Матеріал містить конспект уроку та додаток до уроку української мови.
Мета: розширити уявлення учнів про слова, протилежні за значенням. Ознайомити з терміном «антоніми». Вчити добирати антоніми і використовувати їх у мовленні; розвивати і збагачувати мовлення дітей, мислення, пам'ять, спостережливість; прищеплювати любов до рідного слова, рідної мови, виховувати почуття доброти.
За підручником К. Понамарьова, Л. Савченко " Українська мова та читання" 2 клас
Тема: Добираю протилежні за значенням слова
Клас – 2
Вчитель: Авакіян Л.С.
Мета: розширити уявлення учнів про слова, протилежні за значенням. Ознайомити з терміном «антоніми». Вчити добирати антоніми і використовувати їх у мовленні; розвивати і збагачувати мовлення дітей, мислення, пам’ять, спостережливість; прищеплювати любов до рідного слова, рідної мови, виховувати почуття доброти.
Забезпечення уроку: матеріали фото диктанту, презентація завдань, малюнки учнів про мову, матеріали творчих завдань
№ |
Приклади навчальної діяльності |
Очікувані результати учіння |
1. |
Організація учнів до уроку
|
Вміють самостійно приготуватися до уроку, налаштуватися на роботу |
2. |
Мотивація навчальної діяльності 1.Поетична хвилинка 2.Дібрати прикметники до слова мова 3. Хвилинка чистопису |
Визначають тему вірша, добирають прикметники до слова мова, каліграфічно записують букви і слова |
3. |
Робота з підручником |
Вміють працювати за підручником, виконувати завдання, записувати вправу |
4. |
Узагальнення вивченого матеріалу 1. Робота в групах 2. Робота з учнями класу. Фото диктант 3. Творче завдання |
Одночасно працюють у групах і з вчителем, вміють підводити підсумки, виконують творче завдання |
5. |
Рефлексія |
Узагальнюють знання з теми, роблять висновки |
І. Організація класу. Налаштування на роботу
Станемо рівненько
Усміхнемось веселенько
Ще один важливий крок
Зробимо за цей урок
Глибше вивчимо ми мову
Солов’їну і чудову
Тож гаразд часу не гаймо
І урок розпочинаймо
Привітаймося і посміхнемося гостям.
Пригадаємо рутини уроку ( на дошці)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Поетична хвилинка
Послухайте вірш Володимира Сосюри « О, мово, моя» та подумайте про що говориться у ньому.
О місячне сяйво і спів солов’я,
Півонії, мальви, жоржини!
Моря брилі антів, це – мова моя,
Це – мова моєї Вкраїни.
Яка у ній сила – і кличе, й сія,
Яка в ній мелодія лине
В натхнення хвилини! О мово моя!
Душа голосна України!
Це – матері мова. Я звуки твої
Люблю, наче очі дитини…
О мово вкраїнська! Хто любить її,
Той любить свою Україну.
Володимир Сосюра
- Діти ,про що говориться в цьому вірш? ( Про мову)
2.Дібрати прикметники до слова мова
- До слова мова складемо асоціативний кущ.
- Які прикметники ви згадуєте коли чуєте слово мова?
- Бачите діти як гарно ви говорите про нашу мову.
3. Хвилинка чистопису
Так само гарно і каліграфічно потренуємо свої пальчики і запишемо літери, з яких складається слово мова
Мм Оо Вв Аа мова
Мова барвиста, співуча, багата.
Справді ми вивчаємо особливості слів, якими цікавим вони можуть бути. І сьогодні на уроці продовжимо подорож з нашими помічниками – героями. Хто вони?
( Щебетунчик, Читалочка, Родзинка, Гаджик)
( Вітрильник)
( Буква щ завжди позначає два звуки) Які ще букви можуть позначати два звука?
ІІІ. Робота з підручником
- Відкрийте ст.. 44 Вправа 1. Прочитайте текст
- Що у руки взяв Щебетунчик? Для чого цей прилад?
Бінокль — оптичний прилад. Застосовують його для спостереження за віддаленими предметами. Є два типи біноклів: театральний і польовий.
В українській мові таких слів дуже багато, вони називаються антоніми і вживаються у мовленні для того, щоб вміти протиставляти слова
Анто́німи (грец. Αντι — «проти», ονομα — «ім’я») — слова, протилежні за значенням.
( Високий – низький, товстий – худий, веселий – сумний)
Фізпауза
Трава - низенька-низенька, /присісти
Дерева - високі-високі. /потягнутися
Вітер дерева колише, гойдає, /нахили тулуба
То вправо, то вліво хитає,
То вперед, то назад,
То вниз пригинає.
Птахи летять, відлітають, /помахати руками, як крилами
А учні тихенько за парти сідають
І українську мову вивчають.
Удав – сумний, мовчазний, спокійний.
Мавпочка – весела, балакуча, активна.
4. Узагальнення вивченого матеріалу
1. Робота в групах
2. Робота з учнями класу. Малюнковий диктант
Поки учні в групах добирають собі пару, ми проведемо фото диктант.
Доберіть слова – антоніми, протилежні за значенням
3. Творче завдання
- Ось на нашому острові і настав вечір. Щоб дізнатися, яким він був замініть виділені слова протилежними за значенням.
Сонечко піднялося. Защебетали пташки. Земля прокидається. Настав ранок.
А Родзинка пропонує вам так само замінити виділені слова словами протилежними і записати речення на с. 45 Вправа 7.
4. Рефлексія
- Які цікаві слова вивали. Як вони називаються ( Слова протилежні за значенням. Антоніми)
- Розшифруйте слово ( Антоніми)
- Кому було легко на уроці, підніміть жовту цеглинку, кому важко – червону
Тож ми здійснили останній крок
У нас завершився урок.
Я рада що ви зуміли дотриматися наших рутин уроку, були активними і працьовитими.
Матеріали уроку ( додаток)
Гра « Знайди пару»
Творче завдання
Сонечко піднялося.
Защебетали пташки.
Земля прокидається.
Настав ранок.
Фотодиктант
Ши
Шифрувальники
А Т Н М
Н О І И
Удав – сумний, мовчазний, спокійний.
Мавпочка – ….
Матеріали додатка частково взяті з інтернет ресурсу