.
Помічнику дванадцять років. Він поважно сьорбає носом і довго-довго розглядає височеньку пляшку. На пляшці жахливий малюнок — голий череп! А зверху нерозбірливі літери: «Spiritus».
О Боже! Що це за страховидне диво «Spiritus» там на дні сидить?
Набравшись духу, я на самоті зазирнув, Нічого страшного нема. Порожньо і денце сухе. Ото капость яка!
Помічник і не туди, що там-таки справді сиділо лихо, та вчора Сергій Павлович напару з волосним старшиною оту лиху шаленюку всю ніч терпеливо витягали через вузеньке горлечко. Тягли, тягли і самі по зав'язку натяглися... Уранці знайшли стомлених в арсенівському сажі... Старшина милостиво перевісив рябій свинюці начальственного цепа з бляхою і бурмотав: «Носи!.. Хрюкай!.. На те ти й свиня!..»
Прийом... Хвороби різні...
— Ногу в коліні роздуло... Меланка, жінка моя, і папоротника клала, і гарячими висівками пропарювала, і любисток з цибулею прикладала... А воно гонить, а воно жене...
— Що це у вас — косою різонуло?
Хворий оцю свою хворобу передавав пошепки:
— Яка там коса — урядник нагаєм різонув...
Дідусі скаржилися на «божеські» витівки:
— Живіт!.. Звиняйте, роздуло, як бубон. Ми ж ото із старою посвятили на спаса яблучок і грушок... Та й святеньких наїлися... А то не їли, закону держалися... Стара грушку-другу жуйнула та й годі. А я з охотою дві мисочки хватонув. Так тепер хоч кричи: кар-рав-вул!..
— А в мене під ложечкою смокче. Смокче і тягне. Затягне, затягне і не пускає... Вип'єш чарочку-дві, воно трохи й попустить.
З дітками ціла морока.
— ....Прив'язала я її до воза, за ніжку. «Грайся,— кажу,— Оленко, грайся... Мамі ніколи, мамі жати, снопи в'язати. Грайся, дитинко, сама». А воно гралося та щось, дурненьке, і вхопило... Мабуть, жабеня проковтнуло...
На всі хвороби оці ліки одні — йод і порошки. Ставиться банка з йодом, рядом кладеться квачик й увічливо перепитується за чергою:
— Що в тебе, Васю?
— Зуби болять!
— Ага... Роззявляй рота.
У баночку всовується квачик, і мастяться хворій людині зуби. Звісно, хвора людина, зціпивши зуби, аж дрібцює... А Сергій Павлович, вимазавши зуби й піднебіння йодом, на прощання ще і в лоба ткне.
— На всякий випадок... Може, голова заболить.
А черга підходить та й підходить.
— А в тебе, Стьопо, що?
— Пече!
— Де?
— Отут.
— Підсмикуй сорочку.
І знову йодом маститься голе тіло.
— Де ж ви, Сергію Павловичу, мажете? Я ж вам казав — отут, а ви ондечки квацюєте?
Хворі на очі підставляють потилицю. «Лікар» маже й ненароком запитує:
— А що в тебе, Петю, з потилицею?
— Та в мене, бачите, з потилицею нічого. Вона, можна сказати, здоровенька, а от очі... То мама ще з дому казали: хай помажуть іззаду, а то спереду як мазонуть, то ще й очі повилазять.
Сергій Павлович задоволено киває головою й мастить далі.
Побував я оце недавно в рідному селі. Мамо моя рідна! Встань, подивися! Які колосальні зміни! Яка простора, красива лікарня! Чиста, світла. Вікна великі, двері широкі, лікарі кваліфіковані. Серед них — доктор-гінеколог.
— Хіба ви не пригадуєте Надійку? — кажуть мені. — Оту Надійку куцоволосівську? Ану, згадайте!
— А-а!.. Помню, помню... Як же не помнити? Ми з нею отут на оцій доріжці в мисочки гралися! Надія! Така білявенька?..
— Еге ж, еге ж! Дак ото вона... в Харкові закінчила інститута. Кінчила й каже: «Поїду в рідне село працювати... доктором...» Гінекологом працює. Така акуратна, душевна...
Кінець сумній старій медицині!
Учениця; І так, я думаю, ми вас переконали, що сміх корисний всім: і дітям, і дорослим. За статистикою діти сміються до 400 разів на день, а дорослі до 15. Дорогі дорослі, смійтеся частіше і у вас буде менше проблем, а значить і у нас – ваших дітей.
2. А я знаю таку смішну історію:
- Мамо! У відро з молоком упала миша!
- І що ти зробив?
- Я вкинув туди кота, щоб він її спіймав!
Вчитель: А ви вірите, що звірі, тварини вміють розмовляти, виконувати різну
роботу? Тож переконайтеся, що й поросята вміють будувати будинок.
(Художній номер „Танець поросят”.)
Він – мистецтво і наука
Він – в житті і для життя.
Із потворного й дурного
Посміятися на гріх.
Добрий сміх не б’є, не мучить,
Він на світі жити учить.
(Віночок веселих смішинок.)
Погодився
Сьогодні надворі дуже холодно, хуртовина, - каже мати, - так що до школи, синку, мабуть, не підеш.
Добре, - одразу погодився той. – Тоді можна я піду погуляю.
Непарні черевики
Чому це ти, Сидоренко, взув непарні черевики – один чорний, а другий коричневий? Гайда хутенько додому й перевзуйся, щоб обидва були однакові!
Та я вже, Ганно Іванівно, бігав перевзуватися на попередньому уроці, але вдома також виявилися непарні черевики: один чорний, а другий – коричневий.
Проста арифметика
Сидоренко, скільки всього учнів у вашому класі?
З Ганною Іванівною двадцять вісім.
А без Ганни Іванівни?
Без Ганни Іванівни в класі не залишиться жодного учня!
Підстригає й бриє
2. – Ну і шия – каже, -
Усім шиям шия...
3. А Панас радіє!
- Добру шию маю,
Бо щодня тренуюсь,
Гирі підіймаю.
1. Перукар скривився:
Краще вже мовчи ти.
Піднімай хоч трактор,
Треба шию мити.
Вчитель: Діти, ви уважно слухали гуморески, скажіть будь-ласка
Педагог-організатор. Федір Михайлович Достоєвський стверджував, що краса врятує світ. Можливо. Та не менш переконливою видається теза про те, що світ врятує почуття гумору.
Тож намагайтеся шукати і бачити смішне не лише в навколишньому світі та оточуючих, а і в собі самих. Спробуйте глянути на власні звички, вади, комплекси крізь рятівну призму посмішки. Повірте, це зовсім не применшить ваших чеснот в очах оточуючих. Адже сміятися, іронізувати над собою може собі дозволити лише сильна, розумна, самодостатня і впевнена в собі людина. Смійтеся на здоров’я! До побачення, до нових зустрічей!
(Звучать веселі українські народні пісні. Фотосесія на згадку).