План-конспект уроку для 10 класу
Тема. Атоми і молекули. Наноматеріали.
Підготувала
вчитель хімії, біології, фізики та астрономії
ДНЗ «Мелітопольський професійний аграрний ліцей»
Горбачова Юлія Валеріївна
Тема. Атоми і молекули. Наноматеріали.
Мета: сприяти формуванню в учнів навчально – пізнавальної компетенції: актуалізувати знання учнів про атомно-молекулярну структуру речовини та навчити орієнтуватися в нових поняттях (молекулярна фізика, нанотехнології, наночаснинки, графен, фулерен, тощо); залучити здобувачів освітнього процесу до науково-дослідницької діяльності, інтегрувавши знання з базових природничо-математичних дисциплін і комп’ютерних технологій, під час вивчення фізики і астрономії у шкільному курсі; спрямовувати власний досвід дітей на сприйняття законів оточуючого світу; розвивати в учнів комунікативну компетенцію; формулювати й аргументувати власні думки, уміння користуватися отриманими знаннями; виховувати інтерес до вивчення фізики та матеріалістичний світогляд, самостійність, наполегливість, розширювати світогляд учнів.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма уроку: групова.
Обладнання та додаткові матеріали: комп’ютерне забезпечення уроку (ноутбук, проєктор, Інтернет-мережа); презентація до уроку; підручник, мобільні телефони для пошуку інформації в мережі Інтернет.
Структура уроку:
Зміст уроку |
Час, хв |
Прийоми і методи |
І. Організаційний етап. |
2 |
Фронтальна евристична бесіда. Налаштування роботи комп’ютерної техніки. |
ІІ. Актуалізація опорних знань. |
5 |
Графічний диктант та взаємоперевірка. |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. |
3 |
Фронтальна еврестична бесіда. |
IV. Організація вивчення нового матеріалу. |
25 |
Коментар вчителя, презентація теоретичного матеріалу, перегляд відео, бесіда, пошукове завдання, виконання практичних завдань у групах, заповнення таблиці, складання опорного конспекту. |
V. Закріплення нового матеріалу. Рефлексія. |
5 |
Інтерактивна вправа |
IV. Домашнє завдання. |
3 |
Коментар учителя; записи в зошитах та в щоденниках. |
ІIV. Підведення підсумків уроку. |
2 |
Релаксація (флешмоб) |
Хід уроку:
І. Організаційний етап. Привітання. Перевірка присутності.
ІІ. Актуалізація опорних знань отриманих учнями на попередніх уроках фізики та хімії (теоретичний матеріал 8-9 класу).
Вправа «Фізичний калейдоскоп» у формі графічного диктанту
1.Атом складається з ядра й електронної оболонки.
2.Ядро атома складається з електронів і протонів.
3.Із порядковим номером елемента збігається кількість електронів в атомі.
4.Протонне число дорівнює порядковому номеру елемента.
5.Кількість протонів у ядрі дорівнює номеру періоду.
6.Електрони заряджені позитивно.
7.Основний внесок у масу атома роблять протони і нейтрони.
8.Нейтронів не має заряду.
9.Електрон має заряд -1
10.Атом електронейтральна частинка.
11.Число протонів в атомі завжди дорівнює числу нейтронів.
12.Маса атома зосереджена в ядрі.
Відповіді:
1+, 2 - , 3 +, 4 +, 5 - , 6 - , 7 +, 8 +, 9 +, 10 +, 11- , 12+- .
Взаємоперевірка
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя
Сьогодні ми розпочинаємо вивчати новий розділ фізики такий як: «Молекулярна фізика та термодинаміка». У науці довго панувала думка, що атоми - найменші частинки речовини і не містять інших, простіших складових частинок. Тому вони неподільні і не можуть перетворюватися на інші атоми. Проте наприкінці XIX ст. фізики експериментально підтвердили складність будови атома.
• Відкриття рентгенівських променів (1895),
• Відкриття явища радіоактивності (1896),
• Відкриття електрона (1897)
Ці відкриття спричинили революцію в природознавстві, зокрема сприяли перегляду уявлень про структуру і властивості речовини, оскільки атом виявився складним утворенням. Саме відкриття радіоактивності відіграло велику роль у встановленні складної природи атома і розкритті його структури. Крім того навчимося орієнтуватися в нових поняттях нанотехнології, наночаснинки. Повідомлення теми і мети уроку
IV. Організація вивчення нового матеріалу. (Фронтальна евристична бесіда) Коментар вчителя.
Молекулярна фізика – це розділ фізики, який вивчає будову, фізичні властивості й агрегатні стани речовини на основі їх мікроскопічної (молекулярної) будови.
