Потаський НВК
Розробка уроку
з української літератури у 6 класі
на тему:
Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. «Думка» («Тече вода в синє море...»)
Учитель Бірченко М. І.
- 2012-
Тема: Тарас Шевченко. Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. «Думка» («Тече вода в синє море...»)
Мета: поглибити знайомство з життям і творчістю Т.Шевченка, пригадати вивчене у попередніх класах та дізнатися нове про перебування поета в Санкт-Петербурзі, викликати зацікавлення його особистістю, творами, вчитися виразно читати поезію і прозу, визначати провідні мотиви та художні засоби; розвивати навички самостійного пошуку інформації, пам'ять, логічне й образне мислення; виховувати почуття пошани й захоплення видатними українцями, любов до рідної землі, свого народу, мови, культури, усвідомлення власної ролі й відповідальності за долю нашої держави.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Методи і прийоми: усна розповідь, читання напам'ять, робота з підручником, робота з текстом, робота з ілюстрацією, перегляд фільму, моделювання, робота з презентацією, робота з кросвордом.
Засоби навчання: портрет Шевченка, збірки його творів і твори про нього, картини Шевченка, аудіозаписи, фотоальбом «Т.Шевченко» (хата, пам`ятники), ілюстрації Їжакевича, мультимедійний компакт-диск «Т.Шевченко. Поет. Художник», 2 фільми «Заповіт», презентація, репродукції картин Т.Шевченка, кросворд.
ХІД УРОКУ
Мабуть, немає українця, який би не чув ім'я Тараса Григоровича Шевченка, не бачив портретів і пам'ятників, не чув його віршів. Видатного українського поета і художника Тараса Шевченка знають у всьому світі. (Демонстрація фотографій пам'ятників Шевченкові у Москві, Петербурзі, Канаді, Бухаресті, США).
Чим же заслужив славу наш Великий Кобзар (так його ще часто називають). Перш за все неперевершеною поезією, якою виступив на захист свого поневоленого народу. Він показав світові, що українці - не малороси, а гордий, волелюбний народ, зі своєю багатою культрою, звичаями, традиціями, мовою.
У тяжкі часи довелося жити поетові. Його народ, його родина, та й він сам були безправними рабами, кріпаками у панів. Були змушені щоденно тяжко працювати на панщині і не мали ніяких прав. Їх могли продати чи поміняти на собак, чи програти в карти. Селяни бунтували, повставали, відбувалися навіть селянські війни, котрі, на жаль, зазнавали поразок, бо царська армія виявлялася сильнішою.
- Що вам відомо про родину Шевченка ?
- Чим довелося займатися Тарасові в дитинстві?
- Хто його втішав, допомагав йому ?
- Які таланти мав хлопець ?
- Яке у нього було найбільше бажання ?
- Чому панський управитель не задовольнив прохання Тараса ?
- Життя Шевченка - виняток чи типова історія ?
Про життя Шевченка написано багато художніх книг. Одна із них - повість „Широкий шлях" С.Васильченка. (Зачитування фрагментів повісті „Широкий шлях" про дитинство Шевченка).
Характеристика Тараса Шевченка в дитинстві за фрагментами повісті С.Васильченка. „Широкий шлях" (Допитливий, тямущий, має талант до науки, малювання, співу, наполегливий, вразливий).
3. Формування нового матеріалу
-Чого нового дізналися?
- Чого нового дізналися?
-Які вірші Т.Шевченка вам відомі?
«За сонцем хмаронька пливе», «Садок вишневий коло хати», «Заповіт».
3. Підведення підсумку уроку.