Т.Г. Шевченко, «Садок вишневий коло хати». Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка. Поетичні засоби мови.

Про матеріал
Завдяки представленій розробці інтегрованого уроку учні пригадають ключові моменти біографії Т.Г.Шевченка, дізнаються про історію створення поезії, навчаться виконувати ідейно-художній аналіз вірша.
Перегляд файлу

 

Тема. Т.Г. Шевченко, «Садок вишневий коло хати». Картини довколишнього світу, природи в поезіях Т. Шевченка. Поетичні засоби мови.

Мета: навчитися передавати настрої пейзажних поезій за допомогою виразного читання, описувати власні відчуття, викликані художнім словом; розвивати навички виявлення й аналізу наявних у тексті епітетів; виховувати любов до батьківського дому.

Обладнання: репродукція картини Т. Шевченка «Селянська родина», мультфільм «Садок вишневий коло хати», запис співу солов`я.

                                           

       Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань. Налаштування на сприйняття нового матеріалу

Учитель. Ім’я Т.Г.Шевченка відоме кожному українцеві з раннього дитинства. Мабуть, немає родини, в якій би не шанували поетичний спадок видатного сина українського народу, не знали основних віх його життя.

Давайте пригадаємо ключові моменти біографії Т.Г.Шевченка (перевірка виконання домашнього завдання)

Гра «Вірю! – Не вірю!»

  1.      Чи вірите ви, що Т.Г.Шевченко народився в с.Моринці? (Так)
  2.      Чи вірите ви, що його дитинство пройшло в с.Кирилівка? (Так)
  3.      Чи вірите ви, що поет народився в 1841 році? (Ні. Рік народження поета – 1814 рік).
  4.      Чи вірите ви, що старшу сестру і няньку Тарасика звали Марина? (Ні. Її звали Катерина).
  5.      Чи вірите ви, що Т.Г.Шевченко похований на Чернечій горі у Каневі?
  6.      Чи вірите ви, що автор повісті про Т.Шевченка «Широкий шлях» Іван Нечуй-Левицький? (Ні. Автор цієї повісті Степан Васильченко).
  7.      Чи вірите ви, що книга, до якої увійшли найвідоміші твори Шевченка, називається «Кобзар»? (Так)

 

 

Запитання

  •      Чи тримали ви у руках «Кобзар»? Чи доводилося вам відкривати книгу, яка стала святинею для українського народу?

Давайте зараз разом перегорнемо окремі сторінки «Кобзаря» - святої для всіх українців книги, пригадаємо окремі поезії Т.Шевченка, з якими ви познайомилися в початкових класах.

Поетична композиція (попередньо підготовлені учні декламують вірші Т.Шевченка )

1 уч. «По діброві вітер виє»(З балади «Тополя»)

2 уч. «Світає,край неба палає»(З поеми «Сон»)

3 уч. «Село на нашій Україні»(З поеми «Княжна»)

4 уч. «Встала й весна «(Із поеми «Гайдамаки»)

5 уч. «Зацвіла в долині червона калина»

6 уч. «Тече вода з-під явора»

Обговорення

  •      Що, на вашу думку, поєднує вірші Т.Г.Шевченка, які ви тільки-но прослухали? (У них зображені картини природи. Це пейзажна лірика).

II. Повідомлення теми та мети уроку

 Уявіть собі, що людина сидить у в’язниці. Це не якийсь розбійник, злодій. Його вина тільки в тому, що він щиро прагне щасливої долі для свого поневоленого народу, піднімає на захист людей своє полум’яне слово. У камері високо під стелею — заґратоване віконечко з похмурим петербурзьким небом. А перед очима — рідна Україна, квітучий вишневий садочок біля старенької білої хати, селяни, що йдуть потомлені зі свого поля. Бринять дівочі чисті й дзвінкі співи. І народжується вірш — перлина, у якому ні слова суму, розпачу, образи, а лише світлий спогад, мрія, ідеал життя.

Про знаний усіма щирими українцями вірш Т. Шевченка «Садок вишневий коло хати…» ми й будемо говорити сьогодні.

 

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Теорія літератури

  •       Які літературні роди ви знаєте?
  •       Що таке драма? Які особливості драматичних творів?
  •       Що таке епос? Якою мовою написані прозові твори?
  •       Прочитайте,які твори називають ліричними?
  •       Якою мовою написані ліричні твори?
  •       Про що йдеться у ліричних творах?
  •       Що таке епітет?
  •       Підберіть епітети до слова  «мова».

Чому українську мову називають солов’їною

Соловей співає так гарно тому, що колись ще й умів по-людськи розмовляти.

Та коли Бог ділив землі і мови, запорозькі козаки були в поході .Повернулися – ні мов, ні землі вже не залишилося, все інші народи позабирали. Тоді змилосердився Бог і віддав запорожцям землю, яку для себе залишив, тому

вона найбагатша й найкраща у світі. А соловейко подарував запорожцям свою мову, тому наша мова солов’їна.

 Розповідь учителя про історію створення вірша

       Після закінчення Академії мистецтв у 1845 р. Шевченко повертається в   Україну з наміром там оселитися. Він знайшов роботу у Київській археографічній комісії та почав змальовувати історичні пам`ятки по всій  Україні. Побував у Кирилівці, був обурений знущанням над простими селянами –   кріпаками.

   1845р. – рік розквіту творчих сил Шевченка: написав п`ять поем та «Заповіт». У Києві познайомився із Костомаровим, письменником, ученим – істориком. Саме він загітував Шевченка приєднатися до таємної політичної організації, яка називалась Кирило – Мефодіївське братство, його девізом було: « І не буде ні царя, ні пана, ні кріпака». Студент Петров вступив до братства з провокаційною метою, доніс у поліцію на його учасників, і 5 квітня 1847 р. Шевченка було заарештовано і в супроводі двох дужих жандармів відправлено до Петербурга.

Важко навіть уявити, що теплий і радісний вірш «Садок вишневий коло хати» Т.Г.Шевченко створював у холодному підземеллі з широкими кількаметровими стінами Петропавловської фортеці в Петербурзі. Тут, у казематі, захований від усього світу, в огидних допитах і нестерпному очікуванні вироку провів Тарас Шевченко найжахливіший квітень і травень свого життя 1847 року.

Його кати, мабуть, луснули б від злості, коли б довідалися, що їхній арештант і тут, у в’язниці, пише вірші. Цей цикл віршів Шевченко назвав „У казематі”. І серед них – „Садок вишневий коло хати”.

Робота з текстом вірша Т.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати»

Прослуховування аудіозапису вірша Т.Шевченка «Садок вишневий коло хати

 Виразне читання поезії учнями

 Бесіда  за  змістом

  •        Яку пору року зображено у вірші? (Весну, бо гудуть хрущі над квітучими вишнями.)
  •        Чому співають дівчата, адже вони потомлені йдуть після важкої роботи? —(Вони молоді, життєрадісні, сповнені енергії та надій.)
  •        Яку пісню могли б співати дівчата?

 «Музична пауза»

Учениця виконує українську народну пісню

  •      Чому сім’я вечеряє коло хати, а не в хаті? — (Стало тепло, на свіжому повітрі приємніше, особливо коли цвітуть сади.)
  •        Чому подає вечеряти дочка, а не мати, яка її, напевно, варила? — (Із поваги до старших, щоб допомогти.)
  •        Чого хоче научати мати? — (Обережності, культури поведінки, чемності, поваги до старших, як це заведено.)
  •        Як соловейко не дає матері научати? — (Голосно співає.)
  •        Чому затихли всі , окрім дівчат та соловейка? —(Соловейко співає переважно ввечері та вночі, а дівчата тому, що це в них єдиний час для розваги, душевного відпочинку.)

                

 

Цікаво!

СОЛОВЕйКО

Соловейко — один з найвідоміших співочих птахів України. Мешкає він не тільки в лісах. Відомо досить багато випадків гніздування солов’їв у селах. За наявності сприятливих умов солов’ї оселяються поряд із людиною навіть у великих містах, де вони охоче займають зручні місця в парках, скверах, садах, річкових заростях, у придорожніх лісосмугах.

На території України солов’ї з’являються в середині квітня — на початку травня. Весь період гніздування займає приблизно два місяці, починаючи з перших чисел травня до кінця червня. У липні молоді солов’ї стають самостійними й починають вести одиночний спосіб життя. Відліт триває з кінця серпня до початку вересня.

У вподобаних місцях солов’ї гніздяться щороку, тому дуже важливо не порушувати ту обстановку, в якій вони гніздилися в попередні роки. Молоді солов’ї теж повертаються до місцевості, де вони вивелися. І чим більше таких «солов’їних місць» буде залишати людина, тим більше в нас буде весняних солов’їних співів.

 

Цікаво!

Хрущ — жук родини пластинчастовусих, який має червоно-буре забарвлення; шкідник лісу й саду.

Народні прикмети говорять: весною багато хрущів — літом слід чекати засухи; як купа хрущів навесні, то будуть проса рясні.

 

  •      Про які українські звичаї, традиції згадується в поезії? — (Про спільні працю, спільну сімейну вечерю, про повагу до старших.)
  •      Які риси українців вимальовуються з поезії? —(Працьовитість, шанобливість, чутливість до краси, співучість.)
  •      (Висловіть свої враження від цієї поезії. Який настрій вона створює ? Як відображає мрію самого автора? — (Настрій умиротворення, замилування, замріяності. Сам поет, мабуть, мріяв про таку сім’ю, про життя серед чудової української природи.)

 

Ідейно-художнй аналіз поезії

  •      Визначте тему поезії

Тема: показ  краси рідної природи і щасливого родинного життя українських селян.

  •      Яка головна думка вірша?

   Головна думка: уславлення  чарівності природи рідного краю,дружної      української родини.

  •      Визначте ,до якого виду  лірики належить поезія : пейзажна

Вид лірики : пейзажна

  •      Випишіть із тексту вірша
    •         Епітети: садок вишневий,вечірня зіронька, маленьких діточок;
    •         Пестливі слова:садок,соловейко, діточок;
    •         Зорові образи:садок вишневий,хата,плугатарі з плугами,сім’я вечеря, вечірня зіронька;
    •         Слухові образи:хрущі гудуть,співають дівчата,витьохкує соловейко,тиша;
    •         Дієслова:гудуть,йдуть,співають,ждуть,вечеря,встає,подає,хоче научати, не дає,поклала,заснула,затихло,не затих.

 Вірш написаний у фольклорному стилі, тому не дивно,що він став народною   піснею (на музику його поклав композитор Я. Степовий).

 Прослуховування пісні «Садок вишневий коло хати» (мультфільм)

 Порівняльна характеристика поезії і картини Т.Г. Шевченка

« Селянська родина»

- Кого і що зображено на картині?

- Яким настроєм пройнята картина ( сум, печаль )

Коментар до картини «Селянська родина»

 На картині зображена стара, під солом’яною стріхою хата. Тут у затишку наприкінці робочого дня зібралась селянська родина – молоді батьки та їх синочок. Малюк, що цілий день бавився з дідусем, ненароком розбив глиняний горщик, що висів на тину і був неабиякою цінністю родини. Першим порухом батька було покарати хлопчика за вчинену шкоду. Але мати заступилася за сина, благаючи батька простити. І той полагіднішав, заспокоївся, взяв люльку і, наче вибачаючись перед дружиною, прагне пригорнути сина. За цією драмою стежить дворовий пес. Трохи далі у променях призахідного сонця гріється сивий дідусь, якому байдуже до того, що діється. Художник гостро, насторожено, драматично вдивляється в життя людей. Т.Г.Шевченко у цьому полотні передав свій біль за скривджений, підневільний народ. Цей біль від душевної рани змушує малювати. Це не лише доля героїв картини, а це і його доля.)

- Яким настроєм пройнята поезія?

Висновок: природа знімає проблеми, наближає життя до ідеалу.

Ідеальним є життя родини у поезії « Садок…». Саме про таке життя мріяв Шевченко, але доля була невблаганною. Повернувшись із заслання, мріяв про родину і власну   домівку :           

                              Поставлю хату і кімнату,

                              Садок – райочок насаджу.

                              Полежу я і походжу

                              В своїй маленькій благодаті

                              Та в однині – самотині

                              В садочку буду спочивати.

                              Присняться діточки мені,

                              Веселая присниться мати…

                        

Він майже реалізував свою мрію: родич Варфоломій купив на прохання Шевченка земельну ділянку, а Тарас намалював проект власної домівки . Але передчасна смерть стала на заваді.

            

IV.Підведення підсумків

 

Мікрофон

 

·        Сьогодні я дізнався (дізналась) ….      

·        Мені було цікаво …

·        Я зрозумів (зрозуміла), що …

·        Урок дав мені для життя …

.       «Кобзар» повинен бути в кожній родині,тому що…

Прослуховування пісні

На сьогоднішньому уроці ми з вами ще раз долучилися до краси невмирущого Шевченкового слова. Але ми ,нащадки великого Тараса, повинні виконувати його заповіти.

       Свічечка букви Ї.

Хай це можливо і не найсуттєвіше
але ти дитино
покликана захищати своїми долоньками
крихітну свічечку букви «ї»…
бо кажуть дитино
що мова наша — солов'їна
гарно кажуть
але затям собі
що колись
можуть настати і такі часи
коли нашої мови
не буде пам'ятати
навіть найменший
соловейко
тому не можна покладатися
тільки на солов'їв
дитино.

 

V. Домашнє завдання. Колективне:  вивчити вірш «Садок вишневий коло хати» напам’ять , підібрати епітети до слова край; індивідуальне (за бажанням): намалювати ілюстрацію до вірша.

VІ . Оцінювання роботи учнів на уроці.      

 

 

 

 

 

doc
Додано
26 грудня
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку