формувати правильну вимову звука [р] у словах; розвивати фонематичний слух, логічне мислення, зорову та слухову пам´ять, увагу; виховувати бажання говорити правильно.
Тема: Автоматизація звука [р] у словах
Мета: формувати правильну вимову звука [р] у словах; розвивати фонематичний слух, логічне мислення, зорову та слухову пам´ять, увагу; виховувати бажання говорити правильно.
Обладнання: набір предметних малюнків, схеми, фішки, набір ігор, різноманітний мовленнєвий матеріал.
Хід заняття:
І.Організаційний момент.
ІІ.Основна частина.
1.Повідомлення мети заняття. Бесіда логопеда.
2.Логопедична зарядка.
Дихальні вправи
Тренування мовленнєвого дихання
Вправи "Здування легких предметів",
"Хто вище?",
"Фокус",
"Хто більше скаже слів без зупинки ´
Виконання: з вихідних позицій: стоячи, сидячи, у русі.
Вироблення цілеспрямованого струменя видихуваного повітря
Вправа "Подути на широкий язик"
Вправа "Подути по середній лінії язика"
Спрямувати струмінь видихуваного повітря по середній лінії язика; якщо не виходить, то великим і вказівним пальцем притиснути до піднебіння бокові краї язика й залишивши середину язика вільною, зробити глибокий вдих і видихнути повітря на піднесений до рота вказівний палець на відстані 10-15 см.
Вправа "Подути на зонд"
Для спрямування видиху покласти на середню лінію язика зонд або дерев´яну зубочистку.
Вправа "Здування з кінчика язика"
Для спрямування видиху можна покласти на кінчик язика шматочок серветки, маленьку паперову кульку чи паперову сніжинку тощо й намагатися їх здути.
Вправа "Здування паперових смужок"
Паперові смужки чи "дощик" піднести на відстані 10-15 см до рота й намагатися їх здути
Артикуляційна гімнастика
Статичні підготовчі вправи (за С. Макаровою)
Вправа "Усмішка"
Рожеві губки усміхаються.
Біленькі зубки заховаються.
Вправа "Трубочка", або "Хоботок"
Витягни губи,
Зроби хоботок.
Будеш, як бджілка,
Шукати медок.
Вправа "Парканчик"
Я - весела, всім скажу,
Зубів парканчик покажу.
Вправа "Лопаточка"
Я широкий язичок
На губу собі поклав.
Був рожевий п´ятачок –
Він лопаточкою став.
Вправа "Голочка"
Наш неслухняний язичок-
Найгостріший з голочок
Став напруженим, вузьким,
Спробуй, потримай таким!
Раз, два, три, чотири, п´ять! –
Можеш свій язик сховать.
Вправа "Грибок"
До піднебіння свій язик
Я тихенько присмоктав.
Він уже до всього звик:
Тепер грибочком став
Зроби широким свій язик,
Його краєчки підійми,
Бач, вийшла чашечка у нас.
Ану, зроби її ще раз.
Динамічні підготовчі вправи
Вправа "Смачне варення"
Губи язиком я
Ніжно оближу: -
Ну й смачне варення,
Я тобі скажу!
Вправа "Гойдалка"
Язик тягнувся до зубів,
До верхніх і до нижніх.
Немов гойдалкою злітав
До хмарок білосніжних,
Раз, два, три, (ім´я дитини), повтори.
Вправа "Маляр"
Вперед-назад, це твій язик
Так піднебіння гладить.
Як маляр, він білити звик,
Це стінам не завадить!
Вправа "Гармошка"
Я - широкий язичок,
В хованку граюсь –
Прилип до піднебіння і мовчок!
Краще всіх ховаюсь.
Вправа "Конячка"
За верхніми зубами
Поцмокав язичок.
Біжить лоша за нами:
Цок-цок, цок-цок.
Голосові вправи
Вправи "Микання",
"Мугикання",
“Голосні звуки",
"Хор голосних звуків"
3. Вивчення нового матеріалу.
3.1. Виразно промовити звук [Р]у словах:
ра
Рая, раковина, раб, рада, равлик, рама, рано, рана, радіо, рак, Іра, Юра, Кіра, Жора, пара, ураган, барабан, піраміда, мурашка, кора, вранішній, радіти.
ри
рихлий, рисунок, ритм, ризик, ризикувати, ритуал, римувати, риф, риторичний, ритміка, гори, кури, нори, пари, актори, шофери, базар.
ре
редиска, реакція, реалізація, реаліст, реберний, реванш, ревіти, ревматизм, ревізор, револьвер, регбі, регент, реєстр, регламент, регрес, регулятор.
ро
Родіон, родовий, розвага, родить, родимка, ровесник, рогатий, робітник, родич, родючий, рожа, рожевий, розвал, розвідка, розв´язка, розгадка.
РУ
рубець, рубіж, рубка, руда, руїна, рукавичка, рукоділля, рукопис, рукостискання, рульовий, румун, рум´янець, рупор, русявий, русло, руна.
3.2. Розвиток фонематичних процесів.
Гра "Лісовичок"
До нас завітав лісовик. Звуть його Раккі. Визначімо перший звук його імені. Живе він на деревах, у назві яких є звук [р] - це груша, береза, горобина, абрикоса та ін.
Раккі любить усе, що має звук [р] - це метро, равлик, рука, трава, ранок, кропива, кран.
Гра "Де живе звук?"
На дереві зібралися пташки. їх багато, назвіть тих, у назві яких є звук [р]: горобець, ластівка, ворона, сорока, сова, соловейко, грак, зозуля (виділити місце звука в слові).
Гра"Зачарований куш"
Кущ із листочками (імітація) зі звуковими моделями слів, а під кущиками картинки. Діти беруть картинку, підбирають до них схеми-моделі слів.
4. Фізкультхвилинка.
Слова промовляє логопед |
Рухи виконують діти |
Раз, два - всі присіли, Потім вгору полетіли, Три,чотири - нахилились, Із струмочка дружно вмились. П´ять, шість - всі веселі, Крутимось на каруселі. Сім, вісім - знов присіли Підвелись, затупотіли. Дев´ять, десять - відпочили Й на заняття знову сіли. |
Діти виконують рухи відповідно до сказаного. |
5. Закріплення нового матеріалу із застосуванням різноманітних ігор.
Гра "Знайди звук" Логопед пропонує назвати слова і визначити місце звука [р].
Гра "Чим ми милуємося в лісі"
Логопед пропонує назвати іменники в орудному відмінку однини. Гра травичкою, райдугою, птахами, деревами, квітами, сонечком та ін.
Гра "Пояснити значення слів"
Акваріум, квартира, перукарня, міліціонер, трактор, екскаватор,тротуар.
ІІІ. Підсумок заняття.