Світ вокальної музики
Мета.
Основні поняття для засвоєння: вокальна музика, сольний спів, манери співу.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
Бесіда про світ вокальної музики.
Світ вокальної музики надзвичайно різноманітний і безмежний. Якщо зібрати всі авторські пісні, романси, хори та додати пісні, створені кожним народом за всю історію свого існування, то вийде, мабуть, нескінченна мелодія.
Вокальні твори виконують по-різному. Народні пісні співають у народній манері — невимушено, розлого і гучно під супровід народних інструментів або без супроводу (а капела).
Сучасна популярна пісня зазвичай звучить під фонограму. Це — естрадна манера виконання, основною рисою якої є легкість і доступність у сприйнятті слухачами.
В оперному театрі, концертному залі та філармонії звучить академічна музика, якій притаманна академічна манера співу.
Ви вже знаєте, що вокалістів розрізняють не тільки залежно від типу музики, яку вони виконують. Вам легко впізнати (навіть із заплющеними очима) голос мами або тата, голос найкращого друга.
Отже, голос людини, як і музичний інструмент, має власний неповторний тембр. Характеризуючи тембр голосу, особливо співацького, часто вживають слова «мелодійний», «приємний», «металічний», «глухий», «м’який» тощо.
Проведімо експеримент. Візьміть найнижчий звук, який зможете заспівати, а тоді — найвищий. Це ваш діапазон. Як і музичні інструменти, голос людини має власний діапазон. Ви помічали, що голоси хлопчиків та дівчаток схожі? Це дитячі голоси. Коли підростете, ваш тембр голосу зміниться і стане дорослим — чоловічим або жіночим.
Співацькі голоси
Чоловічі Жіночі Дитячі
Бас Контральто Альт
Баритон Мецо-сопрано Дискант
Тенор Сопрано
Основою класифікації співацьких голосів є висота. Серед чоловічих голосів розрізняють бас (низький), баритон (середній), тенор (високий).
Серед жіночих — контральто (низький), мецо-сопрано (середній), сопрано (високий). Дитячі голоси поділяють на альт (низький) та дискант (високий).
Музичний словничок
Пригадайте! Співаком або вокалістом називають людину, яка займається співом. Сольний спів — це виконання пісні однією людиною.
Виконання творчого завдання.
Демонстрація картини Рафаеля «Сикстинська Мадонна» (див. підручник, с. 126). Або перейдіть за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=QVlSUPdeH1c
Ця картина вже давно стала шедевром світового мистецтва.
Відомий німецький поет Й.В. Ґете висловився так: «Якби її творець не написав більше нічого, вона все одно забезпечила б йому безсмертя». Ця картина звучить світло й піднесено. Вона промовляє чудовим і неповторним голосом матері, яка несе та оберігає свою дитину. Це також молитва матері за свою дитину, прохання до Діви Марії про заступництво.
Дайте характеристику засобам виразності живопису в картині Рафаеля.
Послухаймо цю композицію.
Музичне сприймання. Дж. Каччіні. «Аѵе Maria». – щоб прослухати, перейдіть за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=mff4O-KMya4
Ф. Шуберт. «Аѵе Maria». https://www.youtube.com/watch?v=aVm61yNJFCA
Аналіз музичного твору.
Бесіда про творчість відомого живописця.
На своїх картинах Рафаель Санті дуже часто створював образ Діви Марії (Мадонни), за що його навіть прозвали «Майстром Мадонн». «Сикстинська Мадонна» — одне з найвідоміших полотен художника, написане на замовлення Папи Юлія II на честь перемоги над французами, які нападали в ті часи на Італію. На картині зображена юна і ніжна Мадонна з маленьким Ісусом, поруч — свята Варвара та Папа Римський Сикст II. Таємна влада матері, яка знає, що повинна віддати свою дитину заради спасіння людства, і досі бентежить наші серця.
Відомості про авторів музичних творів.
Джуліо Каччіні — італійський композитор і співак XVII століття, теоретик вокального мистецтва. Композитор став автором однієї з перших опер «Еврідіка» (1602) і вважається одним із творців італійського співу бельканто.
Франц Петер Шуберт — австрійський композитор XVIII століття, один з основоположників романтизму в музиці, автор понад тисячі музичних творів, серед яких більш ніж 600 пісень, дев'ять симфоній, велика кількість творів камерної та літургійної музики.
Знайомство з піснею «Прийди, прийди, весно красна». Сл. А. Навроцького, муз. В. Філіпенка. https://www.youtube.com/watch?v=2SZVld4CeHQ
Ознайомлення зі змістом пісні та характером мелодії музичного твору. Знайомство з особливостями виконання ритмічно складних елементів пісні, плескання складних ритмічних елементів.
Виконання творчого завдання з музикування.
Візьміть фарби або олівці. Спробуйте плямами або штрихами зобразити в кольорі настрій цієї пісні.
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія. Запишіть відповіді у зошиті
Завдання.
Послухайте твір «Ave Maria» у виконанні Лари Фабіан https://www.youtube.com/watch?v=3YWfThqkG3E
Лучано Паваротті https://www.youtube.com/watch?v=XpYGgtrMTYs
та Робертіно Лореттіhttps://www.youtube.com/watch?v=R_0LgSFhKZ4
Намалюйте портрет своєї матері, заспівайте їй свою улюблену пісню.