Киїнський ліцей імені Костянтина Светенка
Киїнської сільської ради
Тема уроку:
«Світло і тепло людських сердець»
Виконала вчитель географії Киїнського ліцею імені Костянтина Светенка
Тетяна Янченко
Киїнка
2023
Тема: Світло і тепло людських сердець, 7-8 клас.
Мета: Ознайомити учнів з заходами щодо енергозбереження, навчити створювати економні свічки для побуту, прививати основи національної свідомості, дати корисні поради.
Задачі уроку:
Обладнання: ноутбук, плакат, картки з завданнями, технологічна картка, конспект уроку.
Тип уроку: інтегрований (екологія, технології)
ПЛАН
І Емоційне налаштування
ІІ Актуалізація Опорних знань
ІІІ Мотивація пізнавальної діяльності
IV Вивчення нового матеріалу
V Практична робота
VI Систематизація та узагальненя знань та вмінь
VII Рефлексія. Підсумки уроку
VIII Домашнє завдання
Хід роботи
Емоційне налаштування
Вправа «Дружні долоньки»
. Мета: створення комфортної атмосфери для подальшої роботи гарний настрій, зосередити учасників на спільній роботі. Роздати учасникам аркуші паперу. На них вони обводять свої долоньки і у верхньому кутку пишуть свої ініціали. Аркуші з долоньками пускають по колу, щоб інші могли написати щось хороше про того, чия долонька.
Актуалізація Опорних знань
Слово вчителя
Як часто ви чуєте «Виходячи з кімнати вимкни світло», «Вимкніть всі енергозатратні прилади в години пікового споживання електроенергії»?
Як ви вважаєте навіщо?
Відповіді учнів
Мотивація пізнавальної діяльності
Складні часи для України
І кожен з нас тепер герой
Хоч допомоги ми чекаємо
Але й тепло охороняємо
Сонце, вітер і вода –
Це чинники життя.
З них енергію черпаємо,
І природу оберігаємо
Екологічний шлях тепер
Услідкувати і допомогу надати
Енергію запасемо
Країну від кризи врятуємо!
Донченко Таїсія, учениця 10 класу, 116 ліцею м.Київ
Вивчення нового матеріалу
Бесіда.
До чого закликає цей вірш?
На які види поділяються джерела енергії?
Які з них є відновлюваними а які невідновлювані?
Отже невідновлювані – це корисні копалини, а відновлювані – сонце, повітря, вода.
Промовляючи по черзі «Сонце, повітря, вода» діти поділяються на три групи.
Робота в малих групах «Енергозбереження для мене…»
Аналіз рекомендацій по енергоефективності
Мета: в групах розробити рекомендації, запропонувати конкретні шляхи збереження енергії в побуті (світло, вода, повітря(тепло). Презентація своїх рекомендацій і колективне обговорення та доповнення їх. Учні отримують картки енергоефективності, та дають відповіді на питання
Практична робота
В складний час, а особливо енергетично складний час для України, дуже важливим є питання, а що ж робити коли електроенергії немає взагалі? Так як при відключеннях світла, або як для наших захисників, що зараз перебувають на передовій. Ефективним виходом є власноруч виготовлені обігрівачі, генератори, блоки та станції живлення, акумулятори.
Але є один вчасно вигаданий пристрій, що поєднує в собі і тепло і світло, таким екологічним винаходом є окопна свічка, що дуже часто використовується нашими захисниками, а в деяких регіонах України і мирними жителями.
Окопна свічка — назва пристрою для отримання світла, обігріву, сушіння одягу та приготування їжі у вигляді бляшанки, в яку поміщений картон, що залитий воском або парафіном.
«У часи Другої світової війни теж виготовляли для військових подібні свічки. Але замість картону використовували звичайний папір та ганчір’я, а замість парафіну – віск, гас чи навіть смалець. Нині ж це все можна робити значно простіше.
На окопних свічках, які ми передаємо, хлопці можуть повноцінно готувати їсти. Причому не тільки яєчню, але й супи, борщі. Це дуже помічна річ у польових умовах» Ольга, волонтер-майстриня, Чернігів.
Одна така свічка може горіти від 1,5 до 4-х годин.
Окопна свічка використовується тільки в добре провітрюваному приміщенні, в закритому – ні в якому разі. Річ у тім, що для заливки часто використовують технічний парафін у перемішку з воском, згарками свічок. До того ж – коли горить картон, просочений воском і парафіном, він дає чад. Усе це – небезпечне для здоров’я»
Сьогодні ми з вами навчимось виготовляти окопні свічки. То ж до роботи!
Учні по групам виконують процеси зазначені в технологічній карті.
Систематизація та узагальнення знань та вмінь
Лишимо наші свічки стигнути, а після, надамо їх волонтерському Центру для відправки нашим захисникам в зони активних бойових дій.
Рефлексія. Підсумки уроку
Вправа «Школа думок»
Поняття екологічності і енергозбереження, як ніколи гостре зараз для України, кожен може зробити свій вклад, в енергетичну незалежність держави, та зігріти часточкою свого тепла іншу людину.
Домашнє завдання
Зібрати матеріали для виготовлення окопних свічок, вигадати спосіб удосконалення процесу створення свічки.
Використані джерела:
Додаток 1
Як заощадити електроенергію
Додаток 2
Технологія виготовлення окопної свічки
Відміряємо гофрокартон. Ширина смужки повинна бути меншою на
0,5-1 см від висоти банки. Довжина смужки залежить від діаметру банки. Нарізаємо смужки гофрокартону.
Скручуємо гофрокартон та вставляємо його в суху, чисту банку. Якщо смужка картону дуже довга, відриваємо її. Якщо , навпаки, коротка, то прикладаємо до попередньої та продовжуємо накручувати далі.
Формуємо та вставляємо гніт. В даному випадку це просто смужка з гофрованого картону.
Подрібнюємо на невеликі шматки парафін або віск, та розтоплюємо на водяній бані.
Заливаємо розтопленим парафіном підготовлений картон у банці, він повинен повністю покрити картон. Залишаємо свічку до повного застигання парафіну.