Такі незвичайні звичайні дроби

Про матеріал
Підсумковий урок по темі "Звичайні дроби" Метою якого є:  узагальнити і систематизувати вивчений матеріал про звичайні дроби; розв’язувати практичні задачі, застосовуючи відомі дії з дробами;  повторити і закріпити правила порівняння, додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками;  вдосконалювати навики учнів у розв’язуванні рівнянь із застосуванням дій з мішаними числами;  формувати пізнавальну компетентність; виховувати інтерес до математики, працьовитість, активність;  ознайомити учнів з історичним матеріалом з даної теми.
Перегляд файлу

Урок математики в 5 класі на тему

 

Такі  незвичайні звичайні дроби


Хід уроку:
 

 

Мета уроку:

  • Навчальна:
    • узагальнити і систематизувати вивчений матеріал про звичайні дроби; розв’язувати практичні задачі, застосовуючи відомі дії з дробами;
    • повторити і закріпити правила порівняння, додавання і віднімання дробів з однаковими знаменниками;
    • вдосконалювати навики учнів у розв’язуванні рівнянь із застосуванням дій з мішаними числами;
    • формувати пізнавальну компетентність; виховувати інтерес до математики, працьовитість, активність;
    • ознайомити учнів з історичним матеріалом з даної теми.
  • Виховна:
    • виховувати в учнів намагання досягти поставлену мету; почуття відповідальності, впевненості в собі, вміння працювати в колективі;
    •  прищеплювати інтерес до предмету.
  • Розвиваюча:
  • розвивати математичну мову учнів, увагу, пам'ять, логічне мислення, самостійність.

 

Обладнання уроку: таблиці, наочні ілюстрації, презентація.

 

Девіз

Сім разів подумай, один раз розв’яжи

 

Епіграф:

Без знання дробів ніхто не може вважати себе знавцем арифметики

Марк Тулій Цицерон

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина уроку.

 

Сьогодні на уроці математики ви дізнаєтесь, що знання математики нам потрібні в реальному житті. Я хочу, щоб урок приніс вам нові відкриття і сподіваюсь, що ви з успіхом будете застосовувати знання, які в вас є, до розв’язання практичних задач.

Пропоную вам відгадати загадку. Слово-відгадка буде одним з ключових слів нашого уроку. У вас є три спроби.

Увага, загадка:

  • це – дрібні свинцеві кульки для стрільби з мисливської зброї;
  • це – часті, переривчасті звуки, наприклад, "барабанний …";
  • він може бути правильний чи неправильний, звичайний чи десятковий.

(Це слово – "Дріб")

Чому це слово ключове на нашому уроці?

(Тому, що ми вивчаємо тему "Дроби").

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

Щоб записати тему сьогоднішнього уроку, ми з вами розгадаємо кросворд.

  1. Число, що записується під рискою звичайного дробу, називається …
  2. Арифметична дія над звичайними дробами …
  3. Дріб, чисельник якого більший за знаменник, називається …
  4. Число, що записується над рискою звичайного дробу, називається …
  5. Числа, що містять цілу і дробову частини, називаються…
  6. Дріб, чисельник якого менший за знаменник, називається …
  7. Риска дробу означає дію …
  8. Вид чисел, що містить два числа розділених рискою дробу, називається..

 

з

н

а

м

е

н

н

и

к

д

о

д

а

в

а

н

н

я

 

н

е

п

р

а

в

и

л

ь

н

и

й

 

ч

и

с

е

л

ь

н

и

к

 

м

і

ш

а

н

і

 

п

р

а

в

и

л

ь

н

и

й

 

д

і

л

е

н

н

я

д

р

і

б

 

 

У виділеному стовпчику читаємо слово «звичайні» і, взявши останнє слово кросворду в множині, маємо тему сьогоднішнього уроку …( «Звичайні дроби»).

Тож відкрийте будь-ласка зошити і запишіть дату та тему уроку, мета якого узагальнити та систематизувати знання з даної теми. Для початку відгадайте загадку: «на базарі їх не купити, на дорозі не знайдеш, їх не зважиш на терезах, і ціни не підбереш». Що це? (Знання)

    Отже беремо з собою знання про звичайні дроби і приступаємо до роботи:

Перед вами таблиця, в якій будемо відображати результати роботи.

У кожного є лист оцінки діяльності, в який ви повинні виставляти кількість набраних балів за кожний вид роботи. В кінці уроку підведемо підсумок, перевівши загальну кількість балів в оцінку. Бажаю успіху!                   

Лист оцінки діяльності

Перевірка Д/З

 2 б.

 Фронт. Опитув.

1 – 7 б.

 Усний рахунок

1 – 3  б.

Порівняння дробів

1 – 5  б.

Рівняння

1 – 3б.

Задача

3 б

Приклади 1-2б

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Швидко вирішуються організаційні питання, щодо початку уроку.

Роботи в нас дуже багато і тому пропоную:

-        не просто слухати, а чути,

-        не просто дивитись, а бачити,

-        не просто відповідати, а міркувати,

-        дружно і плідно працювати.

 

         Отже сьогодні на уроці ми будемо мислити, творити, думати.

Я думаю так само вправно ви справилися із завданням, яке було задане на домашнє завдання, адже вам необхідно було знайти цікаву інформацію про дроби.

 

1 учень. Історія виникнення дробів бере свій початок  ще з ранньої стадії розвитку людини.

   Коли мисливці після полювання ділили між собою здобич, то нерідко доводилося стикатися з дробним діленням. Ім доводилося ділити 2 тварини на 3 мисливців. Ось і отримував кожний 2/3 здобичі.

    Крім цього, у стародавніх людей вже починали з'являтися потреби перерахування довжини, ширини площі і т.д. А так як результат вимірювання не завжди був цілим числом, то почали  з'являтися дробні числа.

Виникненням уявлень про цілі числа виникли уявлення і про частини одиниці. Першим дробом, з яким ознайомилося людство, було позначення половини якого-небудь реального предмета - 1/2.Є всі підстави припускати, що спочатку існували тільки дроби із числом 2 у знаменнику. Пізніше до них було приєднано дріб -1/3.

2 учень. Якщо говорити про римлян, то вони   користувалися одиницею "ас", яка одночасно була і грошовою одиницею, і одиницею виміру. "Ас" римляни ділили на 12 рівних частин, і з цих 12 частин і складались всі дроби. Звідси і назва - римські дроби (дроби, у яких знаменник завжди дорівнює 12).

    У стародавньому Єгипті дробами оперували ще 4 тисячі років тому.Проте загальної форми запису дробів, як це прийнято нині у єгиптян не було. Запис дробу за допомогою дробової риски став відомим вже в 16 столітті.У єгиптян були основні, або одиничні дроби. Чисельник таких дробів завжди дорівнює одиниці.

3 учень.Вавилоняни користувалися дробами із знаменником 60, які називали шістдесятковими дробами. Саме з ними пов'язаний сучасний поділ години на 60 хвилин (1год = 60 с), а хвилини на 60 секунд (1 хв = 60 с).

Сучасне позначення дробів бере початок у стародавній Індії. Його використовували араби, а потім у XIIXIV ст. запозичили європейці. Спочатку дроби записували без дробової риски; пізніше дробову частину стали писати чорним чорнилом або відділяти вертикальною рискою. Риску дробу почали застосовувати близько 300 років тому.

4 учень.    Запис дробів за допомогою чисельника і знаменника з’явився у Стародавній Греції. Проте греки знаменник записували зверху, а чисельник – знизу. Дроби у звичайному для нас вигляді вперше стали записувати індуси близько 1500 років тому,але вони не писали риску дробу між чисельником знаменником. Риска дробу увійшла в обіг лише близько 300 років тому. Першими європейським ученим, який став використовувати і поширювати сучасний запис дробів,був італійський купець і мандрівник Фібоначчі (Леонардо Пізанський). Спочатку європейські математики оперували тільки зі звичайними дробами. Повноцінна теорія звичайний дробів і дій ними склалося в XVI столітті, завдяки італійському ученому Нінкало Тарталья і німецькому математику Клавісу. Український термін дріб, як і його аналоги в інших мовах, походить від латинського- фрактіон , який, у свою чергу, є перекладом арабського терміна з тим же значенням - роздробляти.

цікавий матеріал про звичайні дроби

8 учень

Людина і дроби тісно пов’язані між собою.

1/12  маси тіла людини становить кров

½  всієї крові міститься в кровоносних судинах

1/5  у печінці

4/25  у селезінці

1/10  у підшкірних судинах

3/50 л крові виштовхується за одне скорочення серця

9 учень. Земля і дроби.

3/4 – покрито водою

1/4 – суша

1/8 – поверхня Землі на якій можна жити

1/8 -  пустелі, гори, ліси,

3/32 – місця , де можуть жити люди

 1/32 – поля, де вирощують врожай.

Уявіть собі, що яблуко – це наша Земля . Розріжте його на частинки і ви побачите, яка мала частина Землі  придатна для життя  людини.

Виконання усних вправ

1) Прочитайте дроби. Назвіть чисельник і знаменник кожного

з дробів і поясніть, що вони означають:

http://gdz-ukr.ucoz.ua/_nw/2/04300906.png

2) Яка частина фігури зафарбована?

 

Задача 1.

До магазину завезли 360 кг фруктів, 4\9 з них становили апельсини. Скільки апельсинів завезли до магазину.

Задача 2

На столі лежать 18 кульок. Одна друга – сині,  одна третя – жовті.  Решта – зелені. Скільки кульок кожного кольору лежать на столі?

Задача 3.

Мама дала Марійці 250 грн для покупки ковбаси.  За ковбасу вона заплатила 2\5 всіх грошей. Скільки грошей повернула Марійка мамі?

Задача 4.

Електрик проклав 24 м дроту, що становить 2\7 від заданого плану. Скільки потрібно електрику прокласти дроту?

 

Фізкультхвилинка.

.

Усім учням роздаються листки на кожному з них надруковане число (одноцифрове або двоцифрове), діти стають в ряд і виконують такі завдання:

утворіть неправильні дроби, правильні дроби, мішані числа.

Усі ми різні і водночас схожі.

     Давайте перевіримо це:

    1. Хто полюбляє кататися на велосипеді - підніміть праву руку.

    2.Хто любить співати - покажіть ліву долоню.

    3. Хто любить канікули - плесніть у долоні.

    4. А всі у кого є друзі – посміхніться.

      Як бачите ми краще пізнали один одного, отже продовжимо  працювати.

 

 Хто швидше?

 

  1. Розшифруй слово.

І   команда - № 1064(1,3,5,7,9,11)          1-П; 3-А; 5 –П; 7 – І; 9 – Р; 11 -УС.

ІІ команда - № 1064(2,4,6,8,10,12)         2-Є; 4-Г; 6 –И; 8–П; 10 – Е; 12 –Т.

 

  1. Розшифруй слово.

І   команда - № 1105(1), №1106 (1), №1114(2)  - ЛЕО; 2- НАР; - ДО.

ІІ  команда - № 1105(2), №1106 (2), №1114(1)  4 – ПІ; - ЗАН; -СЬКИЙ

 

Учитель дає завдання кожній команді. Учні по черзі розв’язують приклади на дошці.

Правильна відповідь – 1 бал, хто перший закінчить  +2бали, другий  +1бал.

 

      3. Завдання. Зафарбуйте зеленим кольором комірки таблиці, в яких порівняння дробів виконано правильно. Із отриманих букв складіть назву елементу мішаного числа. (відповідь:  риска дробу)

 

 

Р

Л

Ш

 

В

Д

З

П

О

И

 

Р

Н

М

Е

С

У

 

Ж

Є

О

К

Т

Х

 

Ь

И

Б

 

 

А

 

З

 

Ф

 

 

І

 

 

У

 

Ч

 

  1.  Задачі  №1088, №1092.

              

  1. Конкурс  Веселих.?

Учитель читає задачі – жарти. Відповідає той, хто першим підняв руку.

Правильна відповідь – 1 бал

        

 

«Ні» кажуть тоді, коли не задумувались на скільки цікавою і корисною може бути математика. На сьогоднішньому уроці ми з вами показали скільки цікавого  можна знайти про дроби.

 

V. Підсумок  уроку.

Гра «Мікрофон»

        Підведемо підсумки нашої роботи і у цьому мені допоможуть наші журналісти.

        На сьогоднішньому уроці найбільшим відкриттям для мене було……

        Мені цікаво дізнатися про…..

        Після уроку я обов’язково дізнаюсь щось нового про……

А закінчити наш  урок   мені хотілося б з невеличкої притчі:

       Бог зліпив людину з глини, проте в нього залишився невикористаний шматок.

- Що ще зліпити тобі, - запитав Бог.

- Зліпи мені щастя, - попросила людина.

Нічого не відповів Бог і тільки поклав людині в долоню шматок глини, що залишився.

      І протягом усього свого життя людина використовує цей шматок, розпоряджаються даним Богом на свій розсуд.   Кожен використовує його по-своєму.

       Деякі люди розпоряджаючись цим кусочком приносять користь людям і пам'ять про них назавжди залишається в історії.

Діти, як ви думаєте: що важливіше – що ви про себе думаєте чи що про вас думають інші люди?
Один з відомих письменників сказав, що людину можна оцінювати дробом, чисельник якого становить те хороше, що вона думає про себе сама, а знаменник -  те хороше, що про цю людину думають інші. То ж бажаю вам,щоб дріб у кожного з вас був завжди правильним.

       Пам’ятай, що і на цьому уроці ви маленькими кроками дійшли до своєї великої мрії, мети, використовуючи свій шматочок глини. Бажаю вам усім успіху у ваших починаннях!

docx
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
2245
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку