1
Урок №41
Тема. Фантастичні елементи у творах Емми Андієвської. Важливість, актуальність проблем, порушених у творах.
Очікувані результати:
Предметні компетентності: учні висловлюють судження про важливість проблем, порушених у творах та актуальність їх; знаходять аналогії в повсякденному житті.
Ключові компетентності: учні розуміють силу слова; аналізують життєві ситуації з погляду гуманізму, толерантного ставлення до людей.
Емоційно-ціннісне ставлення: учні усвідомлюють важливість, актуальність проблем, порушених у творах.
Тип уроку: комбінований.
Епіграф: Казка вчить, як на світі жить
Народна мудрість
Зміст уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
1.1. Літературний диктант.
̶ Зараз ми напишемо літературний диктант за змістом казки «Говорюща риба». Ви маєте продовжити речення, не переписуючи його початку.
̶ Дія у творі відбувається у світі риб та світі…( Та світі людей).
̶ Чим головна героїня оповідання відрізнялася від інших риб? (Риба вміла говорити).
̶ Що, окрім балакучості, мала говорюща риба? (Вона мала добре серце).
̶ Чому говорюща риба перейшла в інший табун? ( Вона перейшла в інший табун, через страждання батьків).
̶ Чи змінилося її життя в іншому табуні? Чому? (Ні, її також ніхто не розумів).
̶ Що можна сказати про рибалку? (Рибалка був неговірким одинаком).
̶ Чому рибалці і говорющій рибі вдалося потоваришувати? ( Їм вдалося потоваришувати, тому що обидва були самотніми).
̶ З ким риба зустрічається у дворі рибалки? (Зустрічається з дітьми та дружиною).
̶ Яке враження справили на рибу люде? («..вони не вітаються і не помічають інших…»).
̶ Що можна сказати про жінку рибалки? (Жінка рибалки не слухає інших, заклопотана хатніми справами).
̶ Що трапилось з рибалкою в кінці оповідання? (Рибалка став одинаком знову).
̶ Дайте визначення поняттю «казка».
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
2.1. Робота з епіграфом.
̶ Уважно прочитайте епіграф до уроку.
̶ Як ви його розумієте?
̶ Чи дійсно казка вчить як на світі жить?
2.2. Бесіда на повторення.
̶ В якому місті народилась Е. Андієвська? (Народилась у Донецьку).
̶ Назвіть дату народження письменниці. (19 березня 1931 року).
̶ Скільки картин намалювала Е. Андієвська? (Намалювала близько 9 тисяч картин).
̶ Дайте визначення поняттю «притча». (Сторінка 113).
̶ Визначте ідею казки-притчі «Говорюща риба».
̶ Визначте ідею казки-притчі «Казка про яян».
̶ Де зараз живе Е. Андієвська? (Зараз вона живе у Німеччині).
ІІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності
3.1. Слово вчителя
Твори Емми Андієвської ми вивчали впродовж двох уроків, і сьогодні підсумуємо все вивчене, тож тема нашого уроку звучить так: «Фантастичні елементи у творах Емми Андієвської. Важливість, актуальність проблем, порушених у творах».
Запишіть число, класна робота та тему уроку у свої зошити.
ІV. Засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок.
4.1. Складання таблиці «Реальне та фантастичне у казках-притчах «Казка про яян» та «Говорюща риба».
̶ Казка відрізняється від усіх інших жанрів літератури тим, що в ній переплітається реальне та фантастичне. Що ж є реального в «Казці про яян»?
̶ А що фантастичне у цьому творі? (діти називають реальні та фантастичні елементи казки, вчитель записує на дошці, а діти в зошит) .
«Казка про яян»
Фантастичне |
Реальне |
|
1. Головний герой - реальна людина (пастушок, який пасе кіз); 2. Егоїстів, якими були яяни, багато і в реальному житті; 3. Одноманітне, нецікаве життя може бути і в реальності. Усе залежить від ставлення людини до себе й інших.
|
«Говорюща риба»
Фантастичне |
Реальне |
|
1. Праця рибалки, його родина; 2. Cмерть риби; 3. Cтосунки рибалки і його дружини (навіть найближчі люди в родині інколи не розуміють одне одного, не вміють спілкуватися)
|
̶ Отже, ми побачили що в обох творах Емми Андієвської наявне як реальне, так і фантастичне, що характерно для казки-притчі.
4.2. Використання елементів аналізу художнього твору
̶ Давайте визначимо тему казки-притчі «Казка про яян» (Тема ̶ розповідь про фантастичну пригоду хлопчика-козопаса, який потрапив до міста яян).
̶ А яка ж тема казки «Говорюща риба»? (Тема ̶ життя риби, яка була не такою, як всі, її дружба з людиною і смерть через неї).
̶ Давайте пригадаємо що називають проблемою? (Це питання, які автор ставить перед читачами, героями, часом).
̶ А які проблеми порушено у творах Емми Андієвської? Наведіть приклади цих проблем.
«Казка про яян»:
«Говорюща риба»:
̶ Чи є ці проблеми актуальними в сьогоденні? Свою думку обґрунтуйте.
4.3. Завдання пошуково-дослідницького характеру.
̶ Для І підгрупи учнів: уявіть що ви психологи, які б поради ви б надали чоловікові, як йому пережити смерть найліпшого друга (половина класу).
̶ Для ІІ підгрупи: уявіть що ви експерти які приїхали до міста Яян, що б ви їм порадили? (З кожного ряду викликати 2-3 учня).
V. Підсумок уроку
5.1. Робота з епіграфом.
̶ Зверніть ще раз увагу на епіграф.
̶ Чи дійсно «казка вчить, як на світі жить»?
̶ Чому навчають казки Емми Андієвської?
̶ Чи запам’ятали ви повчання, які містяться у казках авторки? Які саме?
5.3. Підсумкове слово вчителя
̶ Отже, казки Емми Андієвської логічно пов’язані між собою. Звичайно, усі вони за тематикою різні. Однак своїми казками Емма Андієвська пропонує читачеві увійти в дивний, фантастичний світ. Він різний, змінний, непередбачуваний, однак завдяки йому ми вчимося гідно жити в реальному світі, не бути егоїстами, цінувати друзів і спілкування, помічати незвичне навіть у буденних речах.
VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання.
̶ Підготуватися до контрольної роботи за творчістю С. Чернілевського,
І. Жилеко, І. Калинця, Е. Андієвської. Повторити зміст творів, визначення (вірш, казка, притча, ліричний герой, художні засоби).