Тема. Дослідницький практикум. Як живуть мурахи?

Про матеріал

Організаційний момент

•• Вправа «Погода»

Яка зараз пора року?

Який місяць?

Яке число?

Тепло чи холодно надворі?

Який стан неба?

Яка температура повітря?

Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Відгадайте загадку.

Всюди проживають,

По шість ніжок мають,

Можуть мати й крила.

Але це не пташки.

Дітки, відгадали? Звісно, це - ... (комашки).

Назвіть комах, життя яких пов'язане з водою. (Водомірка, жук-плавунець)

Назвіть комах, життя яких пов'язане із землею. (Мурашки)

Хто з комах літає? (Бабка, джміль, метелик, сонечко, муха, бджола)

Відгадайте загадку.

Прийшли робітники без сокир
Перегляд файлу

Природознавство

Урок 35

Тема. Дослідницький практикум. Як живуть мурахи?

Мета: ознайомити учнів із життям мурашок; повторити істотні ознаки комах; розвивати вміння аналізувати й узагальнювати; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. Організаційний  момент
••   Вправа «Погода»

Яка зараз пора року?

Який місяць?

Яке число?

Тепло чи холодно надворі?

Який стан неба?

Яка температура повітря?

Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. Повідомлення теми і мети уроку

- Відгадайте загадку.

Всюди проживають,

По шість ніжок мають,

 Можуть мати й крила.

Але це не пташки.

Дітки, відгадали? Звісно, це - ... (комашки).

Назвіть комах,  життя яких пов'язане з водою.   (Водомірка, жук-плавунець)

Назвіть комах, життя яких пов'язане із землею. (Мурашки)

Хто з комах літає? (Бабка, джміль, метелик, сонечко, муха, бджола)

Відгадайте загадку.

Прийшли робітники без сокир,

 побудували будинок без кутів. (Мурахи і мурашник)

- Сьогодні ми дослідимо, як живуть мурашки.

III. Вивчення нового матеріалу

1. Підготовча робота

- Запишіть істотні ознаки комах.
Кількість ніг -   .

Кількість частин тіла -   .                                            

- Зазначте на малюнку частини тіла мурашки.
1)  Груди.

2) Черевце.
3) Голова.

— На голові у мурашок є вусики. Своїми вусиками-антенами вони не лише сприймають звуки і запахи, але і передають одне од­ному певні відомості.

2. Розповідь учителя про мурашник

За ялиною горбок —

 Півмільйона мурашок

Працювали день і два.

Листя, голки і трава

Полягали у будівлю.

Той загал зробив покрівлю.

Можна звати дім комашник,

А інакше він — .    (мурашник).

Жив на світі цар Мурах,

І цариця Мухариця,

І царівна Мухарівна.

Ох-ох! Ах-ах!

Як багато в тому царстві

У мурашнику мурах!

Там такі мурашні нори,

Що ведуть в льохи й комори,

А в коморах є усе —

Хто де звідки принесе.

Ти не віриш? Ну й нехай:

У мурашки поспитай!

Демонстрування ілюстрації «Мурашки і мурашник».


 Живуть мурашки сім'ями. У великому мурашнику мешкає до кількох мільйонів мурашок. Мати-засновниця («цариця») знахо­диться в глибині, в підземній пітьмі, де справно відкладає яйця. На­вколо неї клопочуть помічники: одні її годують, другі — чистять, треті — доглядають за яйцями, четверті — перетягують личинок, які обернулися на лялечку, в камеру вище, де за ними доглядатимуть п'яті; шості стоять на чатах у камері під самим дахом. Робочі му­рашки — безкрилі. Але іноді біля мурашника можна побачити мурашок, які літають — це сонячної днини здійснюють політ мо­лоді самиці та самці. Самці після польоту гинуть, самиці, опустив­шись на землю, відривають у себе крила, повертаються в гніздо і впродовж декількох років займаються відкладанням яєчок.

Висота мурашника досягає 1 метра. Купа хвоїнок — це ще не весь мурашник. Частина приміщень — в землі, а хвоїнки захища­ють їх від холоду. Мурашник — це багатоповерхова споруда, у якій багато ходів і камер, де зберігаються яйця, личинки і лялечки. Ве­ликі мурашки, з дуже великою головою або з дуже міцними щеле­пами, — це солдати. Вони стоять біля входів у мурашник, закрива­ючи їх своїми головами. Коли робоча мурашка, повертаючись додому, підходить до такого закритого ходу, стукає вусиками по го­лові солдата, який після такого знаку пропускає її до мурашника.

Мурашка, який щойно з'явився на світ, починає працювати з першого дня. Спочатку він годує самицю, потім йому доручать до­глядати за яйцями, личинками і лялечками. Через 40 днів відбува­ються вікові зміни, і мурашки виходять із гнізда — стають фура­жирами (добувають їжу) або будівельниками (будують і ремонту­ють мурашник), або солдатами (охороняють мурашник від чужа­ків), або няньками (доглядають за лялечками — гріють їх на со­нечку, просушують від вологи).

Зимують мурашки в підземній частині мурашника. Там вони, скупчившись, чекають на весну.

Мурашники руйнувати не можна!

Є цікава прикмета: якщо мурашки клопочуться біля мураш­ника — на теплу погоду, а якщо ховаються — дощитиме.

3. Розповідь «Мурашки — санітари лісу»

- Мурашок називають лісовими санітарами, тому що вони зни­щують 15-20 тисяч шкідливих комах на день, а корисних не чіпа­ють. Мурашки активно полюють на шкідливих комах. Вони встром­люються гострими щелепами в м'яке тіло. Якщо комаха велика, вони полюють спільно, вбиваючи жертву мурашиною кислотою,
яку вони вистрілюють черевцем на тіло жертви. Потім жертву спільно перетягують

- Підраховано, що за день мурашина сім'я приносить у мураш­ник близько 1 кг комах — гусениць, метеликів, личинок жуків. Більшість цих комах — шкідники лісу і культурних рослин. Зни­щуючи шкідливих комах, мурашки дають користь. Вони корисні тим, що, роблячи ходи, розпушують ґрунт.

4. Розповідь «Мурашки і попелиця»

- У мурашок є ще один обов'язок — скотарі або пастухи. Му­рашки не лише полюють і збирають їжу, але й утримують «свій­ських тварин» — попелиць. Попелиця — дрібна комаха, яка жи­виться соками рослин, висмоктуючи їх хоботками. Вона живе на березах, модринах, ялинах. Мурашки протоптують стежки на де­рева, де є попелиця. Вусиками мурашка «лоскоче» попелицю, яка
виділяє із заднього кінця черевця солодкий сироп — падь, що му­рашки дуже люблять. Мурашки охороняють попелицю, як «дійних корів», захищають від сонечка та інших жуків. Після дощу вони збирають попелиць із землі та перетягують їх на дерева, а на зиму ховають у мурашник.

••  Фізкультхвилинка

 IV.  Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів

1.Робота над загадками

     Над квіткою танцює, пурхає,

Віялом красивим махає.  (Метелик)

  • Ніс довгий, голос тонкий.

Хто його уб'є, той свою

Кров проллє. (Комар)

• Наче птиця, крила має,
Все літає і співає:

  • Я медок вам ношу,

Не чіпай же, бо вкушу.

Так лякає нас мала,

А зовуть її... (бджола).

  • З гілки — на травинку,

З неї — на кульбабку.

 Спинка, мов пружинка —

То срібляста.    (бабка).

  • Хто за піччю живе,

Спати мені вночі не дає? (Цвіркун)

2. Тестування

1) Як живуть мурашки?

а) Сім'ями; б) поодинці;     в) парами.

2) Висота мурашника.

а) 5 м; б) 1 м; в) 124 м.

3) Мурашок називають:

а) шкідники лісу; б) друзі лісу;    в) санітари лісу.

4) Мурашки спілкуються за допомогою:

а) лапок; б) очей; в) вусиків.

3. Виконання завдань

1) Хто із зображених на малюнку тварин не є комахою? Чому?

 

 

2) Як називають цих жуків? Чому їх так назвали? Чи бачили ви їх у природі? (Відповіді: 1. Жук-олень. 2. Хрущ. 3. Жук-носоріг. 4. Жук-гнойовик.)

 

З-поміж цих жуків є небезпечний шкідник. Він обгризає листя дерев, особливо беріз. Ще небезпечнішою є його личинка. Що це за жук? Зафарбуйте кружечок біля нього червоним кольором. (Хрущ)

Чому багато великих красивих жуків усе рідше зустріча­ються в природі?

Якого з цих жуків можна назвати санітаром? Чому? (Гнойо­вика. Його личинки знищують загиблих тварин.)

4. Робота над прислів'ями

- Про які риси мурашок ідеться в цих прислів'ях?

Мурашка слабка, але камінь рушить.

Мала мурашка тілом, та велика справою.

Мурашка мурашці рада.

У мурашки голова з просяне зернятко, а розуму — комірка.

Піди до мурашки, ледачий, повчися у неї розсудливості.

Мурашки спільно і лева долають.

5. Читання оповідання

ЯК ТОЛЯ ДОПОМАГАВ МУРАШКАМ

У вихідний день Толя з батьком пішли до лісу. Невдовзі вони зу­пинилися біля мурашника, зруйнованого якоюсь недоброю люди­ною. Мурашки ремонтували своє місто, метушливо таскаючи буді­вельний матеріал. Толя довго спостерігав за роботою лісових трудівників, а потім почав збирати хвоїнки, сухе листя та травинки. Батько зацікавлено спитав:

 Що це ти робиш, Толю?

Толя відповів:

Ти подивися, як важко мурашкам матеріал до мурашника носити. У них же немає ані машин ані залізниці, все самі тягнуть. їм слід допомогти, - взявши зібрані травинки, коріння, підійшов до мурашника та обережно поклав коло нього в деяких місцях. Мурашки зразу почали перетягувати в мурашник все, що приніс Толя.

- Чи доводилося вам допомагати тваринам чи рослинам? Роз­кажіть.

V.  Підсумок уроку

Що нового ви сьогодні дізналися?

Чим живляться мурашки?

Які обов'язки виконують мурашки у своєму мурашнику?

Чому ліс здоровий і чистий там, де є мурашники? (Мурашки рятують ліс, знищуючи гусінь і шкідливих комах.)

- Як потрібно берегти мурашок? (Не можна руйнувати мураш­ники.)

 

1

 

doc
Додано
17 грудня 2018
Переглядів
1562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку