Технологія критичного мислення
Критичнемислення
це комплекс мисленнєвихоперацій, щохарактеризуєтьсяздатністюлюдини:
- робитисвідомийвибір, прийматирішення та обґрунтовуватийого.
Етапи критичного міркування
Ключові характеристики критичного мислення
Свобода та самостійність (здатність висловити ідею незалежно від інших).
Інформація для нього – відправна, а не кінцева точка для розвитку (щоб народити зважену думку потрібно опрацювати величезну кількість матеріалів).
Починається з постановки питань та проблем, які потрібно вирішити (перший крок до того, аби навчити учнів критичному мисленню полягає в тому, щоб допомогти їм розгледіти безкінечну кількість питань навколо).
Використовує переконливу аргументацію (коли людина знаходить власне вирішення і підкріплює його розумними доказами).
Є соціальним процесом (будь-яка думка перевіряється і відточується тоді, коли ми ділимося нею з іншими; коли ми сперечаємось, обговорюємо, заперечуємо і обмінюємося думками з іншими – ми поглиблюємо свою позицію).
Критичне мислення – це складний ментальний процес, який починається із залучення інформації та закінчується прийняттям рішення.
Модель уроку, згідно з методичною структурою розвитку критичного мислення має три фази:
І. Евокація ( фаза актуалізації, виклику)
На даному етапі здійснюється декілька важливих пізнавальних операцій.
Учні активно згадують все, що їм відомо зданої теми.
По - перше занурення учням дає можливість відновити рівень власних знань, що є важливим, адже міцні знання можуть бути відтворені тільки на основі відомої інформації.
Освітнійпроцес – це процес поєднання нового з відомим:
До основних форм роботи на фазі евокації можна віднести:
Система завдань і дій учителя й учня на стадії виклику
Дії вчителя |
Дії учня |
Провокація учня |
Відповідь на провокацію |
Ставить запитання |
Намагається дати відповіді |
Моделює ситуацію активізації знань учнів |
Формулює перші гіпотези |
Формулює навчальну мотивацію |
Визначає свої мотиви |
ІІ. Усвідомлення ( фаза нового матеріалу)
На даній фазі вивчення нового матеріалу учнів вступають у контакт з новою інформацію, ідеями, працюючи з текстом, інформацією, відеоматеріалами
Система завдань і дій учителя на стадії усвідомлення
Дії вчителя |
Дії учня |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Рефлексія ( фаза розміркування)
Особлива діяльність учнів на цій фазі полягає в тому, що :
На стадії рефлексії реалізуються дуже важливі завдання:
Дії вчителя |
Дії учня |
1.Керує підбиттям підсумків уроку |
1. Узагальнює вивчений матеріал |
2. Ставить нові завдання |
2.Ставить запитання, які потребують вивчення наступних тем |
3.Оцінювання учнів |
3. Оцінює свою діяльність |
Отже, наведена методична система дає можливість вчителю:
Методичні стратегії розвитку КМ
Критичне мислення розвивається через застосування різних методичних стратегій, які можна використовувати на різних етапах уроку біології.
Організаційна схема стратегій
Евокація |
Осмислення |
Рефлексія |
Порушення послідовності. |
« Чомусики»;
Критичне читання. |
« Мені, це потрібно.. |
Технологія критичного мислення