Тема: Форма Землі. Глобус — модель Землі

Про матеріал
глобус як зменшену модель Землі; розвивати інтерес до легенд і міфів; виховувати інтерес до дослідницької діяльності. Очікувані результати: учні повинні мати уявлення про форму Землі, розуміти, що глобус — це модель Землі; знати, що таке орбіта, доба, лінія горизонту; показувати на глобусі земну вісь, полюси, сушу і водну поверхню. Обладнання та матеріали: наочний посібник із зображенням Сонячної системи, фотографії Землі з космосу, фотографія Юрія Гагаріна, енциклопедії з легендами щодо уявлення про форму Землі різних народів планети, глобус, яблуко, тонкий дріт, канцелярська кнопка. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Природознавство

Урок 2

Тема: Форма Землі. Глобус — модель Землі

Мета уроку: формувати в учнів уявлення про форму Землі; дати уявлення про глобус як зменшену модель Землі; розвивати інтерес до легенд і міфів; виховувати інтерес до дослідницької діяльності.

Очікувані результати: учні повинні мати уявлення про форму Землі, розуміти, що глобус — це модель Землі; знати, що таке орбіта, доба, лінія горизонту; показувати на глобусі земну вісь, полюси, сушу і водну поверхню.

Обладнання та матеріали: наочний посібник із зображенням Сонячної системи, фотографії Землі з космосу, фотографія Юрія Гагаріна, енциклопедії з легендами щодо уявлення про форму Землі різних народів планети, глобус, яблуко, тонкий дріт, канцелярська кнопка.              

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

1.Організаційний момент

2. Перевірка домашнього завдання

2.1. «Синоптична хвилинка».

2.2. Фронтальне опитування щодо характеристики явища природи за планом:

1. Назва природного явища.

2. Його загальна характеристика (причини виникнення, час виникнення або зникнення тощо).

3. Вплив Сонця на нього.

2.3. Повідомлення учнів, які підготували відповідь на запитання: «Чому іде сніг?».

2.4. Індивідуальна робота на картках. (Роздавальний матеріал.)

Завдання: з’єднати зображення явища природи з його назвою.

3. Актуалізація опорних знань

3.1. Бесіда «Що ви знаєте про планету Земля?».

— Що ви знаєте про планету, на якій ми живемо? (Діти розповідають про свої уявлення: має форму кулі, обертається навколо Сонця, у неї є супутник — Місяць тощо.)

3.2. Розповідь учителя про уявлення наших предків щодо форми Землі.

(Учитель показує фотографії чи енциклопедії з фотографіями і розповідає про уявлення щодо створення Землі.)

За переказами, стародавні індійці уявляли собі Землю у вигляді площини, що лежить на спинах слонів, які, у свою чергу, стоять на величезній черепасі.

До наших часів дійшли письмові документи зі стародавньої Вавилонії. Їхній вік становить близько 6000 років. Вавилоняни вважали, що Земля має вигляд гори, західний схил якої займає Вавилонія. Вони помітили, що на південь від Вавилону — море, а на сході височать гори, через які вони не наважувались переходити. Тому їм здавалось, що Вавилонія розташована на західному схилі «світової гори». Гора ця — кругла, й оточена вона морем, а на море, як перекинута чаша, спирається тверде небо — небесний звід. На небі, як і на Землі, є суша, вода та повітря. Небесна суша — це пояс сузір’їв Зодіаку, який, як гребля, простягнувся серед небесного моря.

Стародавні греки уявляли собі Землю трохи опуклим диском, який нагадує щит воїна. Сушу кругом обтікає річка Океан. Над Землею розкинувся мідний небозвід, яким рухається Сонце, піднімаючись щодня з вод Океану на сході та поринаючи в них на заході.

Картина світу, за уявленням стародавніх єгиптян, така: унизу — Земля, над нею — богиня неба; зліва і справа — кораблі бога Сонця, який показує шлях Сонця по небу (зі сходу на захід).

4.Вивчення нового матеріалу

4.1. Розповідь учителя. Земля — небесне тіло.

Небесне тіло, на якому ми всі живемо,— це планета Земля. За розмірами вона відносно Сонця невелика. Вік Землі — понад 4,5 млрд років. Середня відстань від Землі до Сонця становить 150 000 000 км.

Земля рухається навколо Сонця по орбіті (лінія, якою рухається небесне тіло), яка нагадує витягнуте коло. (Демонстрація наочного посібника «Сонячна система».) Так само рухаються навколо Сонця й інші планети.

Люди помітили, що на відкритій місцевості, наприклад у полі, поверхня Землі має форму кола. Уявна лінія, яка ніби поєднує небо й землю, називається лінією горизонту. У відкритому морі лінія горизонту також має форму кола. Як же це пояснити? І ось таємниця розкрита: це тому, що Земля має форму кулі!

Ось як виглядає наша планета з космосу. (Демонстрація фотографії.) Її вперше побачив космонавт Юрій Гагарін 12 квітня 1961 року. (Демонстрація фотографії.) З того часу в цей день святкують День космонавтики.

4.2. Робота з підручником.

1) Читання тексту підручника, с.   .

2) Обговорення ілюстрацій.

4.3. Фронтальна бесіда за запитаннями в підручнику.

Фізкультхвилинка

4.4. Відгадування загадок.

 Ця куля не проста,
Є там річки й міста,
І моря, і гори —
Усі земні простори. (Глобус.)

 Видно край,
Але скільки йдеш —
До нього не дійдеш. (Горизонт.)

4.5. Фронтальна робота. Глобус — модель Землі.

План роботи:

1. Демонстрація моделі Землі.

2. Обговорення кольорів суші і води.

3. Земна вісь.

4.6. Індивідуальна дослідницька діяльність щодо опанування поняттями: земна вісь, доба, полюси.

1) Виготовлення моделі глобуса з яблука та дроту.

Візьміть дріт і проколіть ним яблуко по центру від плодоніжки до хвостика. Дріт — це вісь, навколо якої ваше яблуко обертається, як Земля навколо своєї осі. Але земна вісь невидима, уявна.

2) Формування уявлень про добу, полюси.

Розповідь учителя.

Повний оберт навколо своєї осі Земля робить за 24 години. Цей період називається доба.

Поставте яблуко вертикально. Подивіться, як падає світло з вікна на яблуко. Там, де світліше — на Землі день, а на протилежному боці — що? Правильно, ніч. Уколіть в яблуко канцелярську кнопку в найсвітліше місце, покрутіть яблуко навколо осі й ви побачите, як кнопка буде міняти своє положення і переміщуватися на затемнений бік. Так і на Землі час доби змінює одне одного.

Точки входу і виходу дроту називаються полюсами. Зверху — Північний, знизу — Південний.

Запитання до учнів:

— Покажіть Північний полюс.

— Покажіть Південний полюс.

5. Узагальнення й закріплення знань

Індивідуальна робота за картками. (Роздавальний матеріал.)

6. Підбиття підсумків уроку

Гра «Що я дізнався»

Учитель кидає повітряну кульку або м’ячик, а учень, який зловив, швидко продовжує речення «На уроці я дізнався …».

7. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

Підручник:  

Зошит:  

Індивідуальне завдання:  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
6317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку