Тема:Рух Землі навколо осі. Доба

Про матеріал
Мета уроку:формувати в учнів уявлення про зміну пір року, дня та ночі на земній кулі; формувати поняття "причина й наслідок"; виховувати інтерес до вивчення природи. Очікувані результати: учні повинні знати, що таке рік, пояснювати походження високосного року; учні повинні усвідомити, як і завдяки чому відбувається зміна пір року, яку роль відіграє висота Сонця в живій і неживій природі; учні повинні пояснити, як і для чого користуватись гномоном. Обладнання та матеріали: телурій, глобус, Тип уроку: комбінований. Хід уроку I. Організаційний момент Вправа «Погода» - Яка зараз пора року? - Який місяць? - Яке число? - Тепло чи хо
Перегляд файлу

Природознавство

Урок 3

Тема:Рух Землі навколо осі. Доба.

Мета уроку:формувати в учнів уявлення про зміну пір року, дня та ночі на земній кулі; формувати поняття "причина й наслідок"; виховувати інтерес до вивчення природи.

Очікувані результати: учні повинні знати, що таке рік, пояснювати походження високосного року; учні повинні усвідомити, як і завдяки чому відбувається зміна пір року, яку роль відіграє висота Сонця в живій і неживій природі; учні повинні пояснити, як і для чого користуватись гномоном.

Обладнання та матеріали: телурій, глобус, 

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організаційний момент

Вправа «Погода»

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  • Яке число?
  • Тепло чи холодно надворі?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи були сьогодні протягом дня опади?

II. А Актуалізація опорних знань

1 Запитання для повторення

  • Яку форму має Земля?
  • Що називається горизонтом?
  • Як називається межа горизонту, де небо немов сходиться із землею?
  • Чи можна дістатися лінії горизонту?
  • Як визначити сторони горизонту?

2 Робота над загадками

• Чорна корова всіх поборола.

Білий віл всіх підвів. (День і ніч)

• До вечора помирає,

Зранку оживає. (День)

• Темно стало на дворі,

Сяє місяць угорі.

Спати треба, певна річ,

Бо прийшла на землю... (ніч).

• Підходити до будинку стала,

З неба Сонце вкрала. (Ніч)

  • Чим день відрізняється від ночі? (Вдень світить Сонце, співають птахи, а вночі на небі місяць, зірки, природа завмирає.)
  • Чому вдень ясно? (Тому що на небі Сонце.)
  • Чому вночі темно? (На небі немає Сонця.)

3. Робота за картками

1 варіант

Підкресли явища, які відбуваються вдень.

• Співають птахи;

• вилітають сови і кажани;

• закриваються квіти, складається листя;

• літають яскраві метелики;

• літають метелики;

• літають нічні метелики;

• розпускаються квіти.

2 варіант

Підкресли явища, які відбуваються вночі.

• Співають птахи;

• вилітають сови і кажани;

• закриваються квіти, складається листя;

• літають метелики;

• розпускаються квіти.

Перевірка (за записом на дошці)

  • Виявляється, більшість із живих організмів уміють відрізняти день від ночі і користуватися своїми «живими годинниками» або почуттям часу. Які і як? (Міркування учнів.)
  • Наприклад, кульбаба розпускається, птахи співати починають, метелики літають — удень, а на ніч кульбаби закриваються, птахи замовкають, але літають кажани і нічні метелики.

4. Робота в парах

- Розгляньте картини одного маленького художника, які лежать у вас на партах.

  • Що незвичайного ви помітили на цих картинах?
  • Які помилки художника ви помітили?

III. Повідомлення теми і мети уроку

Обговорення ситуації

  • Іноді по телевізору ви бачите прямі трансляції певних спортивних змагань, і диктор говорить, що в Америці зараз інший час. Поясніть, чому так відбувається.

Можливі відповіді

• У нього годинник зламався.

• Він переплутав.

• Не знаємо.

  • Сьогодні на уроці ми й намагатимемось зрозуміти і пояснити цю ситуацію.

IV. В Вивчення нового матеріалу

1 Бесіда з елементами розповіді

  • Що ми зазвичай робимо вранці? вдень? увечері? вночі?
  • Чи можна визначити час, якщо у тебе немає годинника? Яким чином?
  • Що ми ніколи не побачимо вночі на небі? (Сонце)
  • Що таке Сонце? (Сонце — центральне тіло Сонячної системи. Сонце — найближча до Землі зірка — величезне розжарене космічне тіло.)
  • Що таке Земля? (Земля — це планета Сонячної системи.)
  • Чи обертається Сонце навколо Землі?
  • Яка причина примушує Землю обертатися навколо Сонця?
  • Як називається ця іграшка? (Дзиґа)
  • Що спільного у планети Земля і дзиґи? (Земля теж обертається навколо своєї осі, тільки у дзиґи вісь справжня, а у Землі — уявна.)
  • Що це за предмет? (Глобус)
  • Що таке глобус? (Модель Землі)
  • Глобус теж може обертатися навколо своєї осі.
  • За скільки годин Земля зробить повний оберт навколо своєї осі? (Повний оберт вона робить за 24 години (чи за добу), а якщо точніше — за 23 години 56 хвилин.)

2 Демонстрування обертання Землі

  • Як ви вважаєте, що більше — Земля чи Сонце?
  • Наші предки не могли знати, велике Сонце чи маленьке. Виявляється, якщо намалювати Сонце розміром з великий апельсин, то Земля виявиться розміром з макове зернятко.

І маса Сонця теж величезна. Для того щоб урівноважити уявні ваги, на одну чашу потрібно покласти Сонце, а на іншу чашу вагів 330 тисяч таких планет, як Земля.

  • Що рухається, як ви гадаєте, - Земля чи Сонце? (Земля, ми рухаємося плавно навколо Сонця, а нам здається, що рухається Сонце.)
  • Обертайте глобус навколо земної осі. Хто знає, що відбува­ється в результаті обертання Землі навколо своєї осі? (Відбува­ється зміна дня і ночі.)
  • Зараз ми в цьому переконаємося.

3 Моделювання зміни дня і ночі за допомогою глобуса і джерела світла

  • У мене в руках лампа і глобус. Продемонструйте, як відбува­ється зміна дня і ночі.(Діти показують по черзі.)
  • На що ще схоже обертання Землі? (На дзиґу. Вона теж обер­тається навколо палички-осі.)
  • Усе правильно. Тільки у Землі це уявна вісь, яка проходить через Південний і Північний полюси.
  • Що відбувається, коли Земля обертається навколо своєї осі? (Зміна дня і ночі)
  • Хто може показати, де знаходиться на глобусі Київ? (Учи­тель відмічає прапорцем.)
  • Де - Америка? (Показує вчитель.)
  • Коли ця частина Землі освітлена, то на протилежній стороні —ніч.
  • Чому відбувається зміна дня і ночі? (Земля обертається на­вколо своєї осі.)
  • Оскільки Земля обертається, Сонце освітлює то одну, то іншу її половину.

Фізкультхвилинка

V. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів

1 Самостійна робота

Підкресли те, що відбувається вдень, - синім кольором, уночі - коричневим, якщо події не мають відношення до часу доби - взагалі не підкреслюй.

Спека, зірки, політ кажанів, снігопад, спів птахів, Місяць на небі, комарі, гроза, дощ, Полярна зірка на небі, туман, високе Сонце, прохолода.

2 Робота в групах

  • Спробуємо уявити, як змінився б наш світ, якщо б обертання Землі припинилося?

Можливі висновки роботи груп

• На тій частині Землі, яка освітлюватиметься Сонцем, буде дуже спекотно, почнеться нестача питної води.

• На тій частині Землі, яка не буде освітлена Сонцем, буде дуже холодно, не ростимуть рослини, буде довгою ніч.

3 Робота над прислів’ям

  • Зберіть зі слів прислів’я.

Доба, день, пріч, і, ніч —

(Учитель вивішує слова-таблички на магнітній дошці, один учень розставляє їх.)

Читання прислів’я хором.

День і ніч — доба пріч.

—У народі говорять:«День і ніч —доба пріч».Як ви розумієте зміст прислів’я? (День і ніч складають 24 години, або добу.)

  • Скільки повних обертів навколо своєї осі зробить Земля за тиждень? (7 обертів)
  • Чому?(7 днів тижня)
  • А якби Земля не оберталася або перестала б обертатися на­вколо своєї осі, що б сталося? (Одна сторона весь час була б повер­неною до Сонця, а інша — ні.)

VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

  • Хто може зараз пояснити ситуацію, що виникла на початку уроку? Чому різний час в Америці і у нас?

Діти (показують на глобусі):

  • Ось Америка, а ми - на іншій стороні Земної кулі. Коли у них день, у нас - ніч. Земля обертається, і в Америці настає ніч, а у нас - день, і навпаки.
  • А що сталося б на планеті, якби вона не оберталася? (Діти висловлюють свої припущення.)
  • Навколо якої осі обертається Земля:справжньої чи уявної?
  • Скільки обертів робить Земля за добу? (1)
  • Коли буває тепліше - удень чи вночі, з чим це пов’язано? (Світить Сонце.)
  • Чи змогли б існувати живі організми, якби круглий рік була тільки ніч або день? (Ні)
  • Із чим пов’язана зміна дня і ночі? (З обертанням Землі на­вколо своєї уявної осі.)

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Биченок Наталя Валеріївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 лютого 2019
Переглядів
1401
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку