Сценарій
свята зустрічі птахів
«В небі жайворонки в'ються…»
Свято зустрічі птахів «В небі жайворонки в'ються…»
Мета: ознайомити дітей із народними традиціями зустрічі птахів; розвивати інтерес до читання пізнавальної літератури; закріплювати поняття «зимуючі» та «перелітні» птахи; розвивати логічне мислення, допитливість; виховувати дбайливе ставлення до птахів, бажання допомагати їм.
Обладнання: малюнки із зображенням птахів; аудіозаписи; відеоролик про годівнички.
Хід заходу
Ведучий 1.
Як сонечко привітно заясніло.
Природа стрепенулась, ожила.
І на душі відразу завесніло,
бо стільки стало світла і тепла,
що хоч співай! Така краса повсюди!
Річки не помістились в береги.
Земля радіє і радіють люди.
І в цьому стільки щастя і снаги!
Все в русі на землі, усе співає,
біжить, сміється, тане і цвіте.
Весна чарівна землю обіймає,
і все до сонця тягнеться, росте…
Ведучий 2
Надворі нова весна. а значить – час розквіту і зелені, свіжості і польоту, довгих днів і тепла. Тепла сонця в повітрі, у словах, у почуттях і вчинках. І звичайно ж, це час до зустрічі наших найменших друзів – птахів, які повертаються з вирою на батьківщину.
Ведучий 1.
Перший весняний місяць – найкраща пора для всього живого. Пробуджується природа, а ми з нетерпінням чекаємо наших друзів, пернатих мандрівників. На 9-й день березня відбувається масовий приліт птахів. Тому то кажуть, що на обретення птиця повертається до гнізда, а хлібороб - до плуга. Це святий Іван чудом своєї голови повертає птахів назад додому.
ІІ. Основна частина.
Ведучий 1.
Першим прилітає жайворонок – справжній благовісник весни в Україні. він з’являється у наших краях ще тоді, як сніг лежить на горбиках і долинах.
Ведучий 2.
А ви знаєте легенду про жайворонка? Ось, слухайте (виходить під музичний супровід Старець):
Легенда
Старець: Розповідають, що, коли Див створив землю, він хотів скликати всіх небесних богів, щоб ті помилувалися на справу його рук. Кликав, кликав їх Див знизу, навіть втомився, а вони все не чують. Тоді підняв він камінчик і кинув його так високо, що докинув до самого неба. І у вишині камінчик раптом перетворився на маленьку сіру пташку, яка дзвінко заспівала – і привернула увагу богів. Глянули вони на землю – і захопилися справою рук Дия. Почали так голосно кричати від захоплення, що пташка каменем впала з висоти – якщо б не крильця, розбилася б вщент!
З тих пір жайворонок то парить високо-високо, то різко опускається з пронизливим криком. Але там, у блакитній височині, він співає так солодко, що навіть Боги не можуть залишитися байдужими до цього співу. А про людей і говорити нічого!
За народними повір’ями, на зиму жайворонок перетворюється в мишу, а влітку приймає колишній вигляд.
Зиму він проводить в мишачій нірці, у полі під каменем, під грудкою землі в борозні. У середині зими перевертається на інший бік і спить до весни.
А ще кажуть, ніби він взимку знаходиться високо-високо в небі. Боги тримають його в руках, тішать і пестять, поки не блисне перша блискавка і не розкриються небеса, куди в цей час жайворонкам дозволено буває зазирнути.
Приліт жайворонків знаменує прихід весни. В народному календарі є свято, що присвячене птахам – це Сороки (Сорочини) або Жайворонки. Так називаються і обрядові коржики у вигляді пташок, які печуть в цей день дітям, щоб вони, ходячи вулицями, закликали птахів з вирію. Діти бігали з тим печивом по селу, підкидали вгору, імітуючи пташиний політ, і викрикували весняні заклики до птахів:
Ведучий 1. Жайворонок – це символ єдності Землі й Неба; він - співець хліборобського поля і небесної блакиті, бо своїм співом возвеличує хліборобську ниву до небес, а небесну блакить опускає до хліборобського лану. Він – чиста «Божа птаха», яка приносить весну на поле, бо першим з польових птахів повертається з вирію. Поле, над яким співає жайворонок, в належний час обігріється теплим Сонцем і зроситься благодатними дощами. Вважається, що з прильотом жайворонка треба розпочинати оранку і сівбу.
