«Технології інтерактивного навчання»
Починаючи працювати у 7-х класах, я поступово вводжу елементи інтерактивного навчання, починаючи з найпростіших інтерактивних технологій, таких, як мозковий штурм, мікрофон, робота в парах і малих групах та ін.
Різновидом групового обговорення є інтерактивна вправа «мікрофон». Ії можна використовувати як на етапі актуалізації та коригування знань учнів, так і під час узагальнення матеріалу. Ця технологія дозволяє кожному дуже швидко відповісти на поставлені питання або висловити свою думку чи позицію. Для цього я даю учням невелику вказівку, що виконує роль мікрофона. Я задаю питання, а учні, передаючи один одному «мікрофон», відповідають на них. Вони повинні говорити швидко й лаконічно. Під час використання цієї технології відповіді не коментуються й не оцінюються. Наприклад:
7 клас
При узагальненні теми «Початкові хімічні поняття» я пропоную учням такі питання:
8 клас
При вивченні теми « Кислоти, назва та їх класифікація» в інтерактивній вправі «мікрофон» готую такі питання:
H2O, CO, SiO2, CuO
При узагальнення знань з теми : «Основні класи неорганічних сполук» я пропаную такі питання:
9 клас
Тема уроку «Залежність властивостей елементів від періодичної зміни електронних структур атомів»
«Метод «Мозковий штурм» застосовую на різних етапах уроку, цей метод базується на використання знань учнів, здобутих на попередніх уроках, він потребує від них короткої, швидкої точної відповіді, передбачає вислуховування ідей без їх обговорювання.
Так на етапі вивчення нового матеріалу:
7 клас
Тема уроку: «Хімічні властивості води»
Починаючи викладання нового матеріалу, я формулюю проблему за допомогою таких питань:
Потім, демонструючи дослід взаємодії води з натрієм, ми обговорюємо такі питання:
При демонстрації взаємодії води з основними та кислотними оксидами обговорюємо такі питання:
9 клас
Тема уроку: «Розчинність, ії залежність від різних чинників»
Я формулюю проблему учням за допомогою таких питань:
Учні висловлюють свої ідеї. Потім проводимо загальну дискусію навколо висловлених ідей. Вибираємо найкращу ідею. Та за допомогою лабораторних дослідів доказуємо правильність рішення цієї проблеми.
10 клас
Тема уроку: «Глюкоза»
Пояснюючи молекулярну формулу глюкози, я задаю питання класу:
Учні висують гіпотези, складають можливі структурні формули та ідеї, як можна це доказати. За допомогою лабораторних дослідів ми робимо висновок, що глюкоза – альдегідоспирт.
На етапі вивчення нового матеріалу, коли виникають суперечливі питання і необхідно чітко аргуметувати позицію з проблеми, та переконати інших у правоті я використовую цей метод. Учні повинні дати відповіді на поставлені питання, аргументувати за таким алгоритмом:
Виступ повинен бути чітким і включати:
Позиція – «Я вважаю, що ( висловити свою думку, пояснити);
Обгрунтування: «…тому, що ( доказують )
Висновки: «Отже, я вважаю…»
9 клас
Тема уроку: « Електроліти і неелектроліти»
При вивченні нового матеріалу я демонструю досліди з електропровідності розчинів: дистильованої води , твердої кухонної солі, ії розчину, розчину хлоридної кислоти, розчину Натрій гідроксиду. Потім задаю питання, та прошу обгрунтувати відповіді.
Часто на етапі узагальнення та систематизації знань я використовую цю інтерактивну технологію. Наприклад:
7 клас.
Тема «Основні хімічні поняття»
При парному та груповому навчанні учні:
- розвивають в собі уміння викладати свої думки повністю і без спотворень
- виробляють навички слухати свого товариша
- придбавають навички взаємодопомоги, взаємовиручки
- вчаться поважати думку іншого...
При вивченні Теми «Кислоти» в 8 класі можна провести такі роботи в парах:
Варіант I К К2О Варіант I I S SO2 H2SO3
КОН
Варіант I I I Ba BaO Варіант IV P P2O5 H3PO4
Ba(OH)2
I I Заповніть картки. Кожна правильна відповідь 1 бал
Варіант 1 Варіант 11
Назва кислоти |
Хімічна формула |
Назва кислоти |
Хімічна формула |
Флуороводнева |
|
|
HBr |
|
H2S |
Сульфатна |
|
Сірководнева |
|
|
H2SO3 |
|
HI |
Ортофосфатна |
|
Хлоридна |
|
|
HCl |
|
H2SiO3 |
Карбонатна |
|
При вивченні теми «Залежність властивостей елементів від періодичної зміни електронних структур атомів» я пропоную учням роботу в групах. Учні об’єднуються в групи по п’ять осіб, Нагадую їм про ролі, що вони повинні поділити між собою та виконувати під час роботи.
Кожна група одержує завдання.
Завдання для 1-ї та 4-ї груп
Завдання для 2-ї та 5-ї груп
Завдання для 3-ї та 6-ї груп
а) Неону та Натрію б) Аргону та Калію.
3 Як пояснити хімічну інертність благородних газів з огляду на будову атома?
4 Як пояснити хімічну активність лужних металів з огляду на будову атома?
Після виконання роботи групи по черзі озвучують проблему, висунуту перед ними. Вносяться доповнення та зміни.
Матеріал, приведений в роботі сприяє закріпленню, систематизації, поглибленню і розширенню знань, умінь та навичок. Стимулює розвитку творчого, продуктивного мислення, самостійності, вміння спілкуватися один з одним.