Розробка циклу уроків однієї з навчальних тем курсу алгебри „Системи лінійних рівнянь з двома змінними" для 7 класу. Одинадцятий урок із даної теми
1
Тема 11.
Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь. Робота у середовищі «Системи лінійних рівнянь».
Мета: формувати в учнів уміння застосовувати системи рівнянь до розв’язування задач; розвивати навички застосування набутих знань з математики до розв’язування прикладних задач; вчити аналізувати відповіді; вміти розробляти алгоритми для розв’язування задач; формувати вміння розв’язувати задачі на рух, відсотки, геометричного змісту складанням систем рівнянь.
Тип уроку: закріплення знань, умінь і навичок.
Клас: 3(7) клас
Структура уроку.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
Троє учнів відтворюють на дошці розв'язування домашніх задач.
Решта розв’язують колективно вправу.
Уміння розв'язувати системи лінійних рівнянь з двома змінними дозволяє розв'язувати текстові задачі за допомогою введення двох змінних. При аналізі змісту задачі умова розбивається на дві частини – дві ситуації, які дають змогу скласти два рівняння першого степеня. Розглянемо задачі.
Задача 1
Два олівці і три зошити коштують 1,3 грн, а три олівці і два зошити – 1,2 грн. Скільки коштує один олівець і один зошит?
За текстом задачі виділяємо дві умови:
1) Два олівці і три зошити коштують 1,3 грн.
2) Три олівці і два зошити коштують 1,2 грн.
Нехай один олівець коштує – х грн., а один зошит у грн. Тоді з першої умови випливає
2х + Зу=1,3, а з другої Зх + 2у = 1,2.
Учні складають систему рівнянь і розв'язують її самостійно зручним для них способом.
Відповідь написано на дошці.
Задача 2
На будівництві працювало 50 мулярів і теслярів. Згодом кількість мулярів збільшилась у 2 рази, а теслярів у 3 рази і всіх стало 130. Скільки спочатку було мулярів і теслярів на виробництві?
При аналізі задачі виділяємо дві ситуації. Задачу розв'язуємо за допомогою таблиці.
|
Було
|
Стало
|
Муляри
|
х
|
2х
|
Теслярі
|
у
|
Зу
|
Разом
|
х+у
|
2х +3у
|
Разом за умовою задачі
|
50
|
130
|
Учні самостійно складають і розв'язують систему рівнянь.
Відповідь написано на дошці.
Крім того, учитель пропонує учням скласти одне рівняння з однією змінною, розв'язати його та порівняти відповіді, одержані при розв'язанні задачі обома способами.
ІІ.
Задачі розв'язуються на дошці та в зошитах учнів за такою схемою(формуємо алгоритм розв’язування задачі на складання системи лінійних рівнянь):
Задача 3
Сума двох чисел дорівнює 37, а їхня різниця дорівнює 7. Знайдіть ці числа.
Учні тільки складають систему рівнянь і записують її на планшетах. До задачі одні роблять таблицю, інші – заповнюють готову. Сильнішим учням пропонується два варіанти – заповнити пропуски та виправити помилки.
Задача 4
Половина одного числа на 4 більша від третини другого, а половина другого на 18 більша від чверті першого. Знайдіть ці числа.
Учні розв'язують задачу самостійно.
Учні по варіантах одержують картки-підказки:
IIІ.
1. Розв'язування задач на рух, складанням системи рівнянь.
Повторення основних характеристик руху:
• Яка залежність існує між часом, швидкістю та шляхом?
• Як впливає швидкість течії на швидкість моторного човна?
Задача 5
Швидкість моторного човна за течією 25 км/год, а проти течії 19 км/год. Знайдіть власну швидкість човна та швидкість течії.
Учням пропонується план розвязування задачі(записано на дошці).
Діти виконують розв’язування самостійно у зошитах, деяким пропонуюся картки:
Задача 6
Відстань між двома пристанями дорівнює 90 км. Цю відстань за течією річки катер проходить за 3 год, а проти течії — за 4,5 год. Знайдіть швидкість катера і течії річки.
Задачу можна розв'язати за допомогою таблиці. Перший варіант заповнює першу таблицю, другий – другу.
Шлях за течією.
Власна швидкість катера, км/год |
Швидкість течії, км/год |
Швидкість катера за течією, км/год |
Час, год |
Відстань, км |
Рівняння |
х |
у |
х+у |
3 |
90 |
3(х+у)=90 |
Шлях проти течії.
Власна швидкість катера, км/год |
Швидкість течії, км/год |
Швидкість катера проти течії, км/год |
Час, год |
Відстань, км |
Рівняння |
х |
у |
х – у |
4,5 |
90 |
4,5(х – у)=90 |
Складають систему та розв’язують. Перевірка здійснюється коментуванням учнів з місця.
2. Розв’язування задач на відсотки складанням системи рівнянь.
Задача 7.
Розділить число 850 на дві частини так, щоб 4 % першої частини були менші, ніж 4,5% другої частини, на 2 % усього числа.
Аналіз умови.
В умові задачі порівнюються дві частини одного і того самого числа: сума цих частин та їхня різниця.
Розв'язання.
Нехай число 850 поділено на дві частини: перша — х, друга — у, тоді складемо перше рівняння: х + у = 850.
4 % першої частини — 0,04х
4,5 % другої частини — 0,045у
2 % усього числа — 850·0,02 = 17
За умовою задачі: 0,045у – 0,04х = 17 (друге рівняння).
Складемо систему:
Відповідь. Перше число – 250; друге число – 600.
Задача 8
20% першого числа на 15 менші, ніж 30% другого, а 40% першого на 2 більші від 20% другого. Знайдіть ці числа.
Учні розв'язують задачу самостійно. Один учень працює за відкидною дошкою. Клас звіряє своє розв'язання з записами на дошці. Або розв'язання задачі спроектовано за допомогою кодоскопу.
Задача 9
На елеватор завезли 350 т пшениці двох сортів. Перший сорт містить 2% відходів, другий – 3 %. Після очищення залишилося 341 т чистої пшениці. Скільки пшениці кожного сорту завезли на елеватор?
Учням пропонується підказка:
1. Введіть дві змінні за умовою задачі.
2. Знайдіть 2 % від х, 3 % від у.
3. Зменшіть х на 2 %, у — на 3 %.
Розв'язання можна оформити у вигляді таблиці.
|
Пшениця, т
|
Відходи, т
|
Залишилося пшениці, т
|
І сорт
|
х
|
0,02х
|
х - 0,02х = 0,98х
|
II сорт
|
у
|
0,03у
|
у - 0,03у = 0,97у
|
Разом
|
х + у = 350
|
|
0,98х + 0,97у=341
|
Учні розв'язують систему самостійно зручним для них способом.
3. Розв’язування задач геометричного змісту складання системи рівнянь.
Задача 10
Один з кутів трикутника дорівнює 700, а різниця двох інших 500. Знайти міри цих кутів.
Задачу розв’язують самостійно, керуючись алгоритмом, записаним на дошці:
1. Знайдіть суму двох кутів трикутника. Знаючи, що:
2. Складіть друге рівняння, виходячи з того, що їхня різниця 500.
3. Розв’яжіть систему рівнянь зручним для вас способом.
Задача 11
Якщо довжину прямокутника збільшити на 2 дм, а ширину зменшити на 1 дм, то його площа збільшиться на 3 дм2. Якщо ж довжину прямокутника зменшити на 3 дм, а ширину збільшити в 2 дм, то його площа зменшиться на 5 дм2. Знайдіть розміри прямокутника.
Після колективного аналізу умови та виділення двох ситуацій задачу можна розв'язати за допомогою таблиці.
Виміри прямокутника
|
Було
|
Стало
|
Рівняння
|
Довжина, дм
|
х
|
|
|
Ширина, дм
|
у
|
|
|
Площа, дм2
|
|
|
Виміри прямокутника
|
Було
|
Стало
|
Рівняння
|
Довжина, дм
|
х
|
|
|
Ширина, дм
|
у
|
|
|
Площа, дм2
|
|
|
Систему рівнянь учні розв'язують самостійно:
1. Інструктаж по роботі у середовищі.
Розв’язування текстових задач
При обиранні в зошиті текстової задачі з’являється допоміжне вікно Конструктор, яке містить умову задачі, Поле коментарю і Поле написання системи лінійних рівнянь. В останнє поле учень вводить за допомогою клавіатури систему лінійних рівнянь, після чого натискає кнопку Перевірка.
Якщо систему складено вірно, то стає активною кнопка Переслати і у нижньому правому куті з’являється коло зеленого кольору. При цьому умова задачі і складена система пересилаються в поле Чистовика. Якщо у складеній системі є помилки, з’являється коло червоного кольору і користувач має можливість повернутися до редагування системи лінійних рівнянь.
За допомогою кнопки Відмінити користувач має можливість припинити роботу з даною задачею.
На цьому кроці при натисканні кнопки Перевірка програма перевіряє правильність написання учнем системи лінійних рівнянь. Якщо систему рівнянь складено вірно, то умова задачі і складена система лінійних рівнянь пересилаються у Чистовик Зошита. Якщо при складанні були допущені помилки, про це з’являється відповідне повідомлення.
За допомогою кнопки Відмінити Поле написання системи рівнянь повністю очищується.
2. Розв’язування задач у середовищі
V. Домашнє завдання.
№1
Якщо мотоцикліст збільшить швидкість на 20 км/год, то в пункт призначення він прибуде на 1 год раніше вказаного часу. Якщо він зменшить швидкість на 10 км/год, то на годину запізниться. Знайдіть швидкість мотоцикліста і час його руху.
№2
Сума двох чисел 500. Знайдіть ці числа, якщо 30% одного числа дорівнює 20% другого.
№3
Периметр рівнобедреного трикутника дорівнює 24 см, а сума двох нерівних сторін 17 см. Знайдіть ці сторони.