Тема:Деформовані речення.

Про матеріал
Вчити дітей відновлювати деформовані речення; розвивати увагу, спо¬стережливість, естетичні відчуття; розширювати словниковий запас школярів ;виховувати любов до рідної природи.
Перегляд файлу

Тема:Деформовані речення.

Мета. Вчити дітей відновлювати деформовані речення; розвивати увагу, спо­стережливість, естетичні відчуття; розширювати словниковий запас школярів ;виховувати любов до рідної природи.

 

Обладнання. Ілюстрації до теми "Осінь", корзина з осіннім листям, зображен­ня Незнайка.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Мовний тренажер.Склади з букв слова. Подружи ці слова з іншими,щоб вийшли словосполучення ,або речення.

О,ь,н,с,і;   т,е,р,і,в;   а,е,р,б,е,з;   о,ц,с,н,е. (Осінь золота; вітер холодний; береза струнка ;сонце радісне).

 

2.Подумай і скажи: -Який настрій викликає цей вірш?

Осінь

Висне небо синє,                                        Листя пожовтіле

Синє, та не те;                                            3 дерева летить.

Світе, та не гріє                                          Хоч би не замріла

Сонце золоте.                                              Квіточка одна;

Оголилось поле                                           Тільки й червоніє,

Од серпа й коси;                                          Що горобина.

Ніде притулитись                                        Здалека під небом,

Крапельці роси.                                           В вирій летючі,

Темная діброва                                            Голосно курличуть

Стихла і мовчить;                                       Журавлів ключі.

                            Я. Щоголів

3.Послухай розповідь і обери слова, які свідчать про сумний настрій.

 

Вчитель: Вирує навколо золота осінь. Вітер зриває яскраве листя з кленів, берізок, осик, каштанів. На осінніх полях і луках стало зовсім по­рожньо.

Листопад сумний місяць. Зникають яскраві барви, з дерев опадає останнє листя, ліс стає незатишним, непривітним. Стало тихо в садах і парках. Небо насупилось, стало свинцево-сірим. Осінній дощ може йти день, два, цілий тиждень. Холодно, непривітно, і день сірий і вологий. Хмари закрили сонечко.

 

3. Доповнення і запис речення. Замість крапок вставити слова з довідки.

 Наступила(золота)осінь. Подих осені відчувається у (нічній) прохолоді. Вранці звисають (густі) тумани. Падають на землю (перші) приморозки. Сонце ще сяє на ясному небосхилі, але воно вже не таке (гаряче), як влітку. Повітря (прозоре) й легке.

Довідка:гаряче,густі,золота,у нічній,прозоре,перші

-А  чи змінився у Вас настрій після роботи з цим текстом?

-Які фарби заграли?

-Так якою ж може бути осінь?

(Чудовою,красивою,прекрасною,мальовничою,різнобарвною,веселою).

 

C:\Users\Валентина\Desktop\1510981334_osen.jpg

 

3. Бесіда.

Як називаються осінні місяці?

— Чому їх так називають?

Відгадай, який місяць осені?

Ця рослина з ніжними рожевими і фіолетовими квіточками цвіте на початку осені. Вона зветься верес. Назва якого місяця по­ходить від цього слова?

C:\Users\Валентина\Desktop\657578.jpg

Колір, яким ви розфарбовуєте осіннє листя кленів і берез, дав назву наступному місяцю осені. Як він зветься? C:\Users\Валентина\Desktop\630_360_1601454975-740.jpg

 

Мов казкові пташки, летять і поволі падають на землю лис­точки в останньому місяці осені. Це...

C:\Users\Валентина\Desktop\li_listja.jpg

4. Робота з деформованими словами .Запис складених речень.

-Але слова на дошці розгубили свої букви і записані не   правильно. Кличуть нас на допомогу !!!

(Ве-нь-ре-се, —те- цві ,ве-рес. Жо-нь-в-те —тіє- жов, стя-ли, на де-вах-ре, щах-ку. Лис-пад-то —лис-тя, о-да-па-є).

 

 

III.Повідомлення теми уроку.

-Які речення називаємо деформовані?(У яких порушено зв’язок і стає незрозумілим зміст.)

—Якось Незнайко вирішив виконати завдання в осінньому саду. Де не візь­мись і Вітер-пустун з'явився. Та так сильно дмухнув, що всі слова в реченнях розлетілись хто куди. Засмутився Незнайко, як тепер йому слова на свої місця повернути. А тут і заголовка не стало. Просто біда! Діти, допоможіть Незнай­кові відновити текст. Все розставити по своїм місцям.

IV. Складання деформованих речень.

(Ходить, і,лугами, осінь,берегами. Коси,  пшеничними, в неї ,й заквітчані ,калини,колосками ,червоними ягодами. В садки,любить красуня, заходити.  Доторкнеться  ,до,жовтіють, яблука, — яблуні. Сонце,але,гріє — світить, не дуже.Барвисте, дерева, вбрання, скидають своє. У,пташки вирій, відлітають  .)

 

Ходить осінь лугами і берегами. Коси в неї заквітчані пшеничними колосками й червоними ягодами калини. Любить красуня заходити в садки. Доторкнеться до яблуні — яблука жовтіють. Сонце — світить, але не дуже гріє. Дерева скидають своє барвисте вбрання. Пташки відлітають у вирій.

1. Коментоване складання речень і запис.

         2.Читання розповіді .

-Скільки речень вийшло?

         -Про яку пору року писали?

- Які слова написані з великої букви? Чому?

 3.Добір і запис заголовка.

 

             Слухання казки.

—Я прочитаю казку. А ви запам'ятайте, які ознаки осені в ній описані.

 

Як починається Осінь

Осінь — це дочка діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша доня — Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягодами калини.

 

Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне. Любить Осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою підіймається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається Осінь.

Бояться Осені пташки. Як тільки побачать її ластівки, злітаються і про щось тривожно радяться. А журавлі піднімаються високо в небо й тривожно курличуть.

Любить Осінь заходити в садки. Доторкнеться до яблуні — яблука жовтіють.

А дятли радіють, зустрівшись із Осінню: голосно щебечуть, перелітають із місця на місце, шукають поживи на деревах.

Сьогодні теплий, сонячний день. Низько стоїть сонце — світить, але не дуже гріє. Сіла старша донька діда Мороза під стогом сіна, розплітає косу, гріється. Співає пісню про срібні павутини.

Василь Сухомлинський

 

Які прикмети осені описані в казці?

Поспішайко послухав казку і про прикмети осені розповів так. Послухайте уважно і знайдіть недоліки.

Теплом війне,червоні ягоди вишень, підіймається сивий сніг, сороки злітаються і весело ,лимони жовтіють, високо стоїть сонце

(Холодом війне; червоні ягоди калини; підіймається сивий туман і довго не розходиться; ластівки злітаються і тривожно радяться про щось; яблука жовтіють; низько стоїть сонце;сонце світить, а не гріє; срібні павутини)

-Молодці,впоралися із завданням.Яку пораду дамо Поспішайкові?(Будь уважним і запам’ятовуй прочитане.)

3. Читання вірша. Добір пропущених слів. (Записати вірш на дошці на фоні контурів дерева).

Вітер-пустун разом з листками зірвав окремі слова вірша. Допоможіть повернути їх на місця.

Осінь

Непомітно з'явилась осінь —

день коротший стає щодоби.

Глянь берізки уже ________ (золотокосі).

і в дубів багряніють ____ (чуби).

Вже у теплі краї відлетіли

сонцелюби-дзвінкі _____(журавлі).

Не страшні їм тепер ______ (заметілі)

на далекій південній _______(землі).

Валентин Бичко

Слова для довідок (написати на осінніх листках): чуби, землі, золотокосі, заметілі, журавлі.

— Які ознаки осені названо у вірші?

(День короткий, берізки золотокосі; в дубів багряніють чуби, відлетіли журавлі).

         IV. Фізкультхвилинка.

Станьмо, діти, чітко в ряд,

Вирушаємо у сад.

Руки вгору піднімаєм,

Наче яблука зриваєм.

Назбираємо багато.

Щоб узимку ласувати.

 

 

V.Закріплення вивченого.

На дошці записані частини прислів’їв.Треба з’єднати частини ,щоб не порушився зміст.

Вересень пахне яблуками,                      а грудень — снігом.             

Жовтень ходить по краю та                    а жовтень — капустою.

         Листопад стелить землю листям,           й виганяє птахів з раю.

 

VII. Підсумок.

Відгадайте загадки

По діброві манівцями Ходить тітка з олівцями І фарбує в жовтий колір Клени, липи і тополі.              (Осінь)

Що за гість, що тепло їсть?

(Осінь)

Жовте листячко летить, Під ногами шелестить. Сонце вже не припікає. Коли, дітки, це буває?

(Восени)

 

Хто золотом дерева вкриває, а потім його зриває?

(Осінь)

 

— Цікаво, що написано на дубовому листку з корзинки. Спробуйте прочитати.

 


docx
Додано
9 грудня 2021
Переглядів
2683
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку