Мета: ознайомити учнів із природними матеріалами, з яких зроблені предмети, необхідні людині; учити наводити приклади природних матеріалів, з яких людина виробляє предмети вжитку; дати уявлення про виробництво кераміки, чавуну, сталі, тканин; розвивати вміння досліджувати природні об'єкти та об'єкти, створені людиною; виховувати дбайливе ставлення до природних багатств, повагу до людей праці.
Хід уроку
I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
Природознавство
Урок 11
Тема. Дослідницький практикум. З чого це виготовлено?
Мета: ознайомити учнів із природними матеріалами, з яких зроблені предмети, необхідні людині; учити наводити приклади природних матеріалів, з яких людина виробляє предмети вжитку; дати уявлення про виробництво кераміки, чавуну, сталі, тканин; розвивати вміння досліджувати природні об'єкти та об'єкти, створені людиною; виховувати дбайливе ставлення до природних багатств, повагу до людей праці.
Хід уроку
I. Організаційний момент
•• Вправа «Погода»
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Праця людини перетворює природу. Людина створює предмети, продукти, необхідні для свого існування. Усі речі, що оточують нас зроблені з матеріалів. Сьогодні на уроці ми дослідимо, з чого що виготовлено.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя
- Наш дім у Всесвіті - планета Земля. З усіх планет Сонячної системи тільки Земля виявилася придатною для життя. Люди пристосовувалися, щоб вижити у скрутних умовах. Вони освоювали земні, водні та повітряні простори, брали у природи все, що вона пропонувала, - їжу, матеріали для одягу і будівництва житла.
Озирніться довкола себе.
- Що у нас у класі зроблено людиною?
- Що створене природою?
2. З чого виготовлено житло?
- Як ви вважаєте, для чого і з чого людина будує своє житло? Від чого це залежить?
Навчившись споруджувати будинки, наші пращури вибралися з темних печер, де вони рятувалися від негоди і диких звірів. Люди почали освоювати райони, де не було природних укриттів. Тип будинку залежав від місцевих будівельних матеріалів і від погоди в різни пори року.
- Розгляньте малюнки (на дошці) з різноманітними типами будівель (житло з гілок - курінь, глиняне житло з солом'яним дахом -хата, житло з льоду - іглу, з цегли - будинок, з колод - хата).
3. З чого виготовлено меблі?
Удома нас оточує безліч речей. Кожна з них має своє призначення. У будинку нам потрібні меблі. Коли ми сідаємо обідати, виконувати домашнє завдання, лягаємо спати, то завжди користуємося меблями.
- Назвіть предмети меблів та їх призначення.
- З яких матеріалів виготовляють предмети меблів?
- Назвіть інші предмети в кімнаті. Для чого вони потрібні?
- Розкажіть, як ви доглядаєте за меблями у своїй кімнаті.
4. З чого виготовлено посуд?
Наше тіло нагадує велику машину, яка постійно працює. Навіть уві сні серце б'ється, легені дихають кров циркулює їжа - це паливо, завдяки якому відбуваються ці процеси. Ми зберігаємо їжу в посуді та їмо з неї.
- Як і з яких матеріалів людина виготовляла посуд у давні часи?
- З яких матеріалів людина виготовляє посуд зараз?
5. З чого виготовлено одяг?
6. З чого виготовлено іграшки?
Основне призначення іграшки — бути забавою і розвагою для дітей, але у неї є й інші функції. У давнину іграшки готували дітей до дорослого життя. З-поміж перших іграшок, поза сумнівом, були ляльки. їх виготовляли з ганчірок, воску і паперу.
- Назвіть свої улюблені іграшки. З чого їх виготовлено?
•• Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Гра «Перевіряємо себе»
2. Розподіл предметів на п'ять груп (з дерева, паперу, скла, металу, пластика)
V. Підсумок уроку
- Праця людини перетворює природу. Людина створює предмети вжитку, продукти, необхідні для її життєдіяльності Слід поважати працю всіх людей, які працюють задля того, щоб наше життя було більш зручним, а побут - удосконаленим.
1