Молекулярна фізика користується статистичним методом, що дає змогу визначити середні величини, які характеризують рух і взаємодію величезної сукупності частинок речовини.
Поміркуйте!
Для того, щоб зрозуміти як саме можна дослідити молекулярну структуру речовини, спершу познайомимось з хронологічними подіями, що сприяли розвитку даного розділу науки.
Перегляд відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=pPFBHqTP9xM
Пошукове завдання: демонструємо учням зображення різних моделей атомного ядра. Даємо час на пошук відповідей в мережі Інтернет за допомогою мобільних пристроїв. Через декілька хвилин заслуховуємо інформацію. Вчитель коментує достовірність відповідей.
1. «Модель пудинга» - В. Томсон, 1902 р.
2. «Модель пустого атома» - Ф. Ленард, 1903 р.
3. «Модель пудинга з родзинками або пиріжка з прошарком» - Дж. Томсон, 1904
4. «Сатурноподібна модель» - Х. Нагаока, 1904 р.
5. «Планетарна модель» - Е. Резерфорд, 1911 р.
Групова робота учнів
Після ознайомлення з теоретичним матеріалом уроку, діти розбиваються на групи (6 груп) для виконання практичної частини заняття (по 2-4 представники, в залежності від доступної кількості ПК в кабінеті, або наявності Інтернет-підключення в мобільних пристроях).
Сучасні методи дослідження будови речовини:
Знайти в мережі відповідну інформацію про один з наведених методів дослідження будови речовини. Заповнити таблицю. Звітуватися.
Назва методу |
|
Означення |
|
Об’єкт дослідження |
|
В якій галузі науки чи промисловості використовується? |
|
Які переваги та недоліки має даний метод дослідження? |
|
Слово вчителя. Пояснення матеріалу з демонстрацією слайдів презентації, складання опорного конспекту
Нанотехнології (наномолекулярні технології) – це міждисциплінарна область фундаментальної та прикладної науки, в якій вивчаються закономірності фізичних і хімічних систем, що мають нанорозміри.
Нанотехнології – це наука і технології колоїдних систем: колоїдна хімія
колоїдна фізика, молекулярна біологія, мікроелектроніка.
Фулерени – алотропна модифікація Карбону. Є своєрідною ланкою між органічною і неорганічною матерією. Молекула має форму «футбольного м’яча», що дозволяє утворювати сполуки, використовуючи внутрішню порожнину вуглецевої кулі, діаметр якої достатній, щоб у ній міг розміститися атом металу чи невелика молекула.
Графен – моноатомний шар атомів вуглецю з гексагональною формою. Використовують в електроніці (надчутливі сенсори, польові транзистори), у безпілотниках (дрон Juno, що може літати під час грози), в акумуляторах для смартфонів, що можуть заряджатися за лічені хвилини.
V. Закріплення нового матеріалу. Рефлексія.
Інтерактивна вправа «Будова атома» за посиланням https://learningapps.org/14931368
Рефлексивний тест (у випадку погодження з твердженням ставиться значок "+")
1. На цьому уроці я дізнався (- лась) багато нового.
2. Я вважаю деяку інформацію життєво важливою.
3. Я сумлінно працював (- ла) на уроці.
4. Інформація уроку дала змогу поглибити знання з природничих наук.
5. Я хочу підготувати доповідь на тему та уявляю, як саме це зроблю.
Вчитель: підніміть, будь ласка, руку ті, хто поставив позначку "+" до пунктів 4 і 5 (це і є оцінка цього уроку учнями).
IV. Домашнє завдання.
Прочитати §18 (Основні положення молекулярно-кінетичної теорії будови речовини) – методика перевернутого класу.
Повторити §1.
Творче завдання: підготувати повідомлення, буклет або електронну презентацію на одну з наведених тем:
ІIV. Підведення підсумків уроку.
Оцінювання учнів.
Релаксація (флешмоб)
сплесніть у долоні.
сплесніть у долоні над головою.
затуліть праве око долонею.
підморгніть.
простягніть обидві руки своїм сусідам.
1