Технологія змін і трансформацій у сучасному закладі освіти: змішане та дистанційне навчання на уроках української мови та літератури. Опис досвіду

Про матеріал
Опис досвіду "Технологія змін і трансформацій у сучасному закладі освіти: змішане та дистанційне навчання на уроках української мови та літератури"
Перегляд файлу

Технологія змін і трансформацій

у сучасному закладі освіти: змішане та дистанційне навчання на уроках української мови та літератури

Перехід України на дистанційну форму праці зумовив поширення процесів нових інформаційних технологій й у сфері освіти. Відтак важливо, щоб сучасні вчителі не лише досконало знали свій предмет, але й були компетентними в цифрових технологіях, пов’язаних  з їхньою професійною діяльністю та викликом часу.

Вимушене дистанційне навчання багатьох учителів застало зненацька, змусило  всіх терміново опановувати цифрові інструменти й нові педагогічні підходи та методики. Перед освітянською спільнотою постало питання: як і де можна отримати необхідні знання? Я не виняток. У нагоді стали методичні рекомендації  «Організація дистанційного навчання в школі» (авт. А.Лотоцька, А.Пасічник), розроблені за підтримки МОН.

Для мене дистанційне навчання стало не тільки використанням інформаційно-комунікаційних технологій для організації діалогу з учнями, а й широким використанням сучасних психолого-педагогічних технологій для представлення навчального матеріалу в доступнішій та лаконічній формі.

Звичайно, «живе» спілкування, яке відбувається на уроці, важко замінити, бо вчитель під час заняття всі свої дії планує так, щоб надихати й мотивувати учнів. Тому для ефективного дистанційного навчання я налагодила тісний контакт, створивши з кожним класом групи  Viber, у яких ми могли обговорювати актуальні для дітей питання або теми уроків мови та літератури, обмінювалися картинками, відероликами. Так, щоб заохотити учнів 7 класу до прочитання оповідання О.Стороженка «Скарб», я розмістила фанфік  «Це щастя чи покарання?» (мій улюблений вид завдань, який активізує індивідуальні розумові ресурси дитини) за названим твором учнів попереднього класу і повідомила, що через декілька занять буде подібна робота. Семикласники активно обговорювали фанфік, а потім, коли прочитали, і саме оповідання. А що ще треба вчителю-словеснику? Учні читають і дискутують… 

У групі дев’ятого класу перед написанням есе розмістила фанфік  «Хто є ріднішим – нечесний батько чи гідні й чесні люди? Сповідь Мирослави» (за твором І.Франка «Захар Беркут»). Почалося обговорення, треба було згадати героїв, події, наслідки.  

Після того як контакт встановили, сміливо можна розміщувати завдання в Classroom, який дозволяє організувати онлайн-навчання, використовуючи відео-, текстову та графічну інформацію.  Оскільки учням важко самостійно опановувати матеріал підручника, я розміщувала посилання на канал YouTube, на якому в межах проєкту МОН “Всеукраїнська школа онлайн” є уроки для учнів 1-11 класів. Це дуже зручний ресурс, який може  компенсувати відсутність під час онлайнового заняття. Є можливість повернутись до незрозумілих моментів та переглянути пояснення кілька разів, повільніше, з паузами, відповідно до власного стилю навчання. Можна використати ці ролики на етапі підготовки до тестування чи навіть після завершення курсу для актуалізації матеріалу згодом.

Ще одним інструментом, найбільш пристосованим для навчання та зручним у використанні, є програма Zoom. Із власного досвіду хочу зазначити, що які б не були прекрасні відеоуроки на YouTube каналі, але більшість учнів звикають до викладу матеріалу свого вчителя. І саме Zoom допомагає передати бажану атмосферу. Заняття планувала заздалегідь так, щоб спочатку учні ознайомилися з темою в підручнику, потім переглянули відео за посиланням, а вже тоді в Zoom пояснювала ще раз необхідний матеріал. І як показала моя практика, такий підхід до вивчення тем є ефективним. Мені подобається, що в платформу вбудована інтерактивна дошка, яку можна демонструвати учням. Тому крейду й звичайну дошку на час карантину замінила інтерактивна. Дуже зручно, що можна легко й швидко перемикатися з демонстрації екрана на інтерактивну дошку.

Що робити, коли цифрові та онлайн-технології не є можливими? Відповідь очевидна — використовувати завдання з підручників, якщо дитина через певні обставини не може користуватися комп’ютером і  виходити в інтернет. У такому випадку даю дітям більше творчих завдань, пов’язаних з малюванням. Так, для уроків літератури учням пропонувала створювати зображення до творів, які необхідно прочитати. А коли закінчилося дистанційне навчання, створили добірку ілюстрацій до творів, які буду демонструвати в наступних роках.

Обов’язковим етапом навчального процесу є зворотній зв’язок, який може бути автоматизованим або індивідуальним. Головне – вчасним, щоб зупинити закріплення неправильних практик і спрямувати учня до розвитку необхідних умінь та навичок. Здійснюючи аналіз допущених помилок, у своїй практиці дотримуюсь правила “сендвіча” — розміщую критику між двома позитивними репліками, наприклад: “Дякую за вчасну роботу, але перевір ще раз розділові заки при дієприкметниковому звороті. Упевнена, що ти знайдеш помилки!” Добрий зворотний зв’язок допомагає підтримати мотивацію дитини до вдосконалення своєї роботи та докладання більших зусиль, що позитивно впливає на результати й успішність.

Отже, створення цифрових інструментів й нових педагогічні підходів та методик є необхідною відповіддю вітчизняної освіти на виклики часу. І якщо вчитель уміло підходить до планування своєї роботи та добору необхідних інформаційних технологій, то це позитивно впливає на результат.

docx
Додано
17 січня 2022
Переглядів
240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку