Мета. Вчити дітей відновлювати деформовані речення; розвивати увагу, спостережливість, естетичні відчуття; розширювати словниковий запас школярів ;виховувати любов до рідної природи.
Обладнання. Ілюстрації до теми "Осінь", корзина з осіннім листям, зображення Незнайка.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Мовний тренажер.Склади з букв слова. Подружи ці слова з іншими,щоб вийшли словосполучення ,або речення.
О,ь,н,с,і; т,е,р,і,в; а,е,р,б,е,з; о,ц,с,н,е. (Осінь золота; вітер холодний; береза струнка ;сонце радісне).
2.Подумай і скажи: -Який настрій викликає цей вірш?
Осінь
Висне небо синє, Листя пожовтіле
Синє, та не те; 3 дерева летить.
Світе, та не гріє Хоч би не замріла
Сонце золоте. Квіточка одна;
Оголилось поле Тільки й червоніє,
Од серпа й коси; Що горобина.
Ніде притулитись Здалека під небом,
Крапельці роси. В вирій летючі,
Темная діброва Голосно курличуть
Стихла і мовчить; Журавлів ключі.
Я. Щоголів
3.Послухай розповідь і обери слова, які свідчать про сумний настрій.
Вчитель: Вирує навколо золота осінь. Вітер зриває яскраве листя з кленів, берізок, осик, каштанів. На осінніх полях і луках стало зовсім порожньо.
Листопад сумний місяць. Зникають яскраві барви, з дерев опадає останнє листя, ліс стає незатишним, непривітним. Стало тихо в садах і парках. Небо насупилось, стало свинцево-сірим. Осінній дощ може йти день, два, цілий тиждень. Холодно, непривітно, і день сірий і вологий. Хмари закрили сонечко.
3. Доповнення і запис речення. Замість крапок вставити слова з довідки.
Наступила(золота)осінь. Подих осені відчувається у (нічній) прохолоді. Вранці звисають (густі) тумани. Падають на землю (перші) приморозки. Сонце ще сяє на ясному небосхилі, але воно вже не таке (гаряче), як влітку. Повітря (прозоре) й легке.
Довідка:гаряче,густі,золота,у нічній,прозоре,перші
-А чи змінився у Вас настрій після роботи з цим текстом?
-Які фарби заграли?
-Так якою ж може бути осінь?
(Чудовою,красивою,прекрасною,мальовничою,різнобарвною,веселою).
3. Бесіда.
— Як називаються осінні місяці?
— Чому їх так називають?
Відгадай, який місяць осені?
Ця рослина з ніжними рожевими і фіолетовими квіточками цвіте на початку осені. Вона зветься верес. Назва якого місяця походить від цього слова?
Колір, яким ви розфарбовуєте осіннє листя кленів і берез, дав назву наступному місяцю осені. Як він зветься?
Мов казкові пташки, летять і поволі падають на землю листочки в останньому місяці осені. Це...
4. Робота з деформованими словами .Запис складених речень.
-Але слова на дошці розгубили свої букви і записані не правильно. Кличуть нас на допомогу !!!
(Ве-нь-ре-се, —те- цві ,ве-рес. Жо-нь-в-те —тіє- жов, стя-ли, на де-вах-ре, щах-ку. Лис-пад-то —лис-тя, о-да-па-є).
III.Повідомлення теми уроку.
-Які речення називаємо деформовані?(У яких порушено зв’язок і стає незрозумілим зміст.)
—Якось Незнайко вирішив виконати завдання в осінньому саду. Де не візьмись і Вітер-пустун з'явився. Та так сильно дмухнув, що всі слова в реченнях розлетілись хто куди. Засмутився Незнайко, як тепер йому слова на свої місця повернути. А тут і заголовка не стало. Просто біда! Діти, допоможіть Незнайкові відновити текст. Все розставити по своїм місцям.
IV. Складання деформованих речень.
(Ходить, і,лугами, осінь,берегами. Коси, пшеничними, в неї ,й заквітчані ,калини,колосками ,червоними ягодами. В садки,любить красуня, заходити. Доторкнеться ,до,жовтіють, яблука, — яблуні. Сонце,але,гріє — світить, не дуже.Барвисте, дерева, вбрання, скидають своє. У,пташки вирій, відлітають .)
