Міністерство охорони здоров’я України
Комунальний заклад
«Бериславське медичне училище»
Херсонської обласної ради
Методична доповідь на тему:
«Використання інноваційних технологій навчання на заняттях біології»
Підготував викладач:
Нижник С. В.
План
а) ділові ігри;
б) «Мозковий штурм» («мозкова атака».,банк ідей);
в)біологічний диктант.
4.Комп’терні телекомунікації.
5. Звукові технічні засоби.
6.Список використаної літератури.
Принципи та прийоми активізації навчання
Загальні принципи активного навчання:
4. Постійна взаємодія викладача та студентів за допомогою
встановлення зворотних зв'язків.
Прийоми активізації навчальної діяльності нарізних видах занять:
Активізації пізнавальної діяльності сприяють:
Активізація пізнавальної діяльності потребує відповідної організації самостійного навчання студентів і використання сучасних засобів перевірки їхніх знань; це визначить успіх усього ходу навчання.
Методи та форми активного навчання
Сьогодні відбуваються інтенсифікація традиційних форм і впровадження нових форм навчання, перехід від методики догматичного до методики активного навчання, тобто науки про закономірності, функції, методи, засоби і форми передачі й ефективного засвоєння навчального матеріалу на основі активного управління пізнавальною діяльністю студентів, розвитку в них пізнавального інтересу до навчальної дисципліни, формування у майбутніх спеціалістів умінь і навичок застосування знань у практичній діяльності.
Активні методи навчання — це сукупність прийомів і способів психолого-педагогічного впливу на тих, хто навчається, які порівняно з традиційними методами навчання, у першу чергу, спрямовані на розвиток у них творчого самостійного мислення, активізацію навчально-пізнавальної діяльності, формування навичок і вмінь нестандартного вирішення професійних проблем і вдосконалення професійних навичок. Здійснюються активні методи навчання через різні форми навчального процесу.
Активне навчання здійснюється на не імітаційних та імітаційних видах занять. Основна особливість останніх - імітація досліджуваного процесу або діяльності. Не імітаційними частіше за все є активні види традиційних занять: лекції, лабораторні роботи та інші, імітаційні - це, як правило, заняття нового типу - неігрові та ігрові.
Не імітаційні активні методи навчання
До не імітаційних методів навчання належать: проблемна лекція, лекція-диспут, програмоване навчання, семінар-конференція, виїзний семінар, інтелектуальна розминка, інтелектуальний практикум, "сократівська бесіда", студентська наукова конференція, використання автоматизованих і комп'ютерних класів, тести, задачі, курсові роботи, професійна консультація, навчально-тематична дискусія.
Проведення не імітаційних активних методів і форм занять здійснюється шляхом постановки викладачем перед студентами певних запитань у чіткій логічній послідовності. Реалізація методу передбачає ґрунтовну попередню підготовку до заняття. Але викладач так формулює запитання, що студенти повинні давати не готові відповіді, а аналізувати певні факти й явища та одночасно формулювати власний погляд на них. Викладач, оцінюючи критично відповіді, вміло спрямовує перебіг бесід у потрібне русло, заохочує до активної участі у бесіді, виховує нестандартне ставлення до проблеми, розвиває навички дослідницької діяльності.
Засоби, якими забезпечується активне навчання на не імітаційних заняттях.
Проблемна лекція активна в тому разі, якщо протягом усього заняття реально забезпечується самостійна безперервна творча робота студентів.
Лекція-консультація використовується у тому разі, коли тема має практичний характер. На такій лекції після викладення основних проблем студенти ставлять викладачеві запитання. На відповіді може відводитися до 50% навчального часу, наприкінці заняття викладач підсумовує висновки шляхом стислої дискусії і надання правильних відповідей.
Лекція із заздалегідь запланованими помилками передбачає наявність певної кількості помилок змістовного, методичного і поведінкового характеру. Для цього підбираються найбільш характерні помилки, які роблять як викладач, так і студенти під час лекції. Завдання студентів полягає в тому, щоб виявити під час лекції ці помилки, занотувати у конспектах та оголосити у кінці заняття. Опис цих помилок викладач пред'являє студентам наприкінці лекції. Перебіг таких занять має емоційний характер, сприяє створенню атмосфери довірливості та співробітництва між викладачем і студентами, значно підвищує інтерес до навчальної дисципліни.
Практичне заняття і лабораторна робота активні в тому випадку, коли забезпечується регулярне представлення викладачу самостійно одержаних результатів, їх аналіз і доробка після виявлення помилок та усунення недоліків. Для активізації практичних занять слід виходити з того, що цей вид занять спрямований на закріплення та поглиблення знань поряд із формуванням практичних навичок. Основна мета активізації лабораторних робіт - формування навичок дослідника, при цьому поглиблюються знання, вдосконалюються уміння.
положень, вірогідних рішень, в оцінці їх правильності й обґрунтованості.
Семінар-дискусія організується як процес діалогічного спілкування учасників, під час якого відбувається формування практичного досвіду спільної участі в обговоренні й розв'язанні теоретичних проблем, теоретико-практичного мислення майбутнього фахівця. Семінар-дискусія формує у студентів уміння стисло і точно викладати свої думки під час виступів, активно обстоювати свої думки, аргументовано заперечувати, спростовувати хибну позицію опонента. Характер обговорення навчальних проблем "захоплює" її учасників, забезпечує творчу співпрацю з товаришами по навчанню та викладачем.
Необхідною умовою виникнення дискусії є знання індивідуальних якостей студентів, методична майстерність викладача і всебічна підготовленість змісту і методики проведення семінару. Важливою умовою є також уміння викладача організувати заняття та уміння студентів дискутувати. Цьому мистецтву слід навчати поступово. Тому рекомендується спочатку застосовувати прості форми дискусій, а згодом - більш методично і змістовно складні.
Викладач не має права:
На останньому етапі семінару-дискусії здійснюється узгодження позицій підгруп, опрацювання колективного варіанта розв'язання проблеми, який задовольняє більшість учасників у підгрупах, формулюються певні висновки та рекомендації для практичної діяльності. Викладач підсумовує результати роботи як підгруп, так і всієї навчальної групи, аналізує характер і успішність їхніх робіт, оцінює позитивні аспекти та зазначає певні недоліки у їхній роботі, визначає основні напрями подальшої самостійної праці студентів для глибшого вивчення проблеми.
Лише наприкінці семінару-дискусії викладач має зробити загальні висновки, проаналізувати й узагальнити результати колективного обговорення, підвести студентів до конструктивного висновку, який має теоретичне і практичне значення, оцінити внесок кожного в перебіг семінару і розв'язання проблеми дискусії, поставити задачі на самостійне вивчення та ін.
Однією з форм семінару з використанням різних прийомів активізації є семінар-дослідження.
Інші активні різновиди семінарів — це семінар з використанням окремих аспектів методики організаційно-діяльної гри, семінар-взаємонавчання.
Також є інші прийоми активізації навчальної діяльності.
Дипломна, кваліфікаційна або курсова робота вважається активним навчанням у тих випадках, коли забезпечено надійний контроль за самостійною роботою студентів.
Використання навчальних і контролюючих машин і програм
Комп'ютерні телекомунікації, використання яких є перспективним у системі біологічної освіти, дають змогу здійснити принципово новий підхід до навчання й виховання учнів, що базується на вільному обміні думками, ідеями, інформацією між учасниками спільного проекту, широкому долучені до культури різних народів, людського досвіду й оснований на реальних дослідницьких методах (наукова або творча лабораторія), за допомогою яких у процесі спільної діяльності пізнаються об'єкти, процеси та явища природи, стимулюється збагачення знання рідної мови й оволодіння іноземними тощо [15].
Комп'ютерні телекомунікації дають змогу формувати в учнів необхідний рівень знань і вмінь аналізувати, порівнювати, узагальнювати, знаходити й опрацьовувати інформацію, пов'язувати її з питаннями, що вивчаються, тобто формувати інформаційну культуру студентів.
Глобальною комп'ютерною телекомунікаційною мережею є Інтернет (Internet), представлений сукупністю безлічі комп'ютерних мереж, що об'єднані стандартними угодами про способи обміну інформацією (протоколами) та єдиною системою адресації.
У сфері освіти телекомунікації дістали розвиток у методі проектів та дистанційному навчанні.
Основною формою організації урочної або позаурочної діяльності з біології в мережі Інтернет може стати телекомунікаційний проект.
Телекомунікаційні проекти з біології можуть бути інфомаційними, ігровими, творчими, дослідницькими тощо. Форми роботи над проектами також можуть бути різними: індивідуальні (всередині загального проекту); парні, коли над одним проектом працюють партнери в парі); групові, коли в проекті беруть участь групи партнерів з одного класу, з різних шкіл регіону, з різних країн тощо. Проекти можуть проводитися в рамках електронної пошти або телеконференції.
Телеконференції — це обмін думками за допомогою електронних листів з тих чи інших питань, що проводиться із застосуванням однієї або кількох телекомунікацій (телебачення, відеотелефон, комп'ютерні телекомунікації тощо).
Є два види електронних конференцій, що проводяться в Інтернеті:
• «реальні» конференції, коли користувачі спілкуються один з одним безпосередньо;
• відстрочені в часі дискусії.
Електронні конференції — це різновид електронної дошки оголошень, на якій кожен, хто зацікавився певною темою обговорення, може читати повідомлення, відправлені іншим користувачем, або відповідати на них. Кожна конференція зазвичай має кілька «сюжетних ліній», об'єднаних однією темою [15].
Конференції бувають «відкритими» — доступними для будь-якого користувача мережі, або «закритими» — доступ здійснюється тільки під контролем керівника конференції (модератора) й лише для запрошених учасників.
Електронні конференції використовуються для того, щоб ставити запитання, відповідати на запитання інших, брати участь у дискусіях, розсилати інформаційні повідомлення про себе, свої розробки, ідеї, відкриття тощо.
До типових методичних помилок, що знижують ефективність застосування технічних засобів, належать:
- неправильне визначення дидактичної функції екранних, звукових та екранно-звукових технічних засобів;
- неправильне визначення місця цих засобів у структурі уроку;
- безплановість, випадковість їх використання;
- перевантаження уроку демонструваннями (прослуховуваннями), перетворення його на зорово-звукову чи літературно-музичну композицію.
На такому уроці, по суті, відсутня керівна діяльність учителя, порушуються елементарні дидактичні вимоги, переважає пасивне сприйми і їй навчальної інформації учнями, нераціонально витрачається мінімальний час [11].
Слід пам'ятати, що дидактичні й виховні можливості аудіовізуальних засобів обмежені. Жоден із них, взятий окремо, не може забезпечити ефективності навчального процесу. Для досягнення оптимальних результатів необхідне їх поєднання згідно зі змістом, темою, метою й завданнями уроку, особливостями пізнавальної діяльності студентів. Практикуються так поєднання:
• статичні екранні й звукові посібники;
• динамічні й статичні екранні посібники;
• динамічні екранні й звукові посібники;
• динамічні й статичні екранні та звукові посібники.
Добір цих ТЗН і послідовність їх поєднання з іншими засобами навчання (натуральними об'єктами, друкованими посібниками) визначаються також змістом навчального матеріалу та особливостями методики використання. Наприклад, якщо предметом вивчення є процес, характерна особливість якого — динаміка, рух, розвиток, то основна роль належатиме динамічному посібникові — навчальному кінофільму. За його допомогою учні побачать процес у розвитку й змінах, стануть певною мірою «співучасниками», «дослідниками» цього процесу.
Сучасний комп'ютер у поєднанні з мультимедійною проекцією може замінити всі традиційні технічні засоби навчання, однак це не завжди виправдане з психолого-педагогічного та методичного поглядів.
РОЗДІЛ 3. Використання відеоматеріалів з метою систематизації та узагальнення знань у студентів
Використовувати відеофільм можна за двома методиками: перша — коли він переглядається повністю. Тоді для організації та керівництва пізнавальною діяльністю учнів можна використовувати прийом «стоп-кадр». Його призначення — статична демонстрація явиш, об'єктів, для якісного сприймання та усвідомлення яких необхідно збільшувати тривалість їх споглядання учнями. «Стоп-кадр» доцільно застосовувати для показу складних схем, таблиць, малюнків тощо. Під час «стоп-кадру» викладач може керувати пізнавальною діяльністю учнів, акцентуючи їхню увагу на найважливіших положеннях змісту кадру, а також робити необхідні, на його думку, роз'яснення й доповнення, ставити запитання тощо.
Методичні вказівки
Під час вивчення теми учні здобули знання про розвиток пагона, утворення листків, стебла, квіток. На основі дослідів та спостережень учні вивчили такі важливі поняття, як: фотосинтез, дихання, випаровування води листками, пересування поживних речовин та відкладання їх у запас.
Таким чином, учням необхідно усвідомити і засвоїти великий обсяг навчальної інформації, встановити й осмислити взаємозв'язки між різноманітними явищами та процесами, сформувати систему знань. Поновити в пам'яті студентів раніше здобуті знання з даної теми, а потім узагальнити їх та систематизувати можна за допомогою демонстрації відеофільму «Пагін».
У відеофільмі за 15 хв. показаний і пояснений у певній логічній послідовності основний зміст навчального матеріалу, що вивчався протягом 19 год. Тому для забезпечення цілеспрямованого й ефективного виконання завдань уроку перед початком перегляду вчитель може ознайомити учнів із запитаннями, на які потрібно відповісти. Крім того, для полегшення узагальнення й систематизації можна запропонувати таблиці, в яких учні мають викласти свої знання в узагальненій формі.
Оскільки в обраному нами відеозапису дається логічно завершена інформація про особливості розвитку пагона, його будову тощо, то можна демонструвати відеофільм за першою методикою. Отже, на початку заняття викладач ознайомлює учнів з темою даного уроку; акцентує їхню увагу на тому, що мета уроку — узагальнити й систематизувати знання про розвиток пагона, утворення листків, стебла. Перш ніж приступити до перегляду відеофільму «Пагін», учитель ставить запитання, на які учні повинні відповісти наприкінці уроку. Наприклад: що таке пагін і яка його будова ? Що таке брунька і яка її будова ? Яка внутрішня будова стебла ?
Відеофільм умовно складається із чотирьох фрагментів. У першому фрагменті наводиться означення пагона. Пояснюється, що пагін розвивається з бруньки. Кути між листками та розмішеними над ними міжвузлями називають листковими пазухами [15].
У наступних кадрах показано та пояснено, як росте пагін, акцентується увага учнів на тому, що пагін росте, і міжвузля стають довшими. Ростуть і листки, поступово досягаючи звичайних для даної рослини розмірів.
Верхівку стебла займає верхівкова брунька. За допомогою мульткадрів у відеофільмі показано бруньку в перерізі під мікроскопом. У центральній частині бруньки добре помітне зачаткове стебло, а на ньому — дрібні зачаткові листки. У пазухах цих листків є бруньки. Вони настільки дрібні, що ледве помітні навіть під лупою. Отже, зазначається у телепередачі, брунька — це зачатковий пагін.
Коли на екрані з'являється малюнок поздовжнього розрізу бруньок, учитель фіксує кадр. Якщо розрізати кілька бруньок, то можна побачити, що всередині деяких з них на зачатковому стеблі розміщені лише зачаткові листки. Такі бруньки називають вегетативними. Учитель ставить запитання: яку будову має репродуктивна брунька?
Звукові технічні засоби
Звукові технічні засоби — це комплекси апаратури, що забезпечують запис і відтворення звуку. Носіями інформації є грампластинки, магнітофонні касети, гнучкі магнітні диски, лазерні (оптичні) диски, міні-лазерні диски для плеєра, компакт-касети для диктофонів, радіо.
Грамзапис (грамофонний запис) — це механічний запис звуку на диску (платівці) із синтетичних матеріалів. Для вивчення окремих тем шкільного курсу біології вчителі використовують грамзаписи голосів тварин у природі (розділ «Царство Тварини», 7 клас), тонів серця, звукових зовнішніх подразників (розділ «Людина», 8 клас). В умовах класу учні можуть слухати за допомогою електрофона (програвача) голоси птахів, земноводних, плазунів та ссавців. Прослуховування голосів доцільне під час підготовки учнів до екскурсії в природу.
Магнітні записи робляться на магнітну стрічку: запис і відтворення здійснюються за допомогою магнітофона (диктофона) [15].
Гнучкі магнітні, або флоппідиски, — це поширені носії інформації для відтворення на комп'ютері. Найпопулярніші гнучкі (пластикові) диски розміром 3,5" (дюйма). Обсяг інформації, що може зберігатися на диску, невеликий — 1,44 мегабайта.
Найпоширенішими є CD-audio — компакт-диски зі звукозаписами. В 90-ті роки XX ст. поширення дістанії диски групи CD-ROM (Compact Disk Read Only Memory) — CD-video, CD-R, CD-RW тощо. Обсяг інформації, що зберігається на CD-ROM, становить 700 мегабайтів (це відповідає обсягу інформації, що міститься приблизно в 4000 книжкових томах). Останнім часом швидко завойовують популярність компакт-диски групи DVD (Digital Versatile Disk) — DVD-video (для запису відео), DVD-ROM (для запису мультимедії та програм), DVD-RW (заготовка, що дає змогу робити свої записи й перезаписи, тобто стирати старі записи й робити нові на тому самому місці). Обсяг інформації, що зберігається на DVD, становить від 3 до 9 гігабайтів (це відповідає обсягу інформації, що міститься в 5—13 CD-ROM).
Останніми роками набули поширення навчальні CD-ROM із матеріалами до різних шкільних курсів. На ринку електронних видань і ресурсів представлені навчальні CD-ROM для шкільного курсу біології російських видавництв.
Крім навчальних, є чимало CD-ROM іиформаційно-довідкового характеру, серед яких «Энциклопедия животного мира», «Энциклопедия подводного мира», «Энциклопедия птиц», «Энциклопедия хищников», «Первая медицинская помощь» та ін. Ці електронні видання/ресурси можна використовувати в навчально-виховному процесі для демонстрацій, фронтальної та індивідуальної роботи учнів на уроці, для домашньої та позакласної робіт. Вони допомагають забезпечити інтерактивність взаємодії учня з навчальним матеріалом, індивідуальну траєкторію його засвоєння, інтенсифікувати зворотний зв'язок «учень → учитель».
Цифрова технологія міні - дисків (MD) забезпечує високу якість звуку в поєднанні з кращими можливостями для запису. На сьогодні MD є найуніверсальнішими носіями цифрового звукозапису. Можна до мільйона разів записувати звук, стирати, перезаписувати й монтувати записи без втрати якості звучання. Один міні-диск забезпечує 74 хв. високоякісного звучання [4].
Радіопередачі, побудовані у формі інсценувань, літературно-музичних композицій, бесід і лекцій з ученими-біологами, можуть стати для учнів джерелом нових знань, допомагають їм проникнути в творчу лабораторію вченого тощо.
Найважливіші критерії вибору аудіотехніки — діапазон відтворюваних частот і вихідна потужність підсилювача. Техніка класу Hi-End — це високоякісні акустичні системи, підсилювач, еквалайзер, двокасетна дека, CD-плеєр. Аудіоапарати класу Hi-Fi також характеризуються якісним звуком, але простіші в керуванні й значно дешевші. Є три основні групи цієї аудіотехніки: міді (Sony LBT-A 590, LBT-390, Sharp CMS-R 500 CD тощо), міні (Sony FH-G 50, Technics SC-CA 1060, Panasonic SC-CH 72, Philips FW 650 C, Sharp CD-S 3460 h тощо) та мікpo (Panasonic SC-CH 150, Sharp XL 12 h, Samsung MM 11 тощо).
