Технологія виготовлення м'якої іграшки

Про матеріал

ПЛАН-КОНСПЕКТ

З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ У 6 КЛАСІ

Тема. Технологія виготовлення м'якої іграшки.


Очікувані навчальні результати

Учні мають вміти:

-виготовляти ескіз ляльки;

-виготовляти лекала за ескізом ляльки;

-розкроїти ляльку за допомогою лекал;

-зметати деталі;

-організовувати робоче місце;

-дотримуватися правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог.

Перегляд файлу

ПЛАН-КОНСПЕКТ

З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ У 6 КЛАСІ

Тема. Технологія виготовлення м'якої іграшки.

Мета:

- навчальна: Формування навичок з технології  виготовлення  м’якої іграшки: виготовлення шаблонів, правила збільшення та зменшення викройок; правила розкроювання основних та допоміжних деталей; способи та послідовність зєднання деталей крою.

 - розвивальна: Сприяти розвиткові пізнавальних інтересів учнів, наочно-образного  мислення, уяви, естетичних смаків та творчих здібностей учнів. відпрацьовувати чіткість та охайність при виконанні практичної роботи.

- виховна : Виховувати в учнів самостійність, мислення, кмітливість,  любов до праці.

Матеріально-технічне оснащення уроку: Зразки, ескізи, фотографії, інструкційні карти “З’єднувальні шви”, «Послідовність виготовлення м’якої іграшки», лекала деталей іграшок із картону, схема виготовлення м’якої іграшки.

Інструменти та матеріали: ножиці,  простий олівець, кольорові олівці, гумка, картон, папір формату А4, наперсток, булавки, голки, ножиці, кравецька крейда.

Міжпредметні зв’язки:образотворче мистецтво - зображення тварин.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: ескіз, копіювання викрійки, лекала, деталі крою.

 

ХІД  УРОКУ

 

1.Організаційно-підготовчий етап(1хв)

  • Перевірка наявності учнів;
  • Призначення чергового за списком;
  • Перевірка наявності спеціального одягу;
  • Огляд робочих місць.

2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів(5 хв)

Домашнім завданням було намалювати ескіз улюбленої ляльки та підібрати матеріал для її виготовлення.

Фронтальне опитування

  •     Що таке м’яка іграшка?
  •     Як і коли виникла м’яка іграшка?
  •     Яку роль відіграє іграшка у сучасному декоративно-ужитковому мистецтві?
  •     Які є види іграшок?
  •     Із яких матеріалів можна виготовляти іграшки?
  •     Яку тканину обрали учні для роботи?
  •     Які чинники вибору?

 (Оглянути тканину, принесену учнями, проаналізувати добір, надати рекомендації щодо взаємообміну).

3. Мотивація навчальної діяльності(0,5хв)

 З самого дитинства вас супроводжують різноманітні іграшки, але саме найулюбленішими є м’які іграшки. Саме сьогодні ми з вами розпочнемо виготовляти м’яку іграшку своїми руками. Але виготовлення будь-якого виробу це складний процес і тільки від якості виконаної роботи залежить якість готової іграшки. Неточності, допущені під час розкрою з недбалості чи браку знань часто неможливо виправити в подальшій роботі. На цьому уроці ви навчитесь самостійно і якісно розкроювати деталі іграшки.

4. Оголошення теми та мети уроку(1,5хв).

4.1.Учитель формулює та записує тему на дошці.

4.2. Учитель формулює мету уроку.

4.3.Повідомлення очікуваних навчальних результатів ( записані учителем на дошці).

Учні мають вміти:

  •          виготовляти ескіз ляльки;
  •          виготовляти лекала за ескізом ляльки;
  •          розкроїти ляльку за допомогою лекал;
  •          зметати деталі;
  •          організовувати робоче місце;
  •          дотримуватися правил безпечної праці, санітарно-гігієнічних вимог.

5. Вивчення нового матеріалу(10 хв).

(Розповідь учителя)

5.1.Технологія виготовлення м’якої іграшки.

(Виготовлення м'якої іграшки складається з кількох етапів:

  • вибір ескізу;
  • виготовлення лекал;
  • підбір матеріалу;
  • розкрій деталей;
  • З’єднання деталей крою;
  • Набивання іграшки наповнювачем.
  • збирання конструкції ( якщо іграшка складається з деталей крою);
  • остаточне оформлення роботи (оздоблення іграшки).

5.2. Виготовлення лекал викрійок.

Викрійку найкраще робити з картону, тому що тверді лекала щільніше прилягають до матеріалу, їх легше обводити, вони більш довговічні.

