Природознавство
Урок 3
Тема:Рух Землі навколо осі. Доба.
Мета уроку:формувати в учнів уявлення про зміну пір року, дня та ночі на земній кулі; формувати поняття "причина й наслідок"; виховувати інтерес до вивчення природи.
Очікувані результати: учні повинні знати, що таке рік, пояснювати походження високосного року; учні повинні усвідомити, як і завдяки чому відбувається зміна пір року, яку роль відіграє висота Сонця в живій і неживій природі; учні повинні пояснити, як і для чого користуватись гномоном.
Обладнання та матеріали: телурій, глобус,
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Вправа «Погода»
-
Яка зараз пора року?
-
Який місяць?
-
Яке число?
-
Тепло чи холодно надворі?
-
Який стан неба?
-
Яка температура повітря?
-
Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. А Актуалізація опорних знань
1 Запитання для повторення
-
Яку форму має Земля?
-
Що називається горизонтом?
-
Як називається межа горизонту, де небо немов сходиться із землею?
-
Чи можна дістатися лінії горизонту?
-
Як визначити сторони горизонту?
2 Робота над загадками
• Чорна корова всіх поборола.
Білий віл всіх підвів. (День і ніч)
• До вечора помирає,
Зранку оживає. (День)
• Темно стало на дворі,
Сяє місяць угорі.
Спати треба, певна річ,
Бо прийшла на землю... (ніч).
• Підходити до будинку стала,
З неба Сонце вкрала. (Ніч)
-
Чим день відрізняється від ночі? (Вдень світить Сонце, співають птахи, а вночі на небі місяць, зірки, природа завмирає.)
-
Чому вдень ясно? (Тому що на небі Сонце.)
-
Чому вночі темно? (На небі немає Сонця.)
3. Робота за картками
1 варіант
Підкресли явища, які відбуваються вдень.
• Співають птахи;
• вилітають сови і кажани;
• закриваються квіти, складається листя;
• літають яскраві метелики;
• літають метелики;
• літають нічні метелики;
• розпускаються квіти.
2 варіант
Підкресли явища, які відбуваються вночі.
• Співають птахи;
• вилітають сови і кажани;
• закриваються квіти, складається листя;
• літають метелики;
• розпускаються квіти.
Перевірка (за записом на дошці)
-
Виявляється, більшість із живих організмів уміють відрізняти день від ночі і користуватися своїми «живими годинниками» або почуттям часу. Які і як? (Міркування учнів.)
-
Наприклад, кульбаба розпускається, птахи співати починають, метелики літають — удень, а на ніч кульбаби закриваються, птахи замовкають, але літають кажани і нічні метелики.
4. Робота в парах
- Розгляньте картини одного маленького художника, які лежать у вас на партах.
-
Що незвичайного ви помітили на цих картинах?
-
Які помилки художника ви помітили?
III. Повідомлення теми і мети уроку
Обговорення ситуації
-
Іноді по телевізору ви бачите прямі трансляції певних спортивних змагань, і диктор говорить, що в Америці зараз інший час. Поясніть, чому так відбувається.
Можливі відповіді
• У нього годинник зламався.
• Він переплутав.
• Не знаємо.
-
Сьогодні на уроці ми й намагатимемось зрозуміти і пояснити цю ситуацію.
IV. В Вивчення нового матеріалу
1 Бесіда з елементами розповіді
-
Що ми зазвичай робимо вранці? вдень? увечері? вночі?
-
Чи можна визначити час, якщо у тебе немає годинника? Яким чином?
-
Що ми ніколи не побачимо вночі на небі? (Сонце)
-
Що таке Сонце? (Сонце — центральне тіло Сонячної системи. Сонце — найближча до Землі зірка — величезне розжарене космічне тіло.)
-
Що таке Земля? (Земля — це планета Сонячної системи.)
-
Чи обертається Сонце навколо Землі?
-
Яка причина примушує Землю обертатися навколо Сонця?
-
Як називається ця іграшка? (Дзиґа)
-
Що спільного у планети Земля і дзиґи? (Земля теж обертається навколо своєї осі, тільки у дзиґи вісь справжня, а у Землі — уявна.)
-
Що це за предмет? (Глобус)
-
Що таке глобус? (Модель Землі)
-
Глобус теж може обертатися навколо своєї осі.
-
За скільки годин Земля зробить повний оберт навколо своєї осі? (Повний оберт вона робить за 24 години (чи за добу), а якщо точніше — за 23 години 56 хвилин.)
2 Демонстрування обертання Землі
-
Як ви вважаєте, що більше — Земля чи Сонце?
-
Наші предки не могли знати, велике Сонце чи маленьке. Виявляється, якщо намалювати Сонце розміром з великий апельсин, то Земля виявиться розміром з макове зернятко.
І маса Сонця теж величезна. Для того щоб урівноважити уявні ваги, на одну чашу потрібно покласти Сонце, а на іншу чашу вагів 330 тисяч таких планет, як Земля.
-
Що рухається, як ви гадаєте, - Земля чи Сонце? (Земля, ми рухаємося плавно навколо Сонця, а нам здається, що рухається Сонце.)
-
Обертайте глобус навколо земної осі. Хто знає, що відбувається в результаті обертання Землі навколо своєї осі? (Відбувається зміна дня і ночі.)
-
Зараз ми в цьому переконаємося.
3 Моделювання зміни дня і ночі за допомогою глобуса і джерела світла
-
У мене в руках лампа і глобус. Продемонструйте, як відбувається зміна дня і ночі.(Діти показують по черзі.)
-
На що ще схоже обертання Землі? (На дзиґу. Вона теж обертається навколо палички-осі.)
-
Усе правильно. Тільки у Землі це уявна вісь, яка проходить через Південний і Північний полюси.
-
Що відбувається, коли Земля обертається навколо своєї осі? (Зміна дня і ночі)
-
Хто може показати, де знаходиться на глобусі Київ? (Учитель відмічає прапорцем.)
-
Де - Америка? (Показує вчитель.)
-
Коли ця частина Землі освітлена, то на протилежній стороні —ніч.
-
Чому відбувається зміна дня і ночі? (Земля обертається навколо своєї осі.)
-
Оскільки Земля обертається, Сонце освітлює то одну, то іншу її половину.
Фізкультхвилинка
V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
1 Самостійна робота
Підкресли те, що відбувається вдень, - синім кольором, уночі - коричневим, якщо події не мають відношення до часу доби - взагалі не підкреслюй.
Спека, зірки, політ кажанів, снігопад, спів птахів, Місяць на небі, комарі, гроза, дощ, Полярна зірка на небі, туман, високе Сонце, прохолода.
2 Робота в групах
-
Спробуємо уявити, як змінився б наш світ, якщо б обертання Землі припинилося?
Можливі висновки роботи груп
• На тій частині Землі, яка освітлюватиметься Сонцем, буде дуже спекотно, почнеться нестача питної води.
• На тій частині Землі, яка не буде освітлена Сонцем, буде дуже холодно, не ростимуть рослини, буде довгою ніч.
3 Робота над прислів’ям
-
Зберіть зі слів прислів’я.
Доба, день, пріч, і, ніч —
(Учитель вивішує слова-таблички на магнітній дошці, один учень розставляє їх.)
Читання прислів’я хором.
День і ніч — доба пріч.
—У народі говорять:«День і ніч —доба пріч».Як ви розумієте зміст прислів’я? (День і ніч складають 24 години, або добу.)
-
Скільки повних обертів навколо своєї осі зробить Земля за тиждень? (7 обертів)
-
Чому?(7 днів тижня)
-
А якби Земля не оберталася або перестала б обертатися навколо своєї осі, що б сталося? (Одна сторона весь час була б поверненою до Сонця, а інша — ні.)
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
-
Хто може зараз пояснити ситуацію, що виникла на початку уроку? Чому різний час в Америці і у нас?
Діти (показують на глобусі):
-
Ось Америка, а ми - на іншій стороні Земної кулі. Коли у них день, у нас - ніч. Земля обертається, і в Америці настає ніч, а у нас - день, і навпаки.
-
А що сталося б на планеті, якби вона не оберталася? (Діти висловлюють свої припущення.)
-
Навколо якої осі обертається Земля:справжньої чи уявної?
-
Скільки обертів робить Земля за добу? (1)
-
Коли буває тепліше - удень чи вночі, з чим це пов’язано? (Світить Сонце.)
-
Чи змогли б існувати живі організми, якби круглий рік була тільки ніч або день? (Ні)
-
Із чим пов’язана зміна дня і ночі? (З обертанням Землі навколо своєї уявної осі.)