Тема "Біологія - наука про живу природу"

Про матеріал

мати в учнів цілісне уявлення про біологію як систему наук про живу природу; розглянути об'єкти й методи біології, а також її значення в житті людини.

Обладнання й матеріали: таблиці із зображенням об'єктів вивчення біології.

Базові поняття й терміни уроку: біологія, біосфера, ботаніка, зоологія, морфологія, анатомія, систематика, фізіологія, мікробіологія, генетика, цитологія; живлення, дихання, рух, розмноження, ріст і розвиток, обмін речовин і енергії.

Перегляд файлу

Біологія 6 клас         Урок 1.                  Дата проведення уроку

Біологія - наука про живу природу

уроку: сформу                        Мета : мати в учнів цілісне уявлення про біологію як систему наук про живу природу; розглянути об’єкти й методи біології, а також її значення в житті людини.

Обладнання й матеріали:    таблиці із зображенням об’єктів вивчення біології.

Базові поняття й терміни уроку:    біологія, біосфера, ботаніка, зоологія, морфологія, анатомія, систематика, фізіологія, мікробіологія, генетика, цитологія; живлення, дихання, рух, розмноження, ріст і розвиток, обмін речовин і енергії.

Хід уроку

І. Організаційний етап

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

Питання для бесіди

1. Що ми відносимо до неживої природи?

2. Що ми відносимо до живої природи?

3. Які природні об’єкти вивчає біологія?

III. Вивчення нового матеріалу

Розповідь учителя з елементами бесіди

Планету Земля оточують кілька оболонок, серед яких виділяють атмосферу, гідросферу, літосферу й біосферу.

Біологія - система наук про життя в усіх його проявах на всіх рівнях організації - від молекулярного до біосферного.

Біологія як наука
Біологія – з‘єднання наук про живу природу. Предмет біологія – це все проявлення життя: будова і функції живих істот та їх спілок, розповсюдження, походження і розвиток зв‘язку між собою і з неживою природою.
Задачі біології – вивчення закономірностей цих явищ, розкриття суті життя, систематизація живих істот.
Термін біологія пропонований Ж.Б. Ламарком в 1802 році і Г.Р. Тревірамусом незалежно один від одного.
Сучасна біологія бере свій початок в країнах Середземномор‘я (Стародавній Греції та Єгипті).
Значний фактичний матеріал про живі організми було зібрано 460-377 рр. до н.е. відомим лікарем Гіпократом. Він зібрав відомості про будову тварин і людини, описав кістки, м‘язи, сухожилля, головний та спинний мозок.
Перша велика праця в зоології належить грецькому природодосліднику Арістотелю (384-322 рр. до н.е.), він описав понад 500 видів тварин.
Першу спробу систематизації знань про рослини зробив давньогрецький природодослідник Теофраст (372-287 рр. до н.е.).
Римський лікар Гален вивчав анатомію мавп і свиней (близько 130-200 рр. до н.е.).
В епоху Відродження розповсюджуються твори античних філософів-натуралістів (Плінія Старшого).
Надалі почали з‘являтися оригінальні “травники”, в котрих А. Чезальпіно в 1583 р. намагався систематизувати рослини на основі будови насіння і плоду.
В 1543 р. О. Везалія провів серйозні роботи по анатомії людини, які привели до відкриття 17 століття – науки про кровообіг, яку заснував У. Гаврей.
Левенгук в 1673 р. вивчає будову і розвиток комах під мікроскопом.
У 18 столітті Ж. Сенебое та Н. Соссюр відкрили фотосинтез, Кельрейтер відкрив статеве розмноження у рослин.
На сьогодні відомо близько 1 500 000 видів тварин і близько 500 000 видів рослин.
 

Науки, з якими тісно пов’язана біологія: хімія, медицина, сільське господарство, лісове господарство, географія, геологія, фізика, математика, кібернетика, космонавтика, техніка.

Учені, які зробили великий внесок у розвиток біології, - Аристотель, Теофраст, Гален, К. Лінней, Ж. Кюв’є, Ж. Б. Ламарк, Ч. Дарвін, Е. Геккель, Г. Мендель, Л. Пастер, Д. Й. Івановський, Р. Кох, Т. Морган, І. П. Павлов, І. М. Сєченов, К. А. Тимірязєв, М. І. Вавилов, Ф. Добжанський, Я. Флемінг, Дж. Вотсон, Ф. Крік.

Видатні українські вчені-біологи: І. І. Мечников, С. Г. Навашин, В. І. Вернадський, І. І. Шмальгаузен, О. В. Палладін, М. Ф. Гамалія, Д. К. Заболотний, О. В. Фомін, М. Г. Холодний.

IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань і вмінь учнів

Дати відповіді на питання

Що вивчає біологія?

Які галузі біології ви знаєте?

З якими науками біологія має тісний зв’язок?

Які галузі біології розвиваються давно?

Які галузі біології виникли недавно?

Самостійна робота учнів

Підготувати повідомлення про життя й наукові досягнення Карла Ліннея.

V. Домашнє завдання

 

 

docx
Пов’язані теми
Природничі науки, Розробки уроків
Інкл
Додано
19 серпня 2018
Переглядів
2821
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку