Розробка циклу уроків однієї з навчальних тем курсу алгебри „Системи лінійних рівнянь з двома змінними" для 7 класу. Сьомий урок із даної теми
1
Тема 7.
Розв’язування систем рівнянь способом додавання. Робота у середовищі «Системи лінійних рівнянь».
Мета. Закріпити здобуті знання по використанню способу додавання для розв’язування задач і вправ з теми; розвивати наполегливість, увагу та зосередженість учнів; розвивати творче мислення, вміння орієнтуватися у нестандартних ситуаціях; формувати стійкий інтерес до вивчення математики.
Тип уроку: засвоєння(закріплення) знань, умінь та навичок.
Клас 3(7) клас.
Структура уроку.
Що нового я дізнався на сьогоднішньому уроці?
Чи це мені потрібно у подальшому?
Яке практичне застосування виучуваного матеріалу?
Хід уроку.
І.
1. Привітання, перевірка присутніх. До дошки виходять учні і розв’язують домашні вправи.
2. Решта учнів разом виконують розв’язування системи лінійних рівнянь з двома невідомими способом підстановки, а потім додавання.
№1
Розв’яжемо систему:
Почнемо розв'язувати її способом підстановки. Виразимо з першого рівняння змінну у через х і підставимо отриманий вираз замість у у друге рівняння:
Далі вже неважко закінчити розв'язування системи. А чи не можна рівняння 5х+8х=34+31 дістати іншим способом? Можна. Досить додати ліві і праві частини рівнянь системи (при цьому члени із змінною у знищаться). І розв'язуючи будь-яку іншу подібну систему, можемо замість підстановки виконувати по-членне додавання рівнянь. Оформляти розв'язання будемо, наприклад, так:
Відповідь: (5;2)
Так розв'язують системи, в яких коефіцієнти при якій-небудь змінній — протилежні числа. А до такого вигляду можна звести будь-яку систему лінійних рівнянь з двома змінними. Наприклад, якщо дано систему то, помноживши обидві частини її першого рівняння на 2, а другого на —3, дістанемо систему, в якій коефіцієнти при змінній де — протилежні числа. Рівняння отриманої системи рівносильні рівнянням даної, отже, вона має такі самі розв'язки, як і дана. Оформляти розв'язання можна так:
Відповідь: (15;-2)
ІІ.
ІІІ.
1. 2.
3. 4.
5.
Варіант 1.
Всі члени першого рівняння помножити на -2 і почленно додати до другого рівняння
A. B. C. D.
Варіант 2.
1. Дано систему рівнянь:
Всі члени першого рівняння помножити на -2 і почленно додати до другого рівняння
2. Знайти точку перетину графіків рівнянь 2х + у=3 та 3х+у=4
3. Яка з систем рівнянь не має розв’язків?
A. B. C. D.
4. На якому з малюнків зображено графік рівняння х+у=2:
5. Розв’язати систему рівнянь способом додавання:
6. Графік рівняння у=kx+b проходить через точки А(0;3) та В(1;2). Знайти k та b
7. Розв’язати систему рівнянь способом додавання:
IV. Учитель розповідає учням про правила роботи при розв’язуванні завдань. Кожен учень одержує інструкцію.
Додати рівняння (а) до рівняння (б):
Відняти рівняння (а) від рівняння (б):
Підставити вираз у рівняння:
Помістити систему в чернетку (чистовик):
Записати відповідь:
1. ця команда допустима тільки тоді, коли після слушних перетворень система отримає вигляд:
х = а;
у = b;
і знаходиться у Полі Чистовик;
2. підвести курсор миші до системи рівнянь;
Після чого з’являється відповідь з коментарем ПЗ. Варіанти коментарів ПЗ:
Коментар „Несамостійна” з’являється у випадку, коли учень користувався допомогою Експерта.
V, VI.
Виконання завдань із середовища. Учитель матимеме можливість перевірити роботи учнів з свого учительського місця, переглянувши електронні зошити учнів, де комп’ютером здійснена перевірка. При цьому вкаже на помилки, які були допущені та проаналізує їх.
Учні записують умову та результат розв’язаних вправ у робочий зошит, обговорюють отримані результати. Один одному дають відповіді на запитання, що виникають в процесі роботи.
Учитель координує та коректує діяльність учнів.
VII. Підсумок уроку. Повідомлення домашнього завдання.
№1
Знайдіть розв’язки систем способом додавання:
Повторити теоретичний матеріал, проаналізувати допущені помилки(які були при розв’язуванні систем у середовищі). При потребі виконати це письмово.
Групам учнів підготувати у програмі PowerPoint презентації по теоретичному та практичному використанні й застосуванні способів розв’язування систем(графічний, додавання, підстановка).
Сильніші учні у групах готують приклади розв’язування систем. Завдання виконуються також у програмі PowerPoint.
Підготувати щось з історії математики, інформатики.
VIII. Рефлексія.