Технологічна карта
уроку з використанням ЕОІР у 2-му класі
(автор: Бакунець О. А, вчитель Луцької гімназії №4
імені Модеста Левицького).
Тема розділу: |
Звуки і букви. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Тема уроку: |
Звуки слова. Українська абетка(алфавіт) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
№ уроку в розділі |
Урок №2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Тип уроку: |
Комбінований |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Цілі уроку: |
формування предметних компетентностей: поглиблювати знання учнів про звуки слова; учити аналізувати звуко-буквений склад слів; формувати вміння вилучати, додавати, заміняти звуки таким чином, щоб утворилися нові слова; збагачувати словниковий запас; учити практично користуватися алфавітом; розвивати спостережливість, пам’ять; розвивати комунікативні здібності; виховувати повагу до рідної мови; формування ключових компетентностей: уміння вчитися: розвивати здатність самоорганізовуватися до навчальної діяльності, виконувати розумові операції та практичні дії; комунікативної: розвивати усне мовлення, фонематичний слух, правильну артикуляцію звуків; загальнокультурної: удосконалювати вміння дотримувати норм мовленнєвої культури. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Основні терміни та поняття: |
звук, буква, абетка, |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Форми роботи: |
- індивідуальна - фронтальна - групова |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Етап використання ЕОР: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Мета використання ЕОР: |
активізувати пізнавальну активність учнів; вдосконалювати мовленнєві навички другокласників; закріпити вивчений матеріал; формувати ІК-компетентність учнів. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Хід уроку: І. Організаційний момент. Весела пісенька дзвіночка Покликала нас всіх на урок, Я бачу ваші милі личка І очі з безліччю думок. Ми помандруємо в світ чудовий, Що гордо мовою зовуть. Та лиш кмітливість і увагу З собою взяти не забудь.
Чи все необхідне до уроку ви приготували? Голова-щоб слухати. Вуха-щоб чути. Очі-щоб усе бачити. Руки-щоб їх піднімати. Серце-щоб усе відчувати і сприймати.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
— Отже, запрошую вас, діти, на свято української мови, на свято української абетки, тому що завдяки їй існує наша мова. А вивчення будь-якої мови починається саме із вивчення алфавіту чи абетки. Веселе місто Алфавіт, Йому сьогодні наш привіт. До нього нам лягає путь,- У ньому літери живуть. Живуть там літери в словах, А кожне слово - звір чи птах, Травиця чи барвистий цвіт. Отож в похід за мною вслід! Т. Коломієць
2. «Мозковий штурм»
Звуки, як люди,— м’які і тверді, Звуки, як друзі, в моєму житті. З ними шукаю і з ними знайду Слово нове і надію нову.
Виконання завдання на інтерактивній дошці. Робота з ЕОІР « Українська мова, 2клас», частина 1 (далі ЕОІР).
Завдання з ЕОІР.
Завдання 1.1. Теорія
Запам’ятайте! Звуки ми вимовляємо і чуємо. З них утворюються слова. — Отже, як ви зрозуміли, у нас на уроці гостюватимуть звуки, що прийшли зі своїми найкращими друзями, без яких нікуди самі не ходять . — Чи здогадалися ви, про яких друзів ідеться? (Про букви)
ІІ. ОСНОВНА ЧАСТИНА
— Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати звуки і букви української мови, учитися їх розрізняти, а ще дізнаємося, навіщо потрібно знати алфавіт. Звуки і букви навчись розрізняти — Глибоко будеш мову ти знати. — А як же їх розрізнити? Завдання з ЕОІР. Завдання 1.2.
Коментування учнями ходу виконання завдань. Завдання 1.3.
2. Ознайомлення з новим матеріалом 1) Робота над віршем-добавлянкою . — Доповніть вірш. Коли ми ротик розкриваєм, Тоді ми звуки... (вимовляєм). Коли олівчик беремо, Тоді ми букви... (пишемо). Завдання 1.4.
— Поміркуймо! З К дерева захищає І на них вона завжди. Н звірятко заховає, Коли треба, від біди. (Кора — нора)
Полохлива і струнка З роду оленів вона. Коли ж змінити К на З, Птах у лісі закує. (Козуля — зозуля)
— Назвіть усі звуки у словах-відгадках. Якими звуками вони відрізняються? — У чому ви переконалися? (Один звук може змінити значення всього слова.)
Завдання 2.9.
Завдання 2.10.
Завдання 2.11. Теорія
Завдання 2.13.
Тема 3. Абетка. Алфавіт. Азбука
Завдання 3.1.
— Які слова, близькі за значенням до слова алфавіт, ви знаєте? (Абетка, азбука) — Що означають ці слова? (Сталий, незмінний порядок розташування всіх літер певної мови)
Завдання 3.2.
3. Відкриття нових знань 1) Стисле пояснення учителем походження слів. Завдання з ЕОІР. — Слово алфавіт походить від назв перших двох букв грецького алфавіту — альфа і бета, або віта. — Слово азбука утворилося від старослов’янських назв букв аз і буки, а слово абетка — від сучасних назв цих букв (а і бе). Коментування учнями ходу виконання завдань.
Завдання 3.3. Теорія
Завдання 3.4.
Завдання 3.5. Теорія
Завдання 3.6.
Завдання 3.7. Теорія
4.Мотивація навчальної діяльності — Нам потрібно вивчити українську абетку, розташування букв у ній, назви букв. — Як ви вважаєте, чи важливі ці знання, де їх можна використати? (Класний журнал, відомість на харчування, список дітей класу, школи, словники, формуляри бібліотеки тощо) — Розгляньте орфографічний словник. Як розташовані слова? (За абеткою) — Чому в словниках слова розташовані за абеткою? — Придумайте речення, використовуючи одну із назв алфавіту. Запишіть його.
Приклад: Ми вивчаємо алфавіт.
Час, дитино, братись до науки! Абетку ти візьмеш у маленькі руки. Роздивися знаки загадкові: Тридцяти три їх в українській мові . Служать вірно людям сотні літ Азбука, абетка, алфавіт. — Разом правильно назвіть усі букви алфавіту. (Заучування напам’ять назв букв по групах.)
Завдання 3.8.
Завдання 3.9.
Завдання 3.10.
Гімнастика для очей На повіки натискайте, Потім пальці відпускайте. Півхвилини посидіть, Вправу знову повторіть. Подивись на кінчик носа, Потім глянь удалину, Зиркни на сусіда скоса. Вправо, вліво! Ну ж бо! Ну! А тепер розправте спинку, Прямо гляньте — відпочиньте. Погляд в точці сфокусуйте І довільно релаксуйте. Міцно-міцно тріть долоні, До очей їх прикладіть. Масажуйте очі легко І заняття знов почніть!
Мета – навчити дітей розрізняти осінні квіти. "Квіти" Наші червоні квіточки (Притискаємо лікті один до одного, стуляємо кисті у вигляді човника) Розпускають пелюсточки. (Потім розкриваються у вигляді чаші, перед особою) Вітерець трошки дихає, (Потім кисті рухаються проти годинникової стрілки і потім за годинниковою стрілкою) Пелюстки колише. (Кисті рук нахиляються вліво і вправо) Наші червоні квіточки (Притискаємо лікті один до одного, стуляємо кисті у вигляді човника) Закривають пелюсточки, (Показати пальчиками, як пелюстки закриваються) Вони тихо засинають, І голівкою кивають.
Робота з алфавітом. Вправа «Алгоритм» — Знайдемо і напишемо букву, що стоїть після букви о; наступна буква о; наступна після букви п; останню букву; шосту букву; знову букву о; букву, з якої починається слово калина. Кожна літера — це знак, Кожна — загадкова. Вони з’єднуються так, Що виходить слово. — Яке слово отримали? (Порядок) — Чому ми написали саме це слово? (Букви люблять це слово і ніколи його не порушують.)
— Розгляньте малюнки. Прочитайте їхні назви на картках (учитель прикріплює до дошки): яблуко, груша, слива, вишня, персик. — Знайдіть звукові моделі до поданих слів. Промовте слово, у якому є буква, що позначає два звуки. (Яблука) — Запишіть подані слова за абеткою (після усного розбору). Фізкультхвилинка. Гра «Велика — мала» У вчителя підготовлені великі та малі букви алфавіту. Педагог демонструє їх у хаотичному порядку. Коли діти впізнали велику букву, вони стають на носочки, а коли маленьку — присідають. — У якої букви немає парної великої? Чому? Робота за підручником (с. 6, впр. 2). Робота в парах. Гра «Я — тобі, ти — мені» — Прочитайте слова. Чим вони особливі? (Один учень читає слово зліва направо, а інший — навпаки.)
Перед початком роботи над вправою доречно прослухати аудіозапис звучання симфонічного оркестру для розуміння тексту (наприклад, «Турецький марш» В. А. Моцарта). — Прочитайте текст. — Про що в ньому розповідається? — Поясніть значення слова прибульці. — Назвіть найближчих «родичів» лука. (Сопілка, гітара, скрипка) — Від якого слова утворилось слово очеретяна? (Очерет — стисле пояснення.) — Які інструменти є нащадками очеретяної сопілки? (Флейта, кларнет, фагот) — Назвіть ударні інструменти. (Барабани, гонги, литаври, тарілки) Аналіз тексту супроводжується демонструванням ілюстрацій музичних інструментів.
— Запишіть назви музичних інструментів за абеткою. 1-ша група. Струнні: гітара, скрипка, віолончель, арфа, балалайка, мандоліна. 2-га група. Духові: сопілка, флейта, кларнет, фагот, гобой. 3-тя група. Ударні: барабани, литаври, гонги, тарілки, дзвіночки. ІІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА 1. Рефлексія — Назвіть близьке за значенням слово до слова буква. (Літера) — Закінчіть вислови. Певний порядок розташування всіх букв мови — це... (алфавіт...). Його можна використати для складання... (списків, словників тощо). Домашнє завдання (диференційоване) І рівень — (с. 7, останнє завдання до вправи 3); скласти речення з виділеним словом. Побудувати звукову схему цього слова. ІІ рівень — із орфографічного словника виписати по одному слову на перші 10 букв алфавіту.
.
|