Під час уявної подорожі на уроці, діти зможуть поглибити та засвоїти знання з життя та творчості Кобзаря.
Предмет: українська література
Клас: 5 клас
Тема уроку. ТАРАС ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО – ВЕЛИКИЙ СИН УКРАЇНИ
Мета уроку: удосконалювати техніку читання (спосіб читання, правильність, темп, виразність), якості читання (свідомість, правильність, швидкість, виразність); розширити знання учнів про життя і творчість Т.Г.Шевченка; формувати мовну етику, громадянську і загальнокультурну компетентності, уміння працювати в команді, збагачувати словниковий запас учнів;
розвивати: увагу, пам'ять, спостережливість; аналітико-синтетичні вміння порівнювати, узагальнювати, доводити; творчі здібності; самостійність та навички самоконтролю, інтерес до книжок, бажання до самостійного читання творів Т. Шевченка; зв'язне мовлення; сприяти вихованню національної самосвідомості учнів; виховувати любов до національної культури, прагнення бути справжніми українцями; виховувати почуття гордості за Україну, за її національного генія – Тараса Григоровича Шевченка.
Тип уроку. Позакласне читання
Обладнання до уроку: портрет Шевченка, вишиті рушники, вінок, стрічки,пазли, виставка творів поета, дитячі малюнки до поезій Т.Г. Шевченка, записи пісень на твори поета, відеоматеріали, мультимедійна презентація, комп’ютер,
Перебіг уроку
1. Організаційний момент
2. Актуалізація опорних знань
3. Повідомлення теми і мети
3.1. Мотивація знань. Імпровізація
/Біля імпровізованої хати сидить батько, мати, дитина./
Дитина (звертається до батьків)
Любий тату, милий тату!
Ти скажи, навіщо хату
Рушниками ми прибрали,
Ніби в свято великоднє?
День який у нас сьогодні,
Що квіток отак багато?
Батько Так, у нас сьогодні свято!
Дитина (до матері) Мамо, що ж за свято нині?
Мати Та Тарасове, дитино!
Знай, колись, моє серденько,
Був у нас Тарас Шевченко.
Дитина Хто ж він був нам, люба ненько?
Мати Наймиліша всім людина
І найкращая перлина,
Яку має Україна,
Наша рідная країна.
4. Основна частина
Довідка: Кріпак – людина закріплена за паном, працювала на нього. Пан міг продати, виміняти чи купити кріпака.
Учень: : У старій хатині
Кріпака колись,
В тихий день весінній
хлопчик народивсь.
Учень: У тяжкій неволі
Ріс малий Тарас.
Він не вчився в школі,
Він ягнята пас.
Учень: Вмерли мама й тато...
Сирота - дяка,
Тут була в хлоп'яти
Грамота гірка.
Учень: Хоче малювати,
Прагне він до знань,
Та за це багато
Зазнає знущань.
За ясну свободу,
Світло майбуття –
Він віддав народу
Все своє життя!
Гордість України
Шевченко – гордість України,
Яка живе поконвіки
Його вірші, його поеми
У нашім серці назавжди.
А я знаю про Шевченка
Хоч я дівчинка мала,
Про Шевченка уже знаю.
Вчу його вірші напам’ять
І «Кобзар» уже я маю.
Тарас Шевченко мав багато уподобань. Володів, окрім української мови, ще польською та російською, вивчав французьку. Він був чудовим художником, читав багато літературних творів, відвідував театр та оперу. Поте ми знаємо з вами, що його життєвий шлях був дуже важким. Із прожитих 47 літ він 24 роки був кріпаком, 10 років провів у засланні, у військовій муштрі, 3 з гаком роки поет провів під постійним наглядом поліції. І лише 9 років – він прожив вільною людиною. Все життя його – то важкий труд, де було так мало місця для щастя.
4.2. Друга зупинка «Міркувальна»
Пропонуємо до вашої уваги інсценізацію Розмови малого Тараса з матір’ю. Дивіться уважно, щоб дати відповідь на запитання якими рисами був наділений Т. Г. Шевченко.
Інсценізація «Розмова малого Тараса з матір’ю»
Куточок української хати. Заходить жінка, вбрана в селянський одяг, несе запалену свічку,ставить на столик біля портрета Т.Шевченка. до неї підходить хлопчик.
Хлопчик. Матусю,а правда що небо на залізних стовпах стоїть? (Слайд 2) Мати. Так синочку правда (Учениця сідає на лаву, хлопчик сідає біля неї).
Хлопчик. А чому так багато зірок на небі?
Мати. Це коли людина на світ приходить,Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик. Бачив,матусю,бачив. Матусечко, а чому одні зірочки ясні,великі,а інші ледь видно?
Мати. Бо коли людина зла,заздрісна,скупа її свічка ледь-ледь тліє. А коли добра, любить людей,робить їм добро,тоді свічка такої людини світить ясно,і світло це далеко видно.
Хлопчик. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.
Мати. Старайся, мій хлопчику.
Коли йому було 9 років радість і втіха потьмарилися горем: померла мама. І почалося страшне сирітське життя біля мачухи. Чужа недобра жінка дуже погано ставилася до Тараса. Її дратували його мрійність, гаряча вдача. Коли Тарасові виповнилося 11 років, помер і батько від злиднів та важкої роботи. Залишився хлопчик сиротою.
Шевченко дуже любив рідну природу. Часто сидів під деревом, чи на березі річки, рано-вранці чи увечері, і дивився: як ростуть верби та берізки, чи слухав, як пташки співають в гаю, бачив як сонечко увечері сідає. А потім складав вірші.
4.3. Третя зупинка Поетична творчість Шевченка
- Якщо, він писав вірші то ким він був (поетом)
- Хто згадав вірші Т. Г. Шевченка, які ми вивчали на уроках української мови?
4.4. Четверта зупинка. Художня
Т. Г. Шевченко був не лише поетом, а ще був й талановитим художником. Багато своїх живописних творів залиш нам у спадок.
Він написав понад 1000 картин.
За свої малюнки Шевченко був нагороджений трьома срібними медалями. Малював портрети, автопортрети, пейзажі, картини про життя народу.
- Розгляд учнівських малюнків до віршів Т. Г. Шевченка.
Ці картини намалював Т. Г. Шевченка. Значить ким він ще був?
4.5. Цікаво знати
Кросворд « Чи знаєте ви твори Шевченка?»
|
5 |
|
7 |
|
|
||||
1 |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
6 |
|
|
||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
3 |
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||||
4 |
|
|
|
|
|
||||
По горизонталі:
Неначе сонце засіяло,
неначе все на світі стало
моє …лани, гаї, сади!...
І ми, жартуючи, погнали
Чужі ягнята до… ( води).
Дивлюсь, аж світає,
край неба палає,
соловейко в темнім гаї
сонце… (зустрічає).
Не називаю її раєм –
тії хатиночки у …(гаї).
Тече вода з-під явора
яром на долину.
Пишається над водою
червона… ( калина).
По вертикалі:
На панщині пшеницю жала,
втомилася; не спочивать
пішла в снопи, пошкандибала
Івана сина …( годувать).
Садок вишневий коло хати,
хрущі над вишнями гудуть,
плугатарі з плугами йдуть.
співають ідучи …(дівчата).
В лиху годину,
якось недавно довелось
мені заїхать в …(Україну).
В своїх віршах та поемах Т .Г.Шевченко описував і тяжке життя народу, яке не обійшло і його самого. Коли читаєш його вірші,то ніби чуєш ніжну, сумну пісню.
Тарас в дитинстві любив слухати, як співала його сестра Катря. Слухав, завчав слова і сам співав. Дуже любив слухати пісні і думи старих кобзарів.
Багато віршів, написаних Т.Г.Шевченком,покладені на музику.
«Думи мої ,думи», «Тополя», «Реве та стогне Дніпро широкий», «Стоїть гора висока», «Заповіт», «Зацвіла в долині червона калина»… 72 вірша Кобзаря стали піснями.
Дівчатка в українських костюмах виконують пісню «Садок вишневий коло хати»
Ось і закінчилася наша подорож ми зібрали всі стрічки до нашого віночка, завдяки вашим знанням і сумлінній праці.
А тепер підведемо підсумок нашої плідної праці. Користуючись наведеними зразками, висловіть свою думку:
Мені цікаво було дізнатися про… …Т.Г.Шевченка.
Я обов’язково прочитаю в додатковій літературі про……
Батькам удома розповім про……
Хочу вивчити….
А де ж ви можете використати те, про що сьогодні дізналися?
На закінчення свята в пам'ять невмирущого Кобзаря послухаємо запис пісні
«Реве та стогне Дніпр широкий».