Урок " Добираю протилежні за значенням слова"

Про матеріал

Матеріал містить конспект уроку та додаток до уроку української мови.

Мета: розширити уявлення учнів про слова, протилежні за значенням. Ознайомити з терміном «антоніми». Вчити добирати антоніми і використовувати їх у мовленні; розвивати і збагачувати мовлення дітей, мислення, пам'ять, спостережливість; прищеплювати любов до рідного слова, рідної мови, виховувати почуття доброти.

За підручником К. Понамарьова, Л. Савченко " Українська мова та читання" 2 клас

Перегляд файлу

Тема:  Добираю протилежні за значенням слова

Клас – 2

Вчитель: Авакіян Л.С.

Мета: розширити уявлення учнів про слова, протилежні за значенням. Ознайомити з терміном «антоніми». Вчити добирати  антоніми і використовувати їх у мовленні; розвивати і збагачувати мовлення дітей, мислення, пам’ять, спостережливість; прищеплювати любов до рідного слова, рідної мови, виховувати почуття доброти.

Забезпечення уроку: матеріали фото диктанту, презентація завдань, малюнки учнів про мову, матеріали творчих завдань

Приклади навчальної діяльності

Очікувані результати учіння

1.

Організація учнів до уроку

 

Вміють самостійно приготуватися до уроку, налаштуватися на роботу

2.

Мотивація навчальної діяльності

1.Поетична хвилинка

2.Дібрати прикметники до слова мова

3. Хвилинка чистопису

Визначають тему вірша, добирають прикметники до слова мова, каліграфічно записують букви і слова

3.

Робота з підручником

Вміють працювати за підручником, виконувати завдання, записувати вправу

4.

 Узагальнення вивченого матеріалу

1. Робота в групах

2.  Робота з учнями класу. Фото диктант

3. Творче завдання

Одночасно працюють у групах і з вчителем, вміють підводити підсумки, виконують творче завдання

5.

Рефлексія

Узагальнюють знання з теми, роблять висновки

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І. Організація класу. Налаштування на роботу

   Станемо рівненько

Усміхнемось веселенько

Ще один важливий крок

Зробимо за цей урок

Глибше вивчимо ми мову

Солов’їну і чудову

Тож гаразд часу не гаймо

 І урок розпочинаймо

  •           Побажаємо собі успіху! Хай гарний настрій допоможе нам працювати.

Привітаймося  і посміхнемося гостям.

Пригадаємо рутини  уроку ( на дошці)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Поетична хвилинка

Послухайте вірш  Володимира Сосюри « О, мово, моя» та подумайте про що говориться у ньому.


О місячне сяйво і спів солов’я,

Півонії, мальви, жоржини!

Моря брилі антів, це – мова моя,

Це – мова моєї Вкраїни.

Яка у ній сила – і кличе, й сія,

Яка в ній мелодія лине

В натхнення хвилини! О мово моя!

Душа голосна України!

Це – матері мова. Я звуки твої

Люблю, наче очі дитини…

О мово вкраїнська! Хто любить її,

Той любить свою Україну.


                                                                                                     Володимир Сосюра

- Діти ,про що говориться в цьому вірш? ( Про мову)

 

2.Дібрати прикметники до слова мова

- До слова мова складемо асоціативний кущ.

- Які прикметники ви згадуєте коли чуєте слово мова?

- Бачите діти як гарно ви говорите про нашу мову.

3. Хвилинка чистопису

Так само гарно і каліграфічно потренуємо свої пальчики і запишемо літери, з яких складається слово мова

Мм Оо Вв Аа мова

Мова барвиста, співуча, багата.

  •           А що ми вивчаємо протягом кількох уроків української мови? ( Слово)

Справді ми вивчаємо особливості слів, якими цікавим вони можуть бути. І сьогодні на уроці продовжимо подорож з нашими помічниками – героями. Хто вони?

( Щебетунчик, Читалочка, Родзинка, Гаджик)

  •           Відправилися наші герої у подорож до країни слів і на нас сьогодні чекають нові слова, слова – протилежні за значенням. Ми дізнаємося про назву таких слів. Навчимося їх визначати у тексті. Навчимося складати речення з такими словами.
  •           Доречі, як називається корабель, на якому подорожують наші помічники?

( Вітрильник)

  •           А стовп, на якому тримаються вітрила? ( Щогла) Назвіть секрет цього слова

( Буква щ завжди позначає два звуки) Які ще букви можуть позначати два звука?

  •           Як називається підлога на кораблі? ( Палуба) Поділіть слово на склади? Скільки їх у слові? ( Три)
  •           Яку іншу назву  має кермо вітрильника? ( Штурвал)

ІІІ. Робота з підручником

- Відкрийте ст.. 44 Вправа 1. Прочитайте текст

- Що у руки взяв Щебетунчик? Для чого цей прилад?

Бінокль  — оптичний прилад. Застосовують його для спостереження за віддаленими предметами. Є два типи біноклів: театральний і польовий.

  •           Що побачив Щебетунчик у бінокль? ( Острів)
  •           Як загукав Щебетунчик? ( Голосно) Запишемо у зошит.
  •           Як причалив він до берега? ( Тихо) Запишемо і це слово. Що можете сказати про цю пару слів, які вони однакові чи протилежні? ( Протилежні)
  •           Відшукайте у вправі ще пари слів протилежні за значенням ( Здалеку – зблизька, великий – малий)
  •           Що можете сказати про ці пари слів. ( Вони протилежні за значенням)

В українській мові таких слів дуже багато, вони називаються антоніми і вживаються у мовленні для того, щоб вміти протиставляти слова

Анто́німи (грец. Αντι — «проти», ονομα — «ім’я») — слова, протилежні за значенням.

  •           На острові знавці мови зустріли двох чоловіків. Розгляньте їх

Картинки по запросу На острові знавці мови зустріли двох чоловіків 

 

 

 

 

  •           Опишіть їх протилежними за значенням словами

( Високий – низький, товстий – худий, веселий – сумний)

Фізпауза

Трава - низенька-низенька, /присісти

Дерева - високі-високі. /потягнутися

Вітер дерева колише, гойдає, /нахили тулуба

То вправо, то вліво хитає,

То вперед, то назад,

То вниз пригинає.

Птахи летять, відлітають, /помахати руками, як крилами

А учні тихенько за парти сідають

І українську мову вивчають.

  •           А ось іще жителі острова. Назвіть їх.

 

 

 

C:\Users\Фокс\Desktop\fbfa85e296872af5b7d190ee5933b225.jpgC:\Users\Фокс\Desktop\images.jpg 


 

  •          Спишіть, яким був удав

D:\МОЯ МОБИЛКА\image-0-02-05-aa682540aec388b306de8d02ab405b0ddcdde0b6f1c08d29108244adaab7da18-V.jpg 

Удав – сумний, мовчазний, спокійний.

Мавпочка – весела, балакуча, активна.

4. Узагальнення вивченого матеріалу

1. Робота в групах

2.  Робота з учнями класу. Малюнковий диктант

Поки учні в групах добирають собі пару, ми проведемо фото диктант.

http://www.poster.net/anonymous/anonymous-half-moon-9903961.jpgДоберіть слова – антоніми, протилежні за значенням

 

 

 

 

 

 

  •           А які пари антонімів відшукали учасники групи

 

 

 

 

 

3. Творче завдання

- Ось на нашому острові і настав вечір. Щоб дізнатися, яким він був замініть виділені слова протилежними за значенням.

Сонечко піднялося. Защебетали пташки. Земля прокидається. Настав ранок.

А Родзинка пропонує вам так само замінити виділені слова словами протилежними і записати речення на с. 45 Вправа 7.

4. Рефлексія

- Які цікаві слова вивали. Як вони називаються ( Слова протилежні за значенням. Антоніми)

- Розшифруйте слово ( Антоніми)

- Кому було легко на уроці, підніміть жовту цеглинку, кому важко – червону

Тож ми здійснили останній крок

У нас завершився урок.

Я рада що  ви зуміли дотриматися наших рутин уроку, були активними і працьовитими.

D:\МОЯ МОБИЛКА\image-0-02-05-a485c49a7cc20cde23378ba0e6d2519a101be0dcd6f03b865a9437083763817c-V.jpgD:\МОЯ МОБИЛКА\image-0-02-05-e378bd511332d9fa7e25670fb7c5e8b7c91a797c8a25c68c1551782146e4bb4b-V.jpg 

 

 

 

 

 

D:\МОЯ МОБИЛКА\image-0-02-05-36ea5b5c8bdbefe920e3a337ae4849a43cee68b34d0cf9e1e78223d72dd02c87-V.jpgD:\МОЯ МОБИЛКА\image-0-02-05-88d352ddffec0a8725b2fa139e5488b95a9d37f24a3384f4689856be28fa8d6a-V.jpg 

 

 

 

 

 

 

Матеріали уроку ( додаток)

Гра « Знайди пару»

 

 

 

 

 

 

Похожее изображениеКартинки по запросу антоніми це 

 

 

 

 

 

C:\Users\Фокс\Desktop\f56c70a717e88c1530000f8c3c45aa7e.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Творче завдання

Сонечко піднялося.

 

 

 

Защебетали пташки.

 

 

Земля   прокидається. 

 

 

 

 

Настав ранок. 

 

 

 

Фотодиктант

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.poster.net/anonymous/anonymous-half-moon-9903961.jpghttp://shkola.ostriv.in.ua/images/publications/4/7595/1311069806.jpg 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ши

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Шифрувальники

А                               Т                             Н                              М

 

 

 

 

     Н                                О                              І                                    И

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Удав – сумний, мовчазний, спокійний.

 

 

C:\Users\Фокс\Desktop\images.jpg 

 

 

 

Мавпочка – ….

 

 

 

 

Матеріали додатка частково взяті з інтернет ресурсу

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
11 жовтня
Переглядів
109
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку