Розробка уроку у 6 класі на тему "Зовнішні процеси, що зумовлюють зміни Земної кори"

Про матеріал
Розробка уроку у 6 класі на тему "Зовнішні процеси, що зумовлюють зміни Земної кори"
Перегляд файлу

Тема  Зовнішні процеси, що зумовлюють зміни Земної кори

Мета: формувати та поглиблювати знання про літосферу шляхом вивчення процесів зовнішніх сил Землі і встановлювати взаємозв'язки між дією зовнішніх сил та формами рельєфу; розвивати уміння працювати з текстом підручника, атласами, схемами; виховувати навички колективного спілкування, взаємодопомоги.

Обладнання: атласи, підручники, фізична карта півкуль, аркуші паперу, маркери, картинки, що демонструють різні зовнішні процеси.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Зміст уроку

  1. Організаційний момент

 Вправа "Самоналаштування"

- Доброго дня!

- Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте :

Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.

Я особистість творча.

Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

ІІ Актуалізація опорних знань та вмінь

  Вірші-загадки:

Послухайте, мої малі,

Розкрилась рана у Землі,

І пухкає пара з глибин,

Летить вугілля, попіл, дим,

Мов велетенські димарі

З’явились на даху-Землі.

Міфічний бог Гефест будує,

Земля росте. Та він руйнує

Гарячим сплавом все живе.

Це, звісно, що не ураган,

А звуть його, скажіть? …… (вулкан).

 

Піднялась магма до вершин,

По цім каналу линув й дим,

Так буде завжди, так було,

Канал зовуть цей як? ……(жерло)

 

А місце на горі, здаля,

Немов на місяці моря,

Ще й з попелом, вам треба знати,

Це місце у вулкані зветься …… (кратер).

 

І ллється «кров Землі» лукава,

Все нищить, ім’я її – …… (лава).

 

А той вулкан, що задрімав,

Нікому шкоди не завдав,

Казали діти, що він «класний»,

Та звуть його не так, а …… (згаслий).

 

Вода гаряча витікає,

Вона потреби людські знає,

З глибин Землі беруть давно

Та це ж гаряче……(джерело).

 

Кипить, мов в чайнику вода,

Це нам готує чай земля,

Гарячий, звісно, не холодний

Та не солодкий, а солоний.

Фонтаном вибуха й стихає,

Про це вже кожен чув і знає,

І у Камчатці, і в Новій Зеландії,

І на, Курилах , і в Ісландії,

Й у США також б’ють води догори

Зовуть дива ці люди …… (гейзери).

Вправа « Кошик терміни»

1 Літосфера

2 Літосферні плити

3 Епіцентр

4 Землетрус

5 Сейсмограф

6 Сейсмологія

7 Вулкан

8 Магма

9 Кратер

10 Жерло

11 Гейзер

12 Лава

13 Моретруси

14 Цунамі

 

III.  Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Ми з вами говорили про внутрішні сили землі. Ви вже знаєте, яку важливу роль вони відіграють. Та гори, які будуються внутрішніми силами, не вічні. На їх місце приходять інші форми землі, також прекрасні.

 

Ви знаєте, Земля немов жива є?

Росте гора-дитина й помирає.

Якби були на світі лиш вулкани,

Як думаєш, яка планета стане?

(Усюди будуть вулканічні гори,

Наука так говорить).

 

Але, на щастя, я скажу вам ще,

Крім землетрусів і вулканів інше диво є

І ми його щоразу бачимо усюди,

До нього навіть звикли люди.

Цих див так вчили нас в казках,

їх три є: Сонце, …… (вітер і вода).

Себе вони по-різному являють,

І нам чуда природи представляють.

Хто керує змінами рельєфу? Хто гори перетворює в рівнини? Про це ми поговоримо на сьогоднішньому уроці.

  • ІV.Вивчення нового матеріалу

1. «Казка про братів-скульпторів»

Жили на Землі два велетенські брати-скульптори. Вони отримали завдання від бога землі, створити її прекрасною, із гарними мальовничими формами.

Один з братів дуже жвавий і енергійний. Він любив круті перепади, глибокі тріщини і ущелини. Вважав, Земля має бути саме така, щоб притягувати й водночас лякати своєю важкодоступною красою. Цей майстер міг довго відпочивати, а потім жваво йшов до праці. Він мав могутні інструменти, які могли рухати велетенськими частинами Землі одночасно. А коли брався до роботи, лякав людей землетрусами і вулканами.

Другий брат мав добру вдачу, він мріяв, щоб Земля мала м’які, округлі форми. Його ідеалом була Земля з великими відкритими просторами. Щоб був видимим далекий горизонт. Цей майстер користувався м’якими і ніжними інструментами, якими не можна працювати швидко, але працював щоденно, не покладаючи рук.. Його інструменти не лякали людей, хоча іноді, розізлившись він працював страшними ураганами, могутніми потопами. На допомогу собі він взяв живих істот, а також найсильнішу з них – людину.

Скульпторам не подобаються прекрасні твори мистецтва один одного.

Тому й суперечки між братами ніхто не може зупинити. І ведуть вони боротьбу до сьогодні, щоб довести, якою має бути лице Землі: один будує, а другий руйнує, і навпаки.

Про яких братів казка?

  1. Пояснення нового матеріалу

Земну поверхню формують не тільки внутрішні, але й зовнішні процеси.

Які фактори впливають на рельєф Землі?

А) внутрішні сили (рухи літосферних плит, магматизм);

Б) зовнішні сили (вивітрювання, робота води, робота вітру, робота живих організмів);

В) діяльність людини ;

Що належить до зовнішніх процесів? Які три могутні сили ви знаєте? (Сонце, вітер, вода)

До зовнішніх сил належить вивітрювання, робота вітру, поверхневих і підземних вод, морів та льодовиків. Енергія, якою вони живляться, також зовнішня – це енергія Сонця.

Руйнування та зміна гірських порід зовнішніми силами Землі (коливання температури повітря, волога, живі організми) називається вивітрюванням.

Які види вивітрювання виділяються наукою? (відповідь супроводжується зображенням схеми на дошці)

Cкладові вивітрювання:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Стежинка в Батьківщину»

«Творча лабораторія – хто сильніший» (робота в групах)

Учні - однодумці об'єднуються в групи: І – Сонце; ІІ – вітер; ІІІ – вода; ІV – живі організми + людина.

Завдання полягає у тому, щоб, опрацювавши дану частину підручника та використавши власні краєзнавчі знання учні могли пояснити, чому силу, яку вони обрали, можна назвати найсильнішою з усіх поданих. Характеристика сили має відповідати плану, включати малюнки, схеми.

Важливо використовувати при виконанні роботи власні спостереження .

План характеристики

  1. Назва сили
  2. Види роботи, яку вона виконує
  3. Форми рельєфу, що виникають
  4. Можливі негативні наслідки процесу
  5. Засоби боротьби з негативними наслідками
  6. Приклади власних спостережень

Учні під час відповіді можуть змінювати позицію. Таким чином вони доходять до висновку, що всі сили мають вагомий вплив на формування рельєфу.

До найцікавіших форм вивітрювання, характерних для нашої держави віднсять печери Подільських товтр, Криму, гора Демерджі,а також такі, які

V. Закріплення вивченого матеріалу

Як називається вивітрювання те,

В якому участь все живе бере?

Те, що жило. Відмерло, стало вічне,

Його і звуть так нині – …… (органічне).

 

Коли вода взялася вже за діло,

І підключила розчини у своє тіло,

Перетворила в білу глину шпат твердий,

Змінила склад, що не впізнаєш, хоч убий.

Лице у нього змінне. Різнобічне

Вивітрювання звуть таке …… (хімічне).

 

Ну а коли лише температура

Міняє форми у порід, не з дуру,

І тріскаються брили на уламки

І розбиваються ущент гірські останки,

Цим не здивуєш, все це дуже звичне,

Вивітрювання звуть таке ……(фізичне)

Мікрофон»

  • Назвіть основні типи вивітрювання.
  • Як називається руйнівна робота води?
  • Яку роботу виконують річки?
  • Що є результатом роботи тимчасових водних потоків?
  • Які форми рельєфу є результатом дії підземних вод?
  • Назвіть форми рельєфу, утворені льодовиками.
  • Яку дію мають морські хвилі?
  • Як називається руйнівна робота вітру?
  • Які форми рельєфу створює вітер з піску?
  • Які форми рельєфу створює вітер у горах?
  • Які форми рельєфу створюються руками людей?
  • Які водно-ерозійні форми рельєфу поширені в Україні?

VI. Підсумок уроку

Зовнішній вигляд земної поверхні постійно змінюється. Ці зміни зумовлені взаємодією внутрішніх та зовнішніх сил Землі. Зовнішні процеси надзвичайно різноманітні. Часто результати роботи зовнішніх сил негативно позначаються на господарській діяльності людей. Однак і господарська діяльність може стати причиною посилення зовнішніх процесів. Саме тому зовнішні процеси, як і внутрішні, необхідно ретельно вивчати та вчитися запобігати їх негативним наслідкам.

VII. Домашнє завдання

  • Опрацювати § 27.
  • Підготувати короткий конспект за зовнішніми процесами.

 

 

docx
Додав(-ла)
Ротар Тетяна
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
1273
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку