Тема. Урок милування природою «Провісник весни — підсніжник»

Про матеріал
ХІД УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань - Які зміни відбулися в неживій природі? (Сонце, небо, повітря, земля) - Отже, настала весна? Усе навколо ожило, зарухалося, кипить і вирує. - Завдяки чому це сталося? (Теплу і світлу Сонця) - Де взимку знаходилося Сонце? Виміряємо висоту Сонця. - Як легко дихати навесні! Вдихніть на повні груди свіже пові¬тря. Чим пахне весна? А яке повітря? (Чисте, прозоре, світле, легке, п'янке) - Які найперші запахи приносить із собою весна? Послухайте загадки, що вам допоможуть. • Вона прокинулась, умилась, Зітхнула теплим паром, Відразу квітами укрилась І травички ніжним ш
Перегляд файлу

Дорога в дивосвіт

Урок 32

Тема. Урок милування природою «Провісник весни — підсніжник»

Мета: продовжувати спостереження за пробудженням природи навесні; формувати

вміння користуватися органами чуття під час спостережень за природними об'єктами;

з'ясувати, що змінюється довкола швидко; а що — не так швидко, виробляти в учнів

прагнення поводитися на природі за вимогами краси; учити милуватися красою рідної природи.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Які зміни відбулися в неживій природі? (Сонце, небо, повітря, земля)
  • Отже, настала весна? Усе навколо ожило, зарухалося, кипить і вирує.
  • Завдяки чому це сталося? (Теплу і світлу Сонця)
  • Де взимку знаходилося Сонце? Виміряємо висоту Сонця.
  • Як легко дихати навесні! Вдихніть на повні груди свіже пові­тря. Чим пахне весна? А яке повітря? (Чисте, прозоре, світле, легке, п'янке)
  • Які найперші запахи приносить із собою весна? Послухайте загадки, що вам допоможуть.

 Вона прокинулась, умилась,
Зітхнула теплим паром,
Відразу квітами укрилась

І травички ніжним шаром. (Земля)

 Плаче цвях прозорий
Водою льодяною.

Він на скельце схожий

Та пахне весною. (Бурулька)

III. Робота над темою уроку

 Прислухайтеся до ледь відчутного запаху талої води — це «сльози» зими. Разом придумаймо казочку «Чому зима заплакала?»

Знайдіть бруньки, що лопнули, понюхайте їх і запам'ятайте цей запах: весняні рослини прокидаються після зимового сну і почина­ють «дихати».

Вдихніть пахощі весняних квітів, що ледь-ледь проглядають. Чи подобається вам цей запах? Охарактеризуйте аромат перших весняних квітів — ніжний, тонкий, приємний, скромний, несміли­вий, несильний.

Які квіти мають сильний аромат? (Бузок, черемха, конвалія)

Є солодкий запах? Пахнуть дерева? Аромат якого плодового дерева під час цвітіння подобається вам найбільше?

Отже, весна є справжнім святом пахощів. Ці запахи зливаються із запахом рідної домівки і запам'ятовуються на все життя.

Проведемо конкурс міні-оповідань на тему «Найкращий запах весни». Який запах вам найбільше подобається? Який він? Чому він вам подобається? Доберіть порівняння.

ОСЬ І НАСТАЛА ВЕСНА

Ось і настала весна. Через сірі та важкі хмари немовби проглядає блакитне та веселе небо. Таким прозорим та блакитним воно може бути тільки весняної пори. На землі з'явилися веселі дзвінкі стру­мочки. З самого початку вони були майже не помітні, але мине день чи два, і вони наберуть силу, стануть більшими та помітнішими. Прилетіли перші пташки, з'явилися перші краплі з дахів. Зимова тиша і звуки холодного вітру поступилися місцем весняній мелодії. Усе оживає: веселяться на гілках дерев пташки, із зимової сплячки прокидаються звірі. У затінку, в куточках ще де-не-де ховається сніг, не може зрозуміти: щодня, щогодини кучугури меншають, і як би вони не старалися, але не зможуть сховатися від теплого весня­ного сонечка. Усе помітніше що довшають дні. А сонечко? Воно при­гріває все сильніше.

Люди стають усміхненими, не боячись виходять на вулицю: адже тепер вони не змерзнуть від морозу, завірюха не закрутить. А найбільше радіє дітвора. Уже можна зняти важкий та незручний одяг, перевзутися в гумові чоботи та галасливо бігати по калюжах, пускати кораблики, та наздоганяти крижинки.

Нарешті настала весна! Після довгої й сніжної зими приємно ви­йти на вулицю, вдихнути запах теплого вітру, побачити перших весняних птахів. Не встиг зійти останній сніг, а крізь торішню траву пробивається молода зелень. Тоненькі паросточки наполегливо тяг­нуться до сонця. Незабаром усе вкриється зеленим килимом. Бруньки на тополях і березах набубнявіли, в повітрі відчувається запах клейких листочків.

Ще день-два, і дерева вкриються ніжною зеленню. Спочатку це трохи помітний наліт, а потім листя починає рости все сміливіше і сміливіше, збільшуються майже на очах. Ще мить — і дерева одяг­нуться в пишні крони. Зелений колір змінять блідість зими. Навесні по-особливому світить сонце: якось яскраво, радісно і святково. Хо­четься ходити по вулиці, посміхатися усім. Не лише природа вби­рається в яскраві фарби. Люди теж скинули з себе теплі шуби і пальто. Навкруги усе в красивих і веселих нарядах. Усе радіє на­станню весни.

                                                                                І.Дідковська

ВЕСНА- ЧАРІВНИЦЯ

«Весна! Весна!» — кричать галасливо діти. Усі так довго чекали на неї. Вона настала і перетворила усе навкруги. Уранці мене роз­будив сонячний промінець, а коли я визирнула у вікно, то мені зда­лося, що усе навкруги обсипано цукром. Сніг іскриться на сонці

переливається всіма барвами веселки. Він тане і біжать маленькими струмочки. Небо знову стає схожим на синє море, по якому пливуть кораблі-хмарки. «Жжжж!» — це прожужжав перший жук, який прокинувся від сплячки. Це дзижчання мені здається пісенькою весни.

Незабаром з-під землі з'являться перші тоненькі, немов, ни­точки, зелені травинки, бруньки на деревах набрякли і незабаром лопнуть, і з'являться дивовижні зелені листочки. Білий і сірий по­ступаються місцем зеленому і блакитному кольорам. Весна настала! Настав перший місяць весни — березень.

Як ріка зламала кригу,

В берег вдарила з розбігу - ,

Без вітрила, без весла

Припливла в човні весна.

Місяць березень до неї

Йде в березовій алеї.

Каже:

— Вибач, що не зміг

Килим з трав прослати до ніг,

Розтопив не всі сніги

Ще й залив низькі луги...

За недогляд не свари!

Квітку проліска бери!

Та й сідай на всюдихід —

Повезу, де схочеш!

Не забризкаєш чобіт,

Сукні не замочиш... —

Усміхнулася весна,

Цвіт взяла, зійшла з човна.

І від радості в беріз

Забриніли краплі сліз.

Т. Коломієць

 — Усі місяці гарні по-своєму, але березень — це особливий мі­сяць. Зима не хоче поступатися і здаватися. Ще довкола лежить сніг, і лід стоїть на річках. Морозно і вітряно, але в повітрі вже від­чувається наближення весни. Весна! Нарешті настала довгоочіку­вана весна! Як радісно всім! Ожив ліс, галявини, дерева! Птахи ще­бечуть все веселіше.

    Сонечко гріє все довше і тепліше. Небо стало вище. Блакитний місяць. Блакитне небо, сніги блакитні. Блакитна далечінь і блакит­ний лід. З'являються перші весняні квіти — білі й блакитні про­ліски, провісник весни — під сніжник.

  Чому саме вони з'являються першими у лісі? Чому їх усіх на­зивають одним словом — підсніжники?

    Так, вони з'являються дуже рано, коли в березні вночі ще буває морозно, і ростуть просто з-під снігу. Щойно сонечко пригріє па­горбки, на них і розцвітають первоцвіти — підсніжники. Справа в тому, що в їх підземних органах - цибулинках, кореневищах, бульбах — ще з минулого року накопичуються поживні речовини, які лише чекали на весняне тепло, щоб рослини почали рости.

      Дещо пізніше зацвітають сон-трава, фіалка, гусяча цибулька (зі­рочки). З-поміж ранньоквітучих трав'янистих рослин є такі, що стали дуже рідкими, їх навіть занесено до Червоної книги України.

  • Діти, які рослини стали рідкісними в нашій місцевості?
  • Назвіть їх і покажіть на гербарії, малюнках.
  • Озирніться навкруги! У якому стані перебувають дерева, кущі? Чи прокинулися вони від зимового сну?
  • Які з них зацвітають рано, до появи листя?
  • Верба, ліщина, вільха, осика, тополя.
  • Як на них з'являються сережки і листочки?
  • І для дерев, і для кущів, і для трав'янистих рослин потрібні теплі промені Сонця і вода. Коли теплішає і рослини починають всмоктувати воду корінням, вода піднімається по стовбуру, розчи­няє поживні речовини, що відклалися в стовбурі ще восени, і несе їх до бруньок. Бруньки бубнявіють, верхні коричневі лусочки лопа­ються, і з'являються сережки або зелені листочки.

  Запам'ятайте! Тепло, вода, світло і поживні речовини — умови росту і розвитку рослин.

   На жаль, дика природа навесні дуже потерпає від людини. Люди рвуть з корінням великі оберемки первоцвітів. Щовесни багато бе­різ гине від сокир і ножів людей, які пошкоджують стовбури, зби­раючи сік.

  • Діти, а чому гинуть берези, якщо збирати з них сік?
  • Яка функція стебла в житті рослин?

Ось чому збирати сік можна тільки там, де берези вирубують.

   Ліс ще не одягнений, але пахне корою і березовим соком. Димить перша зелень на вербах, як зеленуватий серпанок як дрібні зелені мережива. Як прекрасно в лісі!

   Весна почала володарювати і господарювати над землею, роз­фарбувавши усе в зелений, жовтий, червоний, блакитний, пурпур­ний, коричневий, малиновий кольори.

    Ліс уже повністю перетворився. На коричневих і темно-сірих гілках беріз, осик, дубів, кленів з'явилися маленькі клейкі смараг­дові листочки, крапельки роси, що блищали, як перлинки, в про­менях теплого весняного сонечка. А велична ялина гордо красується поміж інших дерев своїм вічнозеленим вбранням.

  Розпустилися весняні квіти: медунка, анемона, жовтець, куль­баба. Прилетіли граки, шпаки, жайворонки...

   Над рослинами пурхають і крутяться красуні-метелики, а пра­целюбні бджоли клопітливо перелітають з квітки на квітку.

   Уранці ласкаве яскраво-жовте сонце освітлює усе навкруги і зі­гріває усе живе. Світ став різноколірним, веселим, живим. Дивна пора!..

    На вікні стоїть ваза з гілочками верби. Ваза прозора, скляна, крізь неї видно гілочки, які стоять у чистій, прозорій воді. Гілочки верби незвичайні. Самі вони коричневого кольору, але якщо при­дивитися, то побачиш, які вони різноколірні. То тут, то там видніються червоні, жовтуваті, зеленуваті відтінки коричневого ко­льору. А які на гілочках бруньки-лапки! Дивовижно! Вони пухнасті, так і хочеться погладити, доторкнутися до них. Вони теж різнокольорові й незвичайні. На віконці лежать перші весняні квіточки — мати-й-мачуха. Вони привітно розтулили свої жов­тенькі, яскраві кошики-квіточки, нібито запрошують весну: «На­ставай швидше!»

   Весна — цей дійсно «ранок року». Небо ясніє, радує ласкаве сонце. Частим гостем стає вітер з півдня. Весняний ліс нас зустрі­чає жвавим, різноголосим гомоном птахів. У березні сніг ще не розтанув. Усюди якісь хитромудрі ланцюжки слідів птахів і звірів. Уже цвітуть вільха і ліщина. Здається дивним, коли бачиш по­серед снігу поляну квітучої ліщини. Підійдеш і дивишся, як за­чарований.

    У квітні скрізь починає танути сніг. Весело біжать струмки, цві­рінькають горобці, радіють дітлахи.

  Малюк поважно відправляє свій кораблик у далеку подорож. Зеленіють поля, з'явилося перше листя на деревах, вони блищать на сонці, як смарагди. Скрізь — сліди бурхливого життя природи. Весна несе людям радісні роздуми.

IV, Закріплення вивченого матеріалу

Робота у зошиті (Урок 32).

V. Підсумок уроку

 

 

1

 

docx
Додано
11 серпня 2019
Переглядів
1312
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку