Дорога в дивосвіт
Урок 33
Тема. Екологічне свято-розвага «Пташок викликаю із теплого краю»
Мета: розширювати і поглиблювати знання про весняні явища за допомогою художнього слова (приліт птахів); ознайомити з давніми народними звичаями зустрічі весни; виховати любов до птахів, до природи.
ХІДУРОКУ-СВЯТА
Звучить музика. Діти-«квіти» розбігаються залою, присідають і вдають, що сплять. Дві дівчинки — «сонячні промінчики» бігають між ними і дзвіночками «будять» їх від сну.
1-й сонячний промінчик
Годі, квіточки, вам спати,
Час давно вже вам вставать,
Гляньте, сонечко сміється,
В небі жайворонок в'ється,
В'ється, радісно співає,
Він весну вам сповіщає.
2-й сонячний промінчик
А весна та — чарівниця,
Щиро вам несе гостинці,
Пташка, рибка, звір на волі,
Божа бджілка, квітка в полі —
Всі весною оживають,
Весну-красну прославляють.
«Квіти» «пробуджуються», позіхають, підводяться.
1-ша квітка. Що трапилось? Чую дзвін! Та звідки він?
2-га квітка. Хто нас розбудив? Ми так солодко спали (позіхає).
3-тя квітка. Ой, а мені холодно, я змерзла.
4-та квітка. Я здогадалась! Мабуть, це вже весна.
1-ша квітка. То чому не чути співу пташок?
2-га квітка. І струмочки чомусь не дзюрчать!
3-тя квітка. Певно, ми зашвидко прокинулись! Пропоную ще поспати!
Хочуть знову заснути, але «промінчики» настирливо будять їх дзвониками.
4-та квітка. Ні, ви чуєте? Нас справді хтось хоче збудити.
1-й промінчик. Прокидайтеся, прокидайтеся! Це ми — сонячні промінчики.
2-й промінчик. Досить спати, милі квіточки, на вас чекає велика справа.
1-ша квітка. На нас? Але ж ми такі маленькі, безпомічні. Хіба ми можемо комусь допомогти?
1-й промінчик. Будемо весну закликати! Перелітних птахів зустрічати!
Бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих? Здавна вважали, що тепло приносять на крилах саме перелітні птахи.
2-й промінчик. Любі друзі, весну прославлятимемо, веснянки співатимемо!
Виконують пісні «Ой, минула вже зима», «Йде весна».
Весна. Добрий день, любі діти! Добрий день усім гостям свята!
Знаю, ви мене чекали
І пісні мені співали,
Зла зима мене не пускала,
Холодними снігами замітала.
Але ви її прогнали
І мене, свою весну,
Дружно врятували!
Вийшла я з лісу, лугові вклонилась.
Від вітру і сонця луг зазелинився,
А до мене трави у полях вигинались,
А за ними в лузі заквітали квіти.
Починаю, друзі, по Землі ходити.
Дитина
Ой весна, весна, днем красна,
Що ти нам принесла?
Весна
Принесла вам літечко,
Щоб родило житечко.
А ще принесла я вам свято! Бо яка ж то весна, коли не чути голосного щебетання пернатих? Здавна вважали, що тепло приносять саме перелітні птахи.
Обряд зустрічі птахів улаштували 22 березня на свято Сорока святих. Напередодні випікали 40 фігурок у вигляді птахів їх називали «жайворонками» чи «голубами». (Роздає дітям «жайворонків».)
Рано-вранці діти брали частину цього печива і підвішували його на фруктових деревах. Решту тримали до обіду. Вилазячи на дерево, приказували...
Діти (разом)
Пташок викликаю
З теплого краю:
Летіть, соловейки,
На нашу земельку,
Спішіть, ластівоньки,
Пасти корівоньки!
Весна. Після цього стежили за тим, коли над ними пролетить якийсь птах. Це була добра ознака. Особливо раділи, якщо над головами з'являлись дикі гуси. Кожен брав соломинку і жбурляв услід птахам.
Діти імітують рухи, приказуючи: «Гуси, гуси! Нате вам на гніздечко, і на здоров'ячко, а нам на тепло».
Ведучий. Весна-красна, ми дуже раді вітати тебе в нашому краю! Ми раді твоїм дарункам: теплу, першим квітам, пташкам. Свято, що ти нам принесла, святкують разом із нами сотні тисяч школярів. Для пташок вони готують тисячі штучних домівок. Ми любимо наших пернатих друзів. Це — наші незамінні помічники в боротьбі з шкідниками полів, лісів, садів.
Дитина. Птахи — непосиди. Перелітають із дерева на дерево. Птахи можуть летіти за тисячі кілометрів і потім знову повертатися.
Мандрують птахи по-різному. Одні поодинці, інші — великими зграями. Але як би птахи не летіли, вони завжди летять одним і тим самим шляхом. Як же пташки знають, куди летіти? Хто їм показує дорогу?
Більшість учених уважає, що птахи звіряють напрямок за сонцем і зірками. Тривалий час уважали, що молоді птахи летять за старими. Але виявилося, що це не так.
У зозуль, наприклад, старі птахи летять окремо від молодих. Отже, з'являючись на світ, птахи уже знають, куди вони повинні летіти з настанням холоду і за яким маршрутом.
Знають вони і те, коли потрібно вирушати в дорогу і що перед великим шляхом необхідно «нагуляти» жир, щоб підтримувати сили в далекому перельоті. Адже, є такі птахи, які можуть долати відстань 8000 км без жодної зупинки.
Ведучий. Незабаром перші птахи прилетять до нас. Чи все у нас готово? Як зустрінемо пташок? Для них потрібно збудувати нові хатки із рівненьких дощок.
— Діти, як називаються такі будиночки? Як правильно їх будувати?
1-ша дитина
Майстрували не лінились,
Все в нас зроблено на лад,
Всі будиночки готові
І пташки уже летять!
2-га дитина
Лунає клич з усіх країв,
Лунає клич з-за гір, з ріки:
«Весна прийшла!»
Давай шпаків,
У гості просимо, шпаки
Горобець
Дім новий! Кому? Шпакам?
Захоплю його я сам!
Я шпакам, я шпакам
Теремок цей не віддам,
Я — розумний молодець,
Славний хлопець-горобець!
Цінь-цвірінь, плиг-плиг-плиг!
В дім новенький на поріг.
Ховається за одну «шпаківню». Звучить фонограма «Голоси птахів».
З'являються «шпаки» — 7 дітей. Попереду — Старший шпак, за ним — три пари «шпаків», а також хлопчик і дівчинка.
Старий шпак
Ми у ріднім краї знову.
А чи все нам тут готове?
Де б нам сісти, відпочити
Та водиченьки попити?
(Побачили шпаківні.)
О! Збудували нам доми!
Ну й доми, як тереми!
Хлопчик
Прилетіли! Прилетіли!
Прилетіли вже шпаки.
Дівчинка
Зачекайте, любі птиці,
Вам дамо зерна й водиці.
У відеречко з водою насипають пшеницю.
Хлопчик
Гей, летіть, шпаки, сюди,
До зерна і до води!
Шпаки
Збудували нам доми —
Не доми, а тереми!
(Перебиваючи одне одного.)
Цей будинок буде мій!
А це — мій!
А це мій!!
Старший шпак
Тихше, галас на здіймайте,
Краще парами ставайте!
Зараз я вперед піду,
По домах вас розведу
Першу пару поведу,
Першій Парі дім знайду.
1-ша пара шпаків
Ну ходім, ну ходім!
Нас новий чекає дім
Ох, до чого ж гарний він —
Тепло, затишно у нім (Перша пара ховається за шпаківнею.)
Старий шпак (другій парі)
Вас тепер я поведу,
Вам також я дім знайду!
2-га пара шпаків
Ну ходім, ну ходім —
Нас новий чекає дім!
Ох, до чого ж гарний він —
Тепло, затишно у нім!
(Ховається за шпаківнею.)
Старий шпак
Третю пару поведу
Третій парі дім знайду
3-я пара шпаків
Ой, ходім, ой ходім —
Ми в новий в'їжджаєм дім!
Горобець (визирає з-за шпаківні)
Тут живуть вже пожильці
Неабихто — горобці!
(Передражнює шпаків.)
Ох, до чого ж гарний дім,
Тепло, затишно у нім.
3-тя пара шпаків. Горобці! Ану тікайте!
Горобець. Не втечу, і не лякайте!
3-тя пара шпаків
Забирайся звідси враз, —
Дім збудовано для нас!
Горобець
Я будинок цей люблю,
Звідси й кроку не ступлю.
3-тя пара шпаків
Що нам діяти — робити?
Де ми, бідні, будем жити? («Плачуть».)
Старший шпак
Заспокойтеся, малі,
Киньте сльози і жалі.
Ми вас виручим з біди! (Кличе всіх.)
Гей, шпаки, летіть сюди!
(«Шпаки» оточують Старшого шпака, про щось домовляються, а потім роблять із мотузки петлю, розкладають її на землі, а всередину кладуть «черв'яка».)
Старий шпак (співає)
А виходь, Горобець,
Подивись, Горобець,
Ось лежить черв'ячок,
Солоденький бочок.
Горобець (визирає)
Черв'ячка кортить мені —
Може, з'їсти, а чи ні? («Вилітає» зі шпаківні.)
Старший шпак
Ти, Горобчику, не бійся, Зерно клюй, води напийся. Черв'ячком поласуй теж!
(Горобець «клює» черв'яка, діти-«шпаки» водночас швидке затягують
петлю.)
Шп а к и. А тепер вже не втечеш!
Горобець
Що ви робите? Пустіть!
Може, вам набридло жить?
Знайте вдачу ви мою —
Я всіх вас один поб'ю!
Шпаки
Тихше, тихше, ба який!
Зерно клюй, водичку пий.
Ось тобі черв'ячок — солоденький бочок,
З'їж його, поласуй трішки. (З'являється Кішка.)
Шпаки. Кішка! Кішка! Кішка! Кішка!
(Діти-«шпаки» «відлітають», Горобець стрибає на одній нозі, намагаючись вирватися з петлі. Кішка повільно підкрадається до нього. Горобець завмирає на місці.)
Кішка (улесливо)
Ну, Горобчику,стривай,
Не втомились ніжки?
Ти потрапив, так і знай
В пазурі до Кішки!
Горобець, Горобець,
З'їм тебе я — і кінець!
Горобець
Що ж це буде з Горобцем?
Кішка з'їсть, мене живцем
Ой, рятуйте! Всі сюди!
Шпаки. Добре, виручим з біди!
(«Шпаки» визволяють «Горобця» з петлі і розбігаються навсебіч. Кішка стрибає на те місце, де був Горобець, але марно.)
Кішка
От невдача, так невдача!
Ну нехай вже буде так,
Я за птахом не заплачу,
Худорлявий, м'яса мало, —
їсти б я його не стала! (Облизуючись, іде геть. Горобець і шпаки сходяться докупи.)
Горобець
Друзі, щира дяка вам —
Хату вашу я віддам!
До побачення! Прощайте,
А за клопіт — вибачайте!
Шпаки
Ти шпаків не забувай,
В гості, друже, прилітай!
Горобець
Я за послугу велику
Не забуду і довіку.
Шпаки
У шпаків сьогодні свято,
Прилетіли ми в садок
І на свято в нашу хату
Щиро кличем всіх діток.
Повернулися ми з півдня
В свій садок у рідний край
І весну-красну принесли
Мальовничий дивограй!
Звучить фонограма «Голоси птахів». Діти-«шпаки» «розлітаються».
Ведучий. Ось яка пригода сталася з нашими першими гостями — шпаками і забіякою-горобцем! Чи можна вивішувати шпаківні, синичники, мухоловочники одразу в один час? На це питання нам дасть відповідь Абетка природничих знань.
Абетка. Добрий день, дорогі друзі! Я — Абетка природничих знань! Вітаю вас зі святом «Зустріч птахів». Для того щоб ваші домівки заселили потрібні господарі, їх не можна вивішувати всі одразу. Шпаківні й трясогузочники розвішують з 20 березня до 10 квітня, тобто під час прильоту цих птахів, синичники — до 15-20 квітня, а мухоловочники — до 1 травня.
Діти, на наше свято завітали не лише шпаки, а й інші перелітні птахи. Пташка, яка ось-ось прилетить до нас, невеличка, завбільшки
з горобця, на довгих тонких ногах. Забарвлення оперення біле і сіре, щоки білі, решта голови і горло — чорні. Це дуже рухливий птах. Часто можна побачити, як він жваво бігає по землі. Найхарактернішим для цієї пташки є дуже довгий хвіст, який вона швидкими рухами весь час підсмикує догори. (Трясогузка)
«Приліт трясогузки» (під фонограму «Голоси птахів»).
Трясогузка. Мене звуть Трясогузка, або Біла плиска. У народі кажуть, що своїм хвостом я кригу розбиваю, бо прилітаю саме під час скресання річок і часто мене можна побачити на крижинах. Я люблю оселятися поблизу води струмка, криниці чи великої калюжі. Охоче селюсь і поблизу людей — в клунях, під стріхою, в дуплах дерев, просто на землі. Я принесла вам на крильцях не лише весняні дні, а й цікаву вікторину про птахів.
Абетка. Птахи приваблюють нас не лише красою польоту, але й приємними, мелодійними голосами. Спів птахів — це сигнал самця, адресований самці, щоб полегшити їх зустріч, а головне, попередити інших птахів свого виду про те, що певна гніздова територія вже зайнята. Про одного з кращих співаків — моя загадка.
Ми пішли до гаю вдвох.
Я й сестра Маринка.
А в гаю тім — тьох та тьох,
Та іще так дзвінко.
Що за співанки? Чиї?
То співають... (солов'ї).
КРИЛАТІ ГОСТІ
Увечері тато приніс з сараю дошку, розпиляв її та сколотив будиночок. Замість вікон і дверей в одній зі стінок випиляв круглу дірочку, а біля входу жердинку прибив.
Ану, — сказав тато, — відгадай загадку: на палі палац, а в палаці співак. Хто це?
Шпак! — закричав Юра.
Правильно. Ось ми для нього будинок і змайстрували. Завтра вранці шпаківню в саду влаштуємо.
Прокинувся Юра вранці — у вікно сонце світить, краплі з даху падають, і горобці на весь двір розчирикалися.
У саду ще був глибокий сніг. Тато з Юрою ледве пробралися до старої яблуні. Папа прибив шпаківню до довгої жердини і прикрутив жердину дротом до стовбура яблуні.
— Ось тепер добре, — сказав він, — з усіх кінців шпаківню
видно.
Минуло п'ять днів. У саду зачорніли проталини, розлилися величезні калюжі. У калюжах, як у дзеркалі, відбивалися небо, хмари, а коли загляне сонце — навіть боляче дивитися на них, так і виблискують.
Одного разу кличе тато Юру в сад:
— Глянь: які гості до нас завітали!
Прибіг Юра, дивиться: на даху у шпаківні сидить шпак і виспівує. Потім другий шпак до нього підлетів і в будиночок прошмигнув.
►► Робота у зошиті (Урок 33)
►► Підсумок уроку
1