Т. Г. Шевченко. Історична основа поеми «Іван Підкова». Патріотичні мотиви твору. Героїзм та відвага козаків і ватажка. Художні особливості поеми.

Про матеріал
Програмовий матеріал двох уроків за темою "Творча спадщина Тараса Шевченка. Поема "Іван Підкова", при необхідності, доречно об"єднати таким чином, як запропоновано в конспекті. Такий урок дає можливість раціонально використати час; ознайомити учнів зі змістом поеми, зясувавши її історичну основу; подати відомості про Івана Підкову як видатну особистість в історії українського козацтва; аналізувати художні особливості поеми.
Перегляд файлу

 

Тема: Т. Г. Шевченко. Історична основа поеми «Іван Підкова». Патріотичні

мотиви твору. Героїзм та відвага козаків і ватажка. Художні особливості поеми.

Мета:

  • створити ситуацію успіху для кожної дитини;
  • уникати одноманітності;
  • освітня: ознайомити учнів зі змістом поеми, зясувавши її історичну основу; подати відомості про Івана Підкову як видатну особистість в історії українського козацтва; вчити аналізувати художні особливості поеми;
  • розвивальна: розвивати логічне і образне мислення та мовлення дітей; зорову, слухову (і кліпову) пам'ять людей;
  • виховна: виховувати почуття пошани до героїчного минулого наших пращурів, почуття патріотизму і захоплення творчістю Кобзаря;

Тип уроку: комбінований урок

Методи і прийоми:

  • ейдотехніка  (ланцюговий метод – асоціації);
  • особистісно-зорієнтована технологія навчання (створення  ситуації успіху для кожного учня);
  • фреймове структурування;
  • незакінчене речення;
  • тестування;
  • робота з підручником;
  • випереджувальні завдання;

Обладнання:

портрет Кобзаря, рушник, виставка книг, виставка дитячих ілюстрацій до твору «Думка», рухомий рядок «Цифрами про Шевченка», ноутбук, підкова, аудіозапис, кольорова крейда, роздруковані тести.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

1. Створення позитивного настрою.

 Вітаюсь англійською. Сьогодні у нас  другий урок (англійською )  за темою «Життя і творчість Т. Г. Шевченка». Ми вже знаємо, що Шевченко – «візитна картка» України, як звучить англійською «рушник», «вишиванка» .(Називаю предмети  англійською, демонструючи їх на виставці).

-А чим ще поповнився наш особистий безцінний «вантаж» знань і вмінь, ми побачимо, перевіривши  домашнє завдання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

а) Акцентую увагу на виставці ілюстрацій до твору «Думка», оформлену учнями,  на кольоровій гамі, на відтворенні змісту й настрою твору фарбами чи олівцями.

б) Виразне читання твору, бесіда за змістом.

в)Виразне читання твору  напамять. 

г) Літературний диктант ( із використанням «Рухомого рядка», де фрази розміщуємо в довільному порядку, випускаючи одну-дві, а протягом уроку вставляємо їх)   «Цифрами про Шевченка», «1814  рік- народився Т.Г.Шевченко», «1838 рік- написав «Думка»(«Тече вода в синє море»)»,

«35 країн збудували пам’ятники Шевченку», «1256 памятників -на Україні»,

«128 памятників -на всіх континентах світу», «На 140 мов світу перекладено «Кобзар»», «На 100-гривневій купюрі розміщено портрет Шевченка»,

«240 творів (поетичних, прозових і драматичних) написав Тарас»,

«1200 картин залишив нам у спадок Кобзар», «За 2500 карбованців викупили Шевченка з кріпацтва».

 

1. Шевченко опинився у Санкт-Петербурзі завдяки таланту…

2. Він навчався у…

3. Із викупом Шевченка пов'язані…

4. Шевченко звільнили з кріпацтва…

5. До Кобзаря увійшли такі твори як… (виходимо на «Іван Підкова»)

(або бліц-опитування за цими ж питанями).

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку .

1.Бесіда:

- Чи уявляєте ви як виглядить підкова? (коментарії учнів)

2.Повідомлення учнів про Івана Підкову (випереджальні завдання).

3. Проблемне питання:

- Чому ми повинні пишатись нашим минулим?

4.Прослуховування аудіозапису твору «Іван Підкова» .

5.Бесіда за запитаннями  підручника. ст. 61

- Яка ж тема твору? (Зображення спогадів діда про героїчну минувшину рідного краю, коли козаки на чолі з отаманом І. П. боролися з турецькими загарбниками).

- В чому полягає  ідея? (Возвеличення мужності, героїзму козаків та отамана Івани Підкови, їх сили волі, братерської дружби, які так необхідні  в здобутті перемоги над ворогом).

-А якими словами це підтвердимо? (діти підтверджують словами твору)

6.Читання твору учнями (акцентуємо увагу на композиції).

7.Композиція твору.

І

ІІ

сучасність

минувшина

дід, дивлячись на могили, згадує, як козаки мужньо виборювали волю і щасливе життя для України;

 почуття гумору

бурхливе море відчуває небезпеку – битву козаків з турками;

 Підкова обмірковує бій і задоволений готовністю запорожців до боротьби

8.Бесіда :

- То чому ж ми повинні пишатись нашим минулим? (Відповіді дітей на проблемне запитання)

9.Художні особливості  твору. Бесіда щодо художніх особливостей твору з використанням підручника.

 Порівняння –« дві могили», «як гори», «хвилі», «як ті гори».

Епітети-  «біле тіло», «синє море»

Гіпербола – «Лиман човни вкрили» 

Риторичне запитання  - «Де то буть роботі?»

-В допомогу нам ст. 62. Знайдемо синоніми до слова «човен».

10.Робота з тестами.

( УВАГА!!! Тести взято з мережі Інтернет.)

1. Про що згадує автор на початку твору?

□А щасливе життя українського селянства

□ Б сміливість і мужність запорожців

□ В нещасне власне дитинство

2. Могили, де поховані оборонці рідної землі

□А поросли травою і всіма забуті

□Б уквітчані червоними маками

□В зберігають славну минувшину

3. Свідок слави дідів говорить з вітром

□А про волю

□Б необхідність гарної погоди для обжинок

В щастя людини і сенс життя

4. Яка річка згадується в поемі?

□А Дунай

□ Б Дніпро

□В Ока

5. Коли дід побачив могили, його огорнули думки

□ А про призначення людини в суспільстві

□Б про героїчну минувшину рідного краю

□В про швидкоплинність життя

6. Перебуваючи на байдаках, козаки співали

□А “Віють вітри, віють буйні”

□Б “Як були ми козаками...”

□ В “Грай же, море!”

7. У яких скрутних умовах перебували козаки?

□А відсутність води і харчів

□Б складні погодні умови на морі

□В обмаль необхідної зброї

8. Над якою роботою розмірковує отаман?

□ А бій з ворогом

□Б негайний ремонт човнів

□В приготування зброї до бою

9. Портове місто, що згадується у творі, знаходиться

□А у Німеччині

□Б у Польщі

□В у Туреччині

10. Козаки отамана називають

□А героєм

□Б силачем

□В батьком

11. За що отаман подякував козакам?

□ А за вміння дотримуватися дисципліни

□ Б за готовність мужньо вступити в бій з ворогом

□ В за сміливість під час перебування у бурхливому морі

12. Поема як літературний жанр — це твір

□А великий віршований твір, у якому змальовується характер, визначні події в житті людей

□Б написаний у формі звертання однієї людини до інших

□В в основі сюжету якого лежить гострий неприхований життєвий конфлікт, який здебільшого закінчується смертю героя.

 

-Тест дасть змогу зрозуміти, настільки ви опанували матеріали  уроку (якщо не встигаємо на уроці, то беремо додому) і звідси буде об’єм домашнього завдання. Домашнє завдання –опрацювати тести і сторінка 62 (1)

IV. Підсумок уроку.

-Отже, сьогодні на уроці (за метою).

- Оцінювання (само- і  взаємо- оцінювання).

V. Домашнє завдання (попередньо записано на дошці).

1. Виразно читати поему .

2. Підготуватися  до конкурсу читців творів Шевченка.

3. Закінчити роботу над тестами (для тих, хто не встиг у класі).

4.Сторінка 62 (1).

 

 

docx
Додано
28 січня 2019
Переглядів
5031
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку