Тема. Екскурсія до водойми
Мета: ознайомити учнів із рослинним і тваринним світом водойм рідного краю; сприяти розвитку спостережливості, уяви; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до водойм.
Обладнання: кросворд, малюнки озера, малюнки риб, водомірки.
ХІД ЕКСКУРСІЇ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети екскурсії
1. Робота над загадкою
— Відгадайте загадку.
Стоїть корито, повне води налито. (Озеро)
— Які водойми є у вашому місті чи селі?
2. Інструктаж з ТБ
Інструктаж із техніки безпеки під час перебування біля водойми
— Пригадайте: якими є правила поведінки серед природи?
— Сьогодні ми будемо спостерігати за рослинним і тваринним світом водойми, ви дізнаєтеся більше цікавого матеріалу про водойми рідного краю.
III. Проведення з екскурсії
1. Дослідження водойми.
— Огляньте водойму. Де ми знаходимось?
— Як називається водойма?
— Що ви бачите?
— Які рослини ростуть на берегах водойми?
— Які дерева ростуть біля водойми?
— Подивіться на ті рослини, які ростуть у водоймі.
— Як ви гадаєте, чому вони саме там ростуть? Назвіть рослини, які ви впізнали.
— Розгляньте «зелені острівці» вдалині. З чого вони утворені? Так, вони утворені з дрібненьких рослин.
— Розглянемо ряску. Вона відіграє значну роль у житті водойми. Ряска вбирає вуглекислий газ і виділяє багато кисню, очищає воду стоячих водойм. Ще цю рослину поїдають водоплавні птахи, ондатри, нутрії. А ще бувають «острівці» із глечиків жовтих, стрілолиста звичайного тощо.
— Чи є на поверхні водойми такі рослини: латаття біле, глечики жовті, ряска?
— Поспостерігайте за тваринами водойми.
— Які тварини живуть на поверхні води?
— Хто побачив і може назвати комах?
— Давайте поспостерігаємо за водомірною. Як вона рухається? Чому її так назвали? Кого вона вам нагадує? Так, павука, який рухається по поверхні озера, як на ковзанах. Які в неї кінцівки? Яке забарвлення і чому?
— Розгляньте вертячку. На кого вона схожа? Так, цей жук весь час крутиться. Рухається вертячка значно швидше водомірки.
— Яких комах найчастіше можна зустріти над озером? Так, це різноманітні метелики, які є окрасою зовнішнього середовища. А що вони тут роблять?
2. Робота над загадками
— А зараз перейдемо в інше місце праворуч, де менше рослинності, і спробуємо поспостерігати за іншими мешканцями озера. За якими саме? Відгадайте!
• У воді вона живе,
Немає дзьоба, а клює. (риба)
• Має клешні й довгі вуса,
Я і сам його боюся;
Він щипає, мов гусак,
Ну, а звуть щипаку... (рак).
• У водоймі проживає;
Цілий день пісні співає.
Все зелене це малятко,
Воно зветься... (жабенятко).
IV. Підсумок екскурсії
1. Підсумкова бесіда
— Де ми побували на екскурсії?
— Які зміни в природі ви помітили?
— Який рослинний світ водойми ви запам’ятали?
— Назвіть представників тваринного світу водойми.
— Яких комах і птахів можна зустріти поблизу водойми?
— Як потрібно дбати про охорону життя біля озера?
Кросворд «Україна»
1) Не дід, а сивий.
Не спить, а стелиться.
Вкриває землю й океан,
А звуть його... (туман).
2) Між берегів текла, текла,
Мороз зміцнів — під скло лягла. (Річка)
3) Не скляний він, не з металу,
А прислухайтесь — дзвенить,
Риє землю він розталу
І до річечки біжить. (Струмок)
4) Росте вона до долу головою,
Росте вона холодною зимою.
А тільки сонечко засяє —
Вона заплаче і вмирає. (Бурулька)
5) Гарна зірка сніжно-біла
На рукав мій залетіла, —
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води. (Сніжинка)
6) Пушинкою буває,
Буває хмаркою вона,
Бува, як скло,
Крихка й тверда —
Звичайна, підкажіть... (вода).
2. Домашнє завдання
— Розкажіть удома про екскурсію, намалюйте малюнки про враження від екскурсії.