Мета: сформувати уявлення про тверді побутові відходи, проблеми їх утилізації, вплив сміття на здоров'я планети і людини, вторинну переробку сміття, її економічне значення; поглибити й розширити знання учнів про шляхи розв'язання проблеми побутових відходів; розвивати комунікативну компетентність та навички здорового способу життя; виховувати у дітей дбайливе ставлення до довкілля, свого здоров’я і здоров’я планети.
– Дуже добре, Катрусю, що ти згадала про сміттєве відро. Пропоную вам іншими очима подивитися на його вміст. Замисліться, як наповнюється це відро. І зробіть реальні кроки для зменшення обсягу того, що ми називаємо сміттям. У законодавстві замість слова сміття (мотлох, непотріб) введено поняття «відходи». У нашій країні прийнятий і діє ЗУ «Про відходи», – зазначив Домовичок.
Статистика каже, що звичайна сім’я викидає щоденно в середньому 5 кг сміття. Звичайне сміття оточує нас скрізь: воно під ногами, в лісі, в кущах, в річках, морях, під вікнами будинків. В смітті граються наші діти. Воно стало атрибутом нашого життя. Екологи називають проблему засміченості екологічною катастрофою. Скоро сміття поглине нас, нашу цивілізацію.
Словничок. Побутові відходи – ті, які утворені людиною в житлових та громадських будівлях і невикористовуються за місцем їхнього виробництва. Рідкі відходи – побутові відходи, що утворюються в будинку за відсутності централізованого водопостачання та каналізації. Вони зберігаються у вигрібних ямах. Тверді побутові відходи (ТПВ) – залишки матеріалів, виробів, продукції тощо, які викидаються людиною. Тенденція – напрям розвитку чого-небудь.
Задача 1 Пластикова пляшка гниє у ґрунті 180 років, поліетиленовий пакет – на 20 років довше, а папір – у 100 разів швидше, ніж поліетилен. За скільки років згниє папір у ґрунті? Розв’язання 1) 180 + 20 = 200 (р) – гниє поліетиленовий пакет; 2) 200 : 100= 2(р) Відповідь: за 2 роки згниє папір у ґрунті. Відповідь:
Задача 3 Відомо, що з 20 кг макулатури можна виробити стільки паперу, скільки його виробляють з одного дерева. Скільки дерев зберегли учні двох класів, якщо один клас зібрав 300 кг макулатури, а другий – 360 кг? Розв’язання300 + 360 = 660 (кг)660 : 20 = 33 (д)Відповідь: 33 дерева зберегли учні.
Скло миють, подрібнюють разом з іншими піском та вапном і плавлять у печі, а тоді розливають у форми. Так отримують нові пляшки, слоїки й інші скляні предмети. Крім того, отриману сировину можуть використо-вувати на виробництві абразивів, керамічних виробів, ізоляції, плитки та цегли.
Мета: сформувати уявлення про тверді побутові відходи, проблеми їх утилізації, вплив сміття на здоров'я планети і людини; розширити знання учнів про шляхи розв'язання проблеми побутових відходів; розвивати вміння здійснювати пошук інформації у різноманітних джерелах та самостійно приймати рішення; виховувати у дітей дбайливе ставлення до довкілля, свого здоров'я і здоров'я планети.