Мета: поповнення знань учнів про роль птахів в природі і житті людини; представлення про природоохоронну діяльність; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати бажання допомагати, ставитися до пернатих друзів бережливо; закладати основи екологічної свідомості і культури.
Сценарій свята зустрічі птахів
Тема: Пернаті друзі
Мета: поповнення знань учнів про роль птахів в природі і житті людини; представлення про природоохоронну діяльність; розвивати пізнавальні інтереси учнів; виховувати бажання допомагати, ставитися до пернатих друзів бережливо; закладати основи екологічної свідомості і культури.
Обладнання: плакати і малюнки на відповідну тему; комп’ютерна техніка, мультимедійні презентації.
Хід заходу
(на фоні відео «Прихід весни»)
Учитель: Доброго дня усім, хто зібрався у цьому залі. Теплих посмішок вам, чудового настрою, бо в нас сьогодні весняне свято – день зустрічі птахів.
Навесні раніше всіх
Заспіває птах лісний.
Це наш зяблик розспіває
Про красивий рідний край.
Весна – це дивовижне оновлення природи, це свято, це торжество життя.
Ведучий: Весна. Березень. Уже понад тисячоліття слов’янські народи святкують у березні кілька свят: Явдокії —14 березня, Герасима Грачовника — 17 березня, свято сороки — 22 березня. Слов’яни з давніх-давен вірили у природні сили, поклонялися богу Сонця, богу Вітрів, богині родючості — Деметрі. Тому весною в березні всюди по селах лунали веснянки, сміх, організовувались ігри, у яких закликали природні сили бути до людей милостивими, добрими.
Ведучий: А ще у весняні свята дівчата пекли невеликі, смачні, рум’яні жайворонки, виходили з ними в парк, ліс, на лужок — і підкидали їх: хто вище підкине і зловить, родина того буде забезпечена хлібом і всяким збіжжям на цілий рік. Зловлений жайворонок розламували, розкладали на гілках дерев, щоб пташки склювали, а у знак подяки за доброту людей природні сили не залишать їх без достатку.
Учитель:Після прийняття християнства свято сороки було назване святом Сорока святих, утім, звичай зустрічати птахів, робити їм добро залишився.Перелітних птахів у різні часи зустрічали по-різному. Але всюди і повсякчас перелітні птахи несли надію на тепло, на сонце, на краще життя.
Ведучий: Та й рослинний світ увесь у тремкому очікуванні, з нетерпінням посилає до сонця перші пагони.
Учитель: Та зима не поспішає покидати нас. Тож, давайте сьогодні розтопимо останній лід цієї зими веселим весняним настроєм.
(танок «Веснянка»)
Учитель: Приліт пташок із теплого краю, із далекого вирію у наші рідні краї — характерна ознака весни. Поет Нікітін писав:
Помилуйся, весна йде до тебе,
Журавлі караваном летять,
Тане день в щирім золоті неба,
І струмки по яругах шумлять.
Як сюди загостить внезабарі,
Скільки гнізд назвиває пташня!
Що за співи поллються, за чари,
Спозарання до смерку, щодня.
Ведучий: Раніше за всіх з’являються граки, із якими пов’язане весняне свято в народному календарі — Герасима Грачовника (17 березня). Ще сніг не зійшов на полях, а граки вже діловито походжають по них, по розмерзлих дорогах і горбах, збираючи убогу їжу.
Учитель: За граками прилітають шпаки й жайворонки. Перша пісня жайворонка означає, що зимі вже кінець. А ще прилітають до нас із теплих країв зяблики, іволги, соловейки, ластівки, лелеки, чаплі, зозулі — усіх не перелічити.
Ведучий: А скільки віршів, пісень, переказів склали люди своїм хорошим друзям —ластівкам, лелекам, журавлям та ін.. Птахи це не лише хороші друзі, а й символи українського народу.
(перегляд відео «Українські птахи символи»)
Учитель: Офіційно, 1 квітня – це Міжнародний день птахів. Починаючи з 1923 року це свято стало уже традиційним і святкується у всій Україні. Щорічно певний вид птахів оголошується птахом року. Наприклад, птах 2018року – Припутень або лісовий голуб, а птах 2017року було визнано – канюк звичайний.
Ведучий: Пташки – наші найменші друзі і невід’ємна часточка природи. Вони прикрашають діброви і сади, тішать нас своїм чарівним співом. Їх весела дзвінка пісня, яскраве забарвлення оживляють природу і звеселяють наші серця, додають нам бадьорості і радості.
Учитель: Ми любимо наших пернатих друзів. Вони дорогі нам як незамінні помічники в боротьбі за врожай, вірні союзники в знищенні шкідників. Вже зовсім скоро пташки на своїх тендітних крильцях принесуть нам весну. Тому, я пропоную вам, зустріти крилатих мешканців нашої місцевості своїми вітаннями. А хто найкраще знає пташок, ми дізнаємося з конкурсної частини нашого свята. А оцінювати ваші знання буде наше журі у складі ______________________________________________________.
(поділ учнів 1- 6 класів на команди)
Придумати назви і девізи (кричалки).
***
Привітала нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною. (Ластівка)
***
Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
***
Ось хатина, в ній – Співак
Як цю пташку звати…(Шпак)
Стрекотуха білобока
Звуть усі її …(Сорока)
***
Не лікар, а дерева лікує.
З дерева лунає звук:
***
Хто там стукає: тук-тук? (Дятел)
***
Сам вечірньої години
Заховався в кущ малини.
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну. (Соловей)
***
Ноги довгі, мов жердини,
Чванькувата ця пташина,
Нові чоботи убрала,
По болоту почвалала. (Чапля)
***
Довгі ноги - довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.(Лелека)
***
В хазяйстві я господар,
Воджу череду пташок,
Вранці рано вас розбуджу –
Дасте проса кушільок.(Півень)
***
Швидко скрізь цей літає,
Безліч мошок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
***
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.(Сова)
Учасникам команд необхідно зробити листівку з раніше підготовленого матеріалу (час на виконання – 2хв).
Один учасник з кожної команди з допомогою жестів показує птаха (тривалість виступу одного учасника – 1 хв)
Лелека, лебідь, ластівка, горобець, сова, куриця, качка, індик, орел, павич, фазан.
Учасникам кожної команди необхідно відтворити танець з відео. Хто точніше відтворить отримує найвищий бал.
Тепер про завдання: учасник кожної команди підбігає до столу і шукає на картинці-дублікаті задану кількість відмінностей (порівнюючи їх з картинкою-оригіналом, яка лежить поруч), знаходить їх, обводить маркером і повертається в команду, потім біжить наступний учасник і виконує те ж завдання. Перемагає та команда, яка швидше впорається із завданнями.
Учасникам команд пропонується прослухати пісню, а потім по черзі заспівати її в караоке.
Зараз вам належить побудувати гніздо з гілок і пластиліну. Працюємо всією командою.
Приклеїти одному учаснику команди на спину листочок з будь-яким зображенням птаха, він не знає що у нього на спині за зображення. Тому гравець задає іншим дітям питання, а вони кажуть “ТАК” або “НІ” (наприклад: цей предмет круглий? – ні, він їстівний – ні, він є в будинку – так і т. д. ) поки не відгадає, що за птах зображено на малюнку.
Перший учасник біжить до стільця, бере банан, чистить його і викидає шкірку в пакет для сміття. Після цього біжить назад в команду і передає естафету іншому учаснику. Другий учасник пластмасовим ножем ріже банан, на 5 шматочків і повертається на місце. Третій учасник розкладає банан по колу на одноразову тарілку. Четвертий учасник сервірує стіл. Викладає вилочки і серветки на стіл. І повертається на місце.
Далі кожен учасник по черзі добігає до стільця і з’їдає свій шматочок.
Останній учасник, добігає до столу, прибирає всі тарілочки, виделки ніж і все непотрібне в пакет для сміття. З цим пакетом він повинен добігти до ведучої і передати його їй. Хто впорався перший, той і виграв.
Вчитель: А поки журі підбиває підсумки, ми разом з вами переглянемо відео «Най най птах»
(оголошення підсумків гри, нагородження переможців)
Ведучий: Незабаром пташки на тендітних своїх крилах, долаючи великі відстані, прилетять до нас. Ми радо зустрінемо цих маленьких провісників весни.
Вчитель: Змайструйте шпаківні – і птахи щиро віддячать вам за допомогу, знищуючи шкідників. Ніколи не руйнуйте гнізд – і їхній спів буде звеселяти вас завжди. Охороняйте і дбайливо ставтесь до братів наших менших! І пам'ятайте: найдорожча для пташки-воля! Дякуємо за увагу.