Тема. Екосистема. Різноманітність екосистем.
Мета:
• освітня: систематизувати та розширити знання про екосистеми (природні, штучні); сформувати поняття про екосистему; розкрити роль агроценозів у практичній діяльності людини; проаналізувати особливості розвитку екосистем та послідовних змін;
• розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності взаємозв’язків живих організмів в їх угрупованнях та екосистемах; формулювати висновки із власних спостережень;
• виховна: виховувати дбайливе ставлення до різноманіття природи рідного краю.
Обладнання: презентація PowerPoint, схеми, малюнки, таблиці, онлайн дошка Jamboard, https://learningapps.org/display?v=pt40cmjhk23,
Основні поняття та терміни: екосистема, продуценти, консументи, редуценти. екосистема, розвиток екосистем, зміна екосистем, сукцесія, наземні, морські та прісноводні екосистеми
Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя.
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування на позитивний настрій.
Вправа «Я і мій настрій».
Із запропонованих зображень котів, оберіть те зображення, яке підходить вам найбільше. Поясніть чому?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Заморочки із бочки»
Пропонується із бочки із запитаннями витягнути завдання і дати на них відповідь
Фронтальна бесіда:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Робота з дошкою Jamboard.
Вам пропонується підібрати малюнок-асоціацію до поняття екосистема або система.
Презентація робіт
Обговорення.
— Пригадайте, що ми називаємо системою? (Система — це впорядковано взаємодіючі і взаємопов’язані компоненти, що утворюють єдине ціле)
— Чи можна сказати, що годинник, який висить на стіні,— це система?
— А акваріум, машина, людина?
ІV. Вивчення нового матеріалу
ЕКОСИСТЕМА - це сукупність популяцій різних видів і неживих компонентів середовища, пов'язаних між собою колообігом речовин та енергії.
Екосистема це сукупність організмів різних видів та середовища їхнього існування, що пов’язані з обміном речовин, енергії та інформації. Прикладом екосистеми може бути як домашній акваріум, так і гірське озеро. Прикладами екосистем є широколистий чи сосновий ліс, природне озеро чи штучний ставок, болото. (коментування прикладів учнів за малюнками на дошці Jamboard)
Їхні межі не завжди є чіткими і розміри бувають різними, але загальна структура та внутрішні зв'язки завжди подібні.
У цих екосистемах виділяють дві складових частини - неживий компонент і живий компонент.
Основною умовою їхнього існування є колообіг речовин та енергії, які пов'язують між собою неживі компоненти середовища та живі організми.
Так, в екосистемі коралового рифу живу частину представляють бактерії, водорості, молюски, коралові поліпи, риби тощо, а неживу - чинники середовища, якими є вода, повітря, пісок, галька, тепло, світло та ін.
Водорості акумулюють енергію світла й нарощують свою масу, тварини живляться рослинами, рештки рослин і тварин споживають бактерії. Ці дрібні істоти в процесі свого існування здійснюють не помітну нам, але дуже важливу для життя екосистем діяльність: вони перетворюють органічні рештки в мінеральні сполуки, які можуть використовувати рослини.
Природні екосистеми характеризуються стійкістю і цілісністю.
Стійкість підтримується завдяки відтворенню кожного з її компонентів.
Цілісність забезпечується в процесі міжвидової взаємодії під дією зовнішнього середовища.
Висновок: Отже, екосистема є сукупністю абіотичного й біотичного компонентів, для якої характерні цілісність, відкритість, стійкість та саморегуляція.
Будь-яка екосистема має свою структуру, тобто сукупність компонентів, які виділяються за певними критеріями. Отже, просторова структура визначається розташуванням елементів екосистеми у просторі, тобто ярусність. Видова структура визначається видовою різноманітністю живих організмів. Екологічна структура визначається співвідношенням різних видів, які виконують певні функції. До цих груп належать продуценти, консументи та редуценти.
Висновок: Отже, загальна структура екосистеми визначається просторовим, видовим та екологічним розмаїттям груп, що є обов'язковою умовою її існування.
V. Узагальнення та систематизація знань.
Фронтальна бесіда:
Виконати вправу
https://learningapps.org/display?v=pt40cmjhk23
VІ. Підведення підсумків уроку.
Вправа «Акрослово»
На кожну літеру слова «Екосистема» надайте його змістовну характеристику.
• Е – Ернест Геккель запропонував термін «екологія»
• К – консументи
• О – океан – приклад водної екосистеми
• С – спостереження метод вивчення
• И –
• С –
• Т -
• Е –
• М – моніторинг – метод вивчення
• А– агробіоценози належать до штучних трав’яних ландшафтів
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
Опрацювати 48, вивчити терміни, відповідати на питання,
* На дошці Jamboard, зробити тематичний фрейм «Екосистемне різноманіття». *Підготувати цікавий матеріал про ланцюг живлення, екологічну піраміду.