Збережімо першоцвіти
Мета. познайомити дітей з першими весняними квітами лісу; дати знання про
первоцвіти занесені до Червоної книги, розширювати знання про охорону
цих рослин. Познайомити з народними легендами, що пов’язані з
первоцвітами. Виховувати любов до природи, викликати прагнення
бережливого ставлення до неї, розвивати навички культури поведінки.
Вчитель. Лагідно пригріло весняне сонечко, сніг щойно зійшов і з’явилися
тендітні квіти.
Це первоцвіти.
Дивні дуже квіти,
Що розквітають ранньою весною.
Коли ще сніг по всьому лісі,
А диво квіти рвуться з темноти,
Що це за квіти? Хочете спитати
Їх колір квітки, листя та стебла?
Я розповім
Та перш хочу сказати,
Тепла та сонця – бо воно їх гріє
І пестить першими проміннями весни.
Тепла людського …
(слайд)
Дівчинка.
Підсніжника духмяний цвіт
Весною рідко веселить,
Його пучками для краси
Зривають жадібно з землі.
Підсніжник.
Своїм гострим, як спис листом я пробиваю землю, торішнє листя, навіть сніг.
Таку велику силу мені дає мати – цибулинка, з якої я проростаю.
Вчитель. У народі підсніжник називають молочною квіткою, ще – сніговим
дзвіночком. Запам’ятайте, підсніжники потребують охорони і, як зникаючий
вид, занесено до Червоної книги.
(слайд)
Пролісок
Мої квіточки ніжні
Тоненькі, тендітні, ласкаві, привітні.
Послухайте, як срібно дзвенить голосок:
«Не треба, не треба зривати квіток»Пролісок
Бо нас залишилося дуже вже мало,
Для нас справжнє лихо у світі настало.
До «Книги Червоної» нас записали.
Щоб ще у майбутньому ми розцвітали.
Вчитель. Листки на вигляд звичайні, а коли торкнешся їх, зрозумієш, що це
зовсім не так – один бік листочка теплий, бо вкритий м’яким пушком, а
другий холодний, бо гладенький. Які це квіти, діти?
(слайд)
Мати – й – мачуха
Люди назву незвичайну мені дали
Від листочків і теплоти.
Знизу листки волохаті,м’які,
Як руки ніжні – мамині.
Зверху – гладенькі, холодні.
Як у мачухи діти голодні.
Але спочатку я листочків не маю,
Лише квітку жовту викидаю.
Вчитель. Дітки, спостерігаючи за цією квіткою, можна передбачити погоду.
Ця квітка розкривається лише в сонячну погоду. Тому їх ще називають
«сонячним вогником».
(слайд)
Сон – трава
Я – сон – трава.
І від мене дрімота.
А сама не сплю,
Весняним цвітом всіх маню.
Щоб не замерзати –
Стала волохата.
Нічного холоду я не боюсь –
В пухнасту шубку обгорнусь.
Вчитель. В сон – трави є багато народних назв: дзвіночок, сон – зілля,
сончик. Назву пов’язують зі старовинним слов’янським повір’ям, яке
говорить, що коли покласти сон – траву на ніч під голову, то уві сні побачиш
своє майбутнє. Сік цієї чарівної квітки містить отруту, а рослину
використовують як заспокійливий та снотворний засіб. Існує навіть легенда
про мисливця, котрий побачив, як ведмідь лизав корінь сон – трави, після
чого солодко заснув. Мисливець і собі спробував полизати і також заснув.У погану погоду та на ніч квітки сну закриваються і схиляють свої квітчані
голівки. Враження таке, ніби вони справді засинають.
(слайд)
Ряст
Я на інших геть не схожий:
Кучерявий ряст, пригожий.
Постелю під голе віття
Фіолетове суцвіття.
(слайд)
Шафран
Я весняна квіточка – шафран.
І для себе цілу зиму шила сарафан.
Не один, а три їх маю:
Рідко жовтий одягаю,
Фіолетовий – частіше.
Ну, а в білім сарафані
Я ходжу найрідше.
Вчитель. Ще ця квітка має назву «крокус». Цю назву пояснює
давньогрецький міф. Якось, розважаючись на стадіоні. Меркурій – бог
торгівлі та мандрів – метнув диск так невдало, що потрапив у свого друга
Крокуса. Той упав, і настав його смертний час. Ніщо вже не могло допомогти
смертельно пораненому. Меркурій був у відчаї і попросив богів зберегти
пам’ять про друга. З краплин його крові виросли яскраві квіти, які стали
називатись крокусами.
(слайд)
Медунка
У лісі веснянім
Цікава рослина:
Ось квітка рожева
Тепер стала синя!
Медунка
Як тільки розкривається моя квіточка, вона рожевим кольором запрошує до
себе комах. Через день рожева квітка перетворюється на синю. От так я
хитрую аби мене любили бджоли.
Вчитель. Дітки, якщо весело загуділи бджоли, це означає , що розцвіла
медунка. Перший весняний мед називається травневий – він дуже цілющий і
корисний. Медунка знаходиться під охороною і занесена до Червоної книги
України.Розповідь про Червону книгу України (слайд)
Гра «Впізнай квітку на картинці» (на слайдах)
Дітки, які ще весняні квіти ви знаєте? (Фіалка, жовтець, первоцвіт, білоцвіт
весняний, горицвіт). Вам потрібно відгадати, яка квітка на картинці.
Діти – квіти (по черзі)
Ми із – під снігу пробились
І на сонце подивились,
Подивились й зажурились:
Всіх братів наших зірвали
І стебельця потоптали,
Відвезли на продаж в місто,
Щоб в букеті ми два дні
Постояли на столі.
Не купуйте ви нас, люди,
Не губіть красу ви всюди!
Дитина
Друзі! Квіти бережіть!
І даремно їх не рвіть,
Бо чарівної краси
Не побачиш я і ти.
Хай вони ростуть у лузі,
Бо всі квіти - наші друзі!
Вчитель. При зустрічі з прекрасними квітками майте шану до цих справді
чарівних і до того ж цілющих рослин. Не зривайте даремно оберемки квітів,
які згодом бездумно викинете. Краще помилуйтесь ними в природі, а на
згадку візьміть одну – дві квіточки. Тим дорожчі вони будуть для вас.
Бережіть красу природи, весняні усмішки рідної землі. Вони справді цього
варті!
Гра «Інтерв’ю для газети»
Вчитель. Ось і закінчилася наша виховна година. Зараз я готую замітку в
газету про ваші враження від виховної години і хочу взяти у вас інтерв’ю.
- Що найбільше сподобалося?
- Які квіти занесені в Червону книгу?
- Чому їх занесено до Червоної книги?
- Які назви первоцвітів ви ще запам’ятали?
- Чому їх не можна рвати?