2.3 Екранно-звукові технічні засоби
Екранно-звукові технічні засоби забезпечують подачу та зорове й слухове сприйняття інформації. До них належать навчальне кіно, навчальне телебачення, відеозаписи, відеодиски (CD- і DVD-video), мультимедійні технології.
Застосування фільмів на уроках біології доцільне в таких навчальних ситуаціях, коли учнів необхідно ознайомити з:
• біологічними об'єктами (клітиною, мікроорганізмами, глибоководними рибами тощо), процесами (рухами, ростом, розвитком, розмноженням, фотосинтезом тощо) та явищами (сезонними — в житті рослин і тварин), за якими неможливо спостерігати безпосередньо;
• біологічними експериментами, які не можна здійснити в умовах школи (учні знайомляться не лише з методами досліджень та результатами експерименту, а й із процесом наукового дослідження, що важливо для формування наукового світогляду);
• особливостями поведінки тварин;
• історичним розвитком та різноманітністю органічного світу; охороною природи та природоохоронними заходами.
Кінофільм — це 10—20-хвилинний фільм, що розкриває зміст окремої теми навчальної програми. Кінофільми з біології здебільшого складаються з однієї або двох частин. Час демонстрації однієї частини — близько 10 хв.
За методичною спрямованістю кінофільми з біології поділяються на дві групи:
• призначені для використання як джерела інформації під час вивчення нового матеріалу (наприклад, «Листок як орган фотосинтезу», «Хромосоми», «Біосинтез білка» тощо);
• узагальнюючого характеру, призначені для демонстрації на підсумкових уроках із теми (наприклад, «Охорона рослин», «Заповідники України» тощо).
Кінофрагмеит — це 3-5-хвилинний фільм, що розкриває зміст якогось вузького конкретного програмного питання. Для шкільного курсу біології було створено чимало кінофрагментів: «Кореневі волоски», «Ріст стебла в товщину», «Багатоклітинні зелені водорості», «Амеба звичайна», «Розвиток комах із повним перетворенням», «Парнокопитні», «Подвійне запліднення квіткових рослин», «Роль АТФ у процесі обміну речовин» тощо, які тривалий час ефективно використовувалися в навчально-виховному процесі [4].
Кінокільцівка — це 1-1,5-хвилинний фільм. У деяких школах іще збереглися такі фільми (наприклад, «Рух крові судинами», «Такти роботи серця», «Утворення лімфи та тканинної рідини», «Роль ядра в передачі спадкових ознак», «Мітоз», «Порушення процесу мітозу»).
Відеозаписи — зафіксовані за допомогою відеомагнітофона або телевізійної камери на спеціальній магнітній стрічці зображення й звук. На уроках використовуються відеозаписи навчальних телепередач, кінофільмів, біологічних явищ та процесів, експериментів тощо.
На заняттях доцільніше використовувати відеозаписи навчальних телепередач із біології: учитель може попередньо ознайомитися з їхнім змістом і побудовою, дидактично пристосувати передачу до цілей і змісту заняття, поєднувати телепередачу або окремі її фрагменти й стоп-кадри з іншими засобами, в разі потреби повертатися до окремих фрагментів.
Ефективним у навчально-виховному процесі з біології є використання відеозаписів науково-популярних фільмів із телепередач «BBC wild. Жива природа». Проте, перш ніж використовувати відеоматеріал на уроці, слід скрупульозно відібрати фрагменти (тривалість має не перевищувати 10-12 хв.), підготувати запитання й завдання для учнів, які ставитимуться під час або після перегляду відеозаписів.
Перспективним є використання в середніх навчальних закладах відеозаписів на відеокасетах, а в недалекому майбутньому — й на відеодисках.
Відеодиски (CD-, DVD-video) призначені для відтворення з них запису зображення й звуку за допомогою відеопрогравача. Вони дають змогу починати відтворення з будь-якого місця запису, як на грамплатівці (система прямого доступу), не чекаючи, як у магнітофоні, доки перемотається стрічка. DVD-технологія побудована на принципах високоякісного відтворення звуку й відео.
Письмово відповісти на запитання і заповнити таблиці можна запропонувати учням як домашнє завдання.
Використання навчальних і контролюючих машин і програм забезпечує активне навчання у тому випадку, коли гарантовано регулярний контроль і спонукання до поповнення знань.
Консультація для всієї групи буде активною, якщо всі залучаються до творчого обговорення поставлених запитань.
Олімпіада або науково-практична конференція є активним навчанням, якщо забезпечується надійний контроль самостійності підготовки до неї студентів.
Робота наукового товариства студентів є активним навчанням, якщо при цьому контролюється і гарантується самостійність її виконання.
Метод апеляції - викладач звертається до аудиторії, активізує увагу, ставить запитання і не відповідає сам - нехай студенти думають самі.
Важливим способом активізації пізнавальної діяльності є також проведення занять методом бесіди. Викладач веде бесіду, звертаючись до раніше здобутих ними знань, до їхнього життєвого досвіду, з'ясовує їхні погляди і ставлення до питання, що розглядається.
Імітаційні активні методи навчання
У навчально-виховному процесі у навчальному закладі слід застосовувати такі методи навчання, які імітують або відтворюють майбутню професійну діяльність фахівців. Вони заповнюють ту прогалину у навчальному процесі, яку не можуть компенсувати інші методи (наприклад, усне викладення матеріалу, обговорення навчального матеріалу, практичні заняття й ін.).
Вони суттєво допомагають закріпленню і поглибленню знань, отриманих під час лекцій, бесід, розповідей, семінарів, практичних занять, удосконаленню практичних навичок і вмінь, творчому використанню їх для розв'язання професійних проблем.
Імітаційні методи активного навчання розподіляються на ігрові та неігрові.
Ділові ігри
Методична майстерність викладача включає вміння не лише організувати традиційні форми занять, а й запроваджувати нові форми навчання. Серед них важливе місце посідають ділові ігри як імітація майбутньої професійної діяльності. Це, по суті, реалізація тієї стадії навчання, яку називають застосуванням знань на практиці. Але слід пам'ятати, що не все можна імітувати.
Ділова гра – це метод навчання, який має мету перевірити використання одержаних знань у ході імітації реальної дійсності.
Це метод пізнання, за допомогою якого в контрольованих умовах досліджуються явища дійсності.
Навчальна ділова гра – це, насамперед, специфічна пізнавальна діяльність тих, хто навчається, це спосіб навчання майбутнього спеціаліста, що ґрунтується на імітації рішення навчальних завдань, це моделювання діяльності майбутнього спеціаліста. При організації гри її керівник (викладач) виходить з необхідності досягти двох цілей: ігрових і педагогічних.
Останні поділяються на дидактичні цілі (засвоєння навчального матеріалу) і виховні цілі (соціальний розвиток особистості студента).
Навчальна ділова гра, з одного боку, є галуззю педагогіки і психології, а з другого боку - галуззю імітаційного моделювання. Ця подвійність визначає серйозні труднощі у розробці й проведенні ділової гри як інструмента навчання.
Головним принципом її реалізації є максимальне приближення до реалій життя. Ділова гра організовується і проводиться як спільна діяльність учасників навчального процесу. Дотримання учасниками правил гри, підпорядкування нормам професійних відносин і дій є необхідними умовами правильного проведення гри.
Коли домінує пізнавальний мотив, інтереси учасників зосереджені не тільки на одержанні кінцевого результату, але і на набутті суб'єктивно нових знань. У них з'являється бажання і можливість самостійної організації ігрової діяльності, тобто з'являється додатковий мотив. Він вимагає від учасника гри розуміння її змісту, змушує його збирати інформацію, якої бракує, готувати необхідні матеріали, висловлювати теоретичні передумови, робити узагальнення.
Для того, щоб пізнавальна активність була не тільки на початку, але і підтримувалася на кожному кроці самої гри, необхідно при її розробці увести фактори, що спонукують учасників гри до цієї активності. Цього можна досягти, якщо заздалегідь передбачити появу у самому процесі гри проблемних ситуацій, інтелектуальних утруднень, подолання яких так чи інакше пов'язане з добуванням нових знань. А нові знання є, у свою чергу, основою для постановки і рішення нових пізнавальних задач. Проблемна ситуація в ході гри породжує пізнавальні потреби і мотиви, що виступають як рушійні сили етапів гри.
Головна мета ділової гри - студенти повинні не лише засвоїти теоретичний матеріал, а й набути навичок, досвіду використання одержаних знань. За допомогою ділових ігор вирішується завдання сформувати у студентів стійкий і довготривалий інтерес до знань, до навчання, залучити їх до процесу творчого пошуку, зробити співучасниками формування знань.
Принципи створення і проведення ділової гри:
Цілі ділової гри. Основне призначення ділової гри - навчити учасників гри приймати ефективні рішення у питаннях керування, тому при оцінці ігор слід ураховувати:
При розробці практичних завдань із спеціальних дисциплін ділова гра застосовується часто. При проведенні занять студенти відпрацьовують виконання та документальне оформлення певних операцій. Завдання складаються так, щоб умови носили "наскрізний" характер, що дає змогу при вивченні наступних питань використовувати матеріали та цифрові результати попередніх занять. Це дає змогу змоделювати на заняттях реальні умови майбутньої роботи випускників.
У навчальних закладах їх можна успішно застосовувати для виконання таких педагогічних завдань:
Крім чисто освітніх і пізнавальних завдань, ділові ігри містять у собі специфічно виховні можливості.
Інтерес до навчання базується на ігровому інтересі, який проявляється:
Ділові ігри відрізняються від традиційних методів навчання.
7. Ділові ігри не підміняють традиційних і активних методів навчання, а раціонально їх доповнюють, даються в єдиній цілісній системі сукупності методів навчання.
Вимоги до ділових ігор. При розробці та проведенні ділових ігор необхідно дотримуватися таких вимог:
Проведення ділової гри найбільш ефективне тоді, коли вона розвивається в динаміці, відбиває імовірнісний характер протікання процесу, що моделюється. їх можна проводити як вручну, так і з використанням обчислювальної техніки та (або) спеціально сконструйованих тренажерів.
Беручи участь у розробці та проведенні ігор, той, хто навчається, глибше і всебічно пізнає навчальну дисципліну, "межі" її немовби розширюються.
Ділові ігри характеризуються такими обов’язковими ознаками:
Відсутність хоча б однієї із зазначених ознак не дозволяє вважати заняття діловою грою, воно є одним з інших методів активного навчання.
Охарактеризовані ознаки ділових ігор дають можливість окреслити область їхнього найбільш ефективного застосування: очевидно, це організаційно-управлінські процеси й економічні рішення. Тому ділові ігри називають також управлінськими імітаційними, підкреслюючи тим самим їхнє основне призначення.
При розробці та проведенні ділових ігор необхідно враховувати рівень підготовки її учасників. У тих, хто навчається, немає ще достатнього практичного досвіду рішення тих чи інших професійних завдань. Тому для них важливо забезпечити доступність задуму і плану гри і відповідні мотиви участі у грі.
Ділові ігри є складним методом навчання, що вимагає багато часу для підготовки відповідного методичного забезпечення. Для їх проведення потрібне відповідне методичне забезпечення, написання до. кожної гри методичних рекомендацій або методичного посібника, де необхідно розробити зміст ділової гри. проспект ділової гри (мета, характеристика гри й умови її проведення, сценарій, правила гри, документи, матеріальне забезпечення), організацію методичного забезпечення (підбір і підготовку учасників гри, інструкції гравцям, опис ігрової обстановки, етапи проведення). Потрібно розробити систему оцінювання діяльності учасників ділової гри, питання управління діловою грою, проведення підсумкової дискусії або конференції.
Зберігаючи основні переваги традиційного навчання (понятійний характер знання, стиснутий термін часу оволодіння професією та ін.), ділова гра в той же час має ряд властивих їй протиріч:
1. Протиріччя між абстрактним характером навчальних дисциплін і реальним предметом майбутньої професійної діяльності. Традиційне навчання не забезпечує достатньо ефективних умов і засобів усунення даного протиріччя, що породжує певний формалізм у засвоєнні знань, труднощі інтелектуальної та соціальної адаптації до умов професійного середовища, труднощі застосування знань на практиці.
2. Протиріччя між системним використанням знань у майбутній професійній діяльності та розподілом їх за різними навчальними дисциплінами під час навчання.
3. Протиріччя між індивідуальним "способом" засвоєння знань у навчальних закладах і колективним характером професійної
діяльності. Тільки через включення тих, хто навчається, до спільної діяльності організацію колективних форм пізнання можна сформувати необхідні моральні й професійні якості випускника. Організація колективних форм пізнання в стінах навчального закладу не виключає, а припускає індивідуальний характер навчання.
4. Протиріччя між залученням у процеси професійної діяльності всіх якостей особистості випускника й опорою при навчанні, насамперед, на інтелект студента, особливо на процеси сприйняття й пам'яті.
Прагнення студентів перебороти професійно-пізнавальні протиріччя - це один із найважливіших стимулів і рушійна сила навчального процесу.
Ділові ігри стимулюють пізнавальні мотиви, розвивають самостійність і творче мислення. Через велику трудомісткість ділові ігри слід проводити з тих дисциплін:, що завершують підготовку фахівців. Вони повинні стати репетицією за головним напрямком майбутньої діяльності випускника, наблизити навчання до практики.
Створення добре підготовленої серйозної ділової гри, як правило, відбирає роки праці викладачів - висококваліфікованих спеціалістів.
Ділові ігри є самим поширеним методом, який викликає найбільший інтерес і захоплення студентів.
Ділові ігри є найбільш ефективним методом навчання. Це інтенсивні методи навчання, які підвищують їх ефективність не за рахунок збільшення об'єму інформації, а за рахунок глибини та швидкості її переробки.
Ділові ігри є найбільш складним методом навчання, який вимагає багато часу для підготовки відповідного методичного забезпечення, додаткових матеріальних витрат, нормативів педагогічне навантаження.
Ділові ігри позитивно впливають на ставлення студента до навчального процесу, змінюються на краще відносини "студент-викладач". Тому процес навчання стає захоплюючим, творчим.
Ділові ігри забезпечують реалізацію проблемного навчання у навчальних закладах, вони є кращим способом відтворення і вивчення практичних проблем. За своєю формою вони представляють заняття у групі по виробленню послідовності рішень у штучно створених умовах, що імітують реальну обстановку.
У ході ділових ігор студенти в умовах, близьких до реальних, краще пізнають свою майбутню професійну діяльність, особливості спілкування з різними категоріями посадових осіб, через взаємини з іншими учасниками гри в них формуються норми поводження в колективі, пізнаються реальні труднощі, подолання яких виховує заповзятливість і почуття відповідальності за вирішення поставлених завдань. Ділові ігри допомагають найкращим чином закріпити теоретичні знання дисципліни у зв'язках з практичними ситуаціями.
Ділові ігри сприяють формуванню практичних навичок і вмінь діяльності за складних обставин, навчають її учасників узгоджувати інтереси і забезпечувати взаємодію різних посадових осіб, наближають навчання до майбутньої професійної діяльності, допомагають випускникам краще адаптуватися до динамічного і напруженого життя.
Гра «Щасливий випадок»
Правила гри:
6. Робота в парах. Одне запитання
(1б.)
Гра
1. Які розміри підшлункової залози? (12-15 см)
6. Що таке фістула? (Отвір, що з'єднує порожнину із зовнішнім середовищем)
7. Скільки зубів у дорослої людини? (32)
15. Найбільша травна залоза? (Печінка)
16. Скільки слинних залоз знаходиться в порожнині рота? (З пари)
II. Вивчення нового матеріалу.
Мотивація навчальної діяльності.
Ми закінчуємо вивчати тему «Травлення». Це переконало нас, що травлення забезпечує існування живої системи. Єднає системи організму людини в виконання функції життєзабезпечення. Але захворювання шлунково-кишкового тракту – це друге місце після серцево-судинних захворювань.
Від набутих знань до практики, до профілактики самий вигідний шлях до лікування.
"Мозковий штурм"
("мозкова атака", банк ідей)
"Мозковий штурм" - це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішення, в якому враховуються шляхом вільного висловлювання думки всіх учасників.
Проведення занять методом "мозкового штурму" ("мозкової атаки", банку ідей) ґрунтується на груповому формуванні ідеї вирішення якоїсь задачі. Група, перед якою вона ставиться, висуває якомога більше нових ідей, інколи абсолютно несподіваних, що сприяє створенню атмосфери невимушеності, змагальності та співробітництва. Заохочується будь-яка пропозиція, думка, ідея, забороняється критика і глузування щодо них.
Принцип "мозкового штурму" простий. Формується група учасників дискусії, їм ставиться завдання, учасники заняття повинні висловити свої думки для його вирішення; ніхто не має права висловлювати на цьому етапі свої думки про ідеї інших або давати їм оцінку. Протягом декількох хвилин можна отримати велику кількість ідей, які служитимуть основою для вироблення найбільш розумного рішення. "Мозковий штурм" можна вважати вдалим, якщо висловлені під час першого етапу 5 або 6 ідей будуть основою для рішення проблеми.
Технологія "мозкового штурму" — це педагогічна технологія.
Правила мозкового штурму:
5. Чіткість і узагальненість формулювань суджень, ідей. Дія за принципом: чим більше ідей, рішучіше атака, тим ближче досягнення мети "штурму".
Етапи (методика "мозкового штурму":
1. Формулювання навчальної проблеми, обґрунтування задачі її рішення. Визначення умов і правил колективної роботи. Ведучий ставить перед учасниками "мозкового штурму" задачу і повідомляє про правила. Мета "штурму" - запропонувати найбільшу кількість варіантів рішення завдання.
Створення робочих груп по 3-5 осіб і експертної групи, що повинна буде оцінити і відібрати кращі з ідей. Оптимальна кількість учасників для такого обговорення - 10 осіб. Перший етап триває до тих пір, доки висуваються нові ідеї.
Експерти у своїх групах фіксують ідеї, роботу кожного, дотримання правил. "Штурм" проблеми в групах триває 10-15 хвилин. Не треба відкидати жодну ідею лише тому, що вона суперечить загальноприйнятій думці; слід розвивати ідеї інших учасників. Не слід давати оцінку висунутим ідеям - це треба робити пізніше.
Література:
5. Загальна методика навчання біології: Навчальний посібник. / За ред. І.В.Мороза. – К.: Либідь, 2006. – 592 с.
6. Зайчекно І.В. Педагогіка: Навч. посібник. – Чернігів, 2003. – 528 с.
7. Зверев И. Д., Мягкова А. Н. Общая методика преподавания биологии: Пособие для учителя. — М.: Просвещение, 1985. — 191 с.
8. Использование средств обучения на уроках биологии /А. М. Роченштейн, Н. Л. Пугал, И. Н. Ковалева, В. Г. Ленина. - М.: Просвещение, 1989. — 191 с.
9. Коджаспирова Г. М., Петров К. В, Технические средства обучения и методика их использования. - М.: Изд. центр «Академия», 2001. — 256 с.