Тема. Емма Андієвська. «Казка про яян» - важливість добра у людському житті та як не стати яянином.

Про матеріал
Ніколи не будьте спрямовані лише на своє “Я”, зберігайте в собі чистоту помислів дитинства, і доля вам віддячить новими відкриттями, повнотою життя Е.Андієвська
Перегляд файлу

Тема. Емма Андієвська. «Казка про яян» - важливість добра у людському житті та як не стати яянином.

Мета:

Навчальна : навчити учнів розуміти прихований зміст твору; виробляти уміння й навички визначати головну думку каіки, робити власні висновки з приводу прочитаного;

Розвивальна : розвивати культуру зв'язного мовлення, пам'ять, логічне мислення, творчу уяву ;

Виховна : виховувати почуття людяності, душевної щедрості, причетності до всього, що діється навколо.

Тип уроку : комбінований.

Ніколи не будьте спрямовані

лише на своє “Я”, зберігайте в собі

 чистоту помислів дитинства,

і доля вам віддячить

новими відкриттями, повнотою життя

Е.Андієвська

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Доброго дня діти ,зараз я зачитаю вам притчу ,а ви подумайте ,чому вона нас вчить.

Жив в одному селі селянин. Така він був людина, що якщо у сусіда хата горить, він скаже:

- А я до чого? Це не моя справа.

Так і прозвали його «Не-моя-справа».

Одного разу Не-моя-справа купив в місті мішок бобів. Звалив він його на плече і поніс додому. А  не помітив, що в мішку була діра. Ось він іде, а боби один за іншим сиплються на землю. Незабаром з ним порівнявся сусід, який теж повертався з базару. Подивився він, як боби з мішка сиплються, і запитав Не-мою-справу:

- Якщо в іншого трапилася біда, то чи варто сказати про цю біду?

- Чужі справи нікого не стосуються, - пробурчав Не-моя-справа.

Сусід замовк. Пройшли ще трохи. Боби все сиплються і сиплються. Мішок наполовину спорожнів. Сусід знову питає:

- Ну, а якщо можна допомогти чужій біді, тоді як?

- Та ніяк! - відповідає Не-моя-справа. Тобі-то яка від цього вигода? Ніколи не плутайся в чужі справи.

Дійшли до села. Тут тільки помітив Не-моя-справа, що майже всі боби висипалися з мішка. Дуже він розсердився і закричав :

- Що ж ти, недобрий чоловік, не сказав мені нічого?

Сусід відповідає: Так адже ти, Не-моя-справа, сам мені сказав, що це не моя справа!

Бесіда за прослуханою притчею:

Чи можна сказати ,що Не-мою-справу цікавить лише власне я ?

Він чинить як егоїст? (Чи зрозуміло для вас значення цього слова)

ІІ .Актуалізація опорних знань.

Перед тим як перейти до нової теми, пригадаймо дещо з біографії письменниці ,яку ми вивчали на минулому уроці .

Бесіда :

-Яке повне ім*я цієї письменниці? (Емма Іванівна Андієвська)
-Де народилася письменниця? (У Донецьку)
-Куди згодом переїхала сім’я? (до Вишгорода під Києвом)
-З якого року письменниця мешкає за кордоном? (З 1943 р.)
-Де вона зараз живе? (У Мюнхені)    
-Яке мистецтво близьке Е. Андієвській? (Вона письменник та художник)
-Які картини Е.Андієвської ви пам*ятаєте ? (Пара,Вулкан,Мати та дитина)
-пригадайте ,що таке казка і притча

ІІІ.Мотивація навчальної  діяльності.

Діти, напишіть на листочках власне ім’я.. Прочитайте ззаду наперед (Богдана-Анадгоб). Що воно могло б позначати і в мові якого народу уживалося б? (Турція, Франція).

— Ми не випадково розпочали розмову про ім’я, адже дуже цікавим і незвичним є ім’я Яян у казці-притчі Емми Андієвської..

— Поміркуйте, якій людині можна дати ім’я Яян?

(Егоїстичній людині, плаксуну-вередуну)

ІV.Оголошення теми.

Відкривайте зошити ,записуйте ,число,класна робота та тему : «Емма Андієвська. «Казка про яян» - важливість добра у людському житті та як не стати яянином.»

І епіграфом я підібрала слова самої письменниці :

“ Ніколи не будьте спрямовані

лише на своє “Я”, зберігайте в собі

 чистоту помислів дитинства,

і доля вам віддячить

новими відкриттями, повнотою життя”

Е.Андієвська

Вдома ви читали «казку про яян»,чи є ці слова актуальними для неї ?

V. Сприймання нового матеріалу .

Словникова робота.
Кельма — будівельний інструмент, лопатка.
Гузир — місце, де зав’язано мішок.
Бляшанка — банка із жесті.
Опали немощі — напала слабість.
Брама — міські ворота.
Насельники — мешканці, жителі.
Глипнув — глянув.

1. Бесіда за змістом казки:

Зараз попрацюємо з текстом ,знайдіть у тексті відповіді на мої запитання.

  • Як виглядало місто до якого потрапив пастушок?

(« Коли він розплющив очі, то побачив, що лежить на площі великого міста, яке складається з багатьох веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються»).

  • Як вели себе мешканці міста?

(«Однак на запитання пастушка ніхто навіть не глипнув у його бік, дарма що козопас обійшов мало не все місто.»)

  • Чому тільки немічний дідусь заговорив до хлопчика?

 («Я ж почув тільки тому, що мене здолали немощі, і внутрішні підпори, які досі тримали мене, як вони тримають усіх яян цього міста, передчасно струхли й завалилися, як і моя вежа, поправити яку мені бракує сил»).

  • Чому яяни не можуть відповісти на запитання іншої людини?

(За словами дідуся, «кожен яянин знає тільки своє «Я» і тому запитань іншої людини просто не чує». )

  • Чому ніхто не може догодити яянинові?

«Ніхто не може догодити яянинові, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще»

  • Чим харчуються яяни ?

(— Усі тут харчуються власним "я". Коли воно вичерпується, яянин умирає, проте "я" кожного із яян таке невичерпне, що всі тутешні мешканці майже вічні.)

  • Чому ніхто з мешканців не може вийти з міста ?

(Це слово знають усі яяни: звичайнісіньке "ти". Але коли хтось із яян, — а це стається так рідко, що про це ходять лише легенди, — отож коли хтось із яян пробує вимовити "ти", в устах яянина це чомусь завжди обертається на "я", і тому брами не відчиняються.)

  • Що пастушок сказав брамі ?

(Вельмишановна брамо, чи була б ти така ласкава й випустила нас на волю, бо тільки ти можеш нас випустити.)

 

  • Що пастушок побачив замість дідуся ?

(Та замість дідуся він намацав тільки мішок, по гузир наповнений самоцвітами.)

 

Завдання 2.

На дошці написана характеристика дідуся ,пастушка і яянів ,знайдіть зайве.

 

Пастушок:                     Дідусь :                             Яяни :

  • Добрий              -Вдячний                           -Добрі
  • Турботливий    - Злий                                 -егоїстичні
  • Лінивий            -Пихатий                           -йдуть на допомогу
  • Шанобливий   -Добрий                               -взаємновічливі
  • Егоїст               - Бажає допомогти             -дружні       
  • Сердитий          -Працьовитий                     -працьовиті
  • Чемний             -Цікавить лише власне я    -цікавить лише власне я

Бесіда:

 1.Чому, на ваш погляд, кволий дідусь не став повністю яянином,хоч і прожив у цьому місті багато років?

2.Чим, на ваш погляд, пояснити те, що пастушок не хотів бути яянином і залишитися разом з яянами жити?

 

3.Як не стати яянином ?

 

4. «Я і «ти» – це особові займенники. Чому ж Емма Андієвська їх протиставляє?

5. За що хлопчик отримав нагороду?

 

VІ. Узагальнення та систематизація.

  • Чи є яяни серед вашого учнівського колективу?
  • Що необхідно для того, щоб бути яянином у доброму розумінні цього слова?
  • Чого вчить ця казка?

 

VІІ. Оцінювання. Домашнє завдання.

 

Створити пам*ятку про те, як не стати яянином. Читати «Говорюща риба».

docx
Додано
13 лютого 2019
Переглядів
3907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку