Технологічна карта уроку з історіїУкраїни для учнів 8 класу

Про матеріал
Технологічна карта уроку з історії України на тему: «Економічне життя села і міста: фільварки, цехи. Торгівля. Сільське та міське самоврядування»
Перегляд файлу

Технологічна карта уроку з історії України в 8 класі на тему: «Економічне життя села і міста: фільварки, цехи. Торгівля. Сільське та міське самоврядування»

                                                   Підготував учитель історії

                                                             Ганнівської школи І-ІІІ ступенів

                                               Добропільського району

                                    Донецької області

          Єфремов Микола Володимирович

 

 

Тема: «Економічне життя села і міста: фільварки, цехи. Торгівля. Сільське та міське самоврядування»

Основні поняття ( концепції, ідеї, тенденції): роль фільваркового господарства у соціально-економічному житті Європи й України;

Фільварок – це (хутір, ферма, господарство) у Польщі, Литві, України та Білорусі у XІV-XІX столітті панський сільськогосподарський хутір, багатогалузеве господарство, орієнтоване на виробництво збіжжя на продаж; оренда – це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою; рента – це дохід, який отримують землевласники, реалізуючи власність на землю; панщина – це праця селян на благо феодала в рахунок сплати грошових коштів за використання землі; товарні відносини – це форма економічних відносин між відособленими товаровиробниками, які пов’язані між собою суспільним поділом праці; встановлюються через купівлю – продаж та обмін товарів та послуг; закріпачення селянства – це правова система, або система правових норм при феодальних відносинах, яка встановлювала залежність селянина від феодала й повну власність феодала над селянином; цех – це об’єднання ремісників однієї або близьких спеціальностей при феодалізмі, яке являло собою замкнуту корпорацію; магістрат – це орган міського самоврядування, розглядав господарські, фінансові, судові справи; ярмарок – це тимчасовий періодичний захід, в межах якого продавці демонструють та продають товар споживачам; «Магдебурзьке право» - це одна з найпоширеніших правових систем міського самоврядування; «селянська нація» - це нечисленна верства духовної та світської інтелігенції України.

Очікувані результати уроку

Після цього уроку учні зможуть:

  • наводити приклади фільваркових господарств, товарних відносин, Магдебурзького права, оренди, ренти, панщини, закріпачення селянства;
  • визначати причини та наслідки утворення та поширення на теренах України фільваркових господарств;
  • обґрунтовувати роль кожної верстви в тогочасному суспільстві;
  • порівнювати становище різних верств та прошарків населення України в першій половині XVII століття;
  • визначати роль фільваркового господарства в соціально-економічному житті Європи та України;
  • будуть усвідомлювати, чому під польським володарюванням Україна перетворилася на «селянську націю».

Потрібний час – 1 урок (45 хв.)

Матеріали: наочні: малюнок «Фільварок» (Додаток А), малюнок «Фільварок» (Додаток Б), малюнок «Панщина» (Додаток В), малюнок «Українські селяни» (Додаток Г), малюнок «На панщині» (Додаток Д), таблиця «Бортовий журнал» (Додаток С), таблиця «SWOT-аналіз» (Додаток Н), метод «Прес» (Додаток О), історичні джерела: Джерельний літопис «Статут на волоки» (Додаток Е), «З Литовського статуту 1588 року» (Додаток Ж), «Про захоплення польськими магнатами українських земель в ІІ половині XVI (Додаток К); відео «Вірш Т.Шевченка у виконанні Віктора Андрієнка URL: https://www.youtube.com/watch?v=0RJJbnkXL1Q&persist_app=1&app=desktop&client=mv-google&gl=US&hl=en

Хід уроку:

І.Підготовчий етап (5-7 хв.)

Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів.

Для актуалізації знань учнів щодо теми:«Економічне життя села і міста: фільварки, цехи. Торгівля. Сільське та міське самоврядування» учитель застосовує метод «Мозковий штурм». У межах його виконання учням слід висунути свої гіпотези щодо питання «Які можливості мали магнати та шляхтичі в Україні для того, щоб розвивати товарне господарство й не поступатися європейським країнам?» Учні працюють індивідуально, висловлюючи свої гіпотези. Учитель фіксує всі ідеї на дошці. Після того, як всі ідеї зафіксовано, виокремлюємо головні, з якими далі будемо працювати з учнями.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Для усвідомлення сутності економічного життя України, учитель пропонує учням подивитися відео «Вірш Т.Шевченка у виконанні Віктора Андрієнка URL:https://www.youtube.com/watch?v=0RJJbnkXL1Q&persist_app=1&app=desktop&client=mv-google&gl=US&hl=en Після перегляду вчитель використовує метод «Мікрофон». Учні відповідають на питання: «Яка доля спіткала українські землі в кінці XVI на початку XVII століття і яким чином відбувався економічний розвиток?»

IV. Основна частина (20-25 хв.)

Вивчення нового матеріалу (первинне сприйняття)

Для усвідомлення причин та наслідків поширення фільваркового господарства, учитель застосовує метод «Читання в парі – узагальнення в парі». Для цього діти в парах опрацьовують історичні джерела: «Статут на волоки» (Додаток Е), «З Литовського статуту 1588 року» (Додаток Ж), «Про захоплення польськими магнатами українських земель в ІІ половині XVI (Додаток К), малюнки «Фільварок» (Додаток А, Додаток Б), малюнок «Панщина» (Додаток В), малюнок «Українські селяни» (Додаток Г), малюнок «На панщині» (Додаток Д). Після цього учні відповідають на питання за методом «Дошка запитань»: «Які причини створення фільварків?», «Кому належали фільваркові господарства і хто на них працював?», «Чому фільварки стрімко поширювалися українськими землями?», «Які наслідки мало поширення фільварків на українських землях?»

Для з’ясування характерних рис розвитку ремесла в кінці XVI на початку XVII століття, учитель застосовує метод «Бортовий журнал» (Додаток С) (індивідуальна робота учнів). Завдяки цьому методу, учні зможуть спів ставляти вже відомі факти з новими явищами.

Осмислення знань і умінь.

Для осмислення сутності міського та сільського самоврядування учитель застосовує метод ««SWOT-аналіз» (Додаток Н). У зв’язку з цим, учитель за допомогою кольорових стрічок об’єднує учнів у 4 групи. Перша група буде визначати сильні сторони міського та сільського самоврядування, друга – слабкі сторони, третя – можливості міського та сільського самоврядування, четверта – ризики та загрози. Під час цієї роботи учні опрацьовують параграф підручника (§3, пункт 4, с.23-25)

Систематизація та узагальнення нових знань та умінь на перетворюючому та творчому рівнях.

Для систематизації та узагальнення знань учнів учитель застосовує метод «Прес» (Додаток О). Для цього учні об’єднуються в 2 групи та відповідають на запитання: «Яка доля спіткала українські землі в кінці XVI на початку XVII століття і яким чином відбувався економічний розвиток?», «Як на вашу думку, чи був в Україні альтернативний шлях економічного розвитку?»

V. Підсумковий етап (5-10 хв.)

Підведення підсумків уроку. Рефлексія.

На етапі рефлексія учитель пропонує метод «Рюкзак». Діти по черзі висловлюються, щоб вони взяли з собою з уроку історії та яким чином ці знання можуть бути застосовані в повсякденному житті.

Інструктаж до виконання домашнього завдання. Учитель пояснює, що потрібно зробити: оперувати поняттями, опрацювати §3, с.18-25; написати невеличкий твір-роздум «Які б тенденції міського самоврядування XVI ст.. я б застосував в сучасному самоврядуванні»

ДОДАТКИ

Додаток А

Малюнок «Фільварок»

фільварок.jpg

Що ви бачите на малюнку?

Які факти свідчать про багатогалузеве господарство?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Б

Малюнок «Фільварок»

 

poshirennja-filvarkovogo-gospodarstva-v-polskij-derzhavi-xvi-st.jpg

Чому на малюнку зображено багато людей?

Хто міг дозволити собі мати таке господарство?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток В

Малюнок «Панщина»

 

на панщині.jpg

Опишіть малюнок. Чому землю орали волами?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Г

Малюнок «Українські селяни»

c5a652fb-4febb4e30893e061bb4c2ca8ac5ec7d4.jpg

Опишіть одяг селян.

Дивлячись на малюнок, визначте страву селян.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Д

Малюнок «На панщині»

 

112503.jpg

Що відбувається на малюнку? Що це за люди?

Чому було таке відношення до кріпаків?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток С

Таблиця «Бортовий журнал»

 

Характерні риси розвитку ремесла

(відомі факти)

Нові явища у ремісництві

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Н

Таблиця «SWOT-аналіз»

 

Сильні сторони

Слабкі сторони

 

 

 

 

 

 

 

 

Можливості

Ризики (загрози)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток О.

Метод «Прес»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток Е

Джерельний літопис «Статут на волоки»

URL:https://chtyvo.org.ua/authors/Chervinskyi_Viktor/Istoriia_Ukrainy_Dzherelnyi_litopys/

    91.PNG    

92.PNG

Додаток Ж

Джерельний літопис «З Литовського статуту 1588 року»

URL:https://chtyvo.org.ua/authors/Chervinskyi_Viktor/Istoriia_Ukrainy_Dzherelnyi_litopys/

 

ЛІТОПИС.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток К

Джерельний літопис «Про захоплення польськими магнатами українських земель в ІІ половині XVI століття»

URL:https://chtyvo.org.ua/authors/Chervinskyi_Viktor/Istoriia_Ukrainy_Dzherelnyi_litopys/

 

88.PNG

89.PNG

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ

  1. Гупан Н.М. Історія України. – Харків: ФОЛІО, 2016. 320с.
  2. Пометун О.Методика навчання історії в школі. – Київ: Генеза, 2009. 328с.
  3. Пометун О.І. Енциклопедія інтерактивного навчання. – Київ, 2007. 144с.
  4. Червинський В.І. Історія України. Джерельний літопис. – Київ: ДП Дирекція ФВД, 2008. 800с.
  5. Суспільствознавчі предмети. 5-11 клас. Харків: Ранок, 2019. 208с.

 

1

 

docx
Додано
2 лютого 2021
Переглядів
1256
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку