Дослідження-обгрунтування. Прочитайте текст. З’ясуйте, чи є він зв’язним. За якими ознаками ви це визначили? «Місце для зібрань» – такий переклад має Канберра з діалекту австралійського племені нгабрі. Археологічні дослідження свідчать, що територія однойменного міста була заселена 21 тисяч у років тому. Аборигени проводили тут церемоніальні сходини. У 1927 році сюди переїхав парламент Австралійського Союзу. Решту державних установ переносили протягом кількох років. Адміністративним центром перших колоній на континенті був Сідней. У середині ХІХ століття за 800 кілометрів звідси в околицях Мельбурна відкрили родовища золота.
Його видобуток давав близько 5% доходів імперії. Політики вирішили, що столицею країни має стати нейтральна територія між двома великими містами. Обирали одне з уже наявних поселень – Бомбала, Монара, Орендж і Ясс, Олбері, Темворс, Армидейл і Тумут. Протягом 1902 року члени уряду відвідали кожне з них. Через два роки комісія парламенту визначила майбутньою столицею Далджеті в штаті Новий Південний Вельс. Але уряд штату відмовився передавати землі під її розбудову.1908 року топограф Чарльз Скрівенер визначив місце для нової столиці – між містами Ясс і Канберра. На цю ділянку погодились і федеральні, і місцеві політики. Провели міжнародний конкурс на дизайн нового міста.
Перемогло подружжя архітекторів із США. Вулиці мали зробити шести- і восьмикутними, й виводити з кількох центрів. Посередині було озеро з великою кількістю природної рослинності. Будівельні роботи розпочали 1913 року. Зараз у Канберрі живе 400 тисяч людей (За О. Гандзієм). Що є структурною одиницею будь-якого тексту? Чи може текст дорівнювати слову, реченню?
Дослідження – увідповіднення. Увідповідніть основні ознаки тексту з характеристиками їх. 1. Цілісність.2. Зв’язність.3. Членування.4.Інформативність.5. Структурно-смислова завершеність. А. Розбиття тексту на його можливі частини (теми і мікротеми). Б. Тісний взаємозв’язок складників тексту, єдність теми його. В. Викінченість його. Г. Ступінь новизни і несподіваності. Д. Передбачає логічну послідовність і взаємозалежність окремих частин тексту за допомогою різних видів зв’язку.
1. Цілісність.2. Зв’язність.3. Членування.4.Інформативність.5. Структурно-смислова завершеність.1. Тісний взаємозв’язок складників тексту, єдність теми його.2. Передбачає логічну послідовність і взаємозалежність окремих частин тексту за допомогою різних видів зв’язку.3. Розбиття тексту на його можливі частини (теми і мікротеми).4. Ступінь новизни і несподіваності.5. Викінченість його.
Дослідження-класифікація. Прочитати заголовки до текстів. Розподілити їхза групами: а) заголовки наукових праць; б) газетні заголовки; в) заголовки художніх творів. Людина, яка сміється. Проблема озонового щита Землі: міфічна чи реальна загроза? Десять фактів із життя Коко Шанель. Якщо захворів: це надовго? Рослини-барвники. Нейтронна спектроскопія рідин. Країна пихатих рекордів. Тіні забутих предків. Сучасна математика: кілька штрихів до портрета. Володарі таємниць земних надр. Чи існує біологічна надпровідність? Двірники землі. Мойсей. Екскурсія до світу печер. Крок назустріч собі. Чому досі не сфотографований електрон? Камінний хрест. Дві долі, або Дещо з історії фотографії. Подвійне коло. Стилет чи стилос? Тим, хто хоче стати успішним.
Дослідження-характеристика. Прочитайте текст. Визначте стильову належність його. Розкрийте основні ознаки тексту, наводячи приклад з поданого висловлення. На наших очах іде в небуття потужний феномен повсякдення ХХ сторіччя: ілюстрована поштова листівка. Відтоді, як 1869 року Австрійська пошта запровадила нову послугу – відкриті листи, - це видові картонні клаптики стали супермодними. У перший рік нового сторіччя Всесвітній поштовий союз зафіксував 2,5 мільярдів таких відправлень. А 1905 року, коли затверджено стандарти поштівки (з якими вона дожила до дня нинішнього), переслано вже 7 мільярдів.
У середині ХХ сторіччя випуск листівок перетворився на вельми прибутковий сегмент книжкового ринку.І от – близький кінець. Спочатку електронна пошта і sms-повідомлення «відмінила» поштове листування як таке, а тепер уже мобільні телефони й різноманітні гаджети дають змогу демонструвати друзям туристичні принади в режимі online – навіщо ж іти до крамниці по листівки з такими краєвидами? (К. Родик)Доберіть різні варіанти заголовків до прочитаного тексту так, щоб вони виконували різні функції. Дослідіть , що виражають дібрані заголовки – тему чи основну думку.
Дослідження-відновлення. Прочитайте речення. Дослідіть, чи становлять вони текст. Відновіть текст, упослідовнивши речення. (1) Для композитора то був, мабуть, найцінніший сувенір: незвична манера виконання, неймовірної краси голос, ледь помітний акцент співачки і високий професіоналізм. (2) Змінюється час, змінюється мода на пісні та виконавців. (3) Щороку в березні згадуємо про композиторів Володимира Івасюка, Ігоря Білозіра та співачку Квітку Цісик. (4)На жаль, із приводу іхньої передчасної смерті. (5) Але цим планам, на жаль, не судилося здійснитися… (6) Коли Ігор Білозір з ансамблем «Ватра» повернувся з гастролей Америкою, він привіз аудіокасету Квітки Цісик «Два кольори». (7) Але деякі з них не підвладні часові. (8) Ігор Білозір устиг познайомитися з Квіткою Цісик, йому еавіть пощастило домовитися про перші спільні гастролі в Україні. (9) Їхні долі дивовижним чином переплелися (О. Чаус)