Жайворонок – одна з небагатьох пташок, яка співає в польоті.
- Послухайте спів жайворонка ( звучить спів пташки).
Ведучий 2. Діти вірили, що після таких закликів птахи і весна не забаряться. А щоб пернатим друзям не було сутужно, залишали для них крихти своїх коржиків, а іноді і цілих “жайворонків”, повісивши їх на гілочки дерев. Рано – вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах. Решту тримали до обіду, коли вилазили на дерево і приказували:
Пташок викликаю
З теплого краю:
- Летіть, соловейки,
На вашу земельку,
Спішіть, ластівоньки,
Пасти корівоньки.
Після цього всі стежили за тим, коли над ними пролетить якійсь птах. Це була добра ознака. Особливо раділи, якщо над головами з`являлись дикі гуси. Кожний брав соломинку і жбурляв услід птахам:
-Гуси! Гуси! Нате вам на гніздечко і на здоров`ячко, а нам – на тепло!
Вірш
В небі жайворонки в'ються,
заливаються, сміються,
грають, дзвонять цілий день,
і щебечуть, і співають,
і з весною світ вітають
дзвоном радісних пісень.
Ось вони на землю впали,
щось шепнули їй, сказали
і розтали знов у млі...
Щоб глянути на диво,
виглядають полохливо перші проліски з землі.
Звучить пісня «Щебетала пташечка» у виконанні учнів молодших класів.
Українська народна пісня |
Щебетала пташечка під віконечком,
Сподівалась пташечка весни з сонечком.
Прилинь, прилинь, чаронько, весна красная,
Як легенька хмаронька в небі ясная.
Вбери степи травами, вквітчай ніжними,
Потоки купавами білосніжними.
Осип луки перлами, вкропи росами,
Розлийся джерелами стоголосими.
Щебетала пташечка під віконечком,
Сподівалась пташечка весни з сонечком.
Ведучий 1.
- Радіють приходу весни і земля, і звірі, і птахи, і люди. Тому так багато про неї створено пісень, віршів , хороводів, закличок, ігор. І доки ми будемо цікавитися культурною спадщиною нашого народу, доти буде міцний наш зв`язок із рідною землею, а ми будемо сильні та непереможні.
Ведучий 2.
-А зараз конкурс - пташині премудрості.
У цьому конкурсі кожному учаснику команди дається завдання зібрати прислів'я про птахів. У конверті знаходяться три розрізаних на частини прислів'я, кожна з яких набрана своїм кольором.
1. Птицю пізнають по польоту, а людину по роботі.
2.Краще померти орлом, ніж жити зайцем.
3.Людина без батьківщини, що соловей без пісні.
4.Ворон ворону ока не виклює.
5.Ластівка день починає, а соловей вечір кінчає.
6.Поступися курці грядкою - вона весь город виклює.
7.Будь-яка птиця свої пісні співає.
8.Якби не Сойчин язичок, хто б про неї знав.
9. Не обіцяй журавля в небі, а дай синицю в руки.
10.Дурна та птиця, якій своє гніздо не миле.
11.Непотрібна солов'я золота клітка, краще йому зелена гілка.
12.З курми лягай, з півнями вставай.
13. Ранні пташки росу п'ють, пізні сльози ллють.
14.Лякана ворона і куща боїться.
15.Воля пташці краще золотої клітки.
Ведучий 1.Ви багато читаєте. А зможете продемонструвати свої театральні здібності ? Я читаю вірш, а представник від класу інсценізує вірш
З далекого краю, з далеких світів
Журавлик на крилах додому летів,
Минав океани, ліси і моря,
Вдивлявсь крізь тумани:
Учень-журавель.
-Чия це земля?
Чиї це долини? Чиї це луги?
Чию це калину гойдають вітри? –
Учень.
Впізнав Україну:
Учень-журавель.
-Моя це земля,
Моє тут гніздечко
І мова моя.
Ведучий 2.
Весна іде! В повітрі молодому
Далекий крик мандрівних журавлів
Вже розітнувсь: ключем вони додому
У рідний край летять з чужих країв.
Ведучий 1. Ми бачимо, що ви багато знаєте про пташок. Зараз перевіримо як можете відгадати птаха за загадкою.
Виходять діти, переодягнуті в костюми птахів і загадують загадки
Як зима – вона на гілці,
І співа, мов на сопілці…
Жовті груди, чорні крила,
Кусень сала сама з’їла. (Синиця)
У червонім фартушку
птах стрибає по сніжку
і розпитує синичку
про найближчу годівничку. (Снігур)
Вірно людям я служу,
Їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
Шкідників їм добуваю. (Дятел)
Що це за сіренька пташка?
Ловить гусінь і комашок,
Цвірінчить вона, стрибає,
В теплий край не відлітає.
Цей маленький жвавий хлопчик
Називається … (горобчик).
Тут і там вона літає,
і на хвіст плітки збирає.
Що довідається, — все
вмить по лісу рознесе. (Сорока)
По асфальту чимчикує,
Із людьми про щось воркує…
Сизокрилий, добрий птах,
Знається він на листах! (Голуб)
Я гніздо люблю будувати
під дахом сільської хати. (Ластівка)
Гордо птаха походжає,
Пташенят життю навчає.
Дуже мудра чорна птиця,
І біда, як розізлиться. (Ворона)
Понад хмарами літає,
пильно здобич виглядає.
Як побачить її — вмить
камінцем униз летить. (Орел)
Сіра пташка на лужку
Нам кує :»Ку-ку, ку-ку-ку».
Та погану звичку має —
Яйця в гнізда підкладає.
Ця матуся-вередуля
Називається …(зозуля).
У долині цілий день
Він співа дзвінких пісень.
Як верба і як калина,
Птах цей — символ України.
Тішить піснею людей
Гарна пташка — …(соловей).
Бо всю ніч їй знов літати,
Ловить мишок, гризунів,
З нею їм вже не до снів! (Сова)
Першим я приніс весну,
Пробудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
Звуть усі мене… (шпаком).
На даху моєї хати
Оселився птах цибатий.
Довгий дзьоб і ноги має,
Мишок, жабок полюбляє.
Чемних діток із далека
В кожен дім несе …(лелека).
Ноги довгі, мов жердини,
чваньковита ця пташина,
нові чоботи убрала,
по болоту почвалала. (Чапля)
Білосніжні, гарні птиці
Дім будують на водиці,
Дуже схожі на гусей,
Обережні до людей! (Лебеді)
Ведучий 1. Молодці, діти, всі ви правильно відгадали загадки.
Ой, як високо в блакить
Хмари піднялися!
Як горобчик цвірінчить
Весело на стрісі!
Ведучий 2.
І сонечко все дужче гріє
Голубить і сади й поля.
І кожен з нас теплу радіє,
Життям вже повниться земля
Пісня «Весняна пташка» ( виконують молодші школярі)
Слова: Анатолій Салогуб Музика: Анатолій Салогуб
Прилетіла пташка до свого гнізда,
Заспівала пісню лагідну вона.
Заспівала пісню, заспівала пісню,
Заспівала пісню лагідну вона.
Пісню про далекі теплії краї,
Як там сумувала пташка в далині.
Як там сумувала, як там сумувала,
Як там сумувала пташка в далині.
Мріяла, що прийде чарівна весна
І в далекі далі полетить зима,
І в далекі далі, і в далекі далі,
І в далекі далі полетить зима.
Прилетіла пташка до свого гнізда,
Бо її позвала чарівна весна.
Бо її позвала, бо її позвала,
Бо її позвала чарівна весна.
Весну-красну вітаймо.
Вітаймо, вітаймо.
Весну красну вітаймо.
Вітаймо. вітаймо,
весну красну вітаймо.
Ведучий 1. Рубрика «Цікаво знати!»(виступи знавців з кожного класу)
Знатоки І групи
-Багатьом пташкам в різних країнах побудували пам`ятники. Чи знаєте ви про це?
лебідь - символ вірності і любові;
ворона і сова – символ мудрості;
голуб – символ миру.
Пам`ятники птахам: в Америці – чайкам, у США – горобцю, у Франції – голубам, в Італії – гусям, в Японії – лебедю, у Канаді – казарці.
Знатоки ІІ групи
Гра «Знавці птахів» ( вікторина підготовлена учнями ІІ групи)
- Який найменший птах у світі? (Колібрі. Маса 3 г, довжина 57 мм)
- На яку найвищу висоту піднімаються птахи? (Близько 900 метрів)
- Яку швидкість може розвивати переляканий страус? (До 100 км/год)
- Якої ваг досягають найбільші птахи нашої планети? (близько 157 кг – страуси, при висоті 3 м)
- Як зветься найменша пташка України? (Червоноголовий корольок. Довжина крила 56 мм, вага 6 г)
- Чи є залежність між розмірами тіла і віком птахів? (Чим більше птах, тим довше він живе.)
- Найвищий птах української фауни. (Сірий журавель. Висота 120 м, маса 7 кг)
- Який птах є королем швидкості? (Сокіл-сапсан. Падаючи з великої висоти стані піке, розвиває швидкість понад 320 км/год)
- Найважчий птах в Україні. (Дрохва – 20 кг)
- Найповільніший птах світу. (Американський вальдшнеп. Швидкість під час шлюбних танців не перевищує 8 км/год)
- Який птах долає найбільшу кількість кілометрів за добу? (Лелека. Навесні може подолати відстань 450-500 км за добу)
Інформація, підготовлена 3 групою.
А у 1982 р. закон про Червону книгу було прийнято в Україні. Сьогодні до неї занесено понад 800 видів рослин і тварин з метою їхньої охорони і
збереження.
Конкурс для глядачів «Пташина вікторина»
1.Який птах має найдовший язик? (дятел,14см)
2.Які птахи прилітають до нас з півдня першими? (граки)
3.Скільки треба взяти літер «а»,щоб одержати назву птаха? (сорока)
4.Хто в лісі втикає шишки в щілини дерев? (великий строкатий дятел)
5.Які птахи влаштовують по кілька гнізд на деревах? (граки)
6.Які птахи навіть у люті морози знищують комах-шкідників?(синиці,дятли)
7.Якого кольору очі у сови сірої? (чорні)
8.Чи болить голова у дятла? (ні,у цих птахів між дзьобом і кістками черепа є
спеціальна хрящова тканина,яка зменшує силу ударів,що впливають на
головний мозок)
9.Що страшніше птахам взимку:холод чи голод? (голод)
10.Взимку птахів підгодовують люди,а чи корисно підгодовувати їх влітку?
(ні,тривале вживання неприродного корму,наприклад,хліба,спричиняє хвороби)
Ведучий 2.
Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди кожну мить
Говорить Україна!
Послухай, як трава росте,
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою колосками.
Послухай, як воду шумить,
Дніпро до моря лине.
З тобою всюди кожну мить
Говорить Україна!
Ведучий 1.
Світ прекрасний навколо тебе –
Сонце ясне і синє небо.
Птахи, звірі, гори і ріки –
Нехай він буде таким навіки.
Нехай людина добро приносить,
Бо світ навколо любові просить.
ІІІ. Заключна частина.
Учитель:
Пташки:
Учениця 1.
Що роблять птиці навесні,
Коли із вирію вертаються?
Вони в такі блакитні дні
З ланами і людьми вітаються.
Чиї ж то голоси дзвенять,
Як ліс під сонцем вишумовує?
Учениця 2.
Дрозди й синиці гомонять
Пташиною своєю мовою.
Що робить жайворон-трудар.
Як луг ромашками квітчається?
Він з неба розсипає жар,
І щедра пісня не кінчається!
Гра «Розгадай зашифровані назви зимуючих птахів».
Ріпа + кук =
Гак + ла =
Бу + гол =
Горб + очки =
Нора + во =
Ніс + гур =
Ця + сини =
Шик + шар =
Оса + рок =
Танок молодших учнів «Лелеки», пісня Марти Шпак "Весна - Красна"
Учень2
Тож давайте, любі діти,
Весну прославляти,
Птахів, що летять до нас,
Славно зустрічати.
Учениця 3
Люби, шануй веселу пташку
Її довір’ям дорожи.
Віддячать нам за нашу ласку
Садів крилаті сторожі.
Учень 4
Природа рідна – наша втіха,
Тож хай вона не знає лиха!
Ми всі господарі Природи,
То ж збережемо її вроду.
Пісня «Повернулися лелеки».
Слова: Леонід Ковальчук |
Музика: Леонід Вербицький |
|
Хлопчиськом я бігав у поле далеко, В багрець одягалась трава. Пливли небесами у вирій лелеки, А вслід їм летіли слова:
Приспів: Лелеки, лелеки, Лелеки, вертайтесь назад.
В золочені верби стежина лугами, Як чарами ніч огорта. Птахи срібнокрилі злітали над нами У далеч, мов юні літа.
Приспів.
Настала розлука - ми з гнізд полетіли, В огні небокрай пломенів. Над степом, як маки, хустини біліли Коханих сестер, матерів.
Приспів.
Весною лелеки вернулись до хати, Буяла трава молода. Лиш сина у полі, стара твоя мати, І досі стоїть вигляда.
Приспів. |
Учень 5.
Ми співали й танцювали.
Із святом всіх привітали.
Завітайте ще до нас!
Прощавайте, в добрий час!
Пташки:
Ви, учні повинні не тільки пам’ятати про користь або про шкоду птахів, а й намагатися підсилювати нашу корисну діяльність. Як саме? Приваблювати птахів на поля, у сади, парки, ліси. Навесні потрібно розвішувати шпаківні, синичники, інші штучні гніздівлі, а також насаджувати кущі – зручні місця для гнізд. В Україні створені заповідники, заказники, де категорично забороняється полювати на птахів. Ті види птахів, які зникають, записані до Червоної книги України. Будьте добрими, милосердними. Адже добро до вас повертається сторицею!
Пташечка
|
Пташка-пташечка до нас прилетіла,
Та й на гілочку тонку тихо сіла.
Пташка-пташечка моя заспівала,
Щоби я хоч і мала, радість мала.
Приспів:
Прилітай ще не раз на віконце,
Хай зігріє пісня нас, наче сонце,
Щоб дорослі і малі посміхались,
Щоб і щастя на Землі більше стало!..
Прилітай ще не раз на віконце,
Хай зігріє пісня нас наче сонце!..
Закінчилася зима білосніжна,
Нам надію принесла пісня ніжна,
І від неї розцвіли при долині
Перші квіти весняні сині-сині...
Приспів.
Пташка-пташечка до нас завітала,
Дзвінко цілий день мені щебетала,
Пташка-пташечка моя сизокрила,
Хай негода обмина твої крила...
Приспів.
Всі учні: Ми – учні, обіцяємо всім пташкам допомагати, піклуватися про вас. А зараз запрошуємо вас переглянути відеоролик про наші шпаківні, зроблені нашими руками. Відвідати наші годівнички-їдальні, розміщені на території школи.