ОСНОВНІ КОМПОНЕНТИ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ УЧНІВ ДО ОЛІМПІАД
Сучасне суспільство вимагає від школи підготовки всебічно розвиненої особистості, що здатна самостійно вирішувати життєво важливі питання, бути соціально активною, осмислювати події, вміти критично мислити, використовувати шкільні знання для розв’язання реальних проблем[6, с.3].
Навчання обдарованих, талановитих дітей, їхня підготовка до професійної реалізації в самостійному житті – актуальне питання сьогодення.
Останнім часом ми спостерігаємо зростання кількості різноманітних інтелектуально-творчих змагань, які проводяться з метою пошуку, підтримки, розвитку творчого потенціалу обдарованої молоді. У школах, вишах, громадських організаціях, на сайтах організовуються різного роду міжнародні, всеукраїнські та регіональні, традиційні та евристичні, очні й дистанційні інтелектуальні змагання (олімпіади, турніри, конкурси). Завдання на цих змаганнях є складними, часто носять творчий характер, потребують широкого кола знань, умінь та навичок, особливих, специфічних прийомів рішень. Тому учні, які беруть участь в олімпіадах, конкурсах, турнірах, потрапляють в стресову ситуацію і , як наслідок, навіть здібним школярамважко показати в належній мірі знання, вміння і навички. Тому без добре продуманої індивідуальної роботи з найбільш здібними та обдарованими дітьми успіхів на цій ділянці роботи не можна досягти.
Аналізуючи власний досвід підготовки учнів до участі у Всеукраїнських олімпіадах з географії різних рівнів, можна виділити такі підходи в роботі вчителя:
- по-перше, активізація навчальної діяльності учнів, підтримка постійного інтересу до предметашляхом вирішення нестандартних завдань і заохочення до вивчення позапрограмового матеріалу;
- по-друге,індивідуальний підхід до кожного учасника олімпіади, коректне вибудовування освітньої траєкторії розвитку учня, допомога у самовизначенні та розвитку особистості учасника олімпіади[5].
В рамках першого підходу, починаючи з шостого класу, коли починається вивчення географії, ставлю одним із основних - завдання зацікавити своїх учнів географією. Адже в нашу закомерціоналізовану, заполітизовану добу наука, сповнена духу романтики та овіяна вітрами мандрів, не настільки популярна в молоді, як раніше. Щоб вирішити це завдання, в першу чергу вчителю необхідно вдосконалювати форми і методи роботи на уроці, використовувати сучасні технологіїнавчання і, звичайно ж, залучати учнів до позакласної роботи (гурток, екскурсії, туристсько-краєзнавчі походи, географічні вечори, тижні географії, випуск стіннівки тощо). Працюючи з учнями на уроках і в позаурочний час, намагаюся приділяти увагу кожному з них, одночасно працюючи з усім класом (групою), щоб не пропустити «срібної жили в пошуках золотої»[2, с. 56].
Звичайно ж, щоб добитися результативності в інтелектуально-творчих змаганнях, учневі недостатньо знати лише програмовий матеріал, зміст шкільного підручника. Тому вчитель повинен запалити на уроках іскру потягу до знань із свого предмета і, також, працювати з учнем додатково в позаурочний час. Таким чином, взаємодія вчителя з обдарованими дітьми планується з урахуванням психолого-педагогічних принципів:
Другий підхід в плані підготовки обдарованих учнів вимагає розробки індивідуальної стратегії підготовки кожного школяра до олімпіад і конкурсів, а значить глибокого знання чинників, що впливають на розвиток особистості ( схема 1) [5].
Схема 1
Чинники, що впливають на розвиток обдарованості
Особистісні характеристики Характеристики оточення
Особливо важливими є знання особистісних характеристик учня.
В жодному разі, розробляючи індивідуальну стратегію підготовки обдарованого учня до участі в інтелектуально-творчих змаганнях олімпіадного чи конкурсного характеру, не можна нехтувати таким важливим чинником як оточення. І перш за все - це батьки, які повинні бути ознайомлені з тим, як правильно спілкуватися з сином чи донькою, створити в сім’ї сприятливий психологічний клімат, організувати режим дня, підтримку учня в період до, під час і після участі в олімпіадах, конкурсах.
Отже, учень, готуючись до участі в олімпіаді, потребує не тільки системної інтелектуальної підготовки з предмета, а й комплексної психологічної підготовки, коли вчитель зосереджується на позитивних сторонах і перевагах учня з метою зміцнення його самооцінки, допомагає йому повірити в себе, свої здібності, підтримує при невдачах.
Список використаної літератури та інтернет-ресурсів