ТЕМА. Т. Г. Шевченко. Рання творчість. Вісь неперервності історичного часу «До Основ’яненка», 9 клас
Мета: поглибити знання школярів, проаналізувати твори митця, що є віссю неперервності історичного часу; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, вміння виразно читати поетичний твір, логічно мислити, грамотно висловлювати власні думки, раціонально використовувати навчальний час; виховувати почуття поваги до життєвого подвигу Т. Шевченка в умовах підневільного становища нації в першій половині ХІХ ст.; інтерес до історичного минулого рідного краю.
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація опорних знань
IV. Сприймання та засвоєння навчального матеріалу
Вступне слово вчителя.
«Він був сином мужика і став володарем в царстві духа,— писав про Тараса Григоровича Шевченка Іван Франко. — Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури... Доля переслідувала його в житті та вона не зуміла перетворити золота його душі у ржу... Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті — невмирущу силу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори».
Творчість Шевченка — як вісь неперервності історичного часу, адже вона ввібрала в себе всі досягнення попередників, починаючи від біблійних пророків до Г. Сковороди, І. Котляревського, Г. Квітки-Основ'яненка, М. Гоголя, поетів-романтиків. Яка ідейно-естетична цінність перших творів Шевченка? Це пора учнівства, чи одразу зрілість — з'ясуємо на сьогоднішньому уроці.
Літературна спадщина Шевченка — це збірка «Кобзар», 9 повістей, п'єса «Назар Стодоля», щоденник та листи. Основні мотиви ранньої творчості поета — сирітство і соціальна нерівність; трагічна доля жінки-покритки й розбещеність панів; героїчне минуле України; роль поета і поезії в суспільному житті. І це зрозуміло: Шевченко сумував за рідним краєм, у якому не був майже десять років, згадував чарівні українські казки, легенди й перекази, чудову природу, розповіді діда Івана про козаків та гайдамаків; пам'ятав і про свою сирітську долю, про панську несправедливість та жорстокість. І, звичайно ж, роздумував над тим, а кому й для чого потрібні його вірші, чи здатні вони щось змінити в житті поневоленого люду.
У ранніх творах Шевченко переважно схилявся до романтики, хоча досить міцною була й реалістична основа. Поета вабить незвичайне, яскраве, навіть таємниче, фантастичне; у стилі мови відчувається піднесеність, деяка розчуленість, сентиментальність; він захоплюється історичним минулим, а це якраз і є основними рисами романтизму.
Виразне читання вірша Т. Шевченка «До Основ'яненка».
ДО ОСНОВ’ЯНЕНКА |
|
|
|
Б'ють пороги; місяць сходить, |
Без золота, без каменю, |
|
|
Аналіз вірша: Тема: відтворення спогадів поета про старожитню Україну, запорозьке козацтво, колишню славу рідного краю. Ідея: висловлення прохання до Основ’яненка зображувати у своїх творах минуле Батьківщини, Запорозьку Січ, що мало велике значення для пробудження національної свідомості українців.
Жанр: вірш-послання, громадянська лірика.
Композиція
Експозиція: розповідь про спустошення Запорозької Січі.
Художні засоби:
Висновок: найбільшим болем Т. Шевченка була поневолена, пригноблена Україна, в минулому — батьківщина славного запорозького козацтва. У вірші поет думає над тим, як наштовхнути народ на думку про активніший опір, про неприпустимість покірного існування у панському ярмі. Тому звертається до свого старшого товариша по перу Г. Квітки-Основ’яненка із закликом писати про минулу славу козацьку, будити серця людей, адже "все гине, — Слава не поляже; Не поляже, а розкаже. Що діялось в світі. Чия правда, чия кривда І чиї ми діти. Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине..." Вірш починається романтичною картиною природи із згадками про колишню Україну, яка протиставляється сучасній, коли країна.
|
V. Закріплення вивченого матеріалу.
— Яким настроєм наповнена поезія? (Суму за славним козацьким минулим.)
— Яку надію висловлює поет? (Що слава повернеться, відродиться Україна.)
— Яке протиставлення вживається у творі і з якою метою? («Червоні жупани» — «обідрана» сирота; щоб показати минуле й теперішній стан українського народу.)
— Яким чином основна думка поезії стосується Г. Квітки-Основ'яненка, котрому вона присвячена? (Шевченко закликає патріарха літератури, до слова якого прислухається, писати на злободенні теми, показувати для прикладу боротьбу козаків за свою свободу.)
— Які рядки з поезії стали, на вашу думку, крилатими?
(Наша дума, наша пісня Не вмре, не загине... От де, люде, наша слава, Слава України!)
VI. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Метод «Мікрофон»
На уроці я познайомився… Я вивчив…. Я запам’ятав ….
VIІ. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати, аналізувати поезії Шевченка, самостійно прочитати твори «Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки», «Причинна», вміти коментувати їх ідейно-художній зміст.