Дата __________ Номер уроку ___________ Українська мова 1 клас
Тема місяця.
Тема дня.Алфавіт. Розташування слів (7–9) за алфавітом, орієнтуючись на першу і
другу літери.
Мета: узагальнити знання учнів про алфавіт; закріплювати знання учнів про звуки і
букви; повторити, чим звукивідрізняються від букв; розвивати мову, мислення; формувати вміння складати речення та розташовувати слова у алфавітному порядку; виховувати любов до рідної мови
Формувати групу компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для прагнення відроджувати й вивчати оригінальну творчість народу, розуміння україномовних текстів різних жанрів;
-Загальнокультурну компетентність для дотримання норм української
літературної мови та мовленнєвого етикету.
-Інформаційну компетентність шляхом роботи з підручником та різними
джерелами інформації;
- Компетентність уміння вчитися впродовж життя шляхом формування каліграфічних навичок.
Очікувані результати:
З увагою сприймає усні репліки учителя й однокласників (вітання, знайомство, запитання, прохання, прощання) й доречно реагує на усну інформацію в діалозі
Обговорює сюжетно-рольову гру, в якій брав/-ла участь (як відбувалася гра?, чи отримали задоволення від гри? якщо ні, то що цьому перешкодило)
Сприймає монологічне висловлення (казку, вірш, розповідь про події з життя або про спостереження за чимось / кимось)
Ставить запитання до усного повідомлення й відповідає на запитання
Розповідає про власні почуття та емоції від прослуханого висловлення (казка, вірш, розповідь про події з життя) або побаченого (про спостереження за чимось/ кимось)
Уживає форму кличного відмінка іменника для звертання по імені до іншої особи, уживає ввічливі слова
Уживає відповідну до ситуації спілкування (тематика тижня) лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо)
Продовжує текст (казка, оповідання тощо) за ілюстраціями
Читає слова із вивченими буквами
Читає вголос тексти, складені з 5-6 речень. Інтонує кінець речення, враховуючи розділовий знак (крапка, знак питання, знак оклику)
Розгадує ребуси
Відтворює графічні знаки за зразком
Записує слова з вивченими буквами, вимова і написання яких збігаються
Записує під диктування слова, у яких написання не розходиться зі звучанням
Записує тексти з 5 – 6 коротких речень
Записує текст з 3 – 4 поширених речень, який створює на основі поданих непоширених речень
Висловлює свої думки і почуття з приводу простих медіатекстів (мультфільм, світлини)
Пояснює вибір букв на позначення голосних та приголосних звуків (позиція голосного звука після твердого приголосного; позиція голосного звука після м’якого приголосного; позиція приголосного перед голосним або позиція приголосного в кінці слова)
Бере участь в мовних іграх з творення нових слів (наприклад, міняє послідовність звуків або складів)
Обладнання: підручники, зошити, ілюстративний та роздатковий матеріал,
відеоматеріали, кольорові олівці та фломастери.
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Зміст заняття:
І. Етап орієнтації. Мотивації діяльності
Доброго ранку, травам росистим!
Доброго ранку, квітам барвистим!
Доброго ранку, сонечку ясному!
Людям усім і усьому прекрасному!
- Друзі, посміхніться один одному, побажайте успіхів
ІІ. Етап цілепокладання
Відгадайте загадку.
Коли хочеш ти читати,
То мене повинен знати!
А коли мене не знаєш,
То нічого не вгадаєш. (Абетка)
— Які ви знаєте близькі за значенням слова до слова абетка? (Азбука, алфавіт)
— Що означають ці слова? (Сталий порядок розташування всіх літер певної мови.)
— Назвіть послідовно звуки у слові українську.
— Чим позначаються звуки мовлення на письмі?
— Чим відрізняються букви від звуків?
— Чого в українській мові більше: букв чи звуків?
Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з українською абеткою. На уроці ми повторимо літери, навчимося відрізняти звук від літери. А також ми будемо складати речення.
ІІІ. Етап цілереалізації
ВЗАЄМОДІЄМО УСНО
— Слово алфавіт походить від назв перших двох букв грецького алфавіту — альфа і бета, або віта.
Слово азбука утворилося від складання староросійських назв букв аз і буки, якими починався алфавіт, а слово абетка — від сучасних назв цих букв (а і бе).
Учні читають українську абетку або розказують її напам’ять.
Читання абеткової пісеньки.
Абеткову пісеньку
Весело співать.
Абеткову пісеньку
Треба добре знать.
А, Бе, Ве —
Коник у траві живе,
Ге, Ґе, Де, Е —
Мама донечку веде,
Є, Же, Зе —
По стежині жук повзе,
И, І, І і И —
Гріється на сонці змій,
Ка, еЛ, еМ —
Лисенятко під кущем,
еН, О, Пе —
Песик носиком сопе,
еР, еС, Те —
В полі житечко росте,
У, еФ, Ха —
Я сміюся — ха-ха-ха!
Це, Ча, Ша —
Кіт в дорогу вируша,
Ща, Ю, Я —
Гарна пісенька моя.
Знак м’який Ь —
Помічник він мовчазний.
Не мовчи,
А абеточку учи.
Назвіть букви української абетки, назви яких закінчуються на звук [а]. (а, к, х, ш, щ)
Робота в парах. Гра «Звуки і букви».
Один учень вимовляє звук, другий — називає букву, якою він позначається. Наприклад: [н] — «ен»; [о] — «о», [п] — «пе».
— Зверніться до алфавіту і прочитайте ще раз ті букви, які ви назвали неправильно.
Тестування.
— Учора Знайко вивчив українську абетку. Тепер він знає місце кожної букви в абетці. А ти знаєш, яка буква в українській абетці стоїть п’ятою?
а) ґ; б) г; в) д; г) е.
ВЗАЄМОДІЄМО ПИСЬМОВО
Робота з підручником
ДОСЛІДЖУЄМО МОВЛЕННЯ
Слово про слово
Буква — письмовий знак, що позначає один звук або сполучення двох звуків.
Фізкультхвилинка
Трава низенька-низенька,
( Всі присіли)
Дерева високі-високі. (Піднімають руки вгору)
Вітер дерева колише-гойдає (Обертаються)
То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)
То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)
То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)
Птахи летять – відлітають, (Махають руками)
А учні тихенько за парти сідають. (Всі сідають).
Гра «Загублені букви»
Встав пропущені букви алфавіту.
А, ____________, Д, ________________, З, ________________________, Л, __________________П, __________________________Т, ______________________Ч, ______ Ш ___________________________, Я ________________
Гра-змагання між рядами «Хто більше?»
Учитель пропонує дітям розглянути малюнки на набірному полотні та відібрати лише ті, назви яких починаються з певного звука:
серед овочів — з [к];
серед меблів — з [с];
серед одягу — з [п].
— Запишіть назви овочів.
— Складіть звукові моделі записаних назв.
— Придумайте з одним зі слів речення.
Заслуховуються відповіді чотирьох – п’яти учнів, краще речення записується.
Робота з картками
ДОСЛІДЖУЄМО МЕДІА
Робота з відеоматеріалами
Перегляд відеоролика.
Діти співають пісню про алфавіт.
Проблемне питання
Чи легше вивчати алфавіт під час співу?
Інтерактивні завдання
https://learning.ua/mova/doshkilniata/alfavitnyi-poriadok-liter
https://learning.ua/mova/tretii-klas/kupuiemo-produkty
https://learning.ua/mova/doshkilniata/stavymo-slova-v-alfavitnomu-poriadku
ТЕАТРАЛІЗУЄМО
Кожна дитина отримує літеру. Вчитель називає пару літер і вони розігрують своє знайомство.
Наприклад:
ІV. Етап рефлексійно-оцінюючий
— Закінчіть речення: «Звуки ми... і...»; «З них утворюються...».
1