Тема : Другорядні члени речення. Додаток
Мета: формувати вміння розрізняти головні та другорядні члени речення; дати поняття про додаток як другорядний член речення; формувати вміння розпізнавати додаток в реченні; розвивати логічне й образне мислення, культуру мовлення, пам’ять, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати працелюбність.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
ІІ.Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Запитання до учнів «Незакінчене речення».
- Із чого складається граматична основа речення?
- Що таке підмет? Якими частинами мови виражається підмет?
- Що таке присудок? Чим виражається присудок?
- Пригадайте, які це непрямі відмінки та на які питання вони відповідають.
(Непрямі відмінки усі, крім називного.
Р. кого? Чого?
Д.кому? чому?
З.кого? що?
О.ким? чим?
М.на кому? на чому?
2. Підкреслити граматичну основу речень Осінь пропливає срібним павутинням. Стояча вода – калюжа.
ІV. Сприйняття й узагальнення учнями нового навчального матеріалу.
1.Мовне спостереження.
-Який із двох у кожному реченні іменник стоїть у називному відмінку(є підметом),а який – у непрямих відмінках?
1.Небо заступали хмари.( А. Шиян.) 2.Небо знову запнулося хмарами.(М.Бажан.) 3.Дівчата підбирали викопані буряки.(О. Донченко.) 4. Народ мій завжди буде! Ніхто не перекреслить мій народ!(В. Симоненко.)
-На які питання відповідають іменники, що стоять у непрямих відмінках? Це другорянний член речення додаток. Отже, додаток у реченні відповідає на питання непрямих відмінків кого? чого? кому? чому? кого? що? ким? чим? на кому? на чому?
2. Опрацювання теоретичного матеріалу підручника.
V.Виконання вправ на закріплення.
1. У цих реченнях і підмети, і додатки відповідають на однакове питання що? Щоб розрізнити їх, треба від присудка ставити два питання: до підмета – хто? що?, до додатка – кого? що? Визначте підмети й додатки.
1.Легкі тумани серпанками сонні долини вкривають.(Леся Українка.) 2. Тополі сині роси обтрушують з віт (А. Малишко.) 3.Згинає колосся вусате вага золотого зерна(В. Сосюра.) 4.Справа і зліва обступають узгір'я кучеряві стіни густого зеленого лісу.(М.Коцюбинський.)
2. Спочатку визначте головні члени речення(підмет і присудок). А потім, ставлячи питання від присудків, знайдіть додатки, підкресліть їх.
1.Як виросту – збудую хату, на хаті колесо приб'ю, а там я поселю крилату лелечу клекітну сім'ю.(Д. Павличко.) 2.Я рідну Україну не прміняю на чужину.(Л. Глібов.) 3.Всміхається дід до онука ласкаво і гладить голівку його кучеряву.(Н. Забіла.) 4. І досі сниться: вийшла з хати веселая, сміючись, мати, цілує діда і дитя. Ажтричі весело цілує.(Т. Шевченко.)
3. Виписати з тексту додатки, розібрати їх за поданною схемою.
1) Додаток. 2) Від якого слова залежить? 3) на яке питання відповідає? 4) Якою частиною мови виражений?
Рідна мова. Для кожного народу рідна мова найдорожча. Народ самовиражається в мові. Свої думки люди оформляють за допомогою слів. Нащадкам передається любов до народу. Народ дає мові силу й красу. Він у піснях творить зразки поезії. Мова об'єднує людей у національну спільноту.
4. Робота в парах.
Побудуйте діалог на тему «Моя рідна мова – українська», назвіть додатки.
VІ.Підсумок уроку.
Мікрофон
VІІ. Домашнє завдання:
1.Вивчити теоретичний матеріал с.
2.Вправа
Підготувала Донець Ольга Андріївна
Лукашівський НВК «ЗНЗ – ЗДО»
(урок для 5 класу).