  •                     Скопіюйте викрійки на кальку, попередньо скріпивши їх з аркушом викрійки скрепками для уникнення зсуву.
  •                     На аркуш картону накладіть аркуш копіювального паперу, а зверху прикріпіть скріпками кальку з намальованими на ній викрійками.
  •                     Простим олівцем або кульковою ручкою обведіть викрійки по контуру. На картоні утвориться копія викрійки. Нанесіть на викрійку всі позначення і надписи (назва деталей і їх кількість).
  •                     Виріжте лекала та покладіть їх у конверт. На конверті напишіть назву іграшки. Зберігаючи лекала, можна зшити таку ж м'яку іграшку ще раз, не витрачаючи час на виготовлення лекал.

Якщо виникає необхідність виготовити іграшку більшого або меншого розміру, ніж наявна форма, то з викрійкою потрібно попрацювати додатково. Не важкий, старий, але цілком надійний спосіб - збільшення або зменшення масштабу креслень і малюнків за допомогою квадратів. (вчитель демонструє інструкційну картку).

5.3. Правила розкрою деталей.

Пригадайте відомі вам правила розкроювання виробів.

  • Оглянути тканину на наявність дефектів, Визначити напрямок малюнку, напрямок ворсу, напрямок нитки основи (як саме?)
  • Розкроювати парні деталі краще у подвійній розкладці тканини, але у випадку невеликих та окремих шматочків тканини всі деталі доведеться розкроювати в одинарній розкладці. Не забувайте для парних деталей перевернути лекало (заздалегідь пронумеруйте його сторони )
  • Деталі з хутра, пальтової тканини, мілкі деталі, що не вивертаються, а зшиваються з лицьового боку, викроюємо без припусків на шви.
  • Деталі з сипкої, тонкої тканини викроюємо з припусками 0,5-1 см.
  • Спочатку розкладаємо і обкрейдовуємо великі деталі іграшки, потім малі. Обов’язково перевіряємо наявність всіх основних та декоративних деталей. У випадку нестачі матеріалу перевагу віддаємо основним деталям.
  • Вирізайте деталі виробу гострими ножицями з дотриманням правил безпеки праці. Врахуйте особливості роботи з хутром.

5.4. Зшивання деталей

Зшивають іграшку точно по лініях вручну або на швейній машині. Якщо Ви шиєте дрібні іграшки, то шви виконуються з лицьового боку і тоді вони виступають як декоративна прикраса. Для іграшок середніх і великих розмірів деталі, як правило, зшиваються з виворітного боку, а потім їх вивертають назовні. Перед тим як вивернути іграшку, шви потрібно підрівняти і зробити надсічки, тоді вивернути її буде легшее, а краї деталі будуть виглядати охайно та рівно. Нитки потрібно підбирати у відповідності з кольором тканини.

Щоб Ваш виріб мав привабливий вигляд, шви повинні бути акуратними, зовнішні шви повинні прикрашати іграшку, а не псувати її.
Для шиття м'якої іграшки  ми використаємо декілька видів швів:

Шов «вперед голку» (Рис.1). він виконується справа наліво. Довжина та частота стібків можуть бути різними. За призначенням – це змету вальний шов. Його використовують для тимчасового скріплення деталей виробу. Зовні він схожий на пунктирну лінію і має однаковий вигляд з обох боків. Щоб з’єднання деталей було міцним, шов «вперед голку» застосовують у два прийоми – спочатку в одному напрямку, а потім у зворотному, заповнюючи проміжки між виконаними стібками. Такий шов виглядає однаково, як суцільна лінія ї щільно притиснених один до одного стібків.

Рис. 1

Шов «назад голку» (Рис. 2) виконується справа наліво. Голку виколюють на лицьовий бік. Потім відступивши назад на довжину стібка вколюють голку на виворіт і проводять її на довжину трьох стібків вперед. Стібки повинні мати однакову довжину. Наступне виколювання назад роблять в проміжку поміж виколюваннями. Лицьовий бік шва нагадує шов «вперед голку», а з вивороту стібки накладаються один на одного.

Рис. 2

(Демонстрація учителем різних іграшок, виготовлених з хутра та тканини)

  •          Яка іграшка вам найбільше подобається? Чому саме?
  •          З яких деталей буде складатися ваша майбутня іграшка?

Отже ви вже обрали іграшку для виготовлення. Пропоную придумати їй цікаве  ім’я.

6. Закріплення учнями нового матеріалу(4 хв).

  •           Що таке викрійка і лекала?
  •           З яких матеріалів доцільно виготовляти  лекала?
  •           Як можна копіювати викрійки або лекала деталей іграшки?
  •           Які правила розкрою деталей іграшки?

7. Практична робота(16хв).

7.1. Зміст завдань.

Виготовлення лекала іграшки:

(диференційовано, за вибором учня)

Завдання практичної роботи:

а) розглянути малюнки та викрійки іграшок, які до них пропонуються;

б) одержані від учителя викройки деталей  обраної іграшки прикласти до картону та акуратно обвести простим олівцем;

в) вирізати деталі ножицями  по наведених лініях:

г) підписати  лекала деталей іграшок за зразком, указуючи назву деталі та її кількість.

Розкрій деталей іграшки та попереднє з’єднання їх:

а) розмістити лекала на тканині;

б) обвести лекала кравецькою крейдою або олівцем;

в) перевірити правильність розміщення деталей на тканині;

г) розкроїти деталі іграшки та з’єднати їх тимчасовими стібками.

7.2. Вступний інструктаж.

  • Правила безпечної праці та санітарно-гігієнічні вимоги під час роботи. Демонстрація вчителем послідовності виконання операцій.
  • Забезпечення учнів необхідними інструментами  та матеріалами:
  • викрійки деталей іграшки, простий олівець, картон, ножиці, файли тканина.

7.3.Самостійне виконання завдань практичної роботи.

  • Перший обхід: перевірити дотримання санітарно-гігієнічних вимог наявність необхідних матеріалів та інструментів, правильність організації робочих місць.
  • Другий обхід; перевірити правильність тримання інструментів, виконання трудових прийомів.
  • Третій обхід: перевірити дотримання технологічної послідовності виконання завдання, технологічних вимог до виконання кожної операції, проведення самоконтролю кожним учнем. Постійно перевіряти дотримання безпечних прийомів роботи та організації робочого місця.

7.4. Поточний інструктаж.

  • Контроль якості виконуваних робіт, вказати на недоліки в роботі і  шляхи їх усунення.

7.5. Заключний інструктаж.

  • Короткий аналіз виконаної роботи.
  • Прибирання робочого місця, догляд за інструментами після роботи.
  • Виставлення оцінок за практичне завдання.

8. Заключна частина (6 хв).

8.1. Рефлексія:

  • Що нового дізнались на уроці?
  • Чого навчилися?
  • Яку роботу виконали?
  • Які завдання були визначені на урок?
  • Де можна використати набуті знання та вміння?

8.2. Аналіз кращих робіт.

8.3. Мотивація оцінок.

8.4. Контроль за прибиранням робочих місць.

8.5.  Виставлення оцінок в щоденник.

9. Домашнє завдання(1 хв).

Зшити деталі крою іграшки постійним швом «назад голою». Підготувати матеріали для оздоблення іграшки: шкіру, кольоровий картон та папір, яскраві клаптики тканини, пряжу, котушкові нитки№10 чорного

кольору для вусиків.

 

Додаток №1.

Інструкційна карта №1

З’єднувальні ручні шви

 

№ п/п

Назва шва

Технологічні умови

Зображення

 

1.

шов «вперед голку»

Шов виконується справа наліво. Довжина та частота стібків можуть бути різними. За призначенням – це змету вальний шов. Його використовують для тимчасового скріплення деталей виробу. Зовні він схожий на пунктирну лінію і має однаковий вигляд з обох боків.

2.

Шов «назад голку»

Шов виконується справа наліво. Голку виколюють на лицьовий бік. Потім відступивши назад на довжину стібка вколюють голку на виворіт і проводять її на довжину трьох стібків вперед. Стібки повинні мати однакову довжину. Наступне виколювання назад роблять в проміжку поміж виколюваннями.

3.

Шов «строчка»

Шов застосовується для зшивання внутрішніх контурів деталей. З лицьового боку він виглядає як машинна строчка. Виконують його справа наліво. Стібки повинні бути маленькими, довжина стібка - 0,5 см. Зшиваючи деталі потрібно міцно підтягуючи стібки. Між стібками не повинно бути проміжків

 

4.

Шов «через край»

 Шов застосовується для зшивання деталей із сипучих і не сипучих матеріалів з виворітного боку з послідуючим їх вивертанням. Шов "через край" застосовується також для з’єднання деталей із штучного хутра. Цей шов повинен бути бути густим і міцним.

5.

Петельний шов

Шов в однаковій мірі може бути використаний як оздоблювальний так і з’єднувальний для скріплювання з зовнішнього боку деталей виробу, якщо тканина не сипуча. Якщо ж тканина сипуча, то шов застосовується як з’єднувальний з внутрішньої сторони деталей виробу.
Петельний шов складається з окремих петлеподібних стібків і виконується справа наліво. Голкою проколюють тканину зверху донизу по вертикальній лінії. При цьому нитка завжди залишається під голкою. Нитку потрібно протягувати крізь тканину плавно, тому що із-за різких рухів петлі будуть затягнутими нерівномірно. Коли елементи з’єднані петельним швом не вивертаються, вузлик варто хованим між деталями. Якщо у процесі шиття закінчується нитка, то вводити нову потрібно на другому-третьому стібку від кінця. В цьому випадку перехід на нову нитку буде не помітний і робота виглядатиме акуратно.

6.

Потайний шов

Шов використовується, коли виникає необхідність акуратно зашити отвір, залишений для вивертання та наповнення. Голку виколюють з вивороту на лицьовий бік однієї з деталей. Далі з лицьового боку іншої деталі виконується стібок «вперед голку», потім такий же стібок виконують на першій деталі і нитку гарно підтягують. Стібки повинні бути не великими.



 

 

 

 

 

Додаток №2.

 

Схема «Послідовність виготовлення іграшки».

 

Конструкторський

етап

М’яка

 іграшка

Технологічний етап

1.Розкроювання

2.Пошиття

1.Ескізний малюнок

 

Зметування (тимчасове з’єднання)

2. Лекала

Пошиття (постійне з’єднання)

Оздоблення (постійне з’єднання)

Кінцева обробка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №3(а).

 

Інструкційна карта № 2

Збільшення або зменшення розмірів викрійки

 

№ п/п

Назва операції

Технологічні умови

Зображення

 

1

Розкреслити аркуш з викрійкою

Розкресліть аркуш з викрійкою на квадрати однакової величини. Чим менші квадрати, тим більш точно буде збільшений або зменшений малюнок.

 

 

2.

Зменшення викрійки

Візьміть чистий аркуш і накресліть на ньому квадрати однакової величини з розміром сторони меншим, ніж квадрати на початковому малюнку та перенесіть лінії початкового малюнка в клітки меншого розміру.

 

 

3.

Збільшення викрійки

Візьміть чистий аркуш і накресліть на ньому квадрати однакової величини з розміром сторони більшим, ніж квадрати на початковому малюнку та перенесіть лінії початкового малюнка в клітки більшого розміру

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №3(б).

Інструкційна карта № 3

Виготовлення м’якої іграшки

Жаба Тільда

 

№ п/п

Назва операції

Технологічні умови

Зображення

1.

Підібрати матеріали

Для шиття ляльки вам потрібно взяти натуральні тканини: льон зеленого і молочного кольору і бавовна яскравих кольорів. Ще знадобляться 2 ґудзики і трохи наповнювача.

 

 

2.

Виготовити лекала

Роздрукуйте викрійку на аркуші А4. Зробіть лекала.

 

 

3.

Викроїти деталі крою

Розкладіть лекала і викроюйте деталі, залишаючи припуски на шви 0,5-1 см. Деталі лапок вирізати потрібно тільки після зшивання, інакше вони можуть розсипатися.

 

 

4.

Зшити деталі крою залишаючи отвір для вивертання

Зшивають всі деталі швом «назад голкою» дуже дрібними стібками - 1,5-2 мм. або на швейній машині. Особливо будьте уважні на пальцях лапок - між пальчиками краще залишати не менше 3 мм припуски, інакше вивернути їх буде дуже складно, та й вигляд буде неохайним.

 

5.

Вивернути зшиті деталі кою в залишений отвір

Обрізати вже зшиті деталі близько до шва, залишаючи 2-3 мм, не більше. На вигинах зробіть невеликі надрізи. Потім акуратно, користуючись кілочком для вивертання і олівцем, виверніть всі деталі, починаючи з самих дрібних.

 

 

 

 

6.

Набити всі деталі наповнювачем

Добре підійде холлофайбер або синтапон. Набивати потрібно туго, інакше іграшка вийде вся в нерівностях. Коли будете набивати пальчики, трохи прокручуйте паличку і тоді наповнювач буде щільніше лягати.

 

 

 

7.

Пришити верхні та нижні лапки

Підверніть нижні зрізи ніг тулуба, вставте туди нижні лапки і товстою ниткою для №10 зшийте. Широку верхню частину потрібно призібрати. Верхні лапки щільно приметати до тулуба і пришити потайним стібком. Це просто ювелірна робота!

 

 

8.

Виготовлення очей

Для очей підбираємо 2 чорних ґудзика з вушком і пришиваємо їх на місце їх розташування.

 

 

 

 

 

Додаток №4(а).

 

 

 

 

 

 

Додаток №4(б).

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №4(в).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №4(г).

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №4(д).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №4(ж).

 


 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Кайдалова Жанна Борисівна
    Дякую за допомогу! Чудова розробка.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Анікіна Тетяна Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Shkoveliuk Inna
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 січня 2018
Переглядів
34428
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку