Технологія критичного мислення

Про матеріал
Критичне мислення – це складний ментальний процес, який починається із залучення інформації та закінчується прийняттям рішення.
Перегляд файлу

Технологія критичного мислення

Критичнемислення 

це комплекс мисленнєвихоперацій, щохарактеризуєтьсяздатністюлюдини:

  • аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінюватиінформацію з будь-якихджерел;
  • бачитипроблеми, ставитизапитання;
  • висуватигіпотези та оцінюватиальтернативи;

- робитисвідомийвибір, прийматирішення та обґрунтовуватийого.

Етапи критичного міркування

  • Iетап — породження або зіткнення з проблемою (потребує рефлексивного та особистісного рівнів мислення), результативним завершенням цього етапу є усвідомлення задачі;
  • IIетап — відбувається спроба подолати утруднення за допомогою наявних предметних способів дій та знань, яких бракує (розумовий процес розгортається на операційному та предметному рівнях);
  • IIIетап — переструктурування способів дій та знань, вироблення нового погляду, нових диспозицій, що завершується осяянням (процес мислення здійснюється на рефлексивному та особистісному рівнях);
  • IVетап — обґрунтування віднайденого рішення та представлення результатів дослідження, що вимагає розгортання думки на всіх рівнях.

Ключові характеристики критичного мислення

Свобода та самостійність (здатність висловити ідею незалежно від інших).

Інформація для нього – відправна, а не кінцева точка для розвитку (щоб народити зважену думку потрібно опрацювати величезну кількість матеріалів).

Починається з постановки питань та проблем, які потрібно вирішити (перший крок до того, аби навчити учнів критичному мисленню полягає в тому, щоб допомогти їм розгледіти безкінечну кількість питань навколо).

Використовує переконливу аргументацію (коли людина знаходить власне вирішення і підкріплює його розумними доказами).

Є соціальним процесом (будь-яка думка перевіряється і відточується тоді, коли ми ділимося нею з іншими; коли ми сперечаємось, обговорюємо, заперечуємо і обмінюємося думками з іншими – ми поглиблюємо свою позицію).

Критичне мислення – це складний ментальний процес, який починається із залучення інформації та закінчується прийняттям рішення.

 Модель уроку, згідно з методичною структурою розвитку критичного мислення  має три фази:

І. Евокація ( фаза актуалізації, виклику)

На даному етапі здійснюється декілька важливих пізнавальних операцій.

Учні активно згадують все, що їм відомо зданої теми.

   По - перше занурення учням дає можливість відновити рівень власних знань, що є важливим, адже міцні знання можуть бути відтворені тільки на основі відомої інформації.

Освітнійпроцес – це процес поєднання нового з відомим:

  • відбувається активізація діяльності учнів, активізація їх мислення, говоріння, що є дуже важливим, тому, що проговорюючи власні думки, учні переводять свої знання на рівень самоусвідомлення;
  • зацікавленість і самоспрямованість учнів на дослідження теми ( на даному етапі важливим є – навчальна мета уроку).

  До основних форм роботи на фазі евокації можна віднести:

  • «мозковий штурм»;
  • Робота в парах;
  • Робота в групах.

Система завдань і дій учителя й учня на стадії виклику

Дії вчителя

Дії учня

Провокація учня

Відповідь на провокацію

Ставить запитання

Намагається дати відповіді

Моделює ситуацію активізації знань учнів

Формулює перші гіпотези

Формулює навчальну мотивацію

Визначає свої мотиви

 

ІІ. Усвідомлення ( фаза нового матеріалу)

На даній фазі вивчення нового матеріалу учнів вступають у контакт з новою інформацію, ідеями, працюючи з текстом, інформацією, відеоматеріалами

Система завдань і дій учителя на стадії усвідомлення

Дії вчителя

Дії учня

  1. Пропонує виконати завдання у друкованому зошиті
  1. Виконує завдання
  1. Пропонує читання, обговорення, дискусію
  1. Включається у процес вивчення інформації, аналізу, обговорення
  1.  Організовує роботу в парах, групах
  1. Бере участь у груповій роботі
  1. Вчить працювати в колективі
  1. Вчиться працювати в колективі
  1. Стимулює мотивацію навчання
  1. Слухає, ставить запитання, виділяє головне,проявляє індивідуальність

ІІІ. Рефлексія ( фаза розміркування)

  Особлива діяльність учнів на цій фазі полягає в тому, що :

  • Складають схеми, таблиці, малюнки за темою й пояснюють новий матеріал класу.
  • Учні  колективно чи індивідуально проговорюють нову інформацію та записують значення нових термінів у словничок.
  • Розповідають її одне одному.

  На стадії рефлексії реалізуються дуже важливі завдання:

  • Учні краще розуміють те, що можуть уявити й виразити словами ( « Те, що я чую – я забуваю, те, що я бачу й чую – я трохи запам’ятовую, те, що я бачу, чую й промовляю – я починаю розуміти»);
  • Відбувається активний обмін думками, знаннями, практичними вміннями.

Дії вчителя

Дії учня

1.Керує підбиттям підсумків уроку

1. Узагальнює вивчений матеріал

2. Ставить нові завдання

2.Ставить запитання, які потребують вивчення наступних тем

3.Оцінювання учнів

3. Оцінює свою діяльність

    Отже, наведена  методична система дає можливість вчителю:

  • Активізувати мислення учнів;
  • Мотивувати та стимулювати їхню діяльність;
  • Залучати всіх учнів до творчої ( креативної) продуктивної навчальної діяльності;
  • Розвивати вміння логічно, послідовно викладати вивчений матеріал;
  • Розвивати навички групового та колективного спілкування, почуття взаємодопомоги, взаємопідтримки;
  • Формувати компетентності.

 

Методичні стратегії розвитку КМ

   Критичне мислення розвивається через застосування різних методичних стратегій, які можна використовувати на різних етапах уроку біології.

Організаційна схема стратегій

Евокація

Осмислення

Рефлексія 

  • Мозкова атака;
  • Прогнозування;
  • Читання в парах;
  • Читання в групах;
  • « Знайдіть відповідь на…»;
  • Дискусія;
  • Гронування;
  • Кубування;

Порушення послідовності.

  • Інтерактивна система позначок

« Чомусики»;

  • Питання один одному;
  • Джигсоу;
  • Таблиця;
  • Аргументи на картках;

Критичне читання.

  • Дискусія в парі;
  • Графічний лідер;
  • Таблиця термінів і понять;
  • Есе;
  • Дебати;

« Мені, це потрібно..

 

Технологія критичного мисленняКартинки по запросу критичне мислення нуш

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Логвиненко Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Емцова Юля
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 липня 2020
Переглядів
6043
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку