Урок філософського дослідження психології людських почуттів допомагає учням шляхом філософського аналізу розкрити глибину і красу людських почуттів, перемогу добра над злом, сприяють духовному збагаченню, розкривають гармонію людської душі з природою.Через глибокий психологічний аналіз героїв, форму і зміст твору, авторську позицію вони підкреслюють причетність кожного з нас до народження краси і її руйнування.
6 клас українська література
Тема уроку:«Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». Стосунки між різними поколіннями в родині. . Фантастична, романтична, багатоепізодна, повість про виховання гідності та мужності .
Мета уроку: охарактеризувати образи батьків Клима Джури та бабусі; з’ясувати стосунки між різними поколіннями в родині; удосконалювати вміння школярів аналізувати образи, добирати цитати з тексту на підтвердження власних думок .Дати поняття про фантастичну, романтичну, багатоепізодичну повість;
розвивати навички виразного читання, переказу твору та вільного висловлення думки, вміння дискутувати; формувати дбайливе ставлення до свого життя, до інших людей;
виховувати почуття щирості, відкритості, наполегливості в досягненні поставленої мети, відповідальності за свої вчинки.
Очікувані результати: учні знають і переказують зміст твору, вільно висловлюють власні думки щодо самовдосконалення, самореалізації в ім’я добра.
Теорія літератури: повість, сюжет.
Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до твору, текст твору
Тип уроку: систематизація й узагальнення знань. Урок філософського дослідження психології людських почуттів
Теорія літератури: сюжет, фантастична, романтична, багатоепізодична повість.
Х І Д У Р О К У
І. Організаційний момент. Відео
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Гра « Знайди код»
Учні записують у правильній послідовності події 6-12 розділів повісті.
1 Бенкет космічних прибульців.
2Проникнення в банк.
3Напад на банкіра.
4Потаємний вхід у кабінеті директора банку.
5Повернення із логова блакитних жаб.
6Зустріч із Баксом.
7Паганіні стає Чаком Норрісом (.Хто такий Паганіні?)
8Несподівана зустріч на будмайданчику Климка і велетенської синьої ропухи.
Правильний код: 3, 2, 6, 4, 1, 5, 7, 8.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Упізнай героя».
1) «Винахідниця, яка створила машину часу й приготувала протиотруту від вірусу страху». (Бабуся Клима.)
2) «…засмага на їхніх обличчях була така густа, що вони стали схожими на кочівників пустелі — берберів». (Тато й мама.)
3) «…Одного дня звичайнісінький хлопець, життя якого досі було похмурим і буденним, захворів». (Клим Джура.)
4) «…Один із хлопців — кругловидий, зі смішними, довгими, мов у зайця передніми зубами. А другий, чорнявий, з чорними як смола очима й густими насупленими бровами». (Жук і Заєць.)
5) «…У великому басейні, встеленому водоростями й лататтям, у зручних кріслах сиділи дивовижні створіння». (Синьоморди.)
6) «Він завжди понад усе любив гроші і владу. Після літніх канікул він не вилазив із салону ігрових автоматів — програвав щодня купу грошей…» (Сашко Смик).
ІV. Повідомлення теми і мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя.
Одна з найбільших і найзначніших цінностей у житті кожної дитини, людини взагалі — це її батьки, близькі, її родина. Якщо сім’я дружна, згуртована, працьовита, кожен із повагою ставиться до інших, то їй не страшні ніякі труднощі, під силу будь-які завдання, навіть такі глобальні, як рятування всього людства. Ось це і є однією з головних і найпривабливіших думок твору, що ми розглядатимемо на уроці — «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9» української письменниці Лесі Ворониної.
V. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
1 Евристична бесіда.
— Чим незвичною була родина Джур? («…усі представники роду Джур втаємничені у прадавні секрети характерництва.(«Джури козака Швайки»)
…пані Соломія, як її називають учні й прихильники, змогла поєднати чудодійні сили наших пращурів із найсучаснішими науковими здобутками. І замаскувала свій універсальний прилад у старому “Запорожці”».)
— Що нам відомо про батьків Клима? Охарактеризуйте їх.
— Що нового дізнався Клим про свою бабусю Соломію? (Пані Соломія видатний учений, вона винайшла протиотруту від вірусу страху
Звернемося до Чарівної торбинки
Від кого отримав допомогу Клим? (З неба, від метелика).
З ким проживав Климко? (З мамою, батьком, бабусею).
Де в той момент знаходились батьки хлопчика? (На розкопках в Єгипті).
Де працювала бабуся Климка? (У банку).
що змусило хлопчика вступити в «бій» з прибульцями? (Небезпека за життя бабусі).
Яке нове завдання отримує Климко? (Спасти пані Соломію).
Яку інформацію отримав хлопчик з екрану старої скрині? («Молода бабуся» розповіла Климку про машину часу та про нові завдання – переміститися до Єгипту).
Ми спробуємо на своїй машині часу переміститись до Єгипту і дізнатися чим він знаменитий? Відео.
Наші кореспонденти були у відрядженні і ось яку інформацію нам привезли
на машині часу Заєць та Жук.
Інформаційна довідка. Папірус - (грец. πάπυρος) — товстий папероподібний матеріал, що виготовлявся в стародавньому Єгипті зі стебел рослини циперус папірус (Cyperus papyrus) родини осокових, яка росла на берегах Нілу. В подальшому використовувалася як основа для письмен. Папірус в перекладі з єгипетської — «дар річки». У Єгипті були бібліотеки, що містили до тридцяти тисяч сувоїв; особливо багата бібліотека була в Олександрії. Папірус настільки був поширений, що єгипетські купці загортали в нього покупцям товар.. Найдавнішому свитку папірусу налічувалося понад п'ять з половиною тисяч років. При виготовленні писального матеріалу стебла папірусу очищалися від кори, серцевина розрізалась чи розділялась на тонкі довгі смужки. Ці смужки укладали тісними рядами на гладку і рівну поверхню і змочували водою. На перший ряд розстиляли інший ряд, але вже поперек. На них викладали під прямим кутом ще один ряд смужок і поміщали під прес. Після сушки лист папірусу відбивали молотком. Потім листи папірусу, що вийшли, склеювалися в свити, а в пізніший час — з'єднувалися в книги .
Єгипетські піраміди - найбільша архітектурна пам'ятка Стародавнього Єгипту, одне з семи чудес світу. Піраміди - це величезні кам'яні споруди пірамідальної, ступінчатої чи баштоподібної форми, збудовані як гробниці для фараонів Давнього Єгипту. Усього в Єгипті знайдено 118 пірамід. При згадці єгипетських пірамід, як правило, мають на увазі розташовані в Гізі, неподалік від Каїру Великі Піраміди.
Слово вчителя Усього кілька секунд і Климко перемістився до Африканського континенту.(А з ким ми вже були на Африканському континенті?) Через технічні несправності експерементальної машини часу, Климко прибув на одну добу пізніше і не встиг попередити батьків про небезпеку. Що робити? Як бути? Хлопчик розуміє, що майбутнє його сім’ ї залежить тільки від нього. Порятунок людства залежить тільки від нього. Потрібно діяти, не гаючи жодної хвилини. Треба зустріти космічних прибульців як слід.
VІ. Систематизація й узагальнення знань.
1. Складання сенкану.
Складіть сенкан на тему «Сім’я, родина».(в зошит) Презентація «Сенкан»
Яке слово перше можна записати?
Родина
Дружна, велика
Захищає, підтримує, піклується
Найцінніше, що є у людини
Любов
2. Робота в командах.
Схарактеризуйте стосунки між членами родини, зробіть висновки.
І команда: стосунки між Климком і бабусею;
(Стосунки добрі, довірливі; онук цінує бабусю за її доброту, за смачні пиріжки, за захоплення квітами; допомагає їй; але вважає її звичайною скромною людиною.)
ІІ команда: стосунки між Климком і батькам и.(Хлопчик любить батьків, розуміє їхнє захоплення археологією й те, що їм рідко доводиться бути разом.)
На дошці: складіть асоціативне ґроно «Родина Клима».
(Родина Клима Джури — любов, злагода, турбота, взаєморозуміння, підтримка, допомога, захист, натхнення.)
Висновок: справжня сім’я — це не тільки кровна спорідненість, а, насамперед, взаєморозуміння, любов, повага, підтримка, уміння піклуватися один про одного, здатність на самопожертву; і саме такою є родина Клима Джури.
На перше проблемне питання ми відповіли.
Теорія літератури
1. Слово вчителя, робота з літературознавчими словниками.
Події у художньому прозовому творі викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет.
Сюжет – послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин:
експозиція – письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями;
зав’язка –подія, від якої починається історія героїв твору;
розвиток дії ; кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв; розв’язка – чим закінчується історія.(Запис в зошит)
У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій буває кілька.
2. Проблемно – пошукове завдання.(Завдання на листках)- самостійна робота
Доведіть, що твір Лесі Вороніної «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9» є фантастичною, романтичною, багатоепізодною повістю.За допомогою підручника
Можливі аргументи:
- прозовий розповідний твір;
- за обсягом повість більша, ніж оповідання;
- у повісті розповідається про одну або декілька подій одного чи декількох головних героїв протягом досить тривалого часу;
- це твір, сюжет якого ґрунтується на фантастиці, тобто уявний світ якого не відповідає наявному реальному світу або прийнятому, усталеному поняттю можливого (фантастична);
- кожний новий розділ має свій сюжет (багатоепізодична);
- незвичайна, пригодницька за подіями (романтична).
На друге проблемлемне питання дали відповідь.
VІІ. Підсумок уроку.
1. «Мікрофон»
- Що можна сказати про родину Клима? Які стосунки між членами родини: Климком і бабусею, Климком і батьками?
(На листок)
Родина дуже важлива у житті кожної людини.
Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях
Родина – це наш маленький світ, у якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами.
Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога і турбота. І саме такою є родина Климка Джури.
Пісня «Родина»(Відео)
Прослухати музику Паганіні(відео)
ІХ. Домашнє завдання. На машині часу обїздити 6 чудес світу і розказати нам на слідуючому уроці.
VІІІ. Оголошення результатів навчальної діяльності (виставити оцінки)
Л.Воронина пише для дітей і вчить їх любити свій край,де народились побачили світ.
Хоче ,щоб дитина любила людей ,допомагала іншим була доброю та милосердною, бо
Не залежить доброта від зросту
Не залежить доброта від віку
Доброта з роками не старіє
Доброта як сонце гріє!