Ходить осінь лугами і берегами. Коси в неї заквітчані пшеничними колосками й червоними ягодами калини. Любить красуня заходити в садки. Доторкнеться до яблуні — яблука жовтіють. Сонце — світить, але не дуже гріє. Дерева скидають своє барвисте вбрання. Пташки відлітають у вирій.
1. Коментоване складання речень і запис.
2.Читання розповіді .
-Скільки речень вийшло?
-Про яку пору року писали?
- Які слова написані з великої букви? Чому?
3.Добір і запис заголовка.
Слухання казки.
—Я прочитаю казку. А ви запам'ятайте, які ознаки осені в ній описані.
Як починається Осінь
Осінь — це дочка діда Мороза. Старша дочка, бо є ще в нього молодша доня — Весна. В Осені коси заквітчані пшеничними колосками й червоними ягодами калини.
Ходить Осінь лугами, берегами. Де зітхне, там холодом війне. Любить Осінь ночами сидіти на березі ставка. А вранці над водою підіймається сивий туман і довго не розходиться. Оце й починається Осінь.
Бояться Осені пташки. Як тільки побачать її ластівки, злітаються і про щось тривожно радяться. А журавлі піднімаються високо в небо й тривожно курличуть.
Любить Осінь заходити в садки. Доторкнеться до яблуні — яблука жовтіють.
А дятли радіють, зустрівшись із Осінню: голосно щебечуть, перелітають із місця на місце, шукають поживи на деревах.
Сьогодні теплий, сонячний день. Низько стоїть сонце — світить, але не дуже гріє. Сіла старша донька діда Мороза під стогом сіна, розплітає косу, гріється. Співає пісню про срібні павутини.
Василь Сухомлинський
— Які прикмети осені описані в казці?
Поспішайко послухав казку і про прикмети осені розповів так. Послухайте уважно і знайдіть недоліки.
Теплом війне,червоні ягоди вишень, підіймається сивий сніг, сороки злітаються і весело ,лимони жовтіють, високо стоїть сонце
(Холодом війне; червоні ягоди калини; підіймається сивий туман і довго не розходиться; ластівки злітаються і тривожно радяться про щось; яблука жовтіють; низько стоїть сонце;сонце світить, а не гріє; срібні павутини)
-Молодці,впоралися із завданням.Яку пораду дамо Поспішайкові?(Будь уважним і запам’ятовуй прочитане.)
3. Читання вірша. Добір пропущених слів. (Записати вірш на дошці на фоні контурів дерева).
— Вітер-пустун разом з листками зірвав окремі слова вірша. Допоможіть повернути їх на місця.
Осінь
Непомітно з'явилась осінь —
день коротший стає щодоби.
Глянь берізки уже ________ (золотокосі).
і в дубів багряніють ____ (чуби).
Вже у теплі краї відлетіли
сонцелюби-дзвінкі _____(журавлі).
Не страшні їм тепер ______ (заметілі)
на далекій південній _______(землі).
Валентин Бичко
Слова для довідок (написати на осінніх листках): чуби, землі, золотокосі, заметілі, журавлі.
— Які ознаки осені названо у вірші?
(День короткий, берізки золотокосі; в дубів багряніють чуби, відлетіли журавлі).
IV. Фізкультхвилинка.
Станьмо, діти, чітко в ряд,
Вирушаємо у сад.
Руки вгору піднімаєм,
Наче яблука зриваєм.
Назбираємо багато.
Щоб узимку ласувати.
V.Закріплення вивченого.
На дошці записані частини прислів’їв.Треба з’єднати частини ,щоб не порушився зміст.
Вересень пахне яблуками, а грудень — снігом.
Жовтень ходить по краю та а жовтень — капустою.
Листопад стелить землю листям, й виганяє птахів з раю.
VII. Підсумок.
Відгадайте загадки
По діброві манівцями Ходить тітка з олівцями І фарбує в жовтий колір Клени, липи і тополі. (Осінь)
Що за гість, що тепло їсть?
(Осінь)
Жовте листячко летить, Під ногами шелестить. Сонце вже не припікає. Коли, дітки, це буває?
(Восени)
Хто золотом дерева вкриває, а потім його зриває?
(Осінь)
— Цікаво, що написано на дубовому листку з корзинки. Спробуйте прочитати.