Тема. Фантастичні елементи у творах Емми Андієвської. Важливість, актуальність проблем, порушених у творах.

Про матеріал
Тема. Фантастичні елементи у творах Емми Андієвської. Важливість, актуальність проблем, порушених у творах.
Перегляд файлу

1

 

Урок №41

  Тема. Фантастичні елементи у творах Емми Андієвської. Важливість, актуальність проблем, порушених у творах.
   Очікувані результати:
 Предметні компетентності: учні висловлюють судження про важливість проблем, порушених у творах та актуальність їх; знаходять аналогії в повсякденному житті.
 Ключові компетентності: учні розуміють силу слова; аналізують життєві ситуації з погляду гуманізму, толерантного ставлення до людей.
 Емоційно-ціннісне ставлення: учні усвідомлюють  важливість, актуальність проблем, порушених у творах.
 Тип уроку: комбінований.
 Епіграф:                                                         Казка вчить, як на світі жить
                                                                                                  Народна мудрість                                                                                                                                                                                                                                                   

Зміст уроку

   І. Перевірка домашнього завдання.
 1.1. Літературний диктант.
̶  Зараз ми напишемо літературний диктант за змістом казки «Говорюща риба». Ви маєте продовжити речення, не переписуючи його початку.
̶  Дія у творі відбувається у світі риб та світі…( Та світі людей).
̶  Чим головна героїня оповідання відрізнялася від інших риб? (Риба вміла говорити).
̶  Що, окрім балакучості, мала говорюща риба? (Вона мала добре серце).
̶  Чому говорюща риба перейшла в інший табун? ( Вона перейшла в інший табун, через страждання батьків).
̶  Чи змінилося її життя в іншому табуні? Чому? (Ні, її також ніхто не розумів).
̶  Що можна сказати про рибалку? (Рибалка був неговірким одинаком).
̶  Чому рибалці і говорющій рибі вдалося потоваришувати? ( Їм вдалося потоваришувати, тому що обидва були самотніми).
̶  З ким риба зустрічається у дворі рибалки? (Зустрічається з дітьми та дружиною).
̶  Яке враження справили на рибу люде? («..вони не вітаються і не помічають інших…»).
̶  Що можна сказати про жінку рибалки? (Жінка рибалки не слухає інших, заклопотана хатніми справами).
̶  Що трапилось з рибалкою в кінці оповідання? (Рибалка став одинаком знову).
̶  Дайте визначення поняттю «казка».
 ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
 2.1. Робота з епіграфом.
̶  Уважно прочитайте епіграф до уроку.
̶  Як ви його розумієте?
̶  Чи дійсно казка вчить як на світі жить?
 2.2. Бесіда на повторення.
̶  В якому місті народилась Е. Андієвська? (Народилась у Донецьку).
̶  Назвіть дату народження письменниці. (19 березня 1931 року).
̶  Скільки картин намалювала Е. Андієвська? (Намалювала близько 9 тисяч картин).
̶  Дайте визначення поняттю «притча». (Сторінка 113).
̶  Визначте ідею казки-притчі  «Говорюща риба».
̶  Визначте ідею казки-притчі «Казка про яян».
̶  Де зараз живе Е. Андієвська? (Зараз вона живе у Німеччині).
 ІІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності
 3.1. Слово вчителя
 Твори Емми  Андієвської ми вивчали впродовж двох уроків, і сьогодні підсумуємо все вивчене, тож тема нашого уроку звучить так: «Фантастичні елементи у творах Емми Андієвської. Важливість, актуальність проблем, порушених у творах».
 Запишіть число,  класна робота та тему уроку у свої зошити.
 ІV. Засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок.

  4.1. Складання таблиці «Реальне та фантастичне у казках-притчах «Казка про яян» та «Говорюща риба».

̶  Казка відрізняється від усіх інших жанрів літератури тим, що в ній переплітається реальне та фантастичне. Що ж є реального в «Казці про яян»?
̶ А що фантастичне у цьому творі? (діти називають реальні та фантастичні елементи казки, вчитель записує на дошці, а діти в зошит) .

«Казка  про яян»

Фантастичне

Реальне

  1.               Пастушок упав і потрапив до іншої місцевості;  
  2.               Місто з вузьких довгих веж, що весь час завалювалися;
  3.               Сім брам у місті;
  4.               Спосіб життя яян;  
  5.               Брама — жива істота (чекала, коли до неї звернуться і відкривалась тоді, коли їй скажеш «ти»);
  6.               Дідусь перетворився на мішок із самоцвітами.

1. Головний герой - реальна людина (пастушок, який пасе кіз);

2. Егоїстів, якими були яяни, багато і в реальному житті;

3. Одноманітне, нецікаве життя може бути і в реальності. Усе залежить від ставлення людини до себе й інших.

 

                                                 «Говорюща риба»

Фантастичне

Реальне

  1.      Говорюща риба, що живе на березі;
  2.      Cпілкування рибної громади; говорюча риба змушена піти від сім’ї, щоб не осоромити батьків;
  3.      Риб’ячий суд;
  4.      Дружба риби і рибалки;
  5.      Риба йде в гості до людини.

 

1. Праця рибалки, його родина;

2. Cмерть риби;

3. Cтосунки рибалки і його дружини (навіть найближчі люди в родині інколи не розуміють одне одного, не вміють спілкуватися)

 

̶  Отже, ми побачили що в обох творах Емми Андієвської наявне як реальне, так і фантастичне, що характерно для казки-притчі.

  4.2. Використання елементів аналізу художнього твору

̶  Давайте визначимо тему казки-притчі «Казка про яян» (Тема  ̶  розповідь про фантастичну  пригоду хлопчика-козопаса, який потрапив до міста яян).

̶ А яка ж тема казки «Говорюща риба»? (Тема  ̶  життя риби, яка була не такою, як всі, її дружба з людиною і смерть через неї).
̶   Давайте пригадаємо що називають проблемою? (Це питання, які автор ставить перед читачами, героями, часом).

̶ А які проблеми порушено у творах Емми Андієвської? Наведіть приклади цих проблем.
 «Казка про яян»:

  • проблема людської доброти, взаємодопомоги та байдужості й егоїзму;
  • любові лише до себе та любові до всього світу;
  • мовчання та сили слова,
  • егоїзму та щирої дружби.

  «Говорюща риба»:

  • проблеми особистості, яка чимось виділяється серед інших;
  • ролі щирої дружби в житті
  • взаєморозуміння та невміння спілкуватися, прислухатися до слів іншого
  • родинні проблеми

̶   Чи є ці проблеми актуальними в сьогоденні? Свою думку обґрунтуйте.
 4.3. Завдання пошуково-дослідницького характеру.
̶  Для І підгрупи учнів: уявіть що ви психологи, які б поради ви б надали чоловікові, як йому пережити смерть найліпшого друга (половина класу).
̶  Для ІІ підгрупи: уявіть що ви експерти які приїхали до міста Яян, що б ви їм порадили?  кожного ряду викликати 2-3 учня).
 V. Підсумок уроку
 5.1. Робота з епіграфом.
̶  Зверніть ще раз увагу на епіграф.
̶  Чи дійсно «казка вчить, як на світі жить»?
̶  Чому навчають казки Емми Андієвської?
̶  Чи запам’ятали ви повчання, які містяться у казках авторки? Які саме?
 5.3. Підсумкове слово вчителя
̶  Отже, казки Емми Андієвської логічно пов’язані між собою. Звичайно, усі вони за тематикою різні. Однак своїми казками Емма Андієвська пропонує читачеві увійти в дивний, фантастичний світ. Він різний, змінний, непередбачуваний, однак завдяки йому ми вчимося гідно жити в реальному світі, не бути егоїстами, цінувати друзів і спілкування, помічати незвичне навіть у буденних речах.
 VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання.
̶ Підготуватися до контрольної роботи за творчістю С. Чернілевського,
І. Жилеко, І. Калинця, Е. Андієвської. Повторити зміст творів, визначення (вірш, казка, притча, ліричний герой, художні засоби).
 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Складенко Тетяна Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
7 лютого 2020
Переглядів
12098
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку