Тема. Екскурсія в ліс. Рослини і тварини лісу. Правила поведінки в лісі.
Мета: формувати в учнів поняття про ліс, ознайомитися з рослинним і тваринним світом лісу. Вчити школярів правильно поводитися в природі, спостерігати за змінами в довкіллі, охороняти природу. Виховувати естетичні і патріотичні почуття.
Обладнання: картинки лісу, лісових рослин та тварин, правила поводження в лісі
Хід екскурсії
І. Організаційний момент
- Як ви розумієте слова?
По лісу ходи – під ноги дивися.
Ліс – не школа, а всіх вчить.
- Сьогодні ми проведемо екскурсію до лісу. Поспостерігаємо за красою природи, різноманіттям рослин і тварин. Дізнаємось, що природа дарує людині для життя, і як людина повинна охороняти все живе.
ІІ. Проведення екскурсії.
1. Робота над загадками.
Взимку чорне, навесні й влітку зелене, а восени жовте. (ліс)
- Правильно, це ліс. Чому ви так вважаєте?
Що ж таке ліс? (Ліс – це місце, де багато дерев. Там живуть птахи і звірі). А ще ліси стримують сильні вітри, зберігають вологу, захищають від руйнування грунти, дають багато кисню.
2. Рослини лісу.
а) Бесіда.
- В нашій країні багато лісів. Хвойні ліси утворюють хвойні дерева – сосна, ялина.
Ялиновий ліс похмурий, темний. В ньому ростуть рослини, яким не потрібно багато світла і які люблять вологу. Це кущики чорниць, мохи.
У сосновому лісі більше сонячного світла, сухо. Тут ростуть кущики брусниці, а з трав’янистих рослин – чебрець, гвоздика, цмин.
Ліси з листяних дерев низвають листяними. Листяні ліси ростуть там, де навесні і влітку потрібно багато вологи, де є багато світла і сонячного тепла. Тут ростуть клен, липа, дуб, береза.
б) Гра "Хто назве більше дерев”
- Чи зумієте ви відповісти на питання: "Чий листок?” (cлід визначити, з якого дерева впав листок)
в) Лікарські рослини
Люди здавна помітили здатність деяких рослин лікувати хвороби людей і тварин. Такі рослини називають лікарськими.
- Які лікарські рослини вам відомі? (шипшина, калина, звіробій, суниці, малина, мати-мачуха, подорожник, ромашка)
- Що ви знаєте про їхні лікувальні властивості?
- Які лікарські рослини заготовлює на зиму твоя мама, бабуся?
г) Гриби
Крім рослин, ліси багаті й на гриби.
- Які їстівні гриби вам відомі? (підберезник, білий гриб, підосичник)
- Яких грибів не можна збирати? Чому?
д) Рослини. Червона книга України
- Напевно тобі доводилося бачити, як, повертаючись з лісу, люди несуть оберемки квітів. Особливо багато знищують конвалій, підсніжників, пролісків, дзвоників.
Щороку дикорослих рослин з гарними квіточками стає дедалі менше. Щоб зберегти рослини, які зникають, люди занесли їх у спеціально створену Червону книгу України.
Червоний колір – сигнал небезпеки. Він ніби закликає всіх людей: рослини в біді, допоможіть їм (лілія лісова, підсніжник, латаття біле, зозулині черевички).
- Що, на вашу думку, можна зробити для охорони зникаючих рослин?
- Як ви розумієте прислів’я: "Багато лісу – не губи, мало лісу – бережи, нема лісу – посади”?
3. Тварини лісу
а) Бесіда
В наших лісах живе багато різних тварин. Вони великі та маленькі, а деякі з них надзвичайно полохливі і виходять із своїх нірок чи сховищ, коли починає смеркати, а то й взагалі вночі. До таких, хто полюбляє темну пору доби, належать борсук, куниця, сіра сова. Інших тварин ти зможеш побачити серед білого дня вже в лісі. Як ти думаєш, хто це може бути?
б) Вивчення вірша М. Сингаївського "Лісова прогулянка”
Я ходив сьогодні в ліс,
з лісу казочку приніс,
Розкажу про голоси,
Що дарують нам ліси.
Там шишкар: - Ці-ку, ці-ку!
поселився в сосняку.
А в березині, здається,
іволга сміється:
- Ів-оло, ів-оло!
Літо щедро зацвіло.
Стихнув дятел-трудівник,
Слуха жалібненький крик.
Сойка синьокрила,
І чутно в сосняку
Музику гомінку.
- Про скількох птахів згадується в вірші?
- Які голоси мають ці птахи?
в) Вікторина "Ліс і його мешканці”
1. Як називають дитинча козулі? (козеня)
2. Яка тварина риє собі нору в землі? (борсук)
3. Як білочка використовує свій пухнастий хвіст? (як стерно, щоб керувати польотом під час стрибка)
4. Що допомагає дятлові міцно триматися на вертикальному стовбурі? (твердий хвіст, на який він спирається, і гострі чіпкі кігті)
5. Як зозуля вирощує своє потомство? (підкидає яйця в чужі гнізда)
6. Як шишкар використовує форму свого дзьоба? (легко добуває насіння із шишок ялини)
г) Червона книга України
У кожній місцевості є тварини, яких залишилось дуже мало. Вони зникають, бо люди на них полюють, знищують місця їхнього мешкання – ліси, луки, забруднюють річки й озера. Тому тварин потрібно охороняти. Щоб зберегти тварин, які зникають, їх заносять до Червоної книги України. Таких тварин заборонено знищувати. Це метелин Махаон, жук-олень, журавель сірий, рись, зубр.
д) Вивчення вірша В.Коломійця "Не лови метелика”
Просить Богдана Оленочка
- Ти не лови метеличка.
Крилець йому не рви,
Хай літає, хай кружляє
Понад луками чистими...
Хай милується земля
Крильцями барвистими.
4. Розгляд проблемних ситуацій
- Під час прогулянки до лісу ви знайшли красиву квітучу рослину. Що ви зробите?
a. Зірвете її для букета;
б. Викопаєте з корінням, щоб посадити в себе в садку;
c. Ви не будете її чіпати.
- Що ви зробите, коли побачите, що пташеня випало з гнізда?
- В лісі вам зустрілось зайченя. Чи візьмете ви його додому, щоб доглядати за ним?
- Ви побачили, що діти збивають ногами мухомори та інші отруйні гриби. Чи можна назвати їхні дії правильними?
5. Правила поведінки в лісі
Будь природі другом. Коли буваєш у лісі, дотримуйся таких правил:
- Ходи стежками, щоб не витоптувати рослини;
- Не ламай гілок дерев і не рви квіток для букета;
- Не кричи, щоб не налякати диких тварин;
- Не руйнуй пташиних гнізд, не бери до рук пташині яйця. Цим ти можеш відлякати птахів від їхніх домівок.
ІІІ. Підбиття підсумків екскурсії.
- Що вам найбільше сподобалось в лісі?
- Якою є роль лісу в природі?
- Як потрібно поводитись в лісі?