Тема. Екосистема. Різноманітність екосистем.

Про матеріал
Мета: • освітня: систематизувати та розширити знання про екосистеми (природні, штучні); сформувати поняття про екосистему; розкрити роль агроценозів у практичній діяльності людини; проаналізувати особливості розвитку екосистем та послідовних змін; • розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності взаємозв’язків живих організмів в їх угрупованнях та екосистемах; формулювати висновки із власних спостережень; • виховна: виховувати дбайливе ставлення до різноманіття природи рідного краю. Обладнання: презентація PowerPoint, схеми, малюнки, таблиці, онлайн дошка Jamboard, https://learningapps.org/display?v=pt40cmjhk23, Основні поняття та терміни: екосистема, продуценти, консументи, редуценти. екосистема, розвиток екосистем, зміна екосистем, сукцесія, наземні, морські та прісноводні екосистеми Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Перегляд файлу

Тема. Екосистема. Різноманітність екосистем.

Мета:

 освітня: систематизувати та розширити  знання про екосистеми (природні, штучні); сформувати поняття про екосистему; розкрити роль агроценозів у практичній діяльності людини; проаналізувати особливості розвитку екосистем  та послідовних змін;

 розвивальна: розвивати вміння логічно мислити та знаходити закономірності взаємозв’язків живих організмів в їх угрупованнях та екосистемах; формулювати висновки із власних спостережень;

 виховна: виховувати дбайливе ставлення до різноманіття природи рідного краю.

Обладнання: презентація PowerPoint, схеми, малюнки, таблиці,  онлайн дошка Jamboard, https://learningapps.org/display?v=pt40cmjhk23,
Основні поняття та терміни: екосистема, продуценти, консументи, редуценти. екосистема, розвиток екосистем, зміна екосистем, сукцесія, наземні, морські та прісноводні екосистеми

Тип уроку: Засвоєння нових знань.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках і технологіях, екологічна грамотність і здорове життя, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування на позитивний настрій.

Вправа «Я і мій настрій».

Із запропонованих зображень котів, оберіть те зображення, яке підходить вам найбільше. Поясніть чому?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Вправа «Заморочки із бочки»

Пропонується із бочки із запитаннями витягнути завдання і дати на них відповідь

Фронтальна бесіда:

  1. Що таке екологічні фактори?
  2. Які групи екологічних факторів вам відомі?
  3. Що стверджує закон оптимуму?
  4. Схарактеризуйте середовища існування.
  5. Що таке паразитизм?
  6. Що таке коменсалізм?
  7. Що таке мутуалізм?
  8. Що таке хижацтво?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Робота з дошкою Jamboard.

Вам пропонується підібрати малюнок-асоціацію до поняття екосистема або система.

Презентація робіт

Обговорення.

— Пригадайте, що ми називаємо системою? (Система — це впорядковано взаємодіючі і взаємопов’язані компоненти, що утворюють єдине ціле)

— Чи можна сказати, що годинник, який висить на стіні,— це система?

— А акваріум, машина, людина?

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Екосистема (Розповідь вчителя з елементами бесіди)

ЕКОСИСТЕМА - це сукупність популяцій різних видів і неживих компонентів середовища, пов'язаних між собою колообігом речовин та енергії.

Екосистема це сукупність організмів різних видів та середовища їхнього існування, що пов’язані з обміном речовин, енергії та інформації. Прикладом екосистеми може бути як домашній акваріум, так і гірське озеро. Прикладами екосистем є широколистий чи сосновий ліс, природне озеро чи штучний ставок, болото. (коментування прикладів учнів за малюнками на дошці Jamboard)

Їхні межі не завжди є чіткими і розміри бувають різними, але загальна структура та внутрішні зв'язки завжди подібні.

У цих екосистемах виділяють дві складових частини - неживий компонент і живий компонент.

Основною умовою їхнього існування є колообіг речовин та енергії, які пов'язують між собою неживі компоненти середовища та живі організми.

Так, в екосистемі коралового рифу живу частину представляють бактерії, водорості, молюски, коралові поліпи, риби тощо, а неживу - чинники середовища, якими є вода, повітря, пісок, галька, тепло, світло та ін.

Водорості акумулюють енергію світла й нарощують свою масу, тварини живляться рослинами, рештки рослин і тварин споживають бактерії. Ці дрібні істоти в процесі свого існування здійснюють не помітну нам, але дуже важливу для життя екосистем діяльність: вони перетворюють органічні рештки в мінеральні сполуки, які можуть використовувати рослини.

Природні екосистеми характеризуються стійкістю і цілісністю.

Стійкість підтримується завдяки відтворенню кожного з її компонентів.

Цілісність забезпечується в процесі міжвидової взаємодії під дією зовнішнього середовища.

Висновок: Отже, екосистема є сукупністю абіотичного й біотичного компонентів, для якої характерні цілісність, відкритість, стійкість та саморегуляція.

Будь-яка екосистема має свою структуру, тобто сукупність компонентів, які виділяються за певними критеріями. Отже, просторова структура визначається розташуванням елементів екосистеми у просторі, тобто ярусність. Видова структура  визначається видовою різноманітністю живих організмів. Екологічна структура визначається співвідношенням різних видів, які виконують певні функції. До цих груп належать продуценти, консументи та редуценти.

Висновок: Отже, загальна структура екосистеми визначається просторовим, видовим та екологічним розмаїттям груп, що є обов'язковою умовою її існування.

V. Узагальнення та систематизація знань.

              Фронтальна бесіда:

  1. Що таке екосистема?
  2. Назвіть частини екосистеми.
  3. Які організми називають
  •          продуцентами;
  •          консументами;
  •          редуцентами?

Виконати вправу

https://learningapps.org/display?v=pt40cmjhk23

VІ. Підведення підсумків уроку. 

Вправа «Акрослово»

   На кожну літеру слова «Екосистема» надайте його змістовну характеристику.

 Е – Ернест Геккель запропонував термін «екологія»

 К – консументи

 О – океан – приклад водної екосистеми 

 С – спостереження метод вивчення

 И –  

 С –

 Т - 

 Е –

 М – моніторинг – метод вивчення

 А– агробіоценози належать до штучних трав’яних ландшафтів

VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Опрацювати 48, вивчити терміни, відповідати на питання,

* На дошці  Jamboard, зробити тематичний фрейм «Екосистемне різноманіття». *Підготувати цікавий матеріал  про ланцюг живлення, екологічну піраміду.

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
14 жовтня
Переглядів